Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns förjävligt rent ut sagt! Det är i Linköping. Närmsta i övrigt är Strömsholm (ca 20 mil). Jag vet dock inte om fler avelsförbund gör som här, så att testet bara är öppet för de hästar som har ägare som är medlemmar i vår förening. Det ställer ju till det med vila osv också om han plötsligt ska visas någon månad eller två senare.


Jag kanske också får ställa in mig på att ev få åka långt och visa i höst, om vi nu orkar göra ett nytt försök då. Detta känns otroligt trist och verkligen ingenting som vi hade räknat med.


I så fall får avelsföreningen gärna kläcka det ganska snart, så man kan lägga upp en ny plan. Nu känns allt mest pannkaka. Men i längden är det ju hingstägarna som drabbas värst, eftersom det inte blir lika mycket underlag till index. Avelsföreningarna brukar ju tjata om att de vill att unghästarna ska visas, men nu har jag ju i alla fall gjort vad jag kunnat.

Eller hör om de kan lägga till en till dag? det är ju nästan en full dag till bland reserverna, såg att BS inte fått med sitt gäng heller...
 
Jag har satt larm när anmälan öppnar till min 4-årings test imorgon, men har inte sett något om det på facebooksidan heller utan bara hållt koll på tdb.
 
Eller hör om de kan lägga till en till dag? det är ju nästan en full dag till bland reserverna, såg att BS inte fått med sitt gäng heller...
Ja, jag mailade en fråga till dem nu om de jobbar för en lösning. Det är bara hålla tummen. Jag såg också att han inte fått med sina, och jag ser inga F-hästar, vilka borde visas också.

@MiniLi Jag får deras utskick. När vi fick tiderna för genrepet var rubriken "miljöträning, löshoppning och lite om unghästtestet", men någon info om unghästtestet såg jag i alla fall inte på mitt mail :). Undrar ju om det kanske skulle varit någon info om anmälan där?
 
Ja, jag mailade en fråga till dem nu om de jobbar för en lösning. Det är bara hålla tummen. Jag såg också att han inte fått med sina, och jag ser inga F-hästar, vilka borde visas också.

@MiniLi Jag får deras utskick. När vi fick tiderna för genrepet var rubriken "miljöträning, löshoppning och lite om unghästtestet", men någon info om unghästtestet såg jag i alla fall inte på mitt mail :). Undrar ju om det kanske skulle varit någon info om anmälan där?
Har för mig att det i det mailet stod att de bara väntar på att proppen ska godkännas. Det är ju inte så specifikt men iaf jag tolkar det då som att man får ha koll på tdb :)
 
Har för mig att det i det mailet stod att de bara väntar på att proppen ska godkännas. Det är ju inte så specifikt men iaf jag tolkar det då som att man får ha koll på tdb :)
Det stod i det första mailet om löshoppningen tror jag. Det stod även på fb. Jag var dock dum nog och tro att de skulle vara lite peppade på att dela även infon om att den var godkänd där. Jag tycker det brukar vara svårt att hitta unghästtesten på tdb. Brukar alltid gå genom SWBs sida :laugh:. Jaja, lätt att vara efterklok. Nu är läget som det är, och det är tråkigt oavsett.
 
Det stod i det första mailet om löshoppningen tror jag. Det stod även på fb. Jag var dock dum nog och tro att de skulle vara lite peppade på att dela även infon om att den var godkänd där. Jag tycker det brukar vara svårt att hitta unghästtesten på tdb. Brukar alltid gå genom SWBs sida :laugh:. Jaja, lätt att vara efterklok. Nu är läget som det är, och det är tråkigt oavsett.

Ja, oavsett så är det ju tråkigt om inte alla som vill visa kan visa, både för hästägarna och för statistiken. Hade du varit snabbare hade ju någon annan hamnat utanför istället. Hoppas de kan lösa det!
 
Vi har travat bommar idag, han var spänd i början men kom igång och verkade tycka det var roligt. Sen blev han så där jättetrött som bebisar blir efter anspänning. Men vi ska nog göra om det snart för vi vill avdramatisera det här med bommar lite, och är det inte bra väder så vi kan rida ut kan vi leka med sånt här lika gärna som något annat... Den här bilden kom i början, vi kom lite snett på, och han blev nog lite överraskad...
B0626951-7E99-402A-8E59-2EA3D486A085.png
 
Vi har travat bommar idag, han var spänd i början men kom igång och verkade tycka det var roligt. Sen blev han så där jättetrött som bebisar blir efter anspänning. Men vi ska nog göra om det snart för vi vill avdramatisera det här med bommar lite, och är det inte bra väder så vi kan rida ut kan vi leka med sånt här lika gärna som något annat... Den här bilden kom i början, vi kom lite snett på, och han blev nog lite överraskad...
Visa bifogad fil 50817
Gott om luft emellan 😅
Jag har inte kört några bommar uppsuttet än men longerat över både trav- och galoppbommar. Han har varit jätteduktig, oväntat säker och ”bomsökande” -men om han trasslat till det så har han blivit mycket dramatisk och passat på att dra jätteluftsprång, så jag håller mig på backen ett tag till :p
Idag ska vi förhoppningsvis tömköra, jag är dålig på det så stallägaren ska göra det. Hon har en praktikant nu med så det blir lite lektion för oss alla :)
 
Jag fick svar angående unghästtestet idag på morgonen och de för diskussioner med SWB för att försöka få till fler startande per dag, så att de kan ta in reserverna. De skulle förhoppningsvis få besked nästa vecka. Så det är bara hålla tummarna och jobba på enligt plan så länge.

Igår red jag igen för första gången sedan koincidenten. Det var skoj tyckte Korre som gjorde några små bockförsök i galoppen. Det blev ett kort pass där största utmaningen var att det var en annan häst på ridbanan som var spännande att följa efter. Han var lite motsträvig till att vända ifrån henne. Jag mätte honom också igår för första gången sedan i somras. Han har växt en bit och mäter nu in på 164 cm. Han blir nog lite lagom stor ändå :).

Imorgon blir det i alla fall genrep/löshoppning inför unghästtestet, oavsett om det blir visning eller ej. Ska bli spännande att se vad han säger om anläggningen. Hon som är tänkt att ska assistera mig på unghästtestet kommer också, så vi kan träna lite. Jag har inte riktigt tillräckligt långa ben för att visa vid hand.
 
Här går unghästtestet i helgen men jag har avanmält och i stället är vi anmälda till Strömsholm i slutet av augusti, får se om vi är redo då annars får det bli nästa år. Wasabi håller nog på att växla tänder, hon är frustrerad och har inget tålamod nu, är stökig i munnen, är lite tunn och har inte fällt riktigt. Så inte läge att visa nu i alla fall. Hon får jobba med sidepull sista passen nu, planen är en löshoppning till här hemma och sen bete från nästa helg om det bara kommer gräs, så trögt med det nu.
IMG_20200514_153937_193.jpg
 
Jag red idag igen, egentligen skulle vi ridit ut men det var lurigt väder så vi fick rida inne med fokus på självförtroende och att befästa det vi kan. Himla duktig liten häst, och känslig. Han formar sig i sidan i skritt och trav och går att rida tempoväxlingar och övergångar på någon sorts LC-nivå nästan. Helt otroligt! Nu blir det vila igen, åtminstone 4-5 dagar eller en vecka. Det är ju lite trassligt med det flyttade testet, vi skulle visat på söndag men nu är det ju en månad kvar...
 
Idag tog jag tag i Rödluvans långa man. Den är kortare nu, men jag är inte klar. Hon blev otålig och jag fick ont i min onda armbåge så vi tog en paus.

Tog ut henne på promenad, hon hostade 1 gång precis när vi började gå, men inget alls sen när hon busade på linan och klättrade.

Jag har kommit på hur jag ska få henne att stretcha halsen framåt-neråt: Longera på gräs. :angel: :D

Hon skuttade runt och pep lite, och sen hamnade hon så att det var en låg buske i volten, så då hoppade hon över den. Perfekt taxerat varje varv.:love:
 
Idag tog vi ett litet break från semester, till grabbarnas stora glädje. De fick testa på löshoppning för första gången och så övade vi lite på att ställa upp fint 😅. Ni får ha överseende med att vi löshoppar i hagen, och att det är lite hemmasnickrat 🙈. De var otroligt coola, okomplicerade och bjöd riktigt fint varje gång. Återigen blir det ⭐️ till bägge två. Återstår lite fix med uppställningen 😅.
15D9DE15-24E1-4593-BA67-D115A9C006CD.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
404
· Visningar
50 920
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 961
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp