Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Testade en Equipe Olympia på honom igår. Tycker den låg bra, han verkade gilla den och jag trivdes okej i den. Dock är den gränsfall till lång...

olympia.jpg
 
Tack @Mirtai och @Fiorano 😍
Red idag igen, duktig häst! Hon känns dock väldigt trött nu när överskottsenergin tagit slut. Blir vila över helgen 👍

@Fiorano åh jag längtar tills jag också vågar rida ut! Vill ut på mysiga lugna små turer, men det får nog vänta lite..

jag vill också få mysiga och lugna turer ut i skogen! Red 15 min i ridhuset igår och avslutade med att skritta ut. Tokladdad häst som laddade i minsta motlut och tyckte att här skulle det galopperas. I klätterbacken blev det en explosion så jag satt väldigt löst. Hade en stor tuss med man i händerna efteråt 😂 men han lugnade sig efter ett tag och vi kunde avsluta med långa tyglar och nöjd häst ❤️
 
jag vill också få mysiga och lugna turer ut i skogen! Red 15 min i ridhuset igår och avslutade med att skritta ut. Tokladdad häst som laddade i minsta motlut och tyckte att här skulle det galopperas. I klätterbacken blev det en explosion så jag satt väldigt löst. Hade en stor tuss med man i händerna efteråt 😂 men han lugnade sig efter ett tag och vi kunde avsluta med långa tyglar och nöjd häst ❤
Haha oj då!
Jag har ju inte ridit så mycket senaste månaderna så jag vågar inte utsätta mig för bussituationerna. Men om ett tag när jag är lite mer sadelvan så kanske ;)

Nelly är sådär hispig när jag promenerar med henne ute också. Väldigt lättskrämd och med stora reaktioner.. Men det lägger sig nog snart hoppas jag 😅
 
Igår kväll var det premiär med tömkörning med bett. Mycket upprörd ponny som liksom varvade upp sig mer och mer ju längre vi höll på. :cautious: Hon verkade dock inte upprörd över bettet (men hon tuggade mer än tidigare) utan snarare över att matte skulle bestämma exakt var hon skulle gå. Dum matte!

Jag avslutade innan hon stod på bakbenen, men det hängde liksom i luften. Inga som helst problem så länge vi gick på fyrkantsspåret, utan det var när jag bytte varv (snett igenom) som det var kränkande. Suck liksom...

Men jag tänker att hon förmodligen kommer få ett annat beteende med vagnen, då det blir mer rakt fram såhär i början (vi kör inte på ridbanan ännu) och då är det roligare än att gå runt på ridbanan. Enligt Storm är ridbanan endast till för att galoppera fort och hoppa på. :p
Är du inte rädd att hon ska befästa dumheter eftersom visat rejält temperament i olika situationer? Det kan ju bli rätt jobbigt om hästen fortsätter ha så mkt åsikter..
 
Haha oj då!
Jag har ju inte ridit så mycket senaste månaderna så jag vågar inte utsätta mig för bussituationerna. Men om ett tag när jag är lite mer sadelvan så kanske ;)

Nelly är sådär hispig när jag promenerar med henne ute också. Väldigt lättskrämd och med stora reaktioner.. Men det lägger sig nog snart hoppas jag 😅

han är ju normalt jättesnäll ute, har ridit ut ensam redan från början. Nu är han tokpigg pga vila och att vi inte kunnat ta oss ut i skogen på hela vintern.Tror att det kommer återgå till det normala bara vi faktiskt kan komma igång och rida ut som vanligt
 
han är ju normalt jättesnäll ute, har ridit ut ensam redan från början. Nu är han tokpigg pga vila och att vi inte kunnat ta oss ut i skogen på hela vintern.Tror att det kommer återgå till det normala bara vi faktiskt kan komma igång och rida ut som vanligt
Ja det är inte så konstigt att det bli annorlunda då! Nellys hjärnspöken är nog också kopplade till den långa vilan, hon är normalt sett inte särskilt lättskrämd utan det är något som kommit nu under vintern. Eller så är den någon slags 4-års kris ;)
 
Jag är lite tudelad till longering innan ridning nu. Hur har ni andra gjort när ni startat upp efter lång vila?
När jag red Nelly i somras så longerade jag alltid kort innan jag hoppade upp. Har gjort det de två gånger jag ridit nu också, men hon blir trött så fort så jag vet inte om det är så klokt.

Vill gärna longera för att vara säker på att hon är lugn innan jag hoppar upp och det känns bra att hon fått röra sig lite med sadel och hängande stigbyglar innan. Samtidigt så är det svårt när konditionen är typ noll för då blir hon trött jättefort.

Om man tänker hur hon ligger i fas så är ju vi över ett halvår efter. Motsvarande som om detta vore efter sommarbetet när de är 3 år. Hon är riden totalt ca 3 månader utspritt på tre perioder under förra vintern - våren - sommaren. Det är nästan 9 månader sedan hon reds sist.
 
Jag är lite tudelad till longering innan ridning nu. Hur har ni andra gjort när ni startat upp efter lång vila?
När jag red Nelly i somras så longerade jag alltid kort innan jag hoppade upp. Har gjort det de två gånger jag ridit nu också, men hon blir trött så fort så jag vet inte om det är så klokt.

Vill gärna longera för att vara säker på att hon är lugn innan jag hoppar upp och det känns bra att hon fått röra sig lite med sadel och hängande stigbyglar innan. Samtidigt så är det svårt när konditionen är typ noll för då blir hon trött jättefort.

Om man tänker hur hon ligger i fas så är ju vi över ett halvår efter. Motsvarande som om detta vore efter sommarbetet när de är 3 år. Hon är riden totalt ca 3 månader utspritt på tre perioder under förra vintern - våren - sommaren. Det är nästan 9 månader sedan hon reds sist.

Jag har longerat några gånger vid igångsättning, mest för att stämma av att han är okej med sadel osv. Slutade longera inför varje pass ganska tidigt, han vill helst inte springa på lina så kändes inte bra att jaga runt honom med pisken. Valde att ta den energin under ridning istället.
 
Jag har longerat några gånger vid igångsättning, mest för att stämma av att han är okej med sadel osv. Slutade longera inför varje pass ganska tidigt, han vill helst inte springa på lina så kändes inte bra att jaga runt honom med pisken. Valde att ta den energin under ridning istället.
Ja, jag funderar på att ta på lina om hon har vilat flera dagar i följd och man kan anta att det är högre risk för bus.. Eftersom hon bara för en vecka sedan levde rövare totalt så känner jag mig fortfarande lite feg och mesig :angel:

Nelly går generellt bra på lina men när hon är trött så blir det ju jobbigt för henne. Märktes tydligt igår tex, min kompis hade oss på lina först i traven men det blev betydligt bättre när jag sen red själv och kunna rida på fyrkanten! Lättare att komma igång då när hon inte behöver fokusera på att svänga samtidigt antar jag ;)
 
Pärlan har aldrig varit speciellt laddad eller brallat varken på lina eller med ryttare. Tror jag longerade henne första gången jag skulle upp igen efter hon vilade några månader efter inridningen men har egentligen aldrig känt att jag behövt.
 
@MiniLi Idag red jag första passet utan att longera innan. Är väl lita annorlunda med Elli iom att hon har sadeltvång. Nu är hon dock så igång att hon inte tvångar längre och har minskat ner longeringen för varje pass. När vi red ut i veckan var det inte många varv hon sprang inte. Men kan inte tycka det är en nackdel att ta dom några varv på linan innan uppsittning för att kolla av dagsläget.
 
Idag har Fager gjort sin första programridning! Poängen är inget att tala om, orken tog lite slut så det vinglade en del. Han bockade i ena fattningen också så både den och volten efteråt var 1:or 😂

men han gick runt hela banan utan problem, och han lät mig rida honom hela vägen runt!
36D695C1-192D-4B69-A4F7-9B89EF7ACD70.png
 
Verkar ha varit en bra dag för vår årgång! Idag tömkörde jag Storm med bett, med vagnen efter oss. Vi testade att gå i lite brantare upp- och nedförsbackar, inga problem. Det gick dessutom väldigt smidigt att vända till höger idag, så precis som jag misstänkte behövde hon bara tänka över det hela lite.

Kunde inte hålla mig på slutet, så när grusvägen planade ut klev jag i vagnen och åkte med sisådär tio meter. TUNGT tyckte Storm, sänkte huvud och hals och kämpade på. :love: Så vansinnigt stolt över henne (och det var underbart att äntligen sitta i vagnen). Som om det inte var nog, så kom det en bil körandes strax efter att jag klivit ur vagnen. Så då blev det premiär för att trava med vagn också, återigen hur enkelt som helst.

Väldigt mallig matte idag. ;) Fick sen hjälp av en stallkompis att hålla henne, så jag kunde fota skaklarna till vagnens försäljare (de behöver ev justeras mer). Jag tar bort plast lite sådär i omgångar, men jag borde verkligen ta bort all plast nu. :o

Storm.jpg
 
Jag blir så himla glad bara av att titta på Nelly i hagen nu. Så nöjd över att gå med kompis igen!
När de skadas och hagen är olämplig har man ju inte så mkt val men det har verkligen inte varit roligt att ha henne ensam i hagen. Hon har inte varit stressad eller så men blivit sjukt understimulerad när hon tappar det sociala utbytet.
 
Känner att jag bara skryter en massa hela tiden. :o

Idag tog jag med pisken för första gången, för att kunna understödja tömhjälperna. Storm ansåg att det borde betyda att hon skulle gå raskare. :angel:

Vi hade sällskap från marken, så jag åkte med ett par längre sträckor så sällskapet fick kolla vad Storm tyckte. Det var lite småtungt precis i igångsättningarna, men sen rullade vi på så bra. :) Vid ett tillfälle tyckte Storm att vi skulle trava också, så nu har vi gjort det några meter också. ;)

Som vanligt blir styrningen bättre med mer energi, även om fröken självständig försökte bestämma en del.

Barnsligt stolt över min ponny! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 848
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 477
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 316
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 864
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp