FODMAP recept

Finns ju många orsaker till rörig mage. Har du skrivit i dagboken hur du ätit också? Vilken mat, matrutiner osv?
Annars är stress och ångest vanliga orsaker till magproblem också.
Nej, jag har inte skrivit ner vad jag ätit. På sistone har jag ätit samma mat många dagar i rad. Ibland har magen reagerat. Ibland inte.

Jag har en del ångest men magproblemen har kommit även när jag inte känt av någon ångest. Däremot så får jag ångest av magproblemen. Jag får alltså reaktionen i magen först och ångesten sen.
 
Nej, jag har inte skrivit ner vad jag ätit. På sistone har jag ätit samma mat många dagar i rad. Ibland har magen reagerat. Ibland inte.

Jag har en del ångest men magproblemen har kommit även när jag inte känt av någon ångest. Däremot så får jag ångest av magproblemen. Jag får alltså reaktionen i magen först och ångesten sen.
Jag håller faktiskt med @MiniLi En IBS-diagnos ska ställas av vården. Det finns fler tillstånd och sjukdomar som kan ge samma symtom.
Jag är ordentligt utredd och det känns bra att veta att det inte är något annat.
Nu äter jag inte efter FODMAP för att jag inte orkar hålla på ärligt talat. Har skov ibland men de kommer mer sällan och är inte alls lika kraftiga sedan jag gjorde en del andra förändringar i mitt liv och började ta medicin.
 
Jag håller faktiskt med @MiniLi En IBS-diagnos ska ställas av vården. Det finns fler tillstånd och sjukdomar som kan ge samma symtom.
Jag är ordentligt utredd och det känns bra att veta att det inte är något annat.
Nu äter jag inte efter FODMAP för att jag inte orkar hålla på ärligt talat. Har skov ibland men de kommer mer sällan och är inte alls lika kraftiga sedan jag gjorde en del andra förändringar i mitt liv och började ta medicin.

Instämmer helt! Vill också tillägga att det är viktigt att inte utesluta gluten ur kosten innan prov är taget, då glutenfri kost kan ge falskt negativt resultat för celiaki. :)
 
Jag håller faktiskt med @MiniLi En IBS-diagnos ska ställas av vården. Det finns fler tillstånd och sjukdomar som kan ge samma symtom.
Jag är ordentligt utredd och det känns bra att veta att det inte är något annat.
Nu äter jag inte efter FODMAP för att jag inte orkar hålla på ärligt talat. Har skov ibland men de kommer mer sällan och är inte alls lika kraftiga sedan jag gjorde en del andra förändringar i mitt liv och började ta medicin.
Jag kontaktade vården nyss.

Fy fan. Vill inte.
 
Nej, jag har inte skrivit ner vad jag ätit. På sistone har jag ätit samma mat många dagar i rad. Ibland har magen reagerat. Ibland inte.

Jag har en del ångest men magproblemen har kommit även när jag inte känt av någon ångest. Däremot så får jag ångest av magproblemen. Jag får alltså reaktionen i magen först och ångesten sen.
Börja föra matdagbok isf som komplement så ser du om du hittar några samband.
 
Så typiskt. Jag blev tvungen att ringa till vc för de behövde kompletterande information. Jag berättade bl.a. att jag var rädd för att få blodtrycksfall när magen krånglade och hon bekräftade att det kunde hända :banghead:. Nu känner jag mig verkligen orolig. Vågar jag äta ö.h.t.?
 
Det är i princip alla mina recept jag har och gillar som jag får välja bort då. Jag måste i så fall hitta helt nya recept (vilket jag tycker är skitjobbigt.)
Man kan äta linser som är konserverade (dvs de färdigkokta du köper i affären) om man sköljer dom. Quorn går också bra och jag tror tofu fungerar bra med fodmap med.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: sthu
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
675
Senast: Sel
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 126
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 445
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp