Wow! Så häftigt, plötsligt är där bara en "riktig" häst ju! Jättefint utvecklad. :love:
Tack!
Utvecklingen har verkligen skett i sommar.
1 maj såg han ut så här:
20220513_162339.jpg
 
Lilla hjärtat, cirka 172 cm på en höft och så ljuv och fin att hantera. Den bästa vi avlat, även om hon inte är snyggast 🖤 Det gick inte att ställa upp henne korrekt heller idag, hon förstod inte uppgiften. Men nu är hon lastad flera gånger själv, något som det känts vi var tvungna att checka av eftersom hon inte åkt transport sedan föltiden med mamma vid sidan. Jag har lagt sadel några gånger men inga gjordar är testade ännu. Hon har också provat ut sitt Lingus II jag tänkt hon skall ha och ridas in i eftersom mitt PS Nirak i xfull var för stort. Tänkte inte göra så mycket mer med henne innan dess utan hon går på lösdriften med årsfölen och deras mödrar.

20221005_110254.jpg
 
Lilla hjärtat, cirka 172 cm på en höft och så ljuv och fin att hantera. Den bästa vi avlat, även om hon inte är snyggast 🖤 Det gick inte att ställa upp henne korrekt heller idag, hon förstod inte uppgiften. Men nu är hon lastad flera gånger själv, något som det känts vi var tvungna att checka av eftersom hon inte åkt transport sedan föltiden med mamma vid sidan. Jag har lagt sadel några gånger men inga gjordar är testade ännu. Hon har också provat ut sitt Lingus II jag tänkt hon skall ha och ridas in i eftersom mitt PS Nirak i xfull var för stort. Tänkte inte göra så mycket mer med henne innan dess utan hon går på lösdriften med årsfölen och deras mödrar.

Visa bifogad fil 102318
Tycker hon är väldigt tjusig :heart
 
Lilla hjärtat, cirka 172 cm på en höft och så ljuv och fin att hantera. Den bästa vi avlat, även om hon inte är snyggast 🖤 Det gick inte att ställa upp henne korrekt heller idag, hon förstod inte uppgiften. Men nu är hon lastad flera gånger själv, något som det känts vi var tvungna att checka av eftersom hon inte åkt transport sedan föltiden med mamma vid sidan. Jag har lagt sadel några gånger men inga gjordar är testade ännu. Hon har också provat ut sitt Lingus II jag tänkt hon skall ha och ridas in i eftersom mitt PS Nirak i xfull var för stort. Tänkte inte göra så mycket mer med henne innan dess utan hon går på lösdriften med årsfölen och deras mödrar.

Visa bifogad fil 102318
Herregud vad stor hon är 😅
 
Lilla hjärtat, cirka 172 cm på en höft och så ljuv och fin att hantera. Den bästa vi avlat, även om hon inte är snyggast 🖤 Det gick inte att ställa upp henne korrekt heller idag, hon förstod inte uppgiften. Men nu är hon lastad flera gånger själv, något som det känts vi var tvungna att checka av eftersom hon inte åkt transport sedan föltiden med mamma vid sidan. Jag har lagt sadel några gånger men inga gjordar är testade ännu. Hon har också provat ut sitt Lingus II jag tänkt hon skall ha och ridas in i eftersom mitt PS Nirak i xfull var för stort. Tänkte inte göra så mycket mer med henne innan dess utan hon går på lösdriften med årsfölen och deras mödrar.

Visa bifogad fil 102318
Oj så stor! Och fin!
 
Så spännande, gör du jobbet själv och vad är planen?

Än så länge har vi bara longerat två varv, och det mesta fokus har varit att ens vara ensam utan kompis med bara mig. :D

Så det är verkligen bara en liten liten början!

Trots att jag haft honom sedan han var ett år, så är tyvärr inte så mycket gjort vad gäller att lämna flocken. Förutsättningar har inte riktigt funnits då jag först i våras hade tillgång till box och paddock, och så betet på det 1 maj - 1 september (utan stall och paddock och bara en kompis).

Nu bor vi in oss på en egen gård och nu först kan vi börja på riktigt.

I april hade han sadel på för första gången och nu är planen att testa att lägga på den igen.

Så svaret på din fråga är att ja, jag börjar så smått själv med åtminstone alla grunder.

Hittills är hans temperament lugnt och "förståndigt", även om han också är känslig och väldigt lyhörd. Till exempel har jag aldrig behövt "putta/peta" på honom för att backa. Jag har bara rört mig lugnt framåt mot honom, och ber honom backa, så gör han det. Backar jag sedan ifrån honom så följer han mig direkt. I hagen kommer han gärna fram och blir gärna kliad, och skulle den andra kompisen dra iväg, så stannar han oftast kvar med mig.

Så, sammantaget, så tror jag mig kunna lösa det själv. Han är lyhörd och lite försiktig, men sällan spänd.

Jag kommer dock ta hjälp, så vi är två. Det är med min fd medryttare och kompis. Hon har precis det lugn som han har, och vi samarbetar väldigt bra ihop.

Men skulle det av någon anledning strula lite, så ringer jag någon Som är proffs (i så fall i tid!). Men tanken är att det får ta den tid det tar.
 
Min älskade herr Långben står först i kön till sin förskola nu. :eek: Ett jämnårigt sto har utbildningsplatsen hos "fröken" nu och sedan är tanken att han flyttar in efter henne i november i ungefär en månad. Sedan kommer han hem och vilar upp sig och sedan åker han dit en vända till i vår före treårstestet.

Ska bli så orimligt spännande! Jag kommer att få sitta på fingrarna för att inte stalka den stackars utbildaren hela tiden för rapporter. Känner jag min häst rätt så kommer han att totalt älska detta med roliga och intressanta uppgifter som han får fundera på och lösa. :love:

Känns hur som helst så skönt att jag hittat någon som jag känner mig helt trygg med att lämna honom till. Inte någon som tar emot så många så det blir löpande band men ändå någon med stor erfarenhet och sunt hästtänk i allmänhet och unghästtänk i synnerhet.
 
Min Lille (MiniFabio kallar vi honom numera) har mest skräpat runt i hage och kommit ut för bashantering och mat.
Han fick stå själv i hage en sväng i helgen, letade lite efter sina kompisar, men ingen jättestress.

Inridning blir när han är mogen, men jag hoppas orka dra igång med lite mer longering/tömkörning snart.
Annars hänger vi mest och myser. Jag är så otroligt kär i honom :heart.
Nån dag ska vi ta tag i kastrationen också, än så länge är han så himla lugn och snäll att det känns nästan onödigt :-).
 

Bifogade filer

  • lillevilar.jpeg
    lillevilar.jpeg
    525,2 KB · Visningar: 73
Min Lille (MiniFabio kallar vi honom numera) har mest skräpat runt i hage och kommit ut för bashantering och mat.
Han fick stå själv i hage en sväng i helgen, letade lite efter sina kompisar, men ingen jättestress.

Inridning blir när han är mogen, men jag hoppas orka dra igång med lite mer longering/tömkörning snart.
Annars hänger vi mest och myser. Jag är så otroligt kär i honom :heart.
Nån dag ska vi ta tag i kastrationen också, än så länge är han så himla lugn och snäll att det känns nästan onödigt :-).
Vilken imponerande lugg!!
Härligt att han är så fin att ha att göra med.

Har du funderingar på att behålla honom som hingst till och med?
 
Vilken imponerande lugg!!
Härligt att han är så fin att ha att göra med.

Har du funderingar på att behålla honom som hingst till och med?
Han har magisk Pan-lugg (heter man Pan Demi så har man Pan-lugg ;-) ), manen är inte heller fel.

Han kommer kastreras, men det vore ju trevligt om han kunde tänka sig att släppa ner sina bollar först - blir liksom lite billigare så ;-).

Men det får bli i vår för just nu klarar jag inte av att vara utan honom ens en dag ;-).
 
Idag la jag sadel på lilla Sally och spände försiktigt gjorden så den satt lite, och så gick vi några meter hit och dit. Allt lugnt, glad häst. Tränsade sedan och det var betydligt bättre med gapande och tuggandet idag, så det var också positivt!

Hon ska till ett stort ställe snart där det är typisk löpande band-verksamhet, men de är mycket skickliga på att rida och samt visa på unghästtest. Silly ska betäckas som 3-åring är tanken, så det känns viktigt att he henne riktigt bra möjligheter att göra ett bra unghästtest... plus att modern kan A premieras om hon åstadkommer klass 1 eller bättre.
 
IMG_20221013_112014905_HDR~2.jpg

Synd att den fula reflexgrimman sabbade bilden, men hon går nära en väg, så jag vill att hon syns. Hon är tämligen välkamouflerad bland höstfärgerna ute. 😅 Älskade Gullefjun! 💕 Hon är "hemma" nu (sedan några veckor) och går med sin mamma. Dags att börja i skolan! Hon som var så minimini innan. Nu har hon storlek full i grimma och var 157 cm och något högre bak när jag tog hem henne. Snart är hon lika stor som morsan. Och jag som var orolig över att hon skulle bli ponny... 😁
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
32 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp