Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland har jag haft funderingar om jag å min lille kille boundar..han är lite tunn och valpig. Inte speciellt vacker. Lite detig har jag tyckt ibland.
Men så rannskar jag mig utifrån vad jag vill och ser hans plus.
Vi ska väl bara tävla löttklass dressyr och hobbyrida.
Väldigt snäll även om han är lite känslig.
Verkar ändå väldigt förlåtande och kan hanteras ensam och ridas ut på ensam mm.
Idag trisslade vi på töm vilket han nog inte gjort innan och jag är rätt ringrostig.
Så fin när körde ut på spåret så detta får vi nog anamma.

Man får väldig inspiration i den här tråden:).
Börjar nog mer och mer verkligen gilla honom ändå:heart!
 

Bifogade filer

  • 20200224_115014.jpg
    20200224_115014.jpg
    402,2 KB · Visningar: 11
Första uppsittningen efter vilan. Red som en jla kratta i ridhuset och dödade bjudningen, skäms så dåligt jag red. Avslutade med att skritta ut en sväng och hon är en riktig liten pärla. I helgen ska vi rida ut för då har jag sällskap. Får se om jag rider en gång till i ridhuset innan dess eller om jag jobbar henne på töm.
IMG_20200224_142844_234.jpg
 
Jag var ute på långtur med Pärlan idag, drygt 2 timmar. Tyvärr verkar GPSen i min telefon ha blivit jättedålig så vet inte exakt var vi red egentligen (provade lite nya vägar och hade inte full koll :rofl: ) eller hur långt det blev, men nån mil sådär i alla fall. Hon är ganska ömfotad nu så hoppas verkligen hovslagaren kan komma ut under nästa vecka.
 
Min Sebbe har idag avlagt examensprov i konsten att kunna koncentrera sig i ett ridhus med en mix av cirkus och western. Tänk er två stora hundar som leker, en 4 årig flicka på en shettis och x antal hästar som övar slidestops här och där. Trodde vi skulle dö men vi överlevde, kanske inte med den äran men ändå!
 
Min Sebbe har idag avlagt examensprov i konsten att kunna koncentrera sig i ett ridhus med en mix av cirkus och western. Tänk er två stora hundar som leker, en 4 årig flicka på en shettis och x antal hästar som övar slidestops här och där. Trodde vi skulle dö men vi överlevde, kanske inte med den äran men ändå!
Det där lät lite väl spännande nästan oavsett vilken häst en sitter på😁!
 
Jag tycker att det är hopplöst svårt att bedöma när Storm ska ha täcke och inte. Tidigare har hon fått ha täcke när det är nederbörd, men de här isvindarna som varit senaste dagarna känns inte heller så trevliga. Hon avskyr att ha täcke på sig, men blir ett monster om hon fryser.

Hur vet man? Häromdagen när solen lyste och jag gick ut för att plocka av henne täcket (100 g) var hon inte ens varm i huden, utan kall. Kan det vara så att jag täckar henne för lite? Hon har vinterpäls men den är liksom mjuk och silkig. Hon är dessutom väldigt mycket fullblodstyp så tex vid massage får man knappt ta i för musklerna ligger så ytligt under huden (jag är ju van vid robusta fjordhästar).

Finns det något sätt att se om hon är för varmt täckad, förutom att hon blir varm under täcket/svettas?
 
Jag tycker att det är hopplöst svårt att bedöma när Storm ska ha täcke och inte. Tidigare har hon fått ha täcke när det är nederbörd, men de här isvindarna som varit senaste dagarna känns inte heller så trevliga. Hon avskyr att ha täcke på sig, men blir ett monster om hon fryser.

Hur vet man? Häromdagen när solen lyste och jag gick ut för att plocka av henne täcket (100 g) var hon inte ens varm i huden, utan kall. Kan det vara så att jag täckar henne för lite? Hon har vinterpäls men den är liksom mjuk och silkig. Hon är dessutom väldigt mycket fullblodstyp så tex vid massage får man knappt ta i för musklerna ligger så ytligt under huden (jag är ju van vid robusta fjordhästar).

Finns det något sätt att se om hon är för varmt täckad, förutom att hon blir varm under täcket/svettas?


Jag som är elektronikingenjör börjar genast skissa på trådlösa tempsensorer och vart man skulle kunna fästa en sån... 😂 Finns ju färdiga, på typ jula, såna väderstationer. Om du råkar ha så nära att räckvidden räcker hyffsat... Men vart du skulle kunna fästa den under täcket får du klura ut själv.. 🤔 sen får man givetvis etablera en baslinje för vid vilken temp under täcket det är lagom/ för varmt.. 😁
 
@Habina Tycker också det är svårt med täcke, att veta när man ska ha tjockare eller inte.
Nu går ju mina utan täcke för det mesta, 2 islandshästar med massa päls och så Noella som inte är klippt och inte jobbas så hårt än. Men lägger på Noella täcke när jag ska iväg och träna på kvällen, endast för min egen bekvämlighets skull!:o Hinner inte borsta en nerskiten, blöt häst efter jobbet och hinna i tid till träningen.
Kommer ju förmodligen börja att ha täcke på nästa vinter eftersom jag då kommer rida henne mer och förmodligen måste klippa henne.

Igår var vi iväg på dressyrträning igen. Så kul att träna och få hjälp framåt. Hade ett pass med en del som kändes jättebra och en del som var så där. Jag lutar mig lite utåt i galoppen i vänster varv vilket gör att hon får svårt att hitta balansen. Försöker hela tiden tänka att jag har vikten i inre stigbygeln, men känns som att inte benet vill lyssna!:D;)
Men hon är så smidig att ha med sig, bryr sig inte om att det är andra hästar i ridhuset (den som rider efter mig värmer upp en stund när jag tränar), trots att en del andra hästar stissar upp sig. Kan sadla av och lägga på täcke själv och skicka in henne i transporten. Så skönt att inte vara beroende av att ha med någon som hjälp.

På söndag ska vi iväg på löshoppning och på onsdag kommer sadelprovare och ska prova ut en hoppsadel. Ska så smått börja hoppa in henne efter det. Har inte velat hoppa innan eftersom jag har velat att såret på bakbenet ska vara helt ok.
 
Jag som är elektronikingenjör börjar genast skissa på trådlösa tempsensorer och vart man skulle kunna fästa en sån... 😂 Finns ju färdiga, på typ jula, såna väderstationer. Om du råkar ha så nära att räckvidden räcker hyffsat... Men vart du skulle kunna fästa den under täcket får du klura ut själv.. 🤔 sen får man givetvis etablera en baslinje för vid vilken temp under täcket det är lagom/ för varmt.. 😁

Jag ser framför mig hur jag (de dagar jag jobbar hemifrån/är ledig) rusar ut en gång i kvarten för att det larmar att det är för varmt/för kallt hela tiden. :rofl:
 
Jag tycker att det är hopplöst svårt att bedöma när Storm ska ha täcke och inte. Tidigare har hon fått ha täcke när det är nederbörd, men de här isvindarna som varit senaste dagarna känns inte heller så trevliga. Hon avskyr att ha täcke på sig, men blir ett monster om hon fryser.

Hur vet man? Häromdagen när solen lyste och jag gick ut för att plocka av henne täcket (100 g) var hon inte ens varm i huden, utan kall. Kan det vara så att jag täckar henne för lite? Hon har vinterpäls men den är liksom mjuk och silkig. Hon är dessutom väldigt mycket fullblodstyp så tex vid massage får man knappt ta i för musklerna ligger så ytligt under huden (jag är ju van vid robusta fjordhästar).

Finns det något sätt att se om hon är för varmt täckad, förutom att hon blir varm under täcket/svettas?
Hästarna kan ju vara olika känsliga och visa sitt missnöje på olika sätt. Men många hästar kliar sig eller rullar sig mer om de blir för varma under täcket.

Jag har svårt att se att en häst av halvblodtyp skulle bli för varm med ett tunnare täcke på vintern, även om de har päls. 100g känns totalt riskfritt och många kan ha ännu tjockare, beroende på yttertemp då.
Har du testat tjockare täcke för att se hur det blir?

Om hon får gå med ett välsittande täcke regelbundet kommer hon ju vänja sig. Min unghäst ogillade verkligen täcken i början men det var ju för att hon var ovan.
 
Jag håller på att bli galen på Nelly. Hon har så mycket överskottsenergi att hon hela tiden lyckas göra sig själv illa på olika sätt, mestadels smågrejer men som ändå gör att vi behöver pausa igångsättningen. Det har varit några små sårskador, några gånger då hon typ slagit sig eller liknande och fått en galla som jag velat vila bort och så den här otäcka blödningen nu nyligen.
Häromdagen fick hon och en annan häst någon jäkla knäpp och rymde från hagarna och efteråt såklart en ny svullnad :banghead:

Veterinären ville att hon skulle sättas igång ordentligt innan hon får gå ut i sin vanliga hage (pga rätt så kuperad terräng) men snart skiter jag i det. Känns som att hon behöver komma ut i vanliga hagen och busa med sina kompisar så hon lugnar ner sig..

Det kan verkligen bli en ond cirkel när de behöver vila/gå i sjukhage osv på grund av skada..
 
Hästarna kan ju vara olika känsliga och visa sitt missnöje på olika sätt. Men många hästar kliar sig eller rullar sig mer om de blir för varma under täcket.

Jag har svårt att se att en häst av halvblodtyp skulle bli för varm med ett tunnare täcke på vintern, även om de har päls. 100g känns totalt riskfritt och många kan ha ännu tjockare, beroende på yttertemp då.
Har du testat tjockare täcke för att se hur det blir?

Om hon får gå med ett välsittande täcke regelbundet kommer hon ju vänja sig. Min unghäst ogillade verkligen täcken i början men det var ju för att hon var ovan.

I Storms fall handlar det mer om att hon är väldigt mycket sto. Det är en kränkning av hennes integritet att borsta henne, än värre att lägga ett täcke på henne. ;) Men hon blir helt vansinnig när hon blir blöt också. Här är en underbar film som visar hur frustrerad hon blev när hon blev blöt en sommar...


Jag ska testa att ha 200 g en period nu och se vad fröken tycker. De täckena är dessutom av en bättre modell än det tunnare täcket. Hon har haft täcke i princip dagligen hela hösten då det regnade så mycket, så van är hon.
 
I Storms fall handlar det mer om att hon är väldigt mycket sto. Det är en kränkning av hennes integritet att borsta henne, än värre att lägga ett täcke på henne. ;) Men hon blir helt vansinnig när hon blir blöt också. Här är en underbar film som visar hur frustrerad hon blev när hon blev blöt en sommar...


Jag ska testa att ha 200 g en period nu och se vad fröken tycker. De täckena är dessutom av en bättre modell än det tunnare täcket. Hon har haft täcke i princip dagligen hela hösten då det regnade så mycket, så van är hon.
Haha, sjukt missnöjd liten :laugh:
 
Idag har Fager varit på kliniken och det var ändå ett positivt besök. Jag hade målat upp ond, bråd död framför mig 😂

Fanns en liten initialhälta hö fram på böjt spår. Böjdes högt och lågt runt om utan reaktioner, men lite öm vid böjningen lågt hö fram. Bedövade från kotan och neråt och det släckte helt, men kom fram lite på vä istället. Röntgade bägge hovarna och det såg fint ut.
Teorin är att han blivit öm av snösulorna. Så de tas av imorgon och så han få metacam i två veckor till återbesöket. Han ska skrittas under tiden vilket kan bli spännande med tanke på hur pigg han är 🙈
 
Nu är jag deppig. :( Inte nog med att jag blev sjuk, så jag kommer inte kunna sätta igång Storm idag, nu snöar det också! Oskodd ponny i styltsnö alternativt slask som det snart blir känns inte så bra. Blir det sen blankis lär jag svära ännu högre. :arghh:

Jag som varit så pepp på att sätta igång henne. Jag skulle ha jobbat henne i februari så hade hon kunnat vila nu. Jaja, får vara efterklok som vanligt och längta till våren.
 
Min kan man också kalla tanig, men jag misstänker att hon alltid kommer vara sån. Hon ser verkligen ut som ett fullblod, jämför jag med hennes mamma vid samma ålder så är det som ett fullblod vs en ardenner... Men jag hoppas att körningen ska bygga lite mer muskler iaf.
Jo så är det nog med min med. Han är nettare i typen än mina andra, förutom huvudet 😅 han har åsneöron och kräver stor cob i grimma. Den andra är riktigt ponnysöt.
 
Jag som är elektronikingenjör börjar genast skissa på trådlösa tempsensorer och vart man skulle kunna fästa en sån... 😂 Finns ju färdiga, på typ jula, såna väderstationer. Om du råkar ha så nära att räckvidden räcker hyffsat... Men vart du skulle kunna fästa den under täcket får du klura ut själv.. 🤔 sen får man givetvis etablera en baslinje för vid vilken temp under täcket det är lagom/ för varmt.. 😁
Haha jag har också tänkt i dom banorna.
Är mycket man skulle kunna göra med typ en arduino och lite sensorer. :angel: men det mesta fastnar i idéstadiet. 😂
 
Övertäcka verkar vara en stor hit för Storm. Idag har det snöat och regnat, några plusgrader var det när jag tog in henne. Mycket nöjd ponny som inte alls är varm under täcket, utan knappt ljummen. Trots att det är 200 g. Inga protester när täcket skulle på heller, så jag misstänker att protesterna varit för att hon tyckt att hon blivit för kall trots täcke...

Ska ta och fota henne imorgon, hon är så slank nu, behövs ”bara” lite muskler.
 
Haha jag har också tänkt i dom banorna.
Är mycket man skulle kunna göra med typ en arduino och lite sensorer. :angel: men det mesta fastnar i idéstadiet. 😂

Eller hur!
Sen går man ut i stallet istället .... :angel:


Jag gjorde dock en egen fodergrind av material för 200:-, helt mekanisk dock... 😉
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 853
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 510
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 327
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp