Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hebbe ❤️
51BA96E8-FE6C-49EF-9633-856E64733424.jpeg
 
Lyckas tyvärr inte bifoga några hoppfilmer 😕 fast jag klippt ner dem till ca 11 sek, står det att de är för stora.
 
Idag longerade jag med dressyrsadeln. Lite spänt, dock mycket pga de två galningarna som hade galopprace i hagen bredvid paddocken. De sprang allt vad de hade, vilt bockande fram och tillbaka ett antal gånger. Ja då blev det såklart spänt och lite urladdningar vilket jag tyckte var lite synd, för han var inte spänd ”på egen hand” liksom. Men, man styr ju inte över miljön runt om 🤷‍♀️ han lugnade sig fint efter iallafall.

316B16A3-3040-4991-AD71-B62E9B11D203.jpeg
 
Albin var helt grön när han kom i september och sen dess har han ärligt talat inte gjort jättemycket heller pga anledningar men det man gör det fastnar på en gång. Det är så roligt att jobba med honom.

På tisdag ska vi testa en sele, hoppas att den passar så vi kan få lite fart på inkörningen.
IMG_20200516_161942_135.jpg

Lilla drömhästen. Med betoning på lilla.
Med lite god vilja mäter han 146 över marken. Jag hoppas innerligt att han tänker lägga till några cm på det. Annars blir han för liten för att vara min ridhäst, jag är rätt lång och ingen fjäderviktare.
Väx väx väx.
 
Jag funderar på det där med bete och lång vila över sommaren. Det är ju på sommaren när det är ljust länge som jag har tid att rida två hästar. Planen har varit att skicka Rödluvan på bete med de andra unghästarna/avelsstona och ha kvar min andra häst i stallet och ha henne på bete där. Nu känner jag mig mer sugen på att ta med bägge två till betet som ligger närmare mitt hem och ger kortare körsträcka, även om det blir längre att åka för träning. Då kan jag kanske rida även Rödluvan lite i sommar.

Efter en månads vila red jag henne idag igen. Ledde henne ett varv runt gödselstacken innan jag satt upp. Hon spände sig lite i ryggen första stegen, men sen var det lugnt. Red ut en runda i skogen med klättring, massor med stock och sten att kliva över, längs med vägen i trafiken och lite på ett fält. Superduktig var hon, bättre bjudning nu än innan vilan, kunde till och med skritta på lite. När vi travade gick hon faktiskt bättre när hon var först, då travade hon så glatt. När hon är bakom flänger hon runt med huvudet en del och hamnar lätt i buskarna.:angel:
Galopperade lite och då var vi tvungna att vara bakom den andra hästen, och då flängde hon så mycket att hon missade att den galopperade iväg och blev skitsur när hon upptäckte det. Nu har hon kommit på att man kan bocka på riktigt även med ryttare. :mad: Gick dock att rida framåt ur det. Halsremmen var min bästa vän.:D

Lilla odågan tigger mat när vi kommit hem
ED171253-1304-4B2E-8AE1-B029CA95BD0C.jpeg
 
DSC_1335.JPG

Idag har Molly flyttat! Mitt halvblodssto åkte tidigare än beräknat till stationen och igår skulle vi lastträna ponnyerna. Det gick så bra så jag sa till min kompis att det är lika bra att vi flyttar dem hem till henne först, så får Molly och hennes bästis får lite stöd av varandra, det är bara andra gången de åker transport. Sen kan jag ta Molly därifrån till hingsten nästa helg, då behöver jag bara lasta henne istället för att vi ska synka 2 ungponnyer i varsitt släp och dela på dem.
Båda två var kanonduktiga, Molly är extremt lättmutad med mat (vilket även syns på kroppsformen, tyvärr...), men det är sjukt tacksamt när man jobbar med dem. Så hon traskade in smalt i transporten och kompisen efter på andra sidan, sen fick de en riktig skolrunda i några kilometer. Jag hoppas det går lika bra till helgen då vi ska åka längre.
 
Jag funderar på det där med bete och lång vila över sommaren. Det är ju på sommaren när det är ljust länge som jag har tid att rida två hästar. Planen har varit att skicka Rödluvan på bete med de andra unghästarna/avelsstona och ha kvar min andra häst i stallet och ha henne på bete där. Nu känner jag mig mer sugen på att ta med bägge två till betet som ligger närmare mitt hem och ger kortare körsträcka, även om det blir längre att åka för träning. Då kan jag kanske rida även Rödluvan lite i sommar.

Efter en månads vila red jag henne idag igen. Ledde henne ett varv runt gödselstacken innan jag satt upp. Hon spände sig lite i ryggen första stegen, men sen var det lugnt. Red ut en runda i skogen med klättring, massor med stock och sten att kliva över, längs med vägen i trafiken och lite på ett fält. Superduktig var hon, bättre bjudning nu än innan vilan, kunde till och med skritta på lite. När vi travade gick hon faktiskt bättre när hon var först, då travade hon så glatt. När hon är bakom flänger hon runt med huvudet en del och hamnar lätt i buskarna.:angel:
Galopperade lite och då var vi tvungna att vara bakom den andra hästen, och då flängde hon så mycket att hon missade att den galopperade iväg och blev skitsur när hon upptäckte det. Nu har hon kommit på att man kan bocka på riktigt även med ryttare. :mad: Gick dock att rida framåt ur det. Halsremmen var min bästa vän.:D

Lilla odågan tigger mat när vi kommit hem
Visa bifogad fil 50978
Du kan säkert länga den längre vilan i höst om hon känns ok med det. Jag gjorde så med min äldre häst när hon var 3. Jag gick i gymnasiet och bodde inte hemma, så jag red på sommarlovet och sen stod hon nästan hela läsåret efter sen (hon var stor så det gjorde henne gott att vänta lite) . Hon verkar inte ha tagit skada av sin missade sommarvisa :). Hon är 15 nu.
 
Igår var vi iväg på genrep inför unghästtest. Än en gång blir jag så positivt förvånad över min häst. Korre var mest nyfiken och taggad på den nya stora anläggningen. Han ägde stället och visste exakt vad som förväntades av honom. Han var superduktig med löshoppningen och när han duttat över 120 frågade de om jag ville upp och hoppa på diplomhöjden, men jag valde att ta 120 en gång till istället. Han var inte i en bom, och hoppar med väldigt bra självförtroende.

Hoppningen har verkligen utvecklats enormt sedan vi började löshoppa i vintras. Det är jättekul! Hans trav är lite sisådär enligt mig då han har lite markbunden. Skritten är rätt bra, och galoppen har börjat komma mer och mer. Tror den kommer bli ännu bättre med ännu mer styrka. Vi får se om domarna håller med. :)
 
Idag var jag uppe i sadeln igen efter 6 veckors paus. Hade stallägaren med som stöd från marken, framförallt i uppsittningen och sen gick hon bredvid de första varven. Lille gubben var liiite fundersam först men fattade snabbt att "aha, det var det här ja!". Han hade hittat lite bjudning i skritten som vi inte hade innan vilan och skrittade på väldigt bra. Pigg i traven med men snäll ❤

Enda som egentligen "avslöjade" att han inte var riden på länge var att han i traven gick in i sitt läge där han går lågt och vill krulla ihop sig rejält, och det är svårt att få effekt ens på uppresande tygeltag utan han "gömmer" sig lite därnere. Så gjorde han tidigt i våras också men allt eftersom, och framförallt sista tiden innan vilan hade han börjat hitta ett bättre läge där han kom fram med nosen - så det kommer ju komma tillbaka med lite jobb. Bäst effekt har övergångar haft, då lyfter han lite själv liksom och kommer upp.

Han är iallafall väldigt söt 🥰
Foto 2020-05-19 20 51 13.png
 
Nu har vi äntligen fått info om att vi kommer med på unghästtestet nästa vecka :). Det känns väldigt skönt! Jag har förstått det som att de har fått tillåtelse att köra längre dagar, så att alla skulle kunna komma med.

Igår fick Korre också nya skor. Jag valde faktiskt att sko runt om nu inför testet. Han hade blivit lite rastlös under skoningen, men det kan man ju förstå. Så nu är det lite mer än en veckas arbete kvar, och sen blir det en lång och härlig semester för min grabb!
 
Jag funderar på det där med bete och lång vila över sommaren. Det är ju på sommaren när det är ljust länge som jag har tid att rida två hästar. Planen har varit att skicka Rödluvan på bete med de andra unghästarna/avelsstona och ha kvar min andra häst i stallet och ha henne på bete där. Nu känner jag mig mer sugen på att ta med bägge två till betet som ligger närmare mitt hem och ger kortare körsträcka, även om det blir längre att åka för träning. Då kan jag kanske rida även Rödluvan lite i sommar.

Efter en månads vila red jag henne idag igen. Ledde henne ett varv runt gödselstacken innan jag satt upp. Hon spände sig lite i ryggen första stegen, men sen var det lugnt. Red ut en runda i skogen med klättring, massor med stock och sten att kliva över, längs med vägen i trafiken och lite på ett fält. Superduktig var hon, bättre bjudning nu än innan vilan, kunde till och med skritta på lite. När vi travade gick hon faktiskt bättre när hon var först, då travade hon så glatt. När hon är bakom flänger hon runt med huvudet en del och hamnar lätt i buskarna.:angel:
Galopperade lite och då var vi tvungna att vara bakom den andra hästen, och då flängde hon så mycket att hon missade att den galopperade iväg och blev skitsur när hon upptäckte det. Nu har hon kommit på att man kan bocka på riktigt även med ryttare. :mad: Gick dock att rida framåt ur det. Halsremmen var min bästa vän.:D

Lilla odågan tigger mat när vi kommit hem
Visa bifogad fil 50978

Jag planerar att visa Elsa 29/6 så för henne blir det ju ingen superlång sommarvila.
Hon har vilat från ridning i två veckor nu och får vila två veckor till nu innan jag sätter igång henne inför treårstestet. Sen får hon vila igen i juli så får jag se om jag vill rida något sen när jag har semester i augusti :)

Vi löshoppar henne dock en gång i veckan. Tror att hon får paus efter på måndag men hon är inte riktigt klar där än även om hon är så mycket duktigare än jag väntat mig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 647
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp