Födda 2015

31932

Tapiren hälsar till er alla att midsommar kransen var god och att han och matte jobbar stenhårt Med förtroende träning 🌼
 
Känns som att min älskling har varit borta i evigheter, men det är endast 10 dagar sedan han åkte på bete... :p Skulle vilja åka ner och hälsa på honom under helgen men tror inte jag hinner, så det får nog bli nästa vecka istället.

Betet ligger nästan 1,5 timme enkel resa från mig, så det är en bra bit att åka, men verkligen toppen service med tillsyn som inkluderar täcke på vid regn, insektmedel och enklare sårbehandling dagligen vid behov, stödfodring om de blir för smala, och bilder, filmer och rapporter flera ggr i veckan via facebook. Så jag känner mig rätt lugn med att ha honom där trotts att det är långt borta.

Och han verkar trivas riktigt bra med sina nya kompisar islänningarna. :love:

1A IMG_1810.jpg
 
Hemkommen från en andra pay and jump. Mycket hästar och trångt på framridningen men min skötte sig utmärkt vid både möten och häst i baken. Tog med oss två hinder i 40 cm men 20 kom vi runt felfritt 😁 Det var kul! Lastning och åkande gick väldigt enkelt trots att det var en bit.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190703_204510_762.jpg
    IMG_20190703_204510_762.jpg
    1 MB · Visningar: 71
Unik har fått sin första vuxensadel utprovad.😍 Sadelutprovaren konstaterade att han är en rejäl kille. MW i bommen som sporadiskt riden 4-åring, vart ska det sluta? 🙈😄
Unik skötte sig utmärkt men tyckte att det var lite märkligt att bli sadlad så många gånger.
 

Bifogade filer

  • received_435383687014147.jpeg
    received_435383687014147.jpeg
    252,8 KB · Visningar: 74
Tänkte väl uppdatera lite nu om Stene Tapiren var ju länge sedan!
Han lever och mår gott, har vilat från ridning men gjort andra saker en period nu vilket varit väldigt nyttigt för honom då han visat sig vara väldigt omogen för sin ålder. Han växer just nu igen och jag börjar fundera på hur stor han egentligen tänker bli (!) men han har långa ben så :angel:
Vi står dock med en tappsko just nu sedan en vecka tillbaka men han verkar inte så bekymrad över de då han äntligen börjat få gå i gräshage några dagar i veckan, har hållit honom undan de pga av att han är extremt lättfödd och de har vart sådan krut i våra hagar i år så vi fått klippa dem en vända för hästarna orkar inte äta av allt.

33504
 
Stilla i tråden, har alla sommarlov? :) Jag har beslutat att ta hem Minion redan nu på lördag, då har han haft semester i 6 1/2 vecka. Har varit nere och hälsat på honom två gånger och han verkar tyvärr bara bli smalare istället för att lägga på sig, minuset med att ha hingst tyvärr... De har gått några veckor på "fjällbete" nu, kanon för kroppen men inte för hullet! :p

Jag håller även på att byta stall, vilket jag tror kommer bli jättebra! Nya stallet ligger bara 3,5 km från där jag bor, och har ca 100 meter till ridhus och stor uteridbana. :love: Det är ett såkallat "DIY" (do it yourself) stall, så man kan ha sina hästar ute eller inne så mycket man vill. Förhoppningsvis ska Minion gå ihop med två små ponnyvalacker, jag måste bara klura ut ett bra sätt att lösa fodringarna så han kan få fri tillgång på hö utan att de små får det...
 
Min -15 har inte sommarlov ännu tyvärr. Tänkte den skulle gå lite till innan det är dags för vila. (Den har vilat sen den blev inriden som 3 åring innan jag köpte den.)
Hästen var ganska mkt efter i sin utbildning när den kom men har lärt sig snabbt och utvecklats massor. Hur mkt kan era -15 ungefär? Är dom tävlingsklara tex? Jag hade först hoppats på att komma ut på pay and ride/jump till hösten men känner att det får vänta då hästen både behöver vila lite och fortsätta att utbildas i lagom takt.
 
Min -15 har inte sommarlov ännu tyvärr. Tänkte den skulle gå lite till innan det är dags för vila. (Den har vilat sen den blev inriden som 3 åring innan jag köpte den.)
Hästen var ganska mkt efter i sin utbildning när den kom men har lärt sig snabbt och utvecklats massor. Hur mkt kan era -15 ungefär? Är dom tävlingsklara tex? Jag hade först hoppats på att komma ut på pay and ride/jump till hösten men känner att det får vänta då hästen både behöver vila lite och fortsätta att utbildas i lagom takt.

Min har tyvärr halkat lite efter han med, pga en långdragen sulläderinflammation i våras precis då jag tänkt trappa upp träningen. Men vi hann iaf med en 4-års klass i dressyr innan sommarlovet, och har "hoppat" med ryttare 2 ggr.

Lägger vikt på att få en sund och hållbar häst snarare än att få honom tävlingsklar så snabbt som möjligt. :)
 
Min -15 har inte sommarlov ännu tyvärr. Tänkte den skulle gå lite till innan det är dags för vila. (Den har vilat sen den blev inriden som 3 åring innan jag köpte den.)
Hästen var ganska mkt efter i sin utbildning när den kom men har lärt sig snabbt och utvecklats massor. Hur mkt kan era -15 ungefär? Är dom tävlingsklara tex? Jag hade först hoppats på att komma ut på pay and ride/jump till hösten men känner att det får vänta då hästen både behöver vila lite och fortsätta att utbildas i lagom takt.
Min är tagen sent av olika anledningar, men har inte tänkt att tävla vad jag vet utan vill ha en snäll hobbyhäst men sen kanske de händer att han i framtiden startar någon liten dressyr eller hopptävling vi får väl se. Han är riden i alla gångarter men väldigt omogen för sin ålder, behöver tid därför har vi tagit de lugnt över sommaren helt enkelt.
 
Vi har inte sommarlov, tvärtom vilade vi en månad i våras och kommer vila en i höst. Sålänge hon äter gräs får hon inte vila, blir för tjock, däremot går hon lättare varannan vecka. Hoppas hålla igång september ut även om september blir lite light då medryttaren ska ha henne på heltid och vi rider inte lika mycket.

På tal om breda ryggar.. :meh:
 

Bifogade filer

  • IMG_20190729_160801.jpg
    IMG_20190729_160801.jpg
    521,4 KB · Visningar: 44
Idag slog han till med en av sina explosioner. Han har inte gjort de på länge så blev chockad faktiskt. Vad som triggade denna gång var att jag bad honom flytta sig när han hade sadeln på och antagligen uppfattade han de som en skänkel trots att han stod på gången, han har gjort då med ryttare på ryggen exploderat när han fått order om att gå framåt. Nu gick de bra och han lugna sig rätt omgående igen men såg väldigt fundersam ut. Vi måste komma på vad som triggar igång hans beteende, jag förstår att de är hans sätt och försvara sig men de är inte hållbart för varken honom eller oss rätt vad de är så gör han någon illa eller sig själv för den delen. Hm nu var de dock länge sedan som sagt han gjorde så här så får väl bara försöka jobba vidare, ska också prata lite med S som har vart med från början, bra med ett bollplank som känner hästen och alla hans små egenheter.
 
Men allt var inte bara tok idag, vi tog en promenad med sadeln på i skogen och de har regnat rejält på morgonen vilket skapar vattenpölar såklart. Stenai har inte sedan han flyttade till oss iaf uppskattat vatten, ibland duschar jag han bara för att han ska få träna på de och sen vattenpölar använder jag med. Tvingar honom aldrig till någonting men vill att han ska titta på saker han upplever som läskiga sen får han gå därifrån om han nu fortfarande tycker de är obehagliga.
Idag var de som sagt vatten och vattenpölar, lät honom kika på den och när vi sen skulle gå därifrån klev han självmant ned i vattenpölen och stod med alla hovar i. Massa klapp och beröm och man ser hur han suger i sig och skiner upp. Han är en väldigt speciell pojke men när man hittar nyckeln så tror jag de blir hur bra som helst. Man måste bara ha en massa tålamod helt enkelt :heart
34050
 
Idag slog han till med en av sina explosioner. Han har inte gjort de på länge så blev chockad faktiskt. Vad som triggade denna gång var att jag bad honom flytta sig när han hade sadeln på och antagligen uppfattade han de som en skänkel trots att han stod på gången, han har gjort då med ryttare på ryggen exploderat när han fått order om att gå framåt. Nu gick de bra och han lugna sig rätt omgående igen men såg väldigt fundersam ut. Vi måste komma på vad som triggar igång hans beteende, jag förstår att de är hans sätt och försvara sig men de är inte hållbart för varken honom eller oss rätt vad de är så gör han någon illa eller sig själv för den delen. Hm nu var de dock länge sedan som sagt han gjorde så här så får väl bara försöka jobba vidare, ska också prata lite med S som har vart med från början, bra med ett bollplank som känner hästen och alla hans små egenheter.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om du berättat det innan, men är t.ex ryggen kollad på honom? Om du något kanske skulle ha kunnat "komma i kläm" någon gång och han sedan minns det ihop med sadeln eller liknande?
 
Jag ber hemskt mycket om ursäkt om du berättat det innan, men är t.ex ryggen kollad på honom? Om du något kanske skulle ha kunnat "komma i kläm" någon gång och han sedan minns det ihop med sadeln eller liknande?
Nej de är den inte då han kan explodera för saker i allmänthet, men som sagt de var länge sedan nu han visade de här beteendet med mig. Han har dock kört med de lite med husse ett tag nu han exploderar för att någon flyttat transporten från de stället den stod på innan osv därför har vi aldrig satt de i samband med sadeln. Han har exploderat en gång med sadeln på när han var på inridning och de var i februari i år, då för att hon som red in honom påminde honom att man inte fick gå och såsa sig fram i ridhuset. Men vi får väl se fortsätter han får vi väl kika upp honom men som sagt han kan få de här beteendet runt andra saker med därför har vi aldrig satt de i samband med ridning.
 
Min kille går från klarhet till klarhet.
Föredrar längre vintervila före sommarvila. Sommaren är det ju som roligast att vara i stallet dessutom..
Han har varit ute på en P&J, skötte sig oerhört fint.
Målet har varit att anmäla till Breeders, vi får se om han är klar för det. Medan kvalen på ridhästtesten gick var han inte klar, och jag tvekar lite över att de ska gå en extra dag.
Vi får se helt enkelt!

Bild från träning, här ligger hinderna på 80cm. Höjden är inte något problem 😍

31B35C6C-5816-41C4-B5CA-BFBC852B23D2.jpeg
 
@MayGrace Kan nog vara något ryggrelaterat även om sadeln inte behöver vara på för reaktion. Det låter ju tyvärr som att han kan ha ont när det blir så stora reaktioner så plötsligt. Jag hade kollat innan jag satt upp, finns det något är det ju bara dumt att riskera både sig själv och häst genom att sitta upp. Hoppas han blir bättre iallafall!
 
@MayGrace Kan nog vara något ryggrelaterat även om sadeln inte behöver vara på för reaktion. Det låter ju tyvärr som att han kan ha ont när det blir så stora reaktioner så plötsligt. Jag hade kollat innan jag satt upp, finns det något är det ju bara dumt att riskera både sig själv och häst genom att sitta upp. Hoppas han blir bättre iallafall!
Ja ingen har ridit på honom sedan i Maj. Ska tala med min husveterinär och se vad vi kan hitta på.
 
Min -15 har inte sommarlov ännu tyvärr. Tänkte den skulle gå lite till innan det är dags för vila. (Den har vilat sen den blev inriden som 3 åring innan jag köpte den.)
Hästen var ganska mkt efter i sin utbildning när den kom men har lärt sig snabbt och utvecklats massor. Hur mkt kan era -15 ungefär? Är dom tävlingsklara tex? Jag hade först hoppats på att komma ut på pay and ride/jump till hösten men känner att det får vänta då hästen både behöver vila lite och fortsätta att utbildas i lagom takt.
Unik kan skritta, trava och med lite ihärdighet galoppera under ryttare så vi ligger förmodligen efter. Men för min del gör det inget, vi har roligt och tar det i vår takt. :heart
 
Stilla i tråden, har alla sommarlov? :) Jag har beslutat att ta hem Minion redan nu på lördag, då har han haft semester i 6 1/2 vecka. Har varit nere och hälsat på honom två gånger och han verkar tyvärr bara bli smalare istället för att lägga på sig, minuset med att ha hingst tyvärr... De har gått några veckor på "fjällbete" nu, kanon för kroppen men inte för hullet! :p

Jag håller även på att byta stall, vilket jag tror kommer bli jättebra! Nya stallet ligger bara 3,5 km från där jag bor, och har ca 100 meter till ridhus och stor uteridbana. :love: Det är ett såkallat "DIY" (do it yourself) stall, så man kan ha sina hästar ute eller inne så mycket man vill. Förhoppningsvis ska Minion gå ihop med två små ponnyvalacker, jag måste bara klura ut ett bra sätt att lösa fodringarna så han kan få fri tillgång på hö utan att de små får det...
Vi nöter på 2-3 dagar i veckan. Tränar på att hamna där piloten tänkt sig i skritt och trav samt att få till galopp. En av dagarna kommer en hoppryttare och rider honom så att det blir ordning på torpet. Hon är inte lika lättimponerad av Unik som matte är och kräver att han gör som han blir ombedd när han blir ombedd och inte ett halvt varv senare. :angel::o:D Unik tycker att hon är lika delar jobbig som rolig.:p
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 713
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 478
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 851
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp