Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pärlan fick vila 2 dagar och sedan har jag fortsatt longera/tömköra och även rida lite lätt, syns inget på longering eller tömkörning och inget när jag rider ut/galopperar lite friare i lätt sits, men när jag sätter mig och ska rida igenom galoppen börjar hon slå om hon likadant fortfarande. Så känns mer som något högt/ev låsning än att det sitter i benen. Men har tid till både veterinär och kiro/ET samtidigt på kliniken om två veckor så hoppas vi hittar vad det är som stör då!
 
Pärlan fick vila 2 dagar och sedan har jag fortsatt longera/tömköra och även rida lite lätt, syns inget på longering eller tömkörning och inget när jag rider ut/galopperar lite friare i lätt sits, men när jag sätter mig och ska rida igenom galoppen börjar hon slå om hon likadant fortfarande. Så känns mer som något högt/ev låsning än att det sitter i benen. Men har tid till både veterinär och kiro/ET samtidigt på kliniken om två veckor så hoppas vi hittar vad det är som stör då!
Håller tummarna för att det är ngt som åtgärdas enkelt!
 
@Gabby_Ossi vi håller också tummarna för att det är något milt!

Geisli har inte fattat det här med att gå på volt än och blir mycket sur (springer rakt åt sidan och studsar) när vi testar. Men det funkar bra att rida ut även med sällskap så eftermiddag ska vi ut en kort vända med en annan och sen rida lite i paddocken, jag hoppas på att kunna följa med dem på volt och få lite draghjälp.

På söndag ska det vara en uteritt med ett gäng islandshästat med utgångspunkt där vi står så där ska vi vara med :)
 
@Gabby_Ossi vi håller också tummarna för att det är något milt!

Geisli har inte fattat det här med att gå på volt än och blir mycket sur (springer rakt åt sidan och studsar) när vi testar. Men det funkar bra att rida ut även med sällskap så eftermiddag ska vi ut en kort vända med en annan och sen rida lite i paddocken, jag hoppas på att kunna följa med dem på volt och få lite draghjälp.

På söndag ska det vara en uteritt med ett gäng islandshästat med utgångspunkt där vi står så där ska vi vara med :)
Tycker han att volt är lika svårt om du longerar eller tömkör?

Jag hade en period när Nelly tyckte det var jättejobbigt med volterna i galopp, då jobbade jag mot att fixa mittvolten men i delar, alltså bara halva voltspår i taget. Lade de halva voltspåren långt ut mot kortsidorna i början, så det mest blev att jag svängde lite tidigare än kortsidan bara och sen rakt fram efteråt. Successivt vände jag in på det böjda spåret tidigare och tidigare så att det till slut blev där man normalt hade lagt stora mittvolten, men fortfarande bara voltspår på ena halvan och sedan rakt ut på fyrkanten.

Vet inte om det blev begripligt?
Det var iaf väldigt hjälpsamt för oss!
Och alltid tänka ordentligt framåt ut från volten.

Edit. Ritade bilder 😁
31BE98D2-A5A6-4B25-ACCC-5FDB4BA9709D.jpeg
 
Senast ändrad:
Tycker han att volt är lika svårt om du longerar eller tömkör?

Jag hade en period när Nelly tyckte det var jättejobbigt med volterna i galopp, då jobbade jag mot att fixa mittvolten men i delar, alltså bara halva voltspår i taget. Lade de halva voltspåren långt ut mot kortsidorna i början, så det mest blev att jag svängde lite tidigare än kortsidan bara och sen rakt fram efteråt. Successivt vände jag in på det böjda spåret tidigare och tidigare så att det till slut blev där man normalt hade lagt stora mittvolten, men fortfarande bara voltspår på ena halvan och sedan rakt ut på fyrkanten.

Vet inte om det blev begripligt?
Det var iaf väldigt hjälpsamt för oss!
Och alltid tänka ordentligt framåt ut från volten.

Edit. Ritade bilder 😁Visa bifogad fil 72013
Jag har inte saker till att tömköra men han verkar inte tycka att det är speciellt svårt vid longering.

På volten (ganska liten paddock så spåren korsas) närmast grinden funkar det bättre, tror att det är för att det inte blir att man riktigt svänger från grinden.

Igår fick vi ju draghjälp och kunde följa efter dem nästan hela tiden, även om vi slarvade fullt ut med vägarna och bara satsade på att gå framåt. Då var inte borte volten några problem för då var ju andra hästen mycket mer intressant än grinden. Sen tog vi lite galopp själva när de andra var i mitten och det gick också bra, men galopperade inte förbi något krångelställe då jag ville att det skulle gå bra. :)
 
Geisli var väldigt lugn trots sju okända hästar och inte mycket till avstånd :up:
Lite nyfiken och ville hälsa lite men inga problem. Det enda var att när vi skulle galoppera upp för en backe började de längst fram plötsligt och direkt till snabb galopp så Geisli trodde att vi flydde, blev lite skenaktigt men han saktade av när de andra gjorde det. Var dock lite stressad ett tag efter men sansade sig sen.

Jag har också fått lära mig att islandsryttare inte verkar trava öht, iaf inte de här. Och eftersom att jag inte kan hålla kort tölt så länge än blev det lite mixat med trav och galopp. Travade lite men han har så stor trav som jag inte lyckades plocka ihop riktigt, men när vi kom först kunde vi trava lugnt utan farthinder :p
 
Vi hade återbesök igår och veterinären tyckte det var en helt annan häst i hur han rör sig :) Finns egentligen ingen böjprovsreaktion kvar, men han visar fortfarande lite obehag i själva böjningen lågt bak. Så det blev en behandling till i bakkotan. Inget återbesök utan jag får börja rida igång honom om ca en vecka
 
Här har man ingen tur alls känns det som.
Noella var inte dräktig den här gången heller när vi kollade henne igår.😔
Ska kolla på måndag igen för att se om hon kommer i brunst. Kommer även ta baktprov vid nästa brunst för att se så det inte är något.
Seminerar 1 omgång till, sen vet jag inte om jag orkar/har råd att fortsätta.
Kommer att rida igång henne fullt ut nu i alla fall. Skulle hon bli dräktig får hon gå lugnare dag 20-45.
Hon har ju vilat eller bara blivit skrittad sen början av maj.
 
Skulle rasta Nelly på lina igår. Hon har ju varit så himla lugn och skötsam så jag har blivit lat och skippar ibland skydd. Nu fick hon spelet - tre mindre sår varav ett rakt på överbenet😫
Är inte orolig över såren men hon har ju uppenbarligen sparkat sig på överbenet, hoppas inte det drar igång någon process igen..
 
Vi har tränat idag på bortaplan på samma ställe som sist och de gick så himla bra 🤩🤩 Ska rida i morgon igen, första gången vi är med två dagar på raken! Sedan blir de en vecka i skogen innan vi rider en terrängträning som får avsluta denna träningsperiod innan sommarlov 🥰
 
Nelly är 🔥🔥🔥 nu! Vilan gjorde nog henne gott👍

Hon känns superfin i traven. Går bättre och bättre med att få lite självbärighet och inte bara påskjut rakt ner i sanden från de där långa bakbenen😁
När hon väl är igång ordentligt och alla mentala spänningar släppt är hon så himla lyhörd och fin💚

Galoppen är som den är fortfarande. Red in innanför spåret igår lite och då blev det bättre iaf i ena varvet, är framförallt jag som måste sluta hänga i ena tygeln när jag tycker det känns som att vi typ skenar (känns som att det går väldigt mycket fortare än det egentligen gör + lite obalanserat)😆
Jobbat vidare med galoppfattningarna, var ju riktigt på g där innan vilan men nu är det lite svårare igen. Men mkt fattningar lär ju stärka henne så det är bara bra! Lyckades till och med göra någon enstaka vettig avsaktning från galopp till trav👍
E2F50682-8D68-4959-8CA4-6090AFF6F38F.jpeg
 
Nelly är 🔥🔥🔥 nu! Vilan gjorde nog henne gott👍

Hon känns superfin i traven. Går bättre och bättre med att få lite självbärighet och inte bara påskjut rakt ner i sanden från de där långa bakbenen😁
När hon väl är igång ordentligt och alla mentala spänningar släppt är hon så himla lyhörd och fin💚

Galoppen är som den är fortfarande. Red in innanför spåret igår lite och då blev det bättre iaf i ena varvet, är framförallt jag som måste sluta hänga i ena tygeln när jag tycker det känns som att vi typ skenar (känns som att det går väldigt mycket fortare än det egentligen gör + lite obalanserat)😆
Jobbat vidare med galoppfattningarna, var ju riktigt på g där innan vilan men nu är det lite svårare igen. Men mkt fattningar lär ju stärka henne så det är bara bra! Lyckades till och med göra någon enstaka vettig avsaktning från galopp till trav👍
Visa bifogad fil 72652

Älskar hennes entusiasm hos visar på bilden, hihi :D Kul att hon känns så fin! 👏👏:)
 
Ett litet steg för mänskligheten men ett gigantiskt steg för oss idag!

vi har skrittat ut barbacka med repgrimma och jag överlevde! 😂

han har ju varit ordentligt dum att rida ut på men har blivit allt bättre så idag slog jag till och skrittade ut i skogen. Var sjukt mycket broms så han var ganska upprörd, och en gång vände han och galopperade hemåt men jag satt kvar utan problem!
Kanske även lilla Fager börjar bli vuxen! 🙈

0F8AE76C-A760-4E49-B05B-8FE9D52FE99A.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 848
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 476
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 314
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp