Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är filmen från Pay and Ride, ju mer jag tittar ju mer hittar jag ändå positiva saker. Hon behöll bjudningen mycket bättre på banan nu än i höstas även om hon inte riktigt tar högerfattningarna. Och även om hon blir spänd så går hon överallt och gör vad hon ska även om formen och kontakten inte är på topp. Det var första gången sedan Januari som vi är iväg bland andra hästar och jag har ridit väldigt lite dressyr nu under våren, inte en enda lektion och inga speglar i ridhuset så lite onödiga missar som att rida in med rumpan före i skänkelvikningarna, där är det helt enkelt jag som tappat känslan för hur det ska vara, tror det är typ 5 år sedan jag red program på LA-nivå senast 😅

 
Här är filmen från Pay and Ride, ju mer jag tittar ju mer hittar jag ändå positiva saker. Hon behöll bjudningen mycket bättre på banan nu än i höstas även om hon inte riktigt tar högerfattningarna. Och även om hon blir spänd så går hon överallt och gör vad hon ska även om formen och kontakten inte är på topp. Det var första gången sedan Januari som vi är iväg bland andra hästar och jag har ridit väldigt lite dressyr nu under våren, inte en enda lektion och inga speglar i ridhuset så lite onödiga missar som att rida in med rumpan före i skänkelvikningarna, där är det helt enkelt jag som tappat känslan för hur det ska vara, tror det är typ 5 år sedan jag red program på LA-nivå senast 😅

Så fina!
 
Här är filmen från Pay and Ride, ju mer jag tittar ju mer hittar jag ändå positiva saker. Hon behöll bjudningen mycket bättre på banan nu än i höstas även om hon inte riktigt tar högerfattningarna. Och även om hon blir spänd så går hon överallt och gör vad hon ska även om formen och kontakten inte är på topp. Det var första gången sedan Januari som vi är iväg bland andra hästar och jag har ridit väldigt lite dressyr nu under våren, inte en enda lektion och inga speglar i ridhuset så lite onödiga missar som att rida in med rumpan före i skänkelvikningarna, där är det helt enkelt jag som tappat känslan för hur det ska vara, tror det är typ 5 år sedan jag red program på LA-nivå senast 😅

Jättefina 😍
 
Här är filmen från Pay and Ride, ju mer jag tittar ju mer hittar jag ändå positiva saker. Hon behöll bjudningen mycket bättre på banan nu än i höstas även om hon inte riktigt tar högerfattningarna. Och även om hon blir spänd så går hon överallt och gör vad hon ska även om formen och kontakten inte är på topp. Det var första gången sedan Januari som vi är iväg bland andra hästar och jag har ridit väldigt lite dressyr nu under våren, inte en enda lektion och inga speglar i ridhuset så lite onödiga missar som att rida in med rumpan före i skänkelvikningarna, där är det helt enkelt jag som tappat känslan för hur det ska vara, tror det är typ 5 år sedan jag red program på LA-nivå senast 😅

Men så himla fin verkligen. Så fin modell på häst. 🥰 Rör sig trevligt!
 
Vi tränade borta på ”riktigt” första gången i helgen med 1h restid till anläggningen och Strumpan får verkligen guldstjärnor på alla fronter 🥰 Hon var så sjukt brunstig dagarna innan så jag tänkte att de aldrig skulle gå eftersom de går hingstar på anläggningen dessutom men på morgonen då vi skulle åka hade hon slutat brunsta och dagen blev toppen! 🙏

Fick väldigt bra hjälp med att flytta de där bakbenen och få henne ordentligt undan inner och upp på ytter. Fick jobba mkt på volt med att leda in framdelen och flytta ut rumpan i alla gångarter, svårt i början men sedan förstod hon och då blev de så bra 😊
 
Man ska lyssna på sin magkänsla...

klinikbesök igår, och mycket riktigt fanns där några reaktioner. Visserligen pyttesmå, men ändå. Nu är han behandlad i ett framknä, en bakkota samt i ett bakknä. Återbesök om tre veckor, och då ska jag ha börjat rida lite försiktigt så jag kan känna om det är någon skillnad på honom
 
Här händer inte mycket just nu.
Rider Noella lite kravlöst i skritt och trav efter 4 v vila. På måndag ska jag kolla om hon är dräktig.
Hoppas verkligen att det tagit sig. Ibland tror jag hon är dräktig, men vissa dagar misströstar jag.🙄
Om hon är dräktig kommer hon få vila fram till dag 40-45 och bara ta det lugnt. Är hon inte dräktig rider jag igång henne under tiden och hoppas att det tar sig någon gång.😉
 
Man ska lyssna på sin magkänsla...

klinikbesök igår, och mycket riktigt fanns där några reaktioner. Visserligen pyttesmå, men ändå. Nu är han behandlad i ett framknä, en bakkota samt i ett bakknä. Återbesök om tre veckor, och då ska jag ha börjat rida lite försiktigt så jag kan känna om det är någon skillnad på honom
Va bra du lyssnade på magkänslan så ni fångade upp de i tid ☺️👌👌 Hoppas på snabb läkning så är ni snart tillbaka ☺️
 
Min lilla foderhäst har dragit av sig en sko -_- hon behöver verkligen röra på sig men hovis kunde inte komma förrän imorgon. Nåja. Hittade faktiskt skon i hagen så det var bra! Hon är bara kvar tre veckor till, sedan ska hon hem till sin ägare igen.

Red på banan i måndags och blev så glad, hon var lugn från början, skrittade lugnt, hittade någon sorts form i alla gångarter och var relativt reglerbar gällande tempo. Duktig!
 
Min lilla foderhäst har dragit av sig en sko -_- hon behöver verkligen röra på sig men hovis kunde inte komma förrän imorgon. Nåja. Hittade faktiskt skon i hagen så det var bra! Hon är bara kvar tre veckor till, sedan ska hon hem till sin ägare igen.

Red på banan i måndags och blev så glad, hon var lugn från början, skrittade lugnt, hittade någon sorts form i alla gångarter och var relativt reglerbar gällande tempo. Duktig!
Var det tidsbegränsat från början? Du kanske har skrivit det innan men jag minns inte 😊
 
Har varit lite av och på med ridningen för oss senaste veckorna. Först lite lugnt då när jag var orolig pga att hon sprungit i hagen, sen rida några dagar innan det var dags för min covid-vaccination och då blev det vila igen för jag fick ont i armen och var lite hängig.

Är väldigt nöjd med hur hon börjar svara på hjälperna i skritt och trav. Kan göra skapliga övergångar, hon är framförallt väldigt lyhörd skritt -> trav, tvärtom varierar en del :angel:
I trav går det att reglera väldigt fint nu också, både fram och tillbaka. Mycket nöjd med det! Förut var det mest i slutet av passet som hon blev reglerbar, i början av passen var det en del mental spänning som gjorde att hon mest tuffade på lite långsamt. Nu är hon mer avspänd redan från start och även om hon skulle vara lite spänd så går det att reglera skapligt ändå. Framsteg!:up:

Galoppen finns det en del att jobba med. Planerar att ha fokus på galoppfattningarna nu framåt. Hon fattar fortfarande främst för rösten, och framförallt första fattningen varje pass är svår (kan ta ett halvt eller ett helt varv innan det blir galopp). Behöver öva mer!
Hon är ju lång som jag vet inte vad i galoppen också, men det ger sig nog så småningom när vi kan få in mer och mer faktiskt arbete i galoppen. Hittills susar vi mest fram runt fyrkanten och fokuserar på framåtbjudning under glada tillrop från mig :D

Hon är väldigt lätt att belöna i ridningen iaf. Märker hur glad och nöjd hon blir av röstberöm och sen bjuder hon gärna på de beteendena igen och igen med spetsade öron:love::love::love:
 
Tränade galoppfattningar igår, duktig häst!
Har bestämt mig för att lära in ett förberedelsekommando (är du med?), jag tränade ju mycket hund för några år sedan så nu plockar jag in lite saker från det tänket ☺️
Upplever att det hjälper henne, framförallt vid första fattningen för passet så att hon kommer i rätt tanke och snabbare förstår när jag väl ber om galopp. Fattar också alltid galopp ur hörnet efter kortsidan just nu. Gick väldigt bra, fattade flera gånger för endast skänkelhjälp i båda varv👏👏👏

Avsaktningarna från galopp till trav däremot, eh där finns det tydlig förbättringspotential😅😆

I stallet har hon bytt box, finns en box som är större än de andra och den norpade jag när en annan häst nu flyttade till en av de andra stalldelarna på gården. Förra boxen var lite liten till henne, godkänd såklart men jag tycker hon behöver mer space.

Nyfiken på sin nya boxgranne😘
0BBB80D0-A5D5-4676-99F2-CE11E3B7F47B.png
 
Noella blev kollad ikväll istället eftersom de har fått så himla många ston på stationen.
Tyvärr var hon inte dräktig, men stod med ägg och kommer semineras på tisdag igen. Får hoppas på mer tur denna gång!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 938
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 600
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 394
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 903
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp