Födda 2014 del 3

Kandi är likadan. Får hon bara beröm när hon gör rätt så trillar polletten ner och hon vill fortsätta göra rätt.

/Lizzie

Så himla skönt med de hästarna! Jag tycker det är tråkigt att be om sak om och om igen. Känns så himla tacksamt när de redan nästa dag visar att de tänkt på det man gjorde igår :) Lite avis, jag vill också gå kurs för AE igen! Han tränade oss ett par gånger på ridgymnasiet jag gick på, var fantastiskt roligt.
Det där med vikt känner jag igen, har själv gått ned över 30 kg nu senaste året just för att börja rida igen. Att hålla vikten är alltid svårast :nailbiting::D
 
@Chili Undrar om det inte är lite typiskt unga hästar och låsningar i korsen? Har haft mååånga unghästar som blivit lite ömma/låsta just där, om det har att göra med att man börjar arbeta dem lite mer och de ännu inte riktigt hittat balansen och hur de skall bära sig, samt att styrkan saknas?
 
Dagens ridpass gick kanon.
Först när jag satt upp gav hon mig huvudbry dock, stannade och "kunde inte" gå, spände bara buken när jag la på skänkeln :confused: Inget pisk med svansen eller irritation, inget som visade på att något var fel utan det hände bara ingenting :rofl: Testade att snärta lite med tygeländen, och då hoppade hästen igång och var pigg och glad. Brunst, tänker jag.
Väl igång jobbade vi idag med övergångar trav-skritt-trav, med tre skrittsteg åt gången för att få igång bakkärran och min ridning. Hon kom och bjöd riktigt fint 50% av gångerna, och de övriga tar jag på mig då jag blir långsam i min hjälpgivning. Häftigt när en så ung häst tar halvhalterna så väl tycker jag. Nu är jag sugen på att nosa på galoppfattningar också, skall föreslå det inför nästa gång.

I morgon tänkte jag löslongera Lizette över travbommar och ett par små kryss, eftersom ridbanans ägare varit så duktig och ställt fram materialet så det går :D
 
@Chili Undrar om det inte är lite typiskt unga hästar och låsningar i korsen? Har haft mååånga unghästar som blivit lite ömma/låsta just där, om det har att göra med att man börjar arbeta dem lite mer och de ännu inte riktigt hittat balansen och hur de skall bära sig, samt att styrkan saknas?
Jag har inte lika stor erfarenhet så jag vet inte, men hon hade en låsning när hon var 3 och hade körts en del. Tror vi hade börjat rida henne men mest bara ridit in så att säga. Hoppas vi kan hjälpa henne att musklad sig mer jämnt nu. :)

Galet pigg tös nu i alla fall, glad som en liten tok. :o Var på väg att dra en tur med mig idag hehe. Ikväll kom jag dit med cykel för att kvällsfodra och hon kom i full galopp. Tror hon känner sig lätt, fri och härlig just nu. :D
 
Igår fick jag hjälp av beridaren att tömköra Kandi så hon tog stöd på yttertömmen. Jag har provat en gång med tömsättning i nedre ringen på innertömmen och Kandi blev hur frustrerad som helst och fattade inte alls vad det var hon skulle göra.

Idag trillade polletten ner och det funkade bra till och med i hennes svåra varv, som är höger. Hon försökte vända och backa en gång, men beridaren är mycket snabbare än jag på att korrigera fröken ;) så det redde hon ut snabbt.

Det blev ett jättebra pass för Kandi där hon kom igång och jobbade bra med ryggen och i mer stadig form.

Jag kände mig löljligt stolt över min fina häst :love:


Nu blir det ett pass ridning på söndag innan släpp på sommarbete på måndag. Kandi ska sedan få vila hela juli, utom den 13/7 då vi har ett träningstillfälle inbokat med Anders Eriksson. Det ska bli kul och då kanske jag kan få ordning på det där med min tömkörning :)

/Lizzie
 
Igår fick jag hjälp av beridaren att tömköra Kandi så hon tog stöd på yttertömmen. Jag har provat en gång med tömsättning i nedre ringen på innertömmen och Kandi blev hur frustrerad som helst och fattade inte alls vad det var hon skulle göra.

Idag trillade polletten ner och det funkade bra till och med i hennes svåra varv, som är höger. Hon försökte vända och backa en gång, men beridaren är mycket snabbare än jag på att korrigera fröken ;) så det redde hon ut snabbt.

Det blev ett jättebra pass för Kandi där hon kom igång och jobbade bra med ryggen och i mer stadig form.

Jag kände mig löljligt stolt över min fina häst :love:


Nu blir det ett pass ridning på söndag innan släpp på sommarbete på måndag. Kandi ska sedan få vila hela juli, utom den 13/7 då vi har ett träningstillfälle inbokat med Anders Eriksson. Det ska bli kul och då kanske jag kan få ordning på det där med min tömkörning :)

/Lizzie
Hon är jättefin :)
 
@lizzie Jag gillar verkligen att hon är så naturligt i uppförbacke. Väldigt fin modell, hoppas du har avelsplaner för någon gång i hennes liv :p

Jo, planen är att betäcka henne. Tänker dock vänta och se om hon behagar växa ett par cm till. I dagsläget är min 161 cm.

Men du får gärna tipsa om lämplig hingst 😁.

/Lizzie
 
Jo, planen är att betäcka henne. Tänker dock vänta och se om hon behagar växa ett par cm till. I dagsläget är min 161 cm.

Men du får gärna tipsa om lämplig hingst 😁.

/Lizzie

Hingstar är ju definitivt ett av mina favoritämnen :D Jag ger gärna input på hingst när det beger sig, du har ju massor med fint att välja mellan med Kandis stam och goda byggnad.
 
Stackars Lizette var igår så brunstig att hon inte visste ut eller in. Hon var superduktig och löstravade över en serie av 7 bommar. Jag tyckte det räckte så med tanke på dagsformen, så det blev ingen löshoppning. Får se hur hon mår i morgon, om vi kan få till ett vettigt ridpass eller inte. :)
 
Kvalitetstid
32194
 
Idag blev det ett sista pass med beridaren innan sommarbetet.

Kandi skötte sig bra och har förstått det där med att söka stöd på tygeln 😊.

Dagens övning var att skutta ett par hinder och efter några skutt så fattade hon vad det hela gick ut på. Hon har utvecklats bra på de 2 månaderna som jag fått hjälp. Damen är verkligen förtjänt av vila och förhoppningsvis faller ytterligare bitar på plats. Vi behöver träna på det där med tålamod.

Vi ska dock träna tömkörning för Anders Eriksson i mitten av juli, men förutom det passet blir det ren hagvila.
 
Min sammetskamel är så brunstig att alla ben samt svansen bara står rakt ut :rofl: Hon är dock jättesnäll och tuffar glatt på när jag begär lite jobb.
Igår longerade hon med mag-och-bakbandet för första gången. Skall erkänna att inpassningen fick mig att klia mig lite i huvudet, men jag tror kanske schabraket och gjorden låg lite långt fram på henne. Jag märkte definitivt att bakandet fick in bakbenen ett snäpp till, och det var rätt jobbigt för henne så vi tog bara fem minuter åt båda hållen.

Idag var jag inställd på att jag kanske inte skulle "få" rida, och det var allt bra jobbigt första metrarna i skritt. La man an skänkeln stannade hon :rofl: Men jag använde tygeländen på bogen, och bara hon kom igång så tuffade hon på helt okej och med öronen framåt. Fick sänka ribban lite så det blev ingen galopp, men vad gör det. Hoppas det gett sig på tisdag då jag är galet sugen på att göra galoppfattningar för att få henne att sätta sig mer.

Skall nog sitta upp utan att vi håller i henne i longerlinan nästa gång. Tycker inte det känns som att hon tänker tvånga, utan hon slappnar av mer för varje gång jag sitter upp.
 
Jag vill köra men det känns mindre smart att spänna för första gången på ett år när det blåser och är kallt. :laugh: Hon tycker det är så roligt så jag kanske inte hinner upp i vagnen innan det bär iväg. :p Hon lugnar sig alltid snabbt och matte måste öva på lydnaden. Får öva i väntan på lugnare väder.

Vi tog ett rejält pass på banan (för att vara oss) igår, testade bland annat att rida åttan med 3-4 steg skritt på X. :) Fick ner reaktionstiden lite men matte måste rida bättre!

Enligt viktmåttband har hon gått ner 50 kg sedan vi började banta. Nu börjar vi komma igång med träningen också så jag hoppas det rullar på. 🙂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp