@Freazer Har du någon film som visar beteendet? Lite svårt att bilda sig en uppfattning bara genom text. Skaftar han ut snorren och försöker betäcka? Det är inte helt ovanligt att det man tror är "hingstighet" egentligen fortfarande är lek/understimulering. De kan bli riktigt jobbiga.
Har du hört med någon annan veterinär om de kan ta kulorna (om det nu är hormonell hingstighet)? Långt ifrån alla veterinärer tycker det finns någon direkt förtjänst i att vänta tills de är sex månader.
 
@Freazer Har du någon film som visar beteendet? Lite svårt att bilda sig en uppfattning bara genom text. Skaftar han ut snorren och försöker betäcka? Det är inte helt ovanligt att det man tror är "hingstighet" egentligen fortfarande är lek/understimulering. De kan bli riktigt jobbiga.
Har du hört med någon annan veterinär om de kan ta kulorna (om det nu är hormonell hingstighet)? Långt ifrån alla veterinärer tycker det finns någon direkt förtjänst i att vänta tills de är sex månader.

Nej tyvärr inte filmat honom. Ja han skaftar ut så att snoppen liksom är ”spänd/hård” eller vad man ska kalla det. Bröstar upp sig, pratar konstant osv.
Jag upplever inte alls detta som understimulans eller lek eftersom det triggades igång samtidigt som stoet han främst är besatt av började brunsta och han slog om helt. Hon har bytt hage men han håller på ändå så fort hon rör sig.
Jag har pratat med två veterinärer tidigare om kastrering men inte pratat med min hemmavet ännu efter förändringen men ska ringa denne imorgon och diskutera det.
 
Nej tyvärr inte filmat honom. Ja han skaftar ut så att snoppen liksom är ”spänd/hård” eller vad man ska kalla det. Bröstar upp sig, pratar konstant osv.
Jag upplever inte alls detta som understimulans eller lek eftersom det triggades igång samtidigt som stoet han främst är besatt av började brunsta och han slog om helt. Hon har bytt hage men han håller på ändå så fort hon rör sig.
Jag har pratat med två veterinärer tidigare om kastrering men inte pratat med min hemmavet ännu efter förändringen men ska ringa denne imorgon och diskutera det.

Är de andra stona dräktiga? Om inte så är steg 1 att ta isär dem så han inte kan avla små bastarder om han råkar får till det en dag. Ett tips är att kontakta veterinärer med specifik kunskap om avel och föl/ungdjur som kan ha bra idéer och kanske erfarenhet av sexuell brådmogenhet. Det kan vara något som gör att hans hormoner går bananas mer än att han har vanliga hingstkänslor. Även när de börjar få sådana känslor brukar de kunna ta det och skärpa till sig när de dräktiga stona säger ifrån.
 
Är de andra stona dräktiga? Om inte så är steg 1 att ta isär dem så han inte kan avla små bastarder om han råkar får till det en dag. Ett tips är att kontakta veterinärer med specifik kunskap om avel och föl/ungdjur som kan ha bra idéer och kanske erfarenhet av sexuell brådmogenhet. Det kan vara något som gör att hans hormoner går bananas mer än att han har vanliga hingstkänslor. Även när de börjar få sådana känslor brukar de kunna ta det och skärpa till sig när de dräktiga stona säger ifrån.

Alla är dräktiga utom hans egna mamma och den som började att brunsta men den är flyttad ur flocken såklart..
Min hemmaveterinär är jättebra på avel/föl och ska komma och titta på honom idag så jag hoppas h*n kommer fram till något. Märker att han är mer utmattad än vanligt så det tar nog lite hårt på honom hela alltet tyvärr. Har aldrig varit med om att ett så ungt föl blir så tokig av stona 😬
 
@Valerianovna
Nu har veterinären tittat på honom och slagit fast det är hormonellt. Väldigt ovanligt såhär ungt enligt veterinären och inte alls bra för hans mående att han beter sig såhär. Han ska kastreras snarast möjligt för hans egna skull trots sin unga ålder.

Hur kastrerar man en så liten (om du vet)? Har kulorna kommit ner eller får man liksom in och gräva? Hoppas det går väl så ingen skadar sig och han kan må bra.
 
Hur kastrerar man en så liten (om du vet)? Har kulorna kommit ner eller får man liksom in och gräva? Hoppas det går väl så ingen skadar sig och han kan må bra.
Som en vanlig stående enligt veterinären. Finns inga ökade risker på något sätt eller något särskilt man behöver tänka på. Förutom då att kulorna är nere såklart. Det enda som kan påverka är att han kanske blir lite större i storleken men det vet man inte heller riktigt hur stor han skulle komma att bli. Denna har haft båda kulorna nere sen han var en månad gammal. Tack, det hoppas jag med. Skulle varit hemskt om han hade behövt må såhär i ca 3 månader till. Vem vet hur det hade kunnat sluta. Nu ska han bara hålla sig lugn och på mattan tills datumet kommer ✊✊
 
Fick fotat olle lite idag ..klart skulle hönsen va med 😅
received_395910021403999.jpeg
 
@Valerianovna
Nu har veterinären tittat på honom och slagit fast det är hormonellt. Väldigt ovanligt såhär ungt enligt veterinären och inte alls bra för hans mående att han beter sig såhär. Han ska kastreras snarast möjligt för hans egna skull trots sin unga ålder.

Åh så bra för dig att din veterinär hade tid att komma och att ni kunde göra en plan. Som du säger, det är jobbigt för honom och blir bäst för alla med en tidig kastrering. :up::) Skönt att ha vettiga hemmaveterinärer.
 
Hur kastrerar man en så liten (om du vet)? Har kulorna kommit ner eller får man liksom in och gräva? Hoppas det går väl så ingen skadar sig och han kan må bra.

Som Freazer skrev, det är en vanlig stående om möjligt. Ofta är kulorna "nere" nästan omedelbart, bara att de är små och han röra sig lite upp och ned och vara svåra att hitta som lekman.
 
Åh så bra för dig att din veterinär hade tid att komma och att ni kunde göra en plan. Som du säger, det är jobbigt för honom och blir bäst för alla med en tidig kastrering. :up::) Skönt att ha vettiga hemmaveterinärer.
Ja precis. Känns skönt att veterinären förstod ”allvaret” i det också och bara såg fördelar med tidig kastrering i detta fallet. Han var aldrig tänkt att bli sparad som hingst ändå.
 
Försöker stoppa in lite träning emellanåt för Jino så testade att rida ett varv runt gården och hade honom på släp. Det gick ganska bra. Han är nog lite understimulerad så just nu längtar jag till december när han ska gå flytta så han får lekkompisar :D:bump:
Han växlar mellan att vara supersnäll och ibland asdryg och ska bita o stegra så då är han billig :cautious:
IMG_20200930_180646_371.jpg
 
20201003_172507.jpg

Min har blivit 3 månader nu och har varit iväg på en utställning. Det gick bra, han vann sin klass och fick 39poäng. Extra nöjd över en 9 på typen.:love:
Jag tror han byter färg, jag har hela tiden trott att han är brun men nu funderar jag på om han kanske är mörk fux. :confused:
 
received_337071497368219.jpeg
Stig är numera id-märkt och chippad i samband med verkningen i onsdags. Jag har velat vänta lite på grund av frakturen men nu är det gjort iaf. Han skötte sig som en klippa, han börjar också bli som en stor snäll nallebjörn som sina bröder.
På måndag är det slutröntgen. Vad som händer sen vet jag inte, jag står inte utan alternativ för hans del men jag hade nog gärna sett att han stannar kvar egentligen. Han är den avkomman som är mest lik sin mamma så här långt.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 252
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp