fodringar nu i vinter

Vi har hö så vi klarar oss, men vi kommer ändå tänka till och inte låta hästarna slösa på det. Tidigare har vi inte brytt oss så mycket om att en del (läs: i slutändan, allt som allt, väldigt mycket) blivit nedtrampat och nedpissat, eller runtdraget i boxen och blandat med halmen. Men i vinter får de det de äter upp och inte mer.
Så förhoppningsvis kan vi istället avvara några balar till humant pris och hjälpa någon annan istället.

Lusern och så har jag inte ens tänkt på. Vi har ett par hundra kilo på lager men om och vem som behöver, och i så fall hur mycket, får vi kika på senare.
Än så länge klarar de sig på betet, havre och mineraler.
 
Som det ser ut just nu så kommer jag fordra som vanligt. Min häst får 10 kg torrhö per dygn + lite lusern och betfor. Hon har PPID och har inte gått på bete under de senaste två åren.
 
Förra säsongen hade jag fri tillgång med nät över, ej småmaskigt. Det kommer jag ev. behöva byta mot fodringar, åtminstånde den tiden på året hagarna fortfarande är gröna och jag kan fodra 2-3 ggr per dygn och resterande blir pill med gräs. Den tiden när snön ev ligger blir det nog fri tillgång, åtminstånde på halm men troligtvis silage.
 
För mej blir det ungefär som vanligt.
Redan förra säsongen bytte jag från fritt till att jag lägger ut på morronen det som går åt under hela dagen. = betydligt mindre svinn!

Inte mer natthö än vad som äts opp.
Den ena äter ur nät (och lite från mark) på natten då hon gräver runt så annars, blir också massa svinn. Plus att den äter så fort så det tar slut för fort.
 
Överskott av protein är inte bra så jag tycker absolut man ska oroa sig för högt protein.

Överskott från grovfoder är generellt ingen fara, om det inte är helt totalt vansinniga mängder, men det ska det ju bra mycket till innan man kommer upp i. Däremot är överskott av protein från kraftfoder inte bra, redan i (relativt) små mängder.
 
Överskott från grovfoder är generellt ingen fara, om det inte är helt totalt vansinniga mängder, men det ska det ju bra mycket till innan man kommer upp i. Däremot är överskott av protein från kraftfoder inte bra, redan i (relativt) små mängder.

Ingen aning om vad du menar med "helt vansinniga mängder" eftersom du har en förmåga att ha rätt annorlunda tänk än de flesta och ofta överdriver. Överskott från högt protein via grovfodret är inte bra även om det är värre från kraftfodret så att skriva att inte är ngn fara med högt protein tycker jag är fel.
 
Ingen aning om vad du menar med "helt vansinniga mängder" eftersom du har en förmåga att ha rätt annorlunda tänk än de flesta och ofta överdriver. Överskott från högt protein via grovfodret är inte bra även om det är värre från kraftfodret så att skriva att inte är ngn fara med högt protein tycker jag är fel.
Enligt Hippsons foderexpert så klarar friska hästar 2-3 ggr högre protein, så allt beror ju på individ och mängd.
 
Min kommer få hösilage och halm. Stallet köper in/tar själva hösilage så det ska finnas. Halmen ska jag hämta imorgon. Får se hur jag lägger givorna. Beror på värdet på hösilaget.
 
Enligt Hippsons foderexpert så klarar friska hästar 2-3 ggr högre protein, så allt beror ju på individ och mängd.

Precis, det beror på individ och mängd. Därför känns det konstigt att hon skriver högt protein är jättebra osvosv. Proteinövetskott från grovfoder resulterar oftast i att hästarna dricker mer, därmed kissar mer (duh) och det blir större mängder ammoniak för hästen i boxen (påverkar slemhinnorna) samt att hästar inte kan lagra protein på samma sätt som överskott av fett och då spjälkas det sönder istället och blir socker och fett. Allt är antagligen väldigt individuellt på hur olika hästar klarar mängden som du skrev.
 
Överskott av protein är inte bra så jag tycker absolut man ska oroa sig för högt protein.

Det finns ingen anledning att ligga på ett högt proteinöverskott (sett till behov). Det finns ingen vinst heller - däremot flera nackdelar för många hästar. Däremot klarar hästar av överskott från grovfoder mycket bättre än från kraftfoder.

Men det du skrev var att det bara bara bra. Och att ligga på tex trippla behovet är inte bara bra - även om de flesta hästar kan hantera det.

Så. Vill man blanda med halm är rejält högt protein bra. Vill men inte blanda med halm och har en vuxen hobbyhäst och vill den ska ha fri tillgång kan det vara rejält negativt, särskilt om hästen är en sån som tappar hull av att ta hand om proteinöverskott - eller är en sån som lätt lägger på sig av överskott.

Lagom är bäst - och vad som är lagom beror på häst och vad man vill ge förutom höet/hösilaget.

Du simplifierat lite väl mycket ibland och slänger fram saker som allmängiltiga sanningar, och det kan bli knepigt om någon som inte har kunskap själv tar de för sanna.
 
Vi har så vi klarar oss. Var och tittade på häst igår och då diskuterade vi just de här med grovfoder bristen att länsstyrelsen kommer och ha och göra u vinter misstänker jag för många kanske inte har råd att fodra sina hästar för att de blir för dyrt ..
 
För mig blir det som vanligt förutom att jag har två hästar med helt olika behov. Ponnyn får portioner a 2kg 4ggr/dag. Har lunchgrind till henne. Nya hästen hade egentligen skullat ha bal i hagen men det är ju inte aktuellt i år. Han kommer få ca 8-10 kg på morgonen att äta under dagen (Nu har han gräs i hagen också och får 6 kg). Äter han upp allt finns det utrymme att ge ännu lite till. Sen får han 2+4 kg em+kväll samt 1kg lusern, soja och olja morgon och kväll.

Enligt beräkning ligger ponnyn på ett visst energiöverslag som jag tyvärr inte kommer undan. Kvot på 4.9. Hästen ligger på 40% över sitt behov och en kvot på 6, han fattas ca 100kg..

Så även om jag inte kan ge fri tillgång som hade varit optimalt så får jag ihop det bra i år :) .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 397
Senast: Marty
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 562
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 301
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp