fodrat eller ofodrat regn täcke??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 242

Bukefalos 30 år!

M

makejo

Jag har ett ofodrat regntäcke och ska köpa ett till idag ska jag ta ett till ofodrat eller ett fodrat ?? nu har jag fleece under det ofodrade tänkte att det kanske är bättre att köpa ett fodrat då eller?

Sv: fodrat eller ofodrat regn täcke??

Ett ofodrat regntäcke funkar i princip bara så länge det är någorlunda värme i luften, för det tynger ner pälsen och hindrar hästen från att resa stråna och hålla värmen själv. Jämför med att bara ha regnjacka utan något under...:crazy:

Ett regntäcke med lite foder i (fleece eller "stoppning på max 100g) är bättre på så sätt att det helt kan ersätta pälsens värmehållande funktion.

Min förra häst hade stalltäcke inne, så till henne hade jag ett helt ofodrat regntäcke att lägga utanpå. Funkade hela vintern.:)
Nuvarande häst har ett regntäcke med fleecefoder som hon kan ha utan något extra under även när det blir kallare. Hon kanske inte ens behöver ett riktigt vintertäcke om vi har tur. (Hon hatar täcken och jag är fattig...:angel:)

Fast på min häst blir det precis så, endast ofodrat regntäcke + ösregn = iskall och mycket stel häst som får öm rygg direkt.

TS: Jag skulle skaffa ett fodrat att kunna växla med, så man slipper ha dubbla täcken på hästen.

Irrelevant. Människor och hästar fungerar inte på samma sätt. Läsvärt.

Fast det jag kan få ut av texten (även om det inte står i klartext, kanske, men det står ju att regn och väta försämrar.) är att pälsen har viss isolerande effekt. Och den isolerande effekten försvinner om ett täcke tynger ner stråna. Alltså måste täcket i sig bidra med värmen istället, vilket ett ofodrat regn täcke inte gör.

Jag menade inte att jämföra hästar och människor rakt av, men även vi vill ju gärna ha mer än bara skydd mot vätan om det blir lite kallare i luften. Typ en tröja under regnjackan.

Har själv sett hästar som frusit i sina ofodrade regntäcken medan kompisarna utan täcken bara gör sig extra fluffiga och klarar sig bättre. ;)

Jag skulle föreslå att du köper ett fodrat.
Bättre att bara ha ett täcke på än två.

Jag har ett fleecefodrat täcke som min häst har om hösten/våren.
Tyvärr fick det en reva på ryggen nu i våras och än har jag inte lagat den :angel: så hon får gå med dubbla tillfälligt.

Liknande trådar

• Reflex-ländtäcke
  • Täcke med foder enbart över ryggen?
  • Täcke
  • Förvarings fråga

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?