Visa bifogad fil 102905
Synd att den fula reflexgrimman sabbade bilden, men hon går nära en väg, så jag vill att hon syns. Hon är tämligen välkamouflerad bland höstfärgerna ute. 😅 Älskade Gullefjun! 💕 Hon är "hemma" nu (sedan några veckor) och går med sin mamma. Dags att börja i skolan! Hon som var så minimini innan. Nu har hon storlek full i grimma och var 157 cm och något högre bak när jag tog hem henne. Snart är hon lika stor som morsan. Och jag som var orolig över att hon skulle bli ponny... 😁
Vafalls, hon börjar ju se vuxen ut! 😱 (Jag älskar att hon har kvar sin ljusa "ål" i manen :love:)
 
Sally har åkt på en släng av mugg jag försöker behandla med salicylsyrevaselin och hibiscrub, men jag har upptäckt att hon tycker det är hysteriskt obehagligt att blöta ned fötterna. Hade en 20 minuter lång frågeställning idag om ifall hon kunde tänka sig låta vattenslangen stänka på hennes framtår, och kom bara så långt att hon vågade gå in i stallet efter vattnet stängts av. Det var många år sedan vi hade en som var så obekväm med vatten, så ja, det blir väl bara att ta det i små, uppmuntrande steg.
 
Älskade häst :heart
I98A9688.jpg
 
Hej alla! Jag har precis fått hem min welsh cob Ares, född 2020. Min arab, som jag haft i 11 år, dog i somras och jag letade efter en stabil och lugn häst som ändå kunde leverera lite energi när man behövde, så intresset föll på en welsh cob. Av det lilla jag upplevt av Ares hittills så är han Spot On. Precis vad jag ville ha. :love: Han var lätt att lasta in och ur i transporten, trots att han inte tränat för det, och beter sig väldigt klokt och sansat i nya hagen med de andra hästarna. Han är mjuk och rar i hanteringen, lyssnar väldigt uppmärksamt på mig, och flyttar sig fint för små medel. Det blir så roligt att börja denna resa med en ny unghäst. ❤️

22.utsl%C3%A4ppprofil.jpg
 
Hej alla! Jag har precis fått hem min welsh cob Ares, född 2020. Min arab, som jag haft i 11 år, dog i somras och jag letade efter en stabil och lugn häst som ändå kunde leverera lite energi när man behövde, så intresset föll på en welsh cob. Av det lilla jag upplevt av Ares hittills så är han Spot On. Precis vad jag ville ha. :love: Han var lätt att lasta in och ur i transporten, trots att han inte tränat för det, och beter sig väldigt klokt och sansat i nya hagen med de andra hästarna. Han är mjuk och rar i hanteringen, lyssnar väldigt uppmärksamt på mig, och flyttar sig fint för små medel. Det blir så roligt att börja denna resa med en ny unghäst. ❤️

22.utsl%C3%A4ppprofil.jpg
Härligt, välkommen till tråden!
 
Hej alla! Jag har precis fått hem min welsh cob Ares, född 2020. Min arab, som jag haft i 11 år, dog i somras och jag letade efter en stabil och lugn häst som ändå kunde leverera lite energi när man behövde, så intresset föll på en welsh cob. Av det lilla jag upplevt av Ares hittills så är han Spot On. Precis vad jag ville ha. :love: Han var lätt att lasta in och ur i transporten, trots att han inte tränat för det, och beter sig väldigt klokt och sansat i nya hagen med de andra hästarna. Han är mjuk och rar i hanteringen, lyssnar väldigt uppmärksamt på mig, och flyttar sig fint för små medel. Det blir så roligt att börja denna resa med en ny unghäst. ❤️

22.utsl%C3%A4ppprofil.jpg
Grattis! Vad roligt!

Jag beklagar din förlust av din gamla vän och du gör rätt som skaffar en ny.
 
Grattis! Vad roligt!

Jag beklagar din förlust av din gamla vän och du gör rätt som skaffar en ny.
Tack! :) Ja, jag letade direkt när Galishimo dog. Jag klarar mig inte utan häst, helt enkelt. Jag har börjat lastträna den nya ponnyn Ares lite genom att bjuda honom på fika i transporten då och då. Han är så grymt cool och positiv till allt. Känns som en fantastisk andra chans. ❤️ Jag har pratat med några som förlorat hästar och några tyckte det var jobbigt att lära känna en ny, men denna ungponny tog jag till hjärtat direkt och är helt nyförälskad i!
 
Tack! :) Ja, jag letade direkt när Galishimo dog. Jag klarar mig inte utan häst, helt enkelt. Jag har börjat lastträna den nya ponnyn Ares lite genom att bjuda honom på fika i transporten då och då. Han är så grymt cool och positiv till allt. Känns som en fantastisk andra chans. ❤️ Jag har pratat med några som förlorat hästar och några tyckte det var jobbigt att lära känna en ny, men denna ungponny tog jag till hjärtat direkt och är helt nyförälskad i!

Han ser verkligen jättetrevlig ut, grattis till en härlig ny kompis och välkommen till tråden! Och njut av känslan av nyförälskelse och glädjen i allt i utvecklingen med en ung häst. :love: Jag köpte mina nu tvååringar som föl, ett par månader efter att min äldsta halvblodsvalack dog i tarmvred. För mig var själva hästletandet det jobbiga i processen, det kändes liksom inte alls sådär spännande och härligt som det egentligen ska vara. Hade jag kunnat så hade jag gärna skjutit det längre framför mig men hade en ensam häst kvar att ordna sällskap till. Och visste att jag ville ha en unghäst.

Men, lyckligtvis behövde jag inte leta länge utan blev blixtkär nästan direkt - en enda bild var allt som behövdes för att golva mig och få mig att känna men herregud den hästen är exakt allt som jag någonsin velat ha. Fullständigt flawless. Och den känslan blev ännu starkare av att träffa honom live.

Dominus QREtrav.jpg


Och två år senare känns det precis likadant och jag får fortfarande ett lyckligt leende varje gång jag möts av hans spetsade öron och förväntansfulla blick. Bonusen med att köpa en så ung häst som ett föl var att jag "blev tvungen" att köpa ett till så att kronprinsen skulle få en jämngammal lekkamrat på hemmaplan. Men då fick det bli en billigare ras nämligen en nordsvensk. Men han är också ett lyckopiller på egna meriter! Min stora lilla kramgoa nallebjörn med en helt speciell personlighet och otroligt underfundig humor. De har och har haft en fin behållning av varandra och det är så roligt att se deras personligheter tillsammans och hur de umgås med min äldre valack.
 
Så snygg! :love: Vad är det för ras och vad ska du göra med den?
Hon är en egentillverkad dressyrstammad SWB. En jag är väldigt nöjd med, bedömdes som föl med höga poäng 🙂 Planen är proffsinridning och visning i vår. Hon kommer från en väldigt stark mödernelinje, så min förhoppning är att hon skall producera riktigt fina fölungar och framtida tävlinghästar. Jag rider inte sedan några år tillbaka, så även om det vore drömmigt att kanske kunna rida på henne om 6-7 år eller så så tror jag hon är för mycket Ferrari för mig, om nu inte skenet bedrar. Ganska känslig och reaktiv även om det finns lite stadga bakom från Amiral och Stanford.

Åh jag minns Galishimo från 09-ornas tråd måste det vara? Så tråkigt att han är borta. Båda stona jag hade som var födda 09 är borta de med, hästlivet är hårt ibland. Skönt ändå att du hittat din häst att skapa nya minnen tillsammans med 😊
 
Han ser verkligen jättetrevlig ut, grattis till en härlig ny kompis och välkommen till tråden! Och njut av känslan av nyförälskelse och glädjen i allt i utvecklingen med en ung häst. :love: Jag köpte mina nu tvååringar som föl, ett par månader efter att min äldsta halvblodsvalack dog i tarmvred. För mig var själva hästletandet det jobbiga i processen, det kändes liksom inte alls sådär spännande och härligt som det egentligen ska vara. Hade jag kunnat så hade jag gärna skjutit det längre framför mig men hade en ensam häst kvar att ordna sällskap till. Och visste att jag ville ha en unghäst.

Men, lyckligtvis behövde jag inte leta länge utan blev blixtkär nästan direkt - en enda bild var allt som behövdes för att golva mig och få mig att känna men herregud den hästen är exakt allt som jag någonsin velat ha. Fullständigt flawless. Och den känslan blev ännu starkare av att träffa honom live.

Visa bifogad fil 104586

Och två år senare känns det precis likadant och jag får fortfarande ett lyckligt leende varje gång jag möts av hans spetsade öron och förväntansfulla blick. Bonusen med att köpa en så ung häst som ett föl var att jag "blev tvungen" att köpa ett till så att kronprinsen skulle få en jämngammal lekkamrat på hemmaplan. Men då fick det bli en billigare ras nämligen en nordsvensk. Men han är också ett lyckopiller på egna meriter! Min stora lilla kramgoa nallebjörn med en helt speciell personlighet och otroligt underfundig humor. De har och har haft en fin behållning av varandra och det är så roligt att se deras personligheter tillsammans och hur de umgås med min äldre valack.
Wow! Vilken resa, vad roligt! Nej letandet blev väl lite forcerat även för min del men jag var ohyggligt nere och trött och var väl rädd att jag inte skulle komma på fötter igen. Och så pushade min mamma mig att växla upp hästletandet, och då fann jag Ares och kände bara att "honom vill jag ha!". Han har ett lugn över sig och en stabilitet som jag verkligen uppskattar. Vi tittade på lite andra unghästar också men jag kände inte riktigt att jag ville ha den där extra nerven. Jag vill ha en häst att återhämta mig med, inte att högprestera med.
1.JPG
 
Hon är en egentillverkad dressyrstammad SWB. En jag är väldigt nöjd med, bedömdes som föl med höga poäng 🙂 Planen är proffsinridning och visning i vår. Hon kommer från en väldigt stark mödernelinje, så min förhoppning är att hon skall producera riktigt fina fölungar och framtida tävlinghästar. Jag rider inte sedan några år tillbaka, så även om det vore drömmigt att kanske kunna rida på henne om 6-7 år eller så så tror jag hon är för mycket Ferrari för mig, om nu inte skenet bedrar. Ganska känslig och reaktiv även om det finns lite stadga bakom från Amiral och Stanford.

Åh jag minns Galishimo från 09-ornas tråd måste det vara? Så tråkigt att han är borta. Båda stona jag hade som var födda 09 är borta de med, hästlivet är hårt ibland. Skönt ändå att du hittat din häst att skapa nya minnen tillsammans med 😊
Så tråkigt att även dina 09: or är borta. Jo det var fruktansvärt. Vi hade ridit 9 km dagen innan och tränat galopp efter en slinga så han var i toppform och så dog han oväntat och plötsligt i tarmvred dagen efter.

Haha, jag förstår dig som inte är sugen på att rida in en unghäst med nerv, men roligt ändå att veta att man bidrar till hög kvalitet och bra material till ridsporten.
Jag kände verkligen att jag behövde en relativt lugn unghäst efter Galishimo, han lugnade ner sig något, men han krävde alltid en extra vaksamhet och uppmärksamhet som var lite påfrestande i längden. Jag märker redan nu att det är stor skillnad på welsh-coben. Jag har börjat lastträna coben i veckan och han beter sig verkligen inte som Galishimo i träningen. Han är mycket mer trygg i sig själv. Idag gick han in hela vägen och i morgon tänker jag att han ska stanna inne en liten längre stund.

3.transport%C3%A4ta.jpg
 
Så tråkigt att även dina 09: or är borta. Jo det var fruktansvärt. Vi hade ridit 9 km dagen innan och tränat galopp efter en slinga så han var i toppform och så dog han oväntat och plötsligt i tarmvred dagen efter.

Haha, jag förstår dig som inte är sugen på att rida in en unghäst med nerv, men roligt ändå att veta att man bidrar till hög kvalitet och bra material till ridsporten.
Jag kände verkligen att jag behövde en relativt lugn unghäst efter Galishimo, han lugnade ner sig något, men han krävde alltid en extra vaksamhet och uppmärksamhet som var lite påfrestande i längden. Jag märker redan nu att det är stor skillnad på welsh-coben. Jag har börjat lastträna coben i veckan och han beter sig verkligen inte som Galishimo i träningen. Han är mycket mer trygg i sig själv. Idag gick han in hela vägen och i morgon tänker jag att han ska stanna inne en liten längre stund.

3.transport%C3%A4ta.jpg

Ja, den ena upptäcktes en svår nackskada på som 6-åring och den andra fick avlivas akut förra hösten av ännu okänd orsak, veterinärerna teoriserade akut hjärnhinneinflammation. Vi tog på bort en åring i våras :cry: Slingersymptom och en tredje svår luftvägsinfektion under sitt korta liv. Ibland är det tungt med hästlivet, men så hittar man en sån där hjärtehäst som gör det värt alltihopa :)
Jag har ridit Sally's mor lite grann och hon har precis så många växlar jag kände att jag kunde reda ut. Ett par till år avsuttet och en avkomma med både Jazz och Krack C nära så tror jag det blir lite väl häftigt. Skulle jag avla ridhäst till mig hade jag prioriterat lite annorlunda, även om svarta pärlan är typ min drömhäst. Det låter som att du resonerade klokt och prioriterade helt rätt när du valde Ares. Jag önskar alla föl/unghästköpare tänkte mer på vad de behöver än vad som är flott för ögat.
Är planen att åka med honom snart eller betar ni av lastningen nu inför senare planer? Vet att många väljer att vänta lite med inridningen jämfört med sporthästarna.
 
Nu på onsdag är det dags för skolstart på internatskolan för min lille svarte professor. :eek: Det är förstås mest roligt men ändå läskigt också, att han ska gå med en ny hästkompis i hagen och att allting är nytt för honom. Fast jag är säker på att han kommer att tycka det är fantastiskt att få göra övningar och lära sig saker. Och så får jag inte se hans lyckliga ögon och de spetsade öronen varje morgon och kväll på ungefär en månad, och klia honom i öronen som han tycker är så mysigt. Usch jag hoppas verkligen på att det levereras väldigt många rapporter, annars kommer jag att sova dåligt hela tiden han är hemifrån.
 
Glömde ju att visa att min mamma fotograferade mig och Ares (welsh cob) för två veckor sedan. Vi lämnade stallet och alla kompisar, till en ny plats. Sedan gick vi fram och tillbaka, fram och tillbaka, och glodde i kameran med jämna mellanrum. Ares var alltså bara en liten tvåårig rekvisita som bara skulle hänga med. Det gjorde han med den äran! Min förra häst (Galishimo) var ju väldigt hemmakär så det känns fantastiskt att ha en unghäst som är lätt att ha med sig och inte har bråttom-bråttom hem. :love: Jag är otroligt nöjd över honom!

17.leda.jpg



14.leende.jpg
 
Är planen att åka med honom snart eller betar ni av lastningen nu inför senare planer? Vet att många väljer att vänta lite med inridningen jämfört med sporthästarna.

Vi betar av lastningen inför senare planer :) Jag älskar att tömköra så det är väl mitt första mål, men jag har även funderat på körning. Ares har både en vagn och en ny sele för inkörning. Jag har en bra mentor som tävlat framgångsrikt i sportkörning som kan hjälpa mig med inkörningen så det är väl en förhoppning. Ridningen har jag inte särskilt bråttom med men det är ju alltid en lättnad när de är "insuttna".
 
Jag har fått ett problem med Sally. Mugg! Envis jäkla skitmugg som jag lägger våtvarmt och smörjer på. Det försvinner men blommar genast upp igen. Nu har vi behandlat i 4 veckor och skiten försvinner inte. Hippotrim är slut i hela landet och ny är hon tjock i benen dessutom. Vår vet vet inte riktigt heller vad mer vi kan göra utom att spruta henne om det inte går att få fram Hippotrim nästa vecka, men hon är så känslig att jag inte vet om jag fixar att spruta henne själv. Får väl prova om inte annat 😑
 
Nu har Dominus haft en människa sittande på sig för första gången! Och skött det utmärkt som den exemplariska häst han alltid är. 😍

Och för att inte Darwin ska bli avundsjuk när hans kompis kommer hem och berättar om allt han lärt sig, så har han också fått börja öva lite med sina nya attiraljer. :)

8B8D1B8C-F933-4EF2-A166-4D52E07D20E8.jpeg
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
32 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp