Kan man räkna ca 10 cm efter 18 månadersdagen?

I så fall kan jag andas ut. Jag vill inte att min blir över 170 helst.
Väldigt klurigt det där tycker jag, det beror en del på hur djupa i bålen de ska bli. Högställda växer mindre medan mer kvadratiska/lågställda brukar växa mer är min erfarenhet, eftersom benens tillväxtzoner sluter sig långt före bålen är färdigutvecklad 🤔 De flesta av våra har växt 10-12 cm efter 18-månadersmätningen, och 4-6 cm efter mätning under deras födelsemånad.
 
"Lilla svarta" fastnade på bild, i fruktansvärd mobilkvalitet :D Hon har aldrig varit en utpräglad skönhet, men hon är väldigt rörlig i alla sina gångarter och har en bra skalle. Hennes plats hos utbildaren är redan bokad till nästa höst, då den tjejen är väldigt eftertraktad här uppe. Innan dess tänker vi röntga henne och göra ett UL på höger has, då hon har ett överben där efter en spark. Hoppas det ser helt och rent ut i lederna då hon är tänkt att föra vidare generna när mamman pensioneras från aveln.
IMG_20211120_101031[1].jpg
 
"Lilla svarta" fastnade på bild, i fruktansvärd mobilkvalitet :D Hon har aldrig varit en utpräglad skönhet, men hon är väldigt rörlig i alla sina gångarter och har en bra skalle. Hennes plats hos utbildaren är redan bokad till nästa höst, då den tjejen är väldigt eftertraktad här uppe. Innan dess tänker vi röntga henne och göra ett UL på höger has, då hon har ett överben där efter en spark. Hoppas det ser helt och rent ut i lederna då hon är tänkt att föra vidare generna när mamman pensioneras från aveln.
Visa bifogad fil 79908
Och din är ju så snygg 😍 Min får nog med lätthet plats under magen där 😂
 
Spännande! Berätta vad veterinären tycker/ säger, är du snäll!

Jag är ju den nojiga sorten och jag läst på till ögonen blöder, och kommit fram till att: "tja ibland kommer den ned, ibland inte".

:meh:

Jag har också, med tveksamt resultat, fotograferat underredet, och letat bilder på internet av motsvarande, för att jämföra.

Även detta lilla projekt har resulterat i samma härad... dvs inga svar på mitt livs gåtor.

Så, nu är jag i idel öra!

Det lutar åt att jag väntar in våren ändå, men jag vill helst inte att han utvecklar några tråkiga hingstbeteenden innan.

Jag har redan en valack med en del av den varan, så det vore skönt att slippa.

Kulpåsarna är numera veterinärkontrollerade och godkända för kastrering på båda grabbarna, Dominus testiklar sitter klart högre upp men skulle vara redo för kastrering ändå enligt vet.

Satsar nu på att försöka med kastrering på hemmaplan i januari åtminstone med Darwin. På ett sätt skönt att få det avklarat med båda på en gång, men det är ju ett stressmoment också för mig som hittills bara har hanterat en kastrering på klinik. Och Dominus känns allmänt lite senare i utvecklingen så ska fundera lite till på strategin. Möjligt att jag tar dem en och en ändå med några veckors mellanrum. Skönt om det är avklarat till våren i alla fall mht att det går två ston bara några meter bort i grannarnas hage. Problemfritt hittills, men det är ju risk att det är för sent när problemen visar sig.
 
The Black Beauty a k a Dominus är för övrigt mätt till 157 cm i mankhöjd en vecka före sin 18-månadersdag. Jag hickade till lite över att se en Fergusonavkomma på en KWPN-auktion som var 175 cm, fullt så illa lär det inte bli här. (Jag trivs också bäst med under 170, samt att takhöjden i både stall och transport känns mer anpassade för den storleken) Men Dominus - som fortfarande får mig alldeles varm och lycklig bara genom att finnas - har onekligen förutsättningar att bli både den största och den bästa häst jag haft och kommer att ha.

Ser man hans något mer kompakta och lågställda polare bredvid så skulle man tippa att Darwin är kanske 142, men det är en synvilla för att de är så olika i kroppen. Så Darwin visade sig vara uppe i rejäla 152 redan, det hade jag ju tänkt var fullt tillräckligt som sluthöjd på en nordsvensk... 🙄 😱

9773805D-DD80-4BAD-A5A8-8563F4E1B4B8.jpeg
 
The Black Beauty a k a Dominus är för övrigt mätt till 157 cm i mankhöjd en vecka före sin 18-månadersdag. Jag hickade till lite över att se en Fergusonavkomma på en KWPN-auktion som var 175 cm, fullt så illa lär det inte bli här. (Jag trivs också bäst med under 170, samt att takhöjden i både stall och transport känns mer anpassade för den storleken) Men Dominus - som fortfarande får mig alldeles varm och lycklig bara genom att finnas - har onekligen förutsättningar att bli både den största och den bästa häst jag haft och kommer att ha.

Ser man hans något mer kompakta och lågställda polare bredvid så skulle man tippa att Darwin är kanske 142, men det är en synvilla för att de är så olika i kroppen. Så Darwin visade sig vara uppe i rejäla 152 redan, det hade jag ju tänkt var fullt tillräckligt som sluthöjd på en nordsvensk... 🙄 😱

Visa bifogad fil 80043
Oj!

157, nästan fullhöjd, för mig som gillar hästar runt 160.

Min är som sagt 154 och jag hoppas att han håller sig mellan 165-167.

Den som lever får se!

Vilken fin bild på honom, förresten!
 
The Black Beauty a k a Dominus är för övrigt mätt till 157 cm i mankhöjd en vecka före sin 18-månadersdag. Jag hickade till lite över att se en Fergusonavkomma på en KWPN-auktion som var 175 cm, fullt så illa lär det inte bli här. (Jag trivs också bäst med under 170, samt att takhöjden i både stall och transport känns mer anpassade för den storleken) Men Dominus - som fortfarande får mig alldeles varm och lycklig bara genom att finnas - har onekligen förutsättningar att bli både den största och den bästa häst jag haft och kommer att ha.
Just det, du har ju den uppfödningen :) På sitt hollänska index har Ferguson 98 i mankhöjd, så det ser inte så illa ut för dina förhoppningar :up:
 
Skrev ett inlägg på Facebook om att lillan har börjat skolan, mitt ex skrev och undrade vad hon skulle lära sig. Jag förklarade lite kort och hon svarade: ”Aha, då har du att göra framöver då 😃”.

Hon är ingen hästmänniska, men jag undrar om hon tänkte att hästen skulle lära sig själv? Lite gulligt 😅
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 252
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp