Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hos oss måste en rida ett par km på vägen innan en kommer till skogen, så därför vill jag ha sällskap i början. Tror jag kan rida ut ensam ganska snart ändå, några turer till med kompis först. Med ponnierna jag ridit in har jag ridit ut själv direkt. Haft en longerlina på som jag hållt i så jag ev kunnat hålla kvar hästen om jag åkt av.
 
Haha, ja det är väl därför en måste variera😁! Jag hade också lätt kunnat snöa in på att försöka få nåt riktigt bra innan jag gick vidare..

LA innebär skänkelvikningar, förvänd galopp, ryggning och i unghästprogrammet är det med enkla byten också (galopp-skritt-galopp). Allt i stadig form, lösgjort och med register i gångarterna 😬. Så inga krav här inte😱😁

Jag tror att det kommer att gå fint! Även om jag inte är helt hundra på vad lösgjord innebär :)
 
@MiniLi Jag har ridit ut min från början, första gången gick min sambo bredvid ifall något skulle hända, andra gången red han med på sin häst.
Min är ju väldigt trygg i sig själv och har aldrig brytt sig om hon har sällskap eller inte. Vi tränar även alla våra hästar från början att de ska kunna lämna varandra när man rider. Att den andre ska kunna rida iväg före utan att den andra hästen ska stressa upp sig eller dela på oss och rida åt olika håll.
För mig är sådan träning mer värd än att få fram en bra tävlingshäst, eftersom jag är hobbyryttare och inte kommer tävla.
Alla lägger man ju "krut" på den träning som man känner att man själv har mest nytta av, för mig är det att få fram en "perfekt" hobbyhäst till mig själv! Hon ska kunna ridas av de flesta, kunna gå i alla fall LA dressyr, hoppa 100cm med mig som är osäker, kunna köras på vägar och i trafik, träna lite WE och framför allt ridas ut i skogen både med och utan sällskap utan att stressa upp sig. :)
Får se om jag lyckas!;)
 
Jag börjar vackla om huruvida det är läge att visa Fager på ridhästtestet i vår. Det ligger redan i mitten av maj, och nu är han knappt riden sedan i november. Det krävs en hel del ytterligare styrka och ridning för att han ska kunna göra sig själv rättvisa.

Nu är han också skodd med sulor för att komma tillrätta med hans ömma fötter och det får han inte ha på visningen. Så frågan är om det funkar att plocka bort dem utan att han blir öm i fötterna igen.
 
Jag börjar vackla om huruvida det är läge att visa Fager på ridhästtestet i vår. Det ligger redan i mitten av maj, och nu är han knappt riden sedan i november. Det krävs en hel del ytterligare styrka och ridning för att han ska kunna göra sig själv rättvisa.

Nu är han också skodd med sulor för att komma tillrätta med hans ömma fötter och det får han inte ha på visningen. Så frågan är om det funkar att plocka bort dem utan att han blir öm i fötterna igen.
Du kommer ju säkert kunna plocka bort sulorna tillfälligt för testet om det känns aktuellt i övrigt. Antar att han inte ömmar på mjukt underlag?

På samma spår så kommer nog inte Nelly visas. Inte på ridhästtest iaf, har svårt att se att vi hinner igång tillräckligt. Kanske visar på unghästtest om hon har hunnit börja hoppa, hon visades ju inte förra året.
 
Idag hade vi bettprovning. Pyttelitet bett (8 cm) som var mycket smalare än hennes tidigare. Det var fortfarande en stor kränkning att ha bett, men det verkade ändå mer ok. Nya nosgrimman var lite dum dock, ringarna hamnade precis på bettet (hannoveransk). Kanske ska jag använda hennes micklem istället, men det avskyr hon för att det sitter åt så mkt. Svårt med bestämd ponny!

Sen fick hon gå som handhäst när jag red i kuperad hage. Hon tuffade på så nöjt och visste precis när hon skulle gå bredvid eller bakom. Riktigt duktig! Däremot blev stockarna vi traskade över lite väl tuffa, hon fick hoppa flera gånger istället för att kliva. Inte lätt när man är liten! :D
 
Idag blev det longering. Efter att hon gjort uppgiften (övergångar före och efter bomserie) på ett bra sätt i bägge varven fick hon galoppera av sig. Det var väldigt populärt av racerponnyn. ;)
 
Vi tuffar på och idag har vi jobbat i ridhuset. Hon blir verkligen bättre för varje pass och idag hittade vi stundvis lite lugn och kontakt med bettet. I början är det dock hela havet stormar🙄. När jag lägger på ben trycker hon upp istället för fram och travar så stort och luftigt att hon tappar takt och balans. Så jag fick tänka lite annorlunda och inte vilka fullt så mycket framåt utan istället ha fokus på takt och lugn. Så rolig häst att rida men också väldigt svår.
 
Vi longerar och jag väntar på att rodeon ska ta slut.. Det verkar finnas oändligt med överskottsenergi på lager 😆😅

Hoppas att hon snart ska lugna sig och sluta med dessa avancerade rörelser ovan mark, sen tänker jag att det blir några dagars tömkörning och om det går lugnt och stabilt så kan jag förhoppningsvis snart rida 👍
 
Vi longerar och jag väntar på att rodeon ska ta slut.. Det verkar finnas oändligt med överskottsenergi på lager 😆😅

Hoppas att hon snart ska lugna sig och sluta med dessa avancerade rörelser ovan mark, sen tänker jag att det blir några dagars tömkörning och om det går lugnt och stabilt så kan jag förhoppningsvis snart rida 👍

Storm hade lite rodeo igår när hon fick galoppera fort på bra underlag. Då tänkte jag hur skönt det är att hon är liten, så hon kan studsa omkring utan att man har några problem att hålla henne. ;)

Jag tycker gott att din dam kan bli lite vårtrött så du kan rida igen. :D
 
Storm hade lite rodeo igår när hon fick galoppera fort på bra underlag. Då tänkte jag hur skönt det är att hon är liten, så hon kan studsa omkring utan att man har några problem att hålla henne. ;)

Jag tycker gott att din dam kan bli lite vårtrött så du kan rida igen. :D
Haha, jag har snarare stått där i mitten och tänkt ”tack och lov att jag inte sitter på just nu”🙈

Nelly har ju sparat energi sedan i somras 😉
Hon är dock jättelugn om hon får en liiiten dos plegicil, men utan lugnande så blir det stora explosioner. Men förr eller senare lär hon lugna ner sig 🤣
 
Blev en tur med vagnen ikväll. Nemas problemas, förutom när hon skulle vända. Vi vände åt höger och då var det nåt ”läskigt” längre bort (förmodligen rådjur), så hon försökte trava runt. Så då blev det halt och så flyttade vi ett steg i taget. Vill inte att hon lär sig att kasta sig runt, hon är tillräckligt smidig ändå...
 
Nelly är så fiiin nu när hon susar runt på lina. När hon lugnar sig lite och slutar springa jättefort eller bocka ser hon så välbalanserad ut 😍
Det vore roligt om vi hinner igång tillräckligt så hon kan visas i år. Hoppas!
 
Nelly är så fiiin nu när hon susar runt på lina. När hon lugnar sig lite och slutar springa jättefort eller bocka ser hon så välbalanserad ut 😍
Det vore roligt om vi hinner igång tillräckligt så hon kan visas i år. Hoppas!
Håller tummen för er! Är verkligen er tur nu!
 
Två passagerare idag. Vansinnigt stolt över Storm som bara kämpar på. Nu ska jag ta tag i tömkörningen så jag kan sitta i vagnen snart. :)

EFE41CC1-EF44-479B-9273-34C155C39592.jpeg
 
Två passagerare idag. Vansinnigt stolt över Storm som bara kämpar på. Nu ska jag ta tag i tömkörningen så jag kan sitta i vagnen snart. :)

Visa bifogad fil 47001
Mountins är underbara körponnyer. Jag kör mycket med min lilla ponny emellanåt (just nu rider yngsta dotter mycket så mindre körning för tillfället). Vår ponny är pigg och energisk framför vagn, blir inte rädd för att något skramlar till, gnisslar eller vad det nu kan vara för läten från vagnen.
 
Nelly imponerade på mig igår. Tömkörde samtidigt som kompisen longerade i ridhuset, kompisens häst lekte rodeo men Nelly var så lugn och snäll 😍
Hon bockade någon enstaka gång när jag drev på ordentligt framåt men annars var det väldigt städat! Nu vågar jag rida! 😁
Ska bara försöka hitta en dag då jag kan få hjälp, vill ha någon som håller i så jag kan hänga lite och så att någon tar oss på longerlina i början för säkerhets skull..

Tömkörningen går ganska bra, men det är skitsvårt att få ut henne på spåret i högervarv framförallt.. Får träna mer!
 
Igår var Noella iväg och fick hoppa med ryttare för första gången. Eftersom jag själv är lite rädd vid hoppning och inte känner mig så säker så tog jag hjälp av en tjej i närheten. De föder upp hästar och matchar dem mot olika årgångsklasser m.m så hon är van vid att allt kan hända!
Men Noella löste som vanligt allt nytt med bravur, inte en tvekan mot hindrena och hoppade glatt.
Ryttaren frågade ett par gånger om hon verkligen inte var hoppad innan.😀
Nu ska hon få hoppa varannan vecka under våren, förutom när hon har lite vila. Tänker att hon ska vila 2v i april och sen ridas/köras fram till sommarlovet.
 
Så här ser det ut för oss för tillfället. Det är väldigt väldigt svårt med kontakten. Har inte velat experimentera med bett innan, men nu tänker jag testa ett nova för att se om jag får lite bättre sug i bettet.

 
Så här ser det ut för oss för tillfället. Det är väldigt väldigt svårt med kontakten. Har inte velat experimentera med bett innan, men nu tänker jag testa ett nova för att se om jag får lite bättre sug i bettet.

Är det likadant när du tömkör? :)
Nelly kan också strula lite i munnen ibland (i tömkörningen, jag rider ju inte nu) men det brukar vara när hon inte går fram ordentligt. Det kan ju vara svårt att liksom få igång dem i början när man sitter på, lättare att stå på backen och driva på framåt mot bettet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 941
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 602
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 438
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 904
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp