Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag hade Storm träns hela turen som handhäst. Hon var fortfarande skeptisk vid tränsning, men glömde sedan helt bort bettet. Så skönt!

Imorgon ska hon skos för första gången och sen ska vi testa att tömköra lite med bett. Känns som att det händer många spännande grejer nu!
 
Är det likadant när du tömkör? :)
Nelly kan också strula lite i munnen ibland (i tömkörningen, jag rider ju inte nu) men det brukar vara när hon inte går fram ordentligt. Det kan ju vara svårt att liksom få igång dem i början när man sitter på, lättare att stå på backen och driva på framåt mot bettet.
Nej hon är jämn och fin i kontakten på töm.. Har iaf köpt ett nova idag som jag ska testa imorgon!
 
Sadeln på för första gången sedan slutet av juni!🤩


Idag var hon nästan lite trött. Finns inte så mycket kondis när all överskottsenergi tagit slut 😆
På torsdag tänker jag rida👍

Tror du inte hon är störd av den flätade svansen? Jag tycker det ser ut som om hon blir nästan lite bakskygg när den trasslar in mellan benen
 
Tror du inte hon är störd av den flätade svansen? Jag tycker det ser ut som om hon blir nästan lite bakskygg när den trasslar in mellan benen
Nej det tror jag inte. Hon går nästan alltid med flätad svans (för jag är lat) så hon är van😊
På filmen blir hon rädd för ngt ljud utanför en gång och det hänger i lite. Vet inte om det är det du tänkte på?
 
Storms tålamod räckte till 1 ½ sko. ;) Sen skulle hon veva och bråka och ha sig. Tur hon är liten... Hon upptäckte dessutom hur lätt det var att stegra när hon stod med ena frambenet på hovslagarpinnen. :crazy:

Men själva skoningen brydde hon sig inte i, utan det är mer att hovslagaren kränker henne när hon inte får ha sina hovar ifred. Bakhovarna verkade vi bara och jag är tveksam till om de nånsin kommer gå att sko, så vi får hoppas att det funkar med enbart framskor. Hovslagaren var dessutom lite pessimistisk då första skoningen brukar gå bra, medan nästkommande brukar strula för då är de mer beredd på det. Jaja, den dagen den sorgen. :laugh:
 
Storms tålamod räckte till 1 ½ sko. ;) Sen skulle hon veva och bråka och ha sig. Tur hon är liten... Hon upptäckte dessutom hur lätt det var att stegra när hon stod med ena frambenet på hovslagarpinnen. :crazy:

Men själva skoningen brydde hon sig inte i, utan det är mer att hovslagaren kränker henne när hon inte får ha sina hovar ifred. Bakhovarna verkade vi bara och jag är tveksam till om de nånsin kommer gå att sko, så vi får hoppas att det funkar med enbart framskor. Hovslagaren var dessutom lite pessimistisk då första skoningen brukar gå bra, medan nästkommande brukar strula för då är de mer beredd på det. Jaja, den dagen den sorgen. :laugh:
Går det att distrahera henne med typ slickburk?

Nelly har också noll tålamod men med slickburk så går det bättre. Nu senast tyckte till och med hovslagaren att hon var riktigt "behaglig" att sko så det går definitivt framåt :D
 
Går det att distrahera henne med typ slickburk?

Nelly har också noll tålamod men med slickburk så går det bättre. Nu senast tyckte till och med hovslagaren att hon var riktigt "behaglig" att sko så det går definitivt framåt :D

Nja. Det var det som gjorde att den första 1 ½ skoningen funkade. Sen tröttnade hon på slickburken, för att hon tappade tålamodet. Det har funkat bra med slickburk de två senaste verkningarna, så därför vågade vi chansa att sko denna gång. Men min förhoppning är att hon helt enkelt mognar och får bättre tålamod allt eftersom hon blir äldre. Det hade inte gått att sko öht för ett år sen tex.
 
Nja. Det var det som gjorde att den första 1 ½ skoningen funkade. Sen tröttnade hon på slickburken, för att hon tappade tålamodet. Det har funkat bra med slickburk de två senaste verkningarna, så därför vågade vi chansa att sko denna gång. Men min förhoppning är att hon helt enkelt mognar och får bättre tålamod allt eftersom hon blir äldre. Det hade inte gått att sko öht för ett år sen tex.
Ja det kommer säkert bli bättre och bättre för varje gång! De har ju ofta lite svårt med balansen också när de är unga, det gör ju inte saken bättre direkt.
 
Ja det kommer säkert bli bättre och bättre för varje gång! De har ju ofta lite svårt med balansen också när de är unga, det gör ju inte saken bättre direkt.

Nä, balansen har hon inga problem med (stod som sagt på bakbenen flera gånger med en framhov på pinnen), utan det är bara att hon är så himla otålig. Det är tex samma när jag kört henne, så fort vi är klara ska vagnen av NU och selen av NU så hon kan rulla sig. Hon står och stampar, trampar runt och skrapar med bakbenen (!) när jag säger åt henne. Så det är nåt vi jobbar med på alla fronter och även om det blivit bättre, så kommer vi behöva fortsätta träna. Jag har bland annat tänkt gör så att jag kör en kort sväng, går in där vi brukar spänna från och låter henne stå där några minuter innan vi backar ut och kör vidare. Hon är en väldigt bestämd ung dam. ;)
 
Nä, balansen har hon inga problem med (stod som sagt på bakbenen flera gånger med en framhov på pinnen), utan det är bara att hon är så himla otålig. Det är tex samma när jag kört henne, så fort vi är klara ska vagnen av NU och selen av NU så hon kan rulla sig. Hon står och stampar, trampar runt och skrapar med bakbenen (!) när jag säger åt henne. Så det är nåt vi jobbar med på alla fronter och även om det blivit bättre, så kommer vi behöva fortsätta träna. Jag har bland annat tänkt gör så att jag kör en kort sväng, går in där vi brukar spänna från och låter henne stå där några minuter innan vi backar ut och kör vidare. Hon är en väldigt bestämd ung dam. ;)
Aha okej. Jag tycker ofta det samverkar. De blir tröttare av att stå med ben i luften när de är unga och obalanserade och då blir otåligheten värre. Framförallt bakbenen är det ju jättevanligt att de har jobbigt med.

Ja hon verkar ha mycket egna åsikter :D
 
Aha okej. Jag tycker ofta det samverkar. De blir tröttare av att stå med ben i luften när de är unga och obalanserade och då blir otåligheten värre. Framförallt bakbenen är det ju jättevanligt att de har jobbigt med.

Ja hon verkar ha mycket egna åsikter :D

Just idag tror jag dessutom brunst försvårade arbetet... Upplever att de ofta blir spända i bakdelen vid brunst och att då behöva lyfta benen (högt i hennes fall tom) är otrevligt.

Men oavsett så brukar just att nån annan håller i hennes hov vara en enorm skymf mot hennes integritet. ;) Hon var tvungen att rulla sig tre (!) gånger i frustration efteråt. :p
 
Just idag tror jag dessutom brunst försvårade arbetet... Upplever att de ofta blir spända i bakdelen vid brunst och att då behöva lyfta benen (högt i hennes fall tom) är otrevligt.

Men oavsett så brukar just att nån annan håller i hennes hov vara en enorm skymf mot hennes integritet. ;) Hon var tvungen att rulla sig tre (!) gånger i frustration efteråt. :p
Det här med att rulla sig i frustration :laugh:

Då vet du vad du ska träna på :D
 
Återbesök på kliniken idag och Fager är nu friskförklarad! Helt fräsch på lina och inga böjprovsreaktioner. Den lilla stramheten som fanns vid böjning på höger fram var också borta 😀

så nu är det bara att sätta igång honom och försöka få tillbaka alla muskler han tappat den här vintern
 
Återbesök på kliniken idag och Fager är nu friskförklarad! Helt fräsch på lina och inga böjprovsreaktioner. Den lilla stramheten som fanns vid böjning på höger fram var också borta 😀

så nu är det bara att sätta igång honom och försöka få tillbaka alla muskler han tappat den här vintern
Så roligt! 👍
 
Jag har ridit!😍
BB87CA3B-D9A8-49CA-992F-824645A1CF3D.jpeg

Blev bara lite skritt när en kompis hade oss i lina. Var ponnysar som galopperade runt i full fart i ridhuset så jag vågade inte mer 😆
Ska köra lite imorgon igen, förhoppningsvis har vi ridhuset för oss själva då👍
 
@MiniLi Woop woop vad roligt!! Håller tummarna att det håller bra för er nu🤗!

Vi var ute i skogen igår och Elli skötte sig utmärkt! Provade novabettet och hon var inte helt övertygad men iaf bättre i kontakten. Vi travade på fint i skogen och i sista backen smackade jag lite och då rullade hon så fint över i galopp utan konstigheter😍. Är imponerad hur bra hon tar dessa skogsturer. Vi rider i mörker, ryttaren framför mig hade pannlampa men vi där bakom är ju helt i mörker och hon tuffar bara på!
 
Igår kväll var det premiär med tömkörning med bett. Mycket upprörd ponny som liksom varvade upp sig mer och mer ju längre vi höll på. :cautious: Hon verkade dock inte upprörd över bettet (men hon tuggade mer än tidigare) utan snarare över att matte skulle bestämma exakt var hon skulle gå. Dum matte!

Jag avslutade innan hon stod på bakbenen, men det hängde liksom i luften. Inga som helst problem så länge vi gick på fyrkantsspåret, utan det var när jag bytte varv (snett igenom) som det var kränkande. Suck liksom...

Men jag tänker att hon förmodligen kommer få ett annat beteende med vagnen, då det blir mer rakt fram såhär i början (vi kör inte på ridbanan ännu) och då är det roligare än att gå runt på ridbanan. Enligt Storm är ridbanan endast till för att galoppera fort och hoppa på. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 919
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 592
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 386
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vårföräldrar 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp