Fodervärd

Bukefalos 30 år!

Hunden skal väl vara vuxen innan utställning kommer på tal? Utställning av valpar har ju överhuvudtaget inget med hur hunden blir till utseende och rasspecifikation när den väl är fullvuxen och redo för avel, eller?

Mycket kan förändras från 6 månader till fullt vuxen vid 18-24 månaders ålder.
Varför skulle den behöva vara vuxen? Valpklass är 6-9 månader och sen juniorklass från 9 månader, varför skulle man inte vilja vara med där?

Varför skulle den behöva vara vuxen? Valpklass är 6-9 månader och sen juniorklass från 9 månader, varför skulle man inte vilja vara med där?

Är man bara på jakt efter rosetter att hänga på väggen spelar det ju ingen roll, men är man seriös är det ju den vuxna individen som gäller rörande rasstandard och eventuell avel.

Nej. Men att ett uppfödare vill ha vettiga resultat från utställning är väl inte konstigt?
Har man ras som inte bara prestationsavlas på arbete är det ett sätt att sålla. Jag har inte en extremras eller trubbnos.

Jag är ju 60+ nu, och tycker ju fortfarande att ett vettigt resultat från utställning endast kan ske med ett vuxent individ. Valpklasserna ger ju enbart en indikation på hur hunden kommer att utvecklas, fast i 90% av fallen fallerar det ordentligt, precis som med 2 års tävlingarna för trav- och galopphästarna.

Det här med fodervärd alltså :crazy:.
Det känns som att många ser möjligheten att vara fodervärd som ett sätt att få en hund gratis eller att det ska fungera som det gör med häst. Bara rättigheter och typ inga skyldigheter.

I själva verket är det ju ett enormt ansvar och förtroende att få ha en hund på foder. Oftast är det ju den "bästa" valpen i kullen som sätts ut och som man då ska förvalta på absolut bästa sätt. Det är ju uppfödarens och rasens framtida avelsmaterial som man får äran att ta hand om.

Är man bara på jakt efter rosetter att hänga på väggen spelar det ju ingen roll, men är man seriös är det ju den vuxna individen som gäller rörande rasstandard och eventuell avel.
Är man seriös väntar man inte med att ta med hunden på utställning tills den är vuxen, då förbereder man hunden på uppgiften med ringträning, inoff osv. Valpklass är en del av det.

Jag är inte motsträvig men känns mer som hon har oss som hundvakt än på foder ärligt talat. Hon har inte god hand om hundarna hon redan har och detta är första på avel. Jag samarbetar men jag har också ett liv och familj. Utställning är inte nu ändå.
Men varför stöttar du henne som uppfödare om hon nu inte har någon bra hand med hundar osv? Det är faktiskt tekniskt sätt inte din hund än och du visste vad du gav dig in på då ändå det låter som att uppfödaren var ganska så tydlig med att den ville så vad är det du klagar på egentligen?

Fodervärd är ju ett samarbete med uppfödaren och inte bara ett sätt att få en billig hund. Det är ju en liten win win situation, och det är väl också därför som man får foderhundar billigare.

Allting med hundar och för att något ska gå så bra det kan handlar om att förbereda hundarna på rätt sätt så dom får rätt förutsättningar att kunna prestera och vara trygga med det som krävs av dom. Så inte konstigt alls tycker jag att uppfödaren vill träffa/hantera/lära känna/förbereda hunden.

Jag skulle nog bara kunna tänka mig att vara fodervärd till någon som jag har väldigt god tillit till och väldigt bra samsyn med, så att man är överens om alla detaljer från start. Och någon jag kommer bra överens med! Samt även vara beredd på att få gå med på uppfödarens beslut, exempelvis om hane osv., det är inte min hund förrän avtalet är uppfyllt och det får man ändå ha i bakhuvudet hela tiden.

Jag skulle nog bara kunna tänka mig att vara fodervärd till någon som jag har väldigt god tillit till och väldigt bra samsyn med, så att man är överens om alla detaljer från start. Och någon jag kommer bra överens med! Samt även vara beredd på att få gå med på uppfödarens beslut, exempelvis om hane osv., det är inte min hund förrän avtalet är uppfyllt och det får man ändå ha i bakhuvudet hela tiden.

Jag har exakt NOLL att klaga på som fodervärd. Har tidigare köpt av samma uppfödare. Det har bara varit toppen, faktiskt.
Men. Jag skulle aldrig göra om det, för jag fattar hur jobbigt det kan bli och har hört för mycket från både fodervärdar och uppfödare om folk som antingen vill utnyttja eller sabotera för den andra för att våga göra om detta. Enda möjligheten är om min uppfödare vill igen, men jag tror hen avvecklar och byter ras.

Jag var fodervärd till en av mina. Men jag blev det enbart för att min uppfödare och jag har bra tillit till varandra och någorlunda samma syn på saker och ting. Vi umgås dessutom en del. Både inom hunderiet och så har vi blivit nära vänner. Hon är dessutom min största supporter när det gäller ridningen. Hänger med på alla tävlingar. Jag hade tänkt vänta med valp eftersom jag inte hade råd att köpa. Hon ville spara den valpen men ville inte ha valp just då. Så hon frågade mej om jag ville ha Siv på foder. Inget krav på utställning men hon såg gärna att jag pysslade med något som kunde ge nån form av arbetsmerit. Vi gjorde ett godkänt anlagsprov i viltspår i somras. Sen röntga vi henne men tyvärr var inte höfterna tillräckligt bra för att uppfödaren skulle vilja avla på henne. Så nu är hon min. Siv får helt enkelt fortsätta som sporthund och ska meriteras ändå. Men det är mitt eget val.

Kan ju vara så att när tiken paras sen och ska vara hos uppfödaren i 10 veckor så ska hon känna sig trygg där, och därför vill uppfödaren träffas ofta. Så det inte blir att hunden lämnas hos någon vid valpning som hon aldrig/knappt träffat.

Kan ju vara så att när tiken paras sen och ska vara hos uppfödaren i 10 veckor så ska hon känna sig trygg där, och därför vill uppfödaren träffas ofta. Så det inte blir att hunden lämnas hos någon vid valpning som hon aldrig/knappt träffat.
Jag som är fodervärd för 5:e gången nu säger att detta är oerhört viktigt för mig!
Jag vill att min hund ska ha det så bra som möjligt när jag lämnar bort henne för sina valpkullar. Så därför är det viktigt att min hund då och då umgås med min uppfödare, hennes familj och hundar. Exempelvis bor där när vi åker bort, när hon ska iväg på utställning osv.
Min första hund från samma uppfödare är snart 14 år och blir fortfarande lika glad över att komma hem till hennes uppfödare ❤️
Jag skulle därmed ALDRIG bli fodervärd till en hund från en uppfödare som jag tycker har dålig hand om hundarna. Det betyder ju att min hund inte kommer ha det bra när hon bor där med sina valpar 🥺

Jag som är fodervärd för 5:e gången nu säger att detta är oerhört viktigt för mig!
Jag vill att min hund ska ha det så bra som möjligt när jag lämnar bort henne för sina valpkullar. Så därför är det viktigt att min hund då och då umgås med min uppfödare, hennes familj och hundar. Exempelvis bor där när vi åker bort, när hon ska iväg på utställning osv.
Min första hund från samma uppfödare är snart 14 år och blir fortfarande lika glad över att komma hem till hennes uppfödare ❤️
Jag skulle därmed ALDRIG bli fodervärd till en hund från en uppfödare som jag tycker har dålig hand om hundarna. Det betyder ju att min hund inte kommer ha det bra när hon bor där med sina valpar 🥺
Instämmer.
Jag har varit med om uppfödare som inte vill träffa sina fodervärdshundar ens när fodervärden erbjuder sig att komma och mötas upp vid tex något hundevent, men som ändå vill ha en valpkull sedan när tiken är gammal nog. Sådant känns inte bra för mig.

De förstår jag såklart. Här handlar de endast om pengar. Hunden bli inte godkänd på utställning pga vissa avvikelse från rasstandard men uppfödaren ska fuska sig igenom
Frågan är är ju varför du inte köpte en valp och varför du inte dessutom letade reda på en uppfödare som du kände förtroende för? Nu har du valt att ingå ett fodervärdsavtal istället för att köpa din valp och då är det bara att samarbeta med uppfödaren. Att vara fodervärd är mer än att man får en gratis valp. Jag tycker det låter jättebra att uppfödaren vill att valpen känner denne, för den dagen din valp blivit vuxen och ska gå i avel så kommer tiken att bo hemma hos uppfödaren i ca tio veckor.
Vad du menar med att uppfödaren ska fuska sig genom utställning förstår jag inte. Det finns inga krav alls på att en hund ens måste vara utställd för att gå i avel och det finns inga hinder att avla på hundar som t o m har diskvalificerande exteriöra fel. Däremot så har uppfödaren kryssat i utställningsrätten på hunden och då är det din skyldighet att se till att hunden är tillgänglig och i sådan kondition att uppfödaren kan nyttja sin del i avtalet.
Ett fodervärdsavtal är ett samarbete och vill man inte ha ett nära samarbete med uppfödaren så ingår man aldrig ett fodervärdsavtal utan köper sin valp från början. Med ett ingånget avtal så är det bara att gilla läget och se till att uppfödaren kan nyttja sin del i avtalet.

Jag umgås ju mycket med min uppfödare och hundarna är alltid med. Hon brukar även ha min hund när hon löper och är hundvakt. Båda mina hundar känner sig hemma där och älskar att åka dit. Lite jobbigt att bli lämnad tycker Siv för hon är en riktig mammagris. Men det går bra. Nu kommer det inte bli aktuellt med valpar för henne men jag hade som sagt aldrig gått med på att bli fodervärd om inte vi hade haft förtroendet för varandra.

Liknande trådar

• ”Fodertik” med brister
  • Köp med bibehållen avelsrätt
  • Valp 2027
  • Fodervärd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn