Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är så fin @Amanda_F 🥰
Jag längtar efter att dra igång igen. Tänkte börja rida lite snart igen, inte i veckan som kommer utan veckan efter. Så länge håller han sig sysselsatt i hagen och busar med ponnykompisen. Igår var det full fart i stallet med två anländande ettårshingstar för sommarkollo, en treårshingst som åkte med vändande lastbil och ytterligare en anländande häst - det var dock ingen ny bekantskap utan en häst som såldes i vintras (Filles gamla hagkompis) som kommer tillbaka "hem" en period pga ägar-konvalescens. Smidigt ändå att lämna hästen till gamla hemmet - kan säga att han var nog den som var minst upprörd över gårdagens aktiviteter och bara stövlade rakt ut i sin gamla hage.

Idag har jag ridit en annan 17-häst i stallet. En som fortfarande är hingst. Herregud, han känns enorm när man kommer upp på honom. Inte bara att han är hög, utan han är väldigt välutvecklad och det är verkligen hingst över hela hästen. Men, han skötte sig finfint. Är inte så mycket riden så vi började på lina men red lösa efter en stund. Tänker att nästa gång jag rider ska jag nog ta löst från start för att öva på att gå lite mer självständigt och inte "förlita sig" på människan på marken. plus att jag tycker det stör lite med linan. Jag kommer ha träningsvärk imorgon för han rör sig stort med såklart :p
 
FF9552C5-6772-4E49-BA5F-3DB00598DA5E.jpeg

I fredags visade jag bara vad Nugget kunde för beridaren och idag blev det såhär:love:
Så himla stolt över världens bästa unghäst och beridaren säger flera gånger att det är den snällste unghästen hon träffat.
Hon hängde först och jag ledde runt men gav ingen direkt reaktion så då satt hon upp helt! Ledde två varv och sen var vi nöjda för idag.
Är så himla glad för den här hästen ❤
 
Cruzet ska förhoppningsvis genrepa nästa lördag. Sen hoppas jag på visning den 30 maj om hon känns okej.
Vi satsar på samma upplägg :).

Såret läker fint och Korre verkar inte ha fått några direkta men efter hans äventyr i veckan. Longerade en stund i fredags och kunde inte se någon hälta heller. Jag får se om han känns redo för något mer ridpass i veckan. Vi håller oss nog långt borta från alla kossor dock. :)
 
Idag har vi löshoppat, och han hoppade bättre, men jäklar vad brötig och het han var. Blev lite sur på honom, han ville dra iväg och hoppa flera gånger när jag ledde honom. Det är väl kul att han gillar att hoppa men när han typ puttar mig blir jag lite sur. Nästa gång blir det träns tror jag. Eller kedja. Det är kanske naivt att tro att han alltid ska vara samma lilla Barbie-ponny, men nu är jag förvarnad. Det var till och med så att han blev brötig och hingstig när vi skulle leda honom bredvid en hage med en nyfiken tvååring i, de där 165 centrimetrarna var plötsligt rätt många. Men, det gick bra, och han lugnade ner sig. Men jag fick säga till på skarpen...
 
Hej ny här. Efter ha fått ta bort min föra i november född 2010 så har jag nu köpt en ny prins som jag hämtade för 5 dagar sen

Född 17 och heter Lumiere e. Frontier ASK
Han är väldigt berest häst då han efter uppfödning stod i Småland sen flyttade med ägaren till Spanien mellanlandar i Skövde för knappt 2 v och nu Småland igen.
Han är inriden i höstas lite smått så grovjobbet är gjort.
I dagsläget 163 mkh och rätt kort i ryggen (hoppas han blir längre annars blir de svårt hitta sadel som passar mig och häst)

Just nu håller vi på att lära känna varandra oc hjälper är sugen vissa han på 3år test men vet inte då allt är nytt för oss båda. Läger upp film på löshoppning vid från Spanien och ihopsläppet hos mig
20200508_145201.jpg


 
Vad mycket kul att läsa om era fina hästar. Läskigt med kossor och avtrillningar, kul med massa framsteg med de flesta 😍 Angående väst önskar jag att jag hade den på mig när jag red ut, finns ingen anledning att inte ha det egentligen. Hjälm har jag på mig nästan vid all hantering förutom det vardagliga, det sitter i ryggmärgen.

Min har fått vila lite och är igång igen. Hon är fortsatt helt fantastiskt snäll men känslig, så vi tar det piano. Nu har hon finare framåtbjudning men fortfarande lite ostadig i kontakten. Vi varvar olika nosgrimmor/bett och bettlöst. Hon har även utvecklats enormt i löshoppningen, klippte maxhöjden med god marginal för ett par veckor sen. Därefter klippte hon grinden till ridbanan när vi hade henne lös 🙈😂 Så den delen av utbildningen känns klar för nu!

 
Nu får vi väl se om det blir något unghästtest för oss om 2 veckor. De har varit extremt sega på att få ut propp och anmälningsstart. Jag har hållit koll på deras fb för att vara på hugget när den kom ut. Nu gick jag in på swbs hemsida och såg att proppen låg där, och anmälan var öppen. Men det är typ 30 reserver, så det ser rätt mörkt ut. Anmälde mig i alla fall så får vi se. Avelsföreningen har inte nämnt ett ord om det på deras fb. Pga corona har de inte så många startande unghästar per dag, men det gör ju att unghästarna absolut inte får plats på två dagar. Vad snopet om vi inte kommer kunna visa :(. Vi åker i alla fall på genrepet i helgen. Det skadar ju inte.
 
@flowequestrian :D
Jag förväntar mig att min lilla kommer att göra samma när hon fått lite mer självförtroende. :angel:

Här är det segt, hon har vilat och när jag tänkte börja igen så har hon hostat. Ingen annan häst som hostar och hon har aldrig gjort det förut. Dessutom är den vassa tandflisan efter vargtanden kvar, så hon vilar nu ännu mer i väntan på vet.
 
Nu får vi väl se om det blir något unghästtest för oss om 2 veckor. De har varit extremt sega på att få ut propp och anmälningsstart. Jag har hållit koll på deras fb för att vara på hugget när den kom ut. Nu gick jag in på swbs hemsida och såg att proppen låg där, och anmälan var öppen. Men det är typ 30 reserver, så det ser rätt mörkt ut. Anmälde mig i alla fall så får vi se. Avelsföreningen har inte nämnt ett ord om det på deras fb. Pga corona har de inte så många startande unghästar per dag, men det gör ju att unghästarna absolut inte får plats på två dagar. Vad snopet om vi inte kommer kunna visa :(. Vi åker i alla fall på genrepet i helgen. Det skadar ju inte.

Jag vet de var dåliga på att uppdatera sin sida- jag kollade minutiöst hela tiden och lyckades få en plats.
Däremot så blir det inget genrep eftersom hon är snorig, vi kanske kommer behöva stryka även testet i så fall gör vi det i Augusti/September istället
 
Nu får vi väl se om det blir något unghästtest för oss om 2 veckor. De har varit extremt sega på att få ut propp och anmälningsstart. Jag har hållit koll på deras fb för att vara på hugget när den kom ut. Nu gick jag in på swbs hemsida och såg att proppen låg där, och anmälan var öppen. Men det är typ 30 reserver, så det ser rätt mörkt ut. Anmälde mig i alla fall så får vi se. Avelsföreningen har inte nämnt ett ord om det på deras fb. Pga corona har de inte så många startande unghästar per dag, men det gör ju att unghästarna absolut inte får plats på två dagar. Vad snopet om vi inte kommer kunna visa :(. Vi åker i alla fall på genrepet i helgen. Det skadar ju inte.
Förra året har jag för mig att de lade till ett till test senare på säsongen eftersom det var stor efterfrågan, kan ju hålla tummarna för att de gör så igen!
 
Nu får vi väl se om det blir något unghästtest för oss om 2 veckor. De har varit extremt sega på att få ut propp och anmälningsstart. Jag har hållit koll på deras fb för att vara på hugget när den kom ut. Nu gick jag in på swbs hemsida och såg att proppen låg där, och anmälan var öppen. Men det är typ 30 reserver, så det ser rätt mörkt ut. Anmälde mig i alla fall så får vi se. Avelsföreningen har inte nämnt ett ord om det på deras fb. Pga corona har de inte så många startande unghästar per dag, men det gör ju att unghästarna absolut inte får plats på två dagar. Vad snopet om vi inte kommer kunna visa :(. Vi åker i alla fall på genrepet i helgen. Det skadar ju inte.

Tråkigt att missa visning för en sån sak :(
Var är det någon stans? Finns det andra test i närheten senare?
 
Tråkigt att missa visning för en sån sak :(
Var är det någon stans? Finns det andra test i närheten senare?
Det känns förjävligt rent ut sagt! Det är i Linköping. Närmsta i övrigt är Strömsholm (ca 20 mil). Jag vet dock inte om fler avelsförbund gör som här, så att testet bara är öppet för de hästar som har ägare som är medlemmar i vår förening. Det ställer ju till det med vila osv också om han plötsligt ska visas någon månad eller två senare.

Jag vet de var dåliga på att uppdatera sin sida- jag kollade minutiöst hela tiden och lyckades få en plats.
Däremot så blir det inget genrep eftersom hon är snorig, vi kanske kommer behöva stryka även testet i så fall gör vi det i Augusti/September istället
Jag kanske också får ställa in mig på att ev få åka långt och visa i höst, om vi nu orkar göra ett nytt försök då. Detta känns otroligt trist och verkligen ingenting som vi hade räknat med.

Förra året har jag för mig att de lade till ett till test senare på säsongen eftersom det var stor efterfrågan, kan ju hålla tummarna för att de gör så igen!
I så fall får avelsföreningen gärna kläcka det ganska snart, så man kan lägga upp en ny plan. Nu känns allt mest pannkaka. Men i längden är det ju hingstägarna som drabbas värst, eftersom det inte blir lika mycket underlag till index. Avelsföreningarna brukar ju tjata om att de vill att unghästarna ska visas, men nu har jag ju i alla fall gjort vad jag kunnat.
 
Det känns förjävligt rent ut sagt! Det är i Linköping. Närmsta i övrigt är Strömsholm (ca 20 mil). Jag vet dock inte om fler avelsförbund gör som här, så att testet bara är öppet för de hästar som har ägare som är medlemmar i vår förening. Det ställer ju till det med vila osv också om han plötsligt ska visas någon månad eller två senare.


Jag kanske också får ställa in mig på att ev få åka långt och visa i höst, om vi nu orkar göra ett nytt försök då. Detta känns otroligt trist och verkligen ingenting som vi hade räknat med.


I så fall får avelsföreningen gärna kläcka det ganska snart, så man kan lägga upp en ny plan. Nu känns allt mest pannkaka. Men i längden är det ju hingstägarna som drabbas värst, eftersom det inte blir lika mycket underlag till index. Avelsföreningarna brukar ju tjata om att de vill att unghästarna ska visas, men nu har jag ju i alla fall gjort vad jag kunnat.
Jag skulle inte förvänta mig att de plötsligt blir bra på att informera om sina planer 😅
Men du kan ju maila och fråga!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 997
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
409
· Visningar
51 817
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
881
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 011
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp