Född med otur?

M

Midnightwalker

Antagligen. Hästen fick benfraktur bägge bak januari-06, blev återställd, fick därefter inflamation i bägge bak, därefter helt återställd. Nu undrar jag en sak! Hade en vän som var med ute i stallet och kände och klämde på honom och hon sa att han ömmar i ryggen. Har endast ridit ut och skrittat i uppförsbackar och så för att försöka ge han lite bättre muskler över ryggen.

Vet inte ALLS om detta har med att göra:
Förra veckan kändes han halt i vä bak när jag började rida, men kändes inte så efter 3 minuter, red i paddocken och travade endast för att öva in lite lugnare trav så man kan jobba med honom, efter ett tag vägrade han trava och började slänga med huvudet (väldigt tydlig när han har ont) så jag hoppade av och ledde honom till stallet.

Vilade två dagar efter det: inga tecken på något så skrittades ut med lite lite trav.

*suckar* igår enligt min medryttare tyckte hon han var halt så han fick stå inne och vila och käka hö.

idag:
springer som idiot ute i hagen och busar och leker precis som alla andra dagar då han varit "HALT" inga tecken på svullnad, värme osv. el dyl.

Nu till min fråga: kan det ha med ryggen att göra? Tycker det är lite skumt att han kan springa i flera timmar i streck och jaga upp alla andra i flocken för att springa och leka. Blir så förvirrad, min sista vet. kostnad hamnade på 7 000kr (varav 2 000kr självrisk) på medicin och körningar och det som översteg 50 000kr på mitt tak, så jag har ingen super lust att dra ut en veterinär med det samma. Så nu ger jag han vila i 7 dagar, visar han fortfarande tecken får jag kolla upp det här.

Känner ni igen det eller vad hade ni trott? Ser också att han har ett jack in på framsidan av hoven (vänster bak) men det jacket har varit från den förra hagen (som han gick i för två veckor sedan) för han har sprungit på en sten eller pinne och finns inget sådant i vår nuvarande hage. Men har svårt att tro att de har med detta att göra.

Tacksam för svar!
Mvh Sandra & Pållan

Bildbevis från idag:
 
Sv: Född med otur?

Jag tror faktiskt att han är halt igen. Min förra häst gjorde likadant som din, kändes halt först och sen "värmde" han ur och han hade inflammation i bägge framknäna. Min vet. sa att det är väldigt vanligt att de "värmer ur" när de har inflammationer och då tror ryttaren att de är ok och fortsätter rida vilket förvärrar inflammationen. Så tyvärr är nog mitt råd att du åker till vet. igen...:(
 
Sv: Född med otur?

Hej!

Min tjej har inga som helst problem med att springa i hagen, trots kotledsinflammation ena fram. Inte heller grannhagehästarna, en med med dubbelsidig hovledsinflammation, den andra med diagonal hälta under utredning, har några som helst svårigheter att busa i hagen..

Var jag du skulle jag ta ut veterinär, eller åka till klinik. Hellre en gång för mycket än för lite..

/ Lavinia, vars häst gick på bortåt 10-15000 i bara vet.kostnader förra året, ändå åker jag in vid minsta tecken på hälta. Bättre veta fort, så man kan fixa det snabbt!
 
Sv: Född med otur?

Tror ni man kan avvakta några dagar och se först, ifall det lägger sig? Ni tror inte det har med ryggen att göra? Men om han hade haft det, hade han inte visat ömhet, svullnad eller varm om ben/kotor då?
 
Sv: Född med otur?

Hej!

Min tjej har ju behandlats 2 gånger av vet för ryggproblem (låsningar/spänningar), det jag märkte var att hon inte ville jobba. Knäledsinflammationerna bak märkte jag aldrig av, dom hittade vi när vi skulle höja försäkringen..

Ryggproblem kan ju sätta sej i bakknäna eller i kotorna fram.. Eller så kan knäproblem sätta sej i ryggen. Det är svårt att veta vilket som kommer först, däremot är det ju lättare att behandla i tidigt skede, än att vänta tills häst börjar protestera och visar hälta hela tiden.

Visst kan du vänta och vila häst några dagar, men har han problem lär dom återkomma och är det inte då bättre att åka in och få veta vad som är felet och sedan åtgärda det, än att hålla på och sätta igång/vila/sätta igång igen tills du tröttnar på det.

Dessutom, om du åker in med häst slipper du oroa dej, du VET om det är något fel på honom. Och är det inget fel kan du ju köra på som vanligt och slippa oroa dej!

/ lavinia, 2 veckors skritt kvar...
 
Sv: Född med otur?

Jag förstår vad du menar, men jag menade absolut inte att avvakta så han blir bra för att han senare blir dålig och att jag avvaktar då igen. Menade mer på om det kunde varit att han sträckt till sig i hagen eller mer funderingar kring vad ni hade gjort, vad ni hade tänkt, det är alltid bra att få olika synpunkter på det hela.

Min tanke var att avvakta någon vecka för att därefter bedöma, är det så att han inte är bra: åker jag in på klinik och får göra en hältutredning.

Pratade med stallägaren i dag och hon tror inte det ska vara något, kotledsinflamation sätter sig oftast på hästar som går i hård träning på mjukt underlag ex. paddock/manege 6-7 dagar/veckan. Men så är ju inte fallet, och som hon säger: skulle han ha ont, då skulle han inte springa omkring på det viset och jaga upp alla i flocken för att leka 30 min i streck. :p

Får avvakta och se, tack för era svar! :)
 
Sv: Född med otur?

Bara en liten kommentar till påståendet att en häst som busar i hagen inte kan ha ont - stämmer inte!! För det första så undviker hästar ofta att visa smärta för flocken och för det andra så glömmer de gärna bort att det gör ont om det är något som är roligt.

Min häst har för tillfället en släng av knäledsinflammation, vilket konstaterades på klinik i fredags. Hon har busat som en tokig i hagen hela veckan innan (vi flyttade in i nytt stall: nya kul kompisar, ny fin hage att sträcka ut i full galopp i med diken att hoppa över i osv) och även som nysprutad (hmm, inte bra, jag vet, men jag chansade på att hon skulle vara lugnare i vanliga hagen än ensam inne i nytt stall).

De vet inte alltid sitt bästa...
 
Sv: Född med otur?

Det har du faktist rätt i, men jag utgår lite ifrån min egna häst och även om man inte kan använda ett argument som "men jag känner min häst å ser när han har ont"- så lutar det lite så åt det hållet då jag varit med om små hälter till större benfrakturer. Men men.. usch vad nervös jag blir. :/
 
Sv: Född med otur?

Har också en häst som varit väldigt stel och kort i gången men springa i hagen kan hon. Tror ju inte att de har ont då men när man rider så märks det direkt. Veterinären kommer en runda idag för att kolla.
 
Sv: Född med otur?

Skriv vääldigt gärna vad veterinären sa eller PM:a mig! Lycka till, hoppas det går bra.
 
Sv: Född med otur?

Man får inte glömma att det inte är ovanligt att hästarna springer för att de har ont.

Ta tex den halte travaren som ligger och pullar som bara den fast att han är halt. När hästen är ohalt så pullar den inget alls.

Tycker nog att det är ett ganska vanligt fenomen att hästar som har ont springer mycket i hagen. Kanske har det att göra med de endorfiner som frisätts eller att det är viktigt att som bytesdjur verka frisk för att inte bli uppäten. Kanske kan det vara en kombination av båda.

Mvh

Tora
 
Sv: Född med otur?

Men euwh. Så du menar att han springer mycket i hagen nu beror på att han har ont? Kan ju tillägga att han har betétt sig precis lika dan som när han varit frisk, han leker som vanligt i hagen...
 
Sv: Född med otur?

Hej!

2 exempel på kotledsinflammation:

Min häst som bara gått i skogen i 1 års tid pga frakturskada förra året och jag ville att hon skulle få en långsam start. Hon har fått kotledsinflammation trots att hon bara skrittat på vår hårda volt.

Min kompis häst, som visserligen reds på volten, men det var inte en mjuk volt och han reds ofta ute..

Kotledsinflammation kan dom få av ryggont, fel ridning, fel underlag mm mm. Att bara hästar i hård träning får det stämmer inte över huvud taget..

/ Lavinia
 
Sv: Född med otur?

Kotledsinflamation visar regelbunden hälta: mer eller mindre. Inflammerat ställe: blir varmt. och om han hade haft inflamation nu så hade det gått så långt att det blivit var bildningar.
 
Sv: Född med otur?

nej du, kotledsinflammation behöver inte visa sig med hälta eller värme. jo, hälta vid böjprov. men inte nödvändigtvis annars. även hästar som stått helt på vila kan få det (har faktiskt varit ute för det :crazy: ) vad menar du med att det blir var bildningar :crazy: har varit ute för ett antal kotledsinflammationer genom åren, men aldrig varbildning :crazy:

mitt eget halvblod har råkat ut för ganska mkt. i sitt liv, iblend tror jag att det är just det som gett en så hög smärttröskel. nu i jan. fick han en ganska allvarlig vridskada i hasen under vild haglek, han va blockhalt. benet bara "hängde och slängde" när jag kom dit. men inte hindrade det honom från att dra en "repa" med dom andra innan han kom till mig. det blev raka vägen till kliniken, vet. beh. och tyckte att jag skulle pröva att ha honom med dom andra (att han borde stå still/röra sig försiktigt med den skadan). men det gick inte, det fick bli boxvila/boxhage 4*4 m i över en mån. och sedan försiktigt utökande av rörelse.
 
Sv: Född med otur?

Jag har en häst som har haft både knä och kotledsinflammation samtidigt. Hon var absolut inte halt hela tiden. Det märktes ingenting i skritt gick bra i trav men ibland kändes det som om hon tappade bakdelen. Frågade även vet. hur hon kunde ha fått det och det kan de få av mycket sa han även en liten vrickning i hagen. För henne blev det tre behandlingar och vila ett år.
 
Sv: Född med otur?

Blir det problem med kotleder och liknande i bakbenen kommer han aldrig palla det. Säg inte så..kommer få ta bort honom då, då han redan haft benfraktur på bägge bak. Han kommer aldrig palla mer i bakbenen. :'(
 
Sv: Född med otur?

Hej!

Nu måste ju inte hältan komma ursprunglingen från benen, han hade ju haft ont i ryggen eventuellt? Kan han ha en felliggande sadel, eller någon låsning uppe i ryggen? Det kan dom ju också bli halta av. Han kanske har blivit lite känsligare i ryggen efter frakturerna?

Åk in och kolla honom, så får du veta och slipper ta ut olyckan i förskott!

/ lavinia, vars häst konstant skadar sej på nya "roliga" ställen och sätt.
 
Sv: Född med otur?

Vår unghäst skadade sig i hagen när hon brallade runt. Visade ingenting på en gång, först nästa dag i traven markerad hon hälta. Inget i skritten. Vi avvaktade ett par dagar för att kolla att hältan inte berodde på hovböld. Under tiden sprang hon glatt runt i galopp och busade. För att sedan vara jättehalt i trav när vi skulle kolla. Visade sig vara strålbensfraktur. Så nog kan de busa runt ändå.
 
Sv: Född med otur?

Om du misstänker att det är något med ryggen varför inte besöka en kiropraktor först då...
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 250
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 432
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
982
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 527
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp