FODMAP recept

Fried rice
140g kokt vitt eller brunt ris
200g tofu eller kyckling eller lax
150g pak choi
150g morot
3cl soja (kolla så att det är äkta soja och inte vetebaserad)
1cl sesamolja
1/2 tsk gurkmeja
valfritt: den gröna delen av en vårlök

1, koka riset enligt förpackningen. För bästa resultat gör det dagen innan, men funkar att göra samma dag också.
2, skär tofu/kyckling/lax i mindre bitar och marinera i sesamoljan och sojan Låt det marinera i minst 30 min men mår inte dåligt av att få ligga längre
3, skär grönsakerna i små bitar
4, hetta upp en stekpanna eller wok med lite olja i.
5, häll i tofu/kyckling/lax och stek under omrörning.
6, tillsätt moroten och eventuell vårlök och låt det lagas i minst 5 min
7, tillsätt pak choien och stek i ytterligare några minuter.
8, smaksätt med gurkmejan
9, tillsätt riset och stek ytterligare några minuter under omrörning tills allt är varmt.
10, servera och ät.

https://www.karlijnskitchen.com/en/homepage/ - här finns också en hel del goda recept (enligt min kompis) som räddade henne när hon körde fast. Dock på engelska.
 
Fried rice
140g kokt vitt eller brunt ris
200g tofu eller kyckling eller lax
150g pak choi
150g morot
3cl soja (kolla så att det är äkta soja och inte vetebaserad)
1cl sesamolja
1/2 tsk gurkmeja
valfritt: den gröna delen av en vårlök

1, koka riset enligt förpackningen. För bästa resultat gör det dagen innan, men funkar att göra samma dag också.
2, skär tofu/kyckling/lax i mindre bitar och marinera i sesamoljan och sojan Låt det marinera i minst 30 min men mår inte dåligt av att få ligga längre
3, skär grönsakerna i små bitar
4, hetta upp en stekpanna eller wok med lite olja i.
5, häll i tofu/kyckling/lax och stek under omrörning.
6, tillsätt moroten och eventuell vårlök och låt det lagas i minst 5 min
7, tillsätt pak choien och stek i ytterligare några minuter.
8, smaksätt med gurkmejan
9, tillsätt riset och stek ytterligare några minuter under omrörning tills allt är varmt.
10, servera och ät.

https://www.karlijnskitchen.com/en/homepage/ - här finns också en hel del goda recept (enligt min kompis) som räddade henne när hon körde fast. Dock på engelska.
Tack!
 
Vi gör ofta kycklingfile i ugnen och tex potatisklyftor i ugnen. Behöver inte fodmapanpassas alls. Finns en del färdiga såser att köpa som inte innehåller lök.
 
Köttfärssås går också att göra ”som vanligt” men bara ta bort lök, välj lämplig grädde och köp glutenfri pasta.
 
Fried rice
140g kokt vitt eller brunt ris
200g tofu eller kyckling eller lax
150g pak choi
150g morot
3cl soja (kolla så att det är äkta soja och inte vetebaserad)
1cl sesamolja
1/2 tsk gurkmeja
valfritt: den gröna delen av en vårlök

1, koka riset enligt förpackningen. För bästa resultat gör det dagen innan, men funkar att göra samma dag också.
2, skär tofu/kyckling/lax i mindre bitar och marinera i sesamoljan och sojan Låt det marinera i minst 30 min men mår inte dåligt av att få ligga längre
3, skär grönsakerna i små bitar
4, hetta upp en stekpanna eller wok med lite olja i.
5, häll i tofu/kyckling/lax och stek under omrörning.
6, tillsätt moroten och eventuell vårlök och låt det lagas i minst 5 min
7, tillsätt pak choien och stek i ytterligare några minuter.
8, smaksätt med gurkmejan
9, tillsätt riset och stek ytterligare några minuter under omrörning tills allt är varmt.
10, servera och ät.

https://www.karlijnskitchen.com/en/homepage/ - här finns också en hel del goda recept (enligt min kompis) som räddade henne när hon körde fast. Dock på engelska.
Inser att jag inte vet hur mycket 1 cl är. Hur mäter jag upp det när jag inte har ett cl-mått?
 
Om man inte får äta sojafärs borde väl även tofu vara uteslutet?
Quornfärs har jag sett i flera fodmap-recept.

Det beror tydligen på tillverkning osv. Det man vill undvika är fibrerna från sojabönorna.

Quornfärs är oftast ok, om de inte är smaksatta (då innehåller de lök).
 
Det beror tydligen på tillverkning osv. Det man vill undvika är fibrerna från sojabönorna.

Quornfärs är oftast ok, om de inte är smaksatta (då innehåller de lök).
Läste det också på belly balance. Tofu går oftast bra i alla fall :)
Sen ska man väl vara striktare i början och sedan börja återinföra vissa livsmedel, och där är det nog ganska individuellt sen vad man klarar och i vilken mängd.
Jag har också IBS och kunde tidigare få tydliga symtom när jag ätit sojafärs. Numera är kroppen så van att jag klarar av även stora mängder sojafärs och andra produkter utan att få några som helst symtom.
 
Läste det också på belly balance. Tofu går oftast bra i alla fall :)
Sen ska man väl vara striktare i början och sedan börja återinföra vissa livsmedel, och där är det nog ganska individuellt sen vad man klarar och i vilken mängd.
Jag har också IBS och kunde tidigare få tydliga symtom när jag ätit sojafärs. Numera är kroppen så van att jag klarar av även stora mängder sojafärs och andra produkter utan att få några som helst symtom.
Jag är inte alls säker på att det är IBS jag har men tänkte testa om jag kan få bajsattackerna att upphöra. Det är skitjobbigt när magen blir jolmig och jag får springa på toa typ 3 vändor innan det går över. Nu har magen varit snäll i nästan en vecka trots att jag ätit bönor, pasta, gluten, laktos och lök hela veckan. Så jag tål uppenbarligen FODMAPs ibland i alla fall.
 
Jag är inte alls säker på att det är IBS jag har men tänkte testa om jag kan få bajsattackerna att upphöra. Det är skitjobbigt när magen blir jolmig och jag får springa på toa typ 3 vändor innan det går över. Nu har magen varit snäll i nästan en vecka trots att jag ätit bönor, pasta, gluten, laktos och lök hela veckan. Så jag tål uppenbarligen FODMAPs ibland i alla fall.
Med fodmap ska man ju först ta bort ”allt” och sen testa att successivt återinföra igen. Olika livsmedel är ”gröna”, ”gula” eller ”röda” och man ska testa systematiskt för att se vilka magen tål och inte. Ofta handlar det om mängd och hur ofta.
Kan också vara stress som är boven och att man tex tål vissa livsmedel i lugna perioder men inte i stressiga.

Jag tycker dock inte att man ska laborera med fodmap utan att först söka vård. Onödigt att utesluta en massa mat innan du ens har undersökt problemet.
 
Senast ändrad:
Med fodmap ska man ju först ta bort ”allt” och sen testa att successivt återinföra igen. Olika livsmedel är ”gröna”, ”gula” eller ”röda” och man ska testa systematiskt för att se vilka magen tål och inte. Ofta handlar det om mängd och hur ofta.
Kan också vara stress som är boven och att man tex tål vissa livsmedel i lugna perioder men inte i stressiga.

Jag tycker dock inte att man ska laborera med fodmap utan att först söka vård. Onödigt att utesluta en massa mat innan du ens har undersökt problemet.
Det var typ ett svar jag inte ville ha. Jag drar mig för att söka vård och tycker ju inte heller att problemet är så omfattande. Men jag har fört dagbok sedan julafton på hur ofta jag har problem. Som tätast har jag haft problem två dagar i rad, som glesast har jag klarat mig i två veckor. Det är totalt 9 gånger sedan jul och problemet har alltid uppstått efter att jag ätit lagad mat. Aldrig annars.

Jo, jag har ju läst att man börjar med att ta bort alla fodmaps och sen återintroducerar dem efter en månad. Haken är väl att jag verkar tåla allt ibland, så svårt att sitta och äta något i många dagar i väntan på en reaktion som kanske inte kommer.
 
Det var typ ett svar jag inte ville ha. Jag drar mig för att söka vård och tycker ju inte heller att problemet är så omfattande. Men jag har fört dagbok sedan julafton på hur ofta jag har problem. Som tätast har jag haft problem två dagar i rad, som glesast har jag klarat mig i två veckor. Det är totalt 9 gånger sedan jul och problemet har alltid uppstått efter att jag ätit lagad mat. Aldrig annars.

Jo, jag har ju läst att man börjar med att ta bort alla fodmaps och sen återintroducerar dem efter en månad. Haken är väl att jag verkar tåla allt ibland, så svårt att sitta och äta något i många dagar i väntan på en reaktion som kanske inte kommer.
Finns ju många orsaker till rörig mage. Har du skrivit i dagboken hur du ätit också? Vilken mat, matrutiner osv?
Annars är stress och ångest vanliga orsaker till magproblem också.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
320
Senast: sthu
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
680
Senast: Sel
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 132
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 456
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp