Jag har inte skrivit så mycket om min andra fölis som jag köpte. Det verkar onekligen gå troll i mina planer på att bygga upp en stark avelsbas. Jag tog ju bort förra årets stoföl på grund av en extremt ovanlig ögonåkomma (hon togs bort utan diagnos för att inte riskera att ögat skulle hinna spricka på henne med nödslakt som följd..).

Årets stoföl då lyckas i sin tur dra på sig en hovbensfraktur när hon stod på seminstation med mamman i somras. Frakturen läkte fint men gipset, boxvilan och hennes kroppskonstitution har gjort att benställningen har blivit helt kajko på henne trots tappra insatser av hovis, och vi pratar modell illa... För att fatta det kort så togs beslutet att operera tre av fyra ben på den stackars hästen för att sätta inplantat och staga upp och låsa benet medan tid finns att korrigera... Det var det eller avlivning som gällde och jag är mindre sugen på det då jag vet att det inte är nåt ärftligt och hästen är värd sin vikt i guld även som avelssto då helsystern är på väg upp i svår klass och är ett GP - ämne. Prognosen är trots allt god och även om hon förmodligen aldrig blir helt rak är förhoppningen ändå att hon ska gå att rida, sen får vi se hur mycket och i vilken omfattning.

Imorgon är det dags för både henne och Stig för återbesök och bägge ska röntgas. Jag kommer ha 4 hästar nere samtidigt då bägge fölen åker med sina mammor så det blir en logistisk utmaning.

Stig är jag inte bekymrad över, han är så snäll. Jag provlastade dem igår med inredning och allt och han klev rätt in trots att jag tabbbade mig och fick honom på fel sida. Sen var det bara att köra en liten sväng runt byn.
 
Jag har ju inte eget stall längre och trots annonsering hittade jag ingen lösdrift för småpojkar närmare än drygt 8 mil/1 h bort. Bokade in honom på en sådan, jättefin och bra på alla vis. Men en h bort var trist. Visst man gör knappt nåt med dem etc, men inte kunna ha kollen själv, om något händer osv.

Så dyker plötsligt en ledig plats för hingstföl född 2020 upp 20 minuter/1.5 mil hemifrån på en superfin lösdrift som nästan aldrig har plats. Och som dessutom för de vuxna har begränsat foder. Fri halm men begränsat silage. Dvs utmärkt för lättfödda. (unghästar har såklart fri tillgång på silage) Dessutom mockas alla hagar varje dag året om osv

Var hysteriskt många intresserade, jag var och kollade förra helgen. Verkligen superfint. Och i januari är Anton välkommen dit. Wohoo. Så himla glad!
 
Stig har fått en kompis! Återbesöket gick fint i måndags, benet har läkt kanon och inga sekundära förändringar i leden heller så idag fick han åka till en lekkamrat. Det blev en abrupt avskiljning i morse men det har gått bra, Stig hoppade lite i släpet men var ändå förhållandevis cool. Stoet firade sin nyvunna frihet med att fläka upp ena welshens underliv så blodet sprutade (tror jag, jag såg inte precis när det hände)... Det är verkligen inte svårt att tro att en hästskärare varit i farten för det såg ut som att nån gått fram med kniv... Förhoppningsvis blir Stig snällare än mor sin.
 
20201026_183158.jpg

Lilla gul när vi gick promenad i slutet av förra veckan. Det var inte alls konstigt att matte tyckte hon skulle ha en reflexkrage. "Jaha, sätter du på den där? Vad fin jag blir! 😃"
Idag var det mycket gråt och skrik. Mammahästen fick gå ut i en annan hage och bebis blev lämnad med en kompis. De har sovit utan mammor ett par veckor, men att inte få gå ut och dricka morgonmjölk var katastrof! 💔
 
Jag har anmält Stigen till lövstas morgondagens stjärnor eller vad det heter. Kompisen ska också åka och jag tänker att vad fasen, det blir väl en nyttig erfarenhet och träning för honom om inte annat, och jag får lite motivation till att pyssla med honom. 😊 Är det någon som visat föl för Lövsta och vet hur upplägget ser ut?
 
Idag fick Jino sina vaccinationer och han tyckte nog det nöps lite i halsen men äpplet som jag tryckte in framtill var ju gott så det gick bra :D
Idag var han väldigt skötsam trots halv storm ute. Han har dragits med diarré i snart två veckor så idag fick han börja med bakjäst då inte det andra magtillskottet verkar hjälpa. Tvättade av hela bakdelen och svansen och det var både läskigt och skönt tror jag.
Snart ska han få börja bo i egen box på nätterna, men fortfarande gå med mamma dagtid. Han kommer åka på lösdrift efter nyår som planen ser ut nu.
20201026_151107.jpg
 
Jag har anmält Stigen till lövstas morgondagens stjärnor eller vad det heter. Kompisen ska också åka och jag tänker att vad fasen, det blir väl en nyttig erfarenhet och träning för honom om inte annat, och jag får lite motivation till att pyssla med honom. 😊 Är det någon som visat föl för Lövsta och vet hur upplägget ser ut?

Jag tror att de har ställt in pga Covid19
 
Idag fick Jino sina vaccinationer och han tyckte nog det nöps lite i halsen men äpplet som jag tryckte in framtill var ju gott så det gick bra :D
Idag var han väldigt skötsam trots halv storm ute. Han har dragits med diarré i snart två veckor så idag fick han börja med bakjäst då inte det andra magtillskottet verkar hjälpa. Tvättade av hela bakdelen och svansen och det var både läskigt och skönt tror jag.
Snart ska han få börja bo i egen box på nätterna, men fortfarande gå med mamma dagtid. Han kommer åka på lösdrift efter nyår som planen ser ut nu.Visa bifogad fil 59536
Hur ger du jästen? Smular ner i maten eller upplöst i vatten?
 
Imorgon ska jag besöka lille Stig. Han verkar trivas utmärkt med sin kompis och att stå på box. Jag har ju alltid haft mina föl på lösdrift men har börjat gå ifrån det faktiskt då det är svårt att hitta riktigt välskötta lösdrifter där de kan ligga ner och vila ordentligt.
Jag var uppe hos stofölet igår och där har det hänt en del med benen så nu är antagligen den sista tillväxtzonen sluten. Nytt återbesök på fredag och sen lär skruvarna tas bort. Hon är stor som ett jäkla hus hästen men otroligt snäll.
Jag längtar tills hon får gå ut som en vanlig fölunge och börja bygga upp den där stora kroppen. Helt rak blir hon troligtvis aldrig i benen men hon får gå in i avelsboxen direkt som det ser ut nu.

Stig den lille rackaren har jag folk som jagar mig och vill köpa. Jag drar ut på det och vill inte komma till nåt beslut riktigt ännu, mycket för att jag vill att stoet ska få sitt Elit och jag är väldigt noga med hur han tas fram. Sen kan skit hända på vägen men ja... Lövsta-eventet blev ju tyvärr inställt, det är inte hela världen men det hade varit kul med en kritisk granskning av honom eftersom han inte är kastrerad ännu. Tanken är att betäcka om mamma till våren och nedkommer hon med ett friskt stoföl (🙏🙏) så är saken biff i mina ögon, då lär han säljas.
DSC_2585.JPG
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 252
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp