Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi fått hem ett sto med föl idag som ska gå här på bete. :) Hopsläppet gick alldeles utmärkt. Det nya stoet pep och sparkade en gång sen var det klart. De håller sig ifrån varandra men det lär ge sig inom några dagar. Det är så fantastiskt att se Tösen med Allan, hon skyddar och tar hand om honom precis som sin egen. När han kom på andra sidan om andra stoet blev hon himla stressad och sprang runt och hämtade honom direkt. :love: Hon är amazing! Blir roligt att se fölen om någon vecka när de landat mera. Två gula hingstar med svart tagel, vackert! :love:
Vad roligt för honom att få en kompis 🥰

Våra är ju på seminstation lite därför att Maggan behövde leka med andra så win win, mamma försöker baka ny bebis och Maggan får leka med jämnåriga 😁
 
Nu har mina gått på betet sen i fredags morse. Stona går fortfarande i varsin del av hagen, några gånger har fölen varit lite nyfikna och försökt närma sig på lång distans men då vallar stona tillbaka dom. Vi har lett stona lite så de varit i samma del av hagen men om de får välja själva står de helst och trycker för sig själva. Jag tänker att det får ta den tid det tar, så småningom om de väl låta fölen lära känna varandra? Stona känner ju inte varandra sen innan och båda är ranghöga så jag hoppas verkligen att det går bra när de väl konfronteras med varandra.
 
Nu har mina gått på betet sen i fredags morse. Stona går fortfarande i varsin del av hagen, några gånger har fölen varit lite nyfikna och försökt närma sig på lång distans men då vallar stona tillbaka dom. Vi har lett stona lite så de varit i samma del av hagen men om de får välja själva står de helst och trycker för sig själva. Jag tänker att det får ta den tid det tar, så småningom om de väl låta fölen lära känna varandra? Stona känner ju inte varandra sen innan och båda är ranghöga så jag hoppas verkligen att det går bra när de väl konfronteras med varandra.


Så gjorde våra i början, dom höll sig på sin kant tills dom var tryggare med varandra.
Tog nog iaf minst ett par veckor innan fölen började umgås.
Nu leker dom hej vilt.
 
Så gjorde våra i början, dom höll sig på sin kant tills dom var tryggare med varandra.
Tog nog iaf minst ett par veckor innan fölen började umgås.
Nu leker dom hej vilt.
Vad skönt att höra! Hoppas det släpper för våra med, men då vet jag att det kan dröja!
 
Vad skönt att höra! Hoppas det släpper för våra med, men då vet jag att det kan dröja!

Även mina föl tog ett tag på sig att våga leka tillsammans, trots att stona var bästisar. Harrys mamma sparkade även riktigt fult efter Arielle i början, men nu umgås det alla jättefint och jag är så glad att fölen har varandra. 🥰


Velar lite ang att skicka iväg dem på bete, de kommer fortfarande in på natten för att Harry ska få vila och det verkar fungera okej. Men tror de 3 andra skulle må bra av att få vara ute dygnet om, och för hans del vore det nog bra att gå på kraftigt gräs hela tiden så han kan få i sig massor med lättsmält energi... Har börjat mäta honom med viktmåttband, och han har gått upp ca 10 kg senaste veckan, men är fortfarande smal på gränsen till mager. Gav upp fölpelletsen då han började visa symptom på magsår, men har numera börjat ge lite mjölkersättning blandat med gräspellets, och det äter han bra. Ska nog försöka med lite olja i för att få upp MJ, men tar det lite i taget så han inte ska åka på diarè igen...
 
Nu har mina gått på betet sen i fredags morse. Stona går fortfarande i varsin del av hagen, några gånger har fölen varit lite nyfikna och försökt närma sig på lång distans men då vallar stona tillbaka dom. Vi har lett stona lite så de varit i samma del av hagen men om de får välja själva står de helst och trycker för sig själva. Jag tänker att det får ta den tid det tar, så småningom om de väl låta fölen lära känna varandra? Stona känner ju inte varandra sen innan och båda är ranghöga så jag hoppas verkligen att det går bra när de väl konfronteras med varandra.
Så är det här också. Stona går på varsitt håll, nya fölet är jättenyfiken men mamman är överbeskyddande och vallar tillbaka honom direkt. Det nya stoet bestämmer så de har tagit över ligghallen så min får inte vila riktigt så jag har tagit in dem några timmar över dan när det är som varmast. Hoppas det släpper snabbt så de kan vila och leka ordentligt tillsammans.
 
@Maja_Kandi @sorbifolia
Då låter det ju helt normalt då. I den bästa av världar skulle ju även stona gilla och ha utbyte av varandra men att fölen får kompis är ändå det viktigaste just nu. Är också lite orolig att fölen ska råka hamna emellan eller att stona ska försvara sina föl så hårt att dom ger sig på det andra. Hellre då att dom får sin tid på varsitt håll, även om risken ändå finns såklart.

Mitt sto höll på att ha ihjäl stallkatten som följde med mig ut i hagen. Aldrig sett henne så, hon jagade, siktade och slog med frambenen, antar att hon tänkte att det var en tiger som skulle ta hennes bebis.

Vi funderar på att ta in dom lite i helgen och ställa dom i boxarna bredvid varandra, kanske kan underlätta.
 
Hur var det ni sa om benen på dem små och maten till stona? Allan är jättefin i bakbenen nu men tycker plötsligt att han blivit lite uppdriven fram. Inte så att han hänger i knäna men inte så långt därifrån... Så jäkla svårt att veta hur man ska göra med ersättning och kraftfoder. Har ju gått enligt tabell och ökat kraftfodret enligt anvisning men funderar på om det blir lite mycket kanske? Eller är han bara trött i den extrema värmen tro? Tycker han växer jättefint och håller gott hull i övrigt.
 
Hur var det ni sa om benen på dem små och maten till stona? Allan är jättefin i bakbenen nu men tycker plötsligt att han blivit lite uppdriven fram. Inte så att han hänger i knäna men inte så långt därifrån... Så jäkla svårt att veta hur man ska göra med ersättning och kraftfoder. Har ju gått enligt tabell och ökat kraftfodret enligt anvisning men funderar på om det blir lite mycket kanske? Eller är han bara trött i den extrema värmen tro? Tycker han växer jättefint och håller gott hull i övrigt.

Testa att dra ner litegrann på maten, så han inte växer för snabbt. 🙂 Tycker inte de brukar hänga trots trötta med mindre de är aningens korta i senorna...
 
Min grabb skulle göra något liknande när han var föl kanske 2 veckor gammal. Han tog sats och galopperade rakt mot mig. Vad han inte räknat med var att Big mama såg honom och kom dundrande efter. Han gjorde aldrig om det igen 😂😂😂😂😂 ibland är det tur att man har en förståndig märr. Behövde själv aldrig bryta in och korrigera 😁
Haha, inte alltid bra med väl sällskapliga föl 😅 Men klok mamma! Rozalie hänger inte alls med i svängarna!
Nu tror jag den här lilla damen har förstått att man inte springer över folk, men hon är så sprättig att man får ha ögon i nacken om man är i hagen.

Snart är det dags att släppa ihop med andra stoet och fölet med, de är iväg på betäckning nu men bör komma hem vilken dag som helst. Blir nog väldigt nyttigt för henne att få en kompis att leka med.

Drygt 2 v nu :heart

20210706__N2_3273_webb.jpg
 
Min närmar sig 10 veckor om jag inte är helt ute och cyklar och här är det idel solsken :D Avmaskades för första gången i veckan, utrustad med grimma och en husflugas reflexer satte jag kvickt sprutan i mungipan och tröck in pastan. Lilla P ryggade inte ens undan, bara slickade sig om munnen så var det inte mer med det. Skönt att slippa brotta ner henne! Hennes mamma börjar bli riktigt rund och har tagit sig över ryggen igen så henne måste jag börja sätta igång nu. Det hade inte gjort något om de fick mer "ledighet" tillsammans men hon behöver vara hyfsat igång i höst.

I helgen gick vi en runda på 25 minuter alla tre, det gick helt strålande, lilla P tittade nyfiket på en bil som passerade, badande människor, en bastu och alla husen. Det är lätt att glömma att hennes värld inte varit större än stallet med omgivningar. För att inte behöva ta med henne mer än nödvändigt prövade jag lämna henne i hagen idag medan stoet longerades, vilket gick precis lika bra. Hon är väldigt tight med det andra stoet i hagen och det går att rida och longera precis utanför hagen på vår stora, fina stallplan. Så det går bara jättebra för oss, tack och lov.
 

Bifogade filer

  • tur.jpg
    tur.jpg
    142,4 KB · Visningar: 191
Haha, inte alltid bra med väl sällskapliga föl 😅 Men klok mamma! Rozalie hänger inte alls med i svängarna!
Nu tror jag den här lilla damen har förstått att man inte springer över folk, men hon är så sprättig att man får ha ögon i nacken om man är i hagen.

Snart är det dags att släppa ihop med andra stoet och fölet med, de är iväg på betäckning nu men bör komma hem vilken dag som helst. Blir nog väldigt nyttigt för henne att få en kompis att leka med.

Drygt 2 v nu :heart

Visa bifogad fil 73144
Vilken fantastisk bild! Fölet är verkligen en skönhet!

Jag hoppar in i tråden här, och idag är vår lille hingst två veckor gammal.

Det har varit intensiva två veckor då han i princip stod på kotorna bak när han föddes.

Veterinären ordinerade boxvila i fem dagar med promenader 2×5 min per dag och sedan successiv utegång på hårt underlag.

Jag har haft god tilltro att det löser sig, då bekanta och kunniga inte tyckt att det var något bekymmer - det brukar reda sig.

Samtidigt är nog dessa fölben mer dokumenterade än nödvändigt...🥴

För att jag är "lugn och det löser sig", så innebär det inte oro och noggrann övervakning. Jag har mätt tider i rasthagen, fotograferat vinklar på kotorna morgon och kväll, gjort collage och jämfört och analyserat så jag blir tokig.

Familjen med, kan jag säga, eftersom jag kör till stallet flera gånger om dagen och allt tar sådan tid, inte minst mocking osv.

Nåväl, idag har jag pratat med klinik och vi får tid med veterinär och hovslagare på onsdag i nästa vecka.

Utvecklingen går framåt, men inte så snabbt som det "borde", och kanske har det blivit överansträngning när han varit ute och inte vilat sig tillräckligt.

Så nu blir det boxvila en vecka med promenader på hårt underlag 5-6 ggr per dag. Han har dessutom fått sprutande diarré och morgonens övning var att stå still och bli tvättad i rumpan. Intorkat klet tog en bra stund att lösa upp, och handdukstorkade skinkor och barnsalva, blev resultatet, toppad med Quick Fix från apoteket.

Jag tröstar mig med att han blir fostrad och hanterad på köpet, och hittills är han relativt foglig.

Han reagerar, men slappnar direkt av när han förstår att någon håller och är konsekvent. Än så länge är han så lätt i kroppen så det gör inget när han reser sig lite. Det är avreaktionen som är det viktigaste, tycker jag.

Pust. Jag är ändå lite less nu, skall erkännas.

Tur man har semester.

På bilden till vänster är han ett dygn. Vad säger ni andra som har mer erfarenhet?
 

Bifogade filer

  • 20210706_115223.jpg
    20210706_115223.jpg
    379,2 KB · Visningar: 169
Senast ändrad:
På bilden till vänster är han ett dygn. Vad säger ni andra som har mer erfarenhet?

Blir inte helt rättvis jämförelse iom att han står på grus på andra bilden, har du en ny bild på helt hårdt underlag? Det viktiga är att hela hoven är i marken, ser inte ut som att han är så långt undan, men håller med om att skilnaden inte är jättestor på de två bilderna.

I hagen med hårdt underlag, finns det något mjukt ställe för honom att ligga och vila? De av mina som haft veka kotor har jag haft ute dygnet rundt men med ligghall, som de användt flitigt. (sedan så blev ju nuvarande inlosjerad på klinik av andra orsaker, med boxvila och promenader, och det fungerade bra mtp benen det med)

Kort sagt - låter vettigt att få en veterinär/hovis att kolla på din nu som han blivit ett par veckor gammal, men jag skulle inte ligga vaken på natten och oroa mig över detta.
 
Här går det segt med leksällskap tycker Bansai! Stona vaktar och håller sig på sin kant fortfarande. Kanske att det går något framåt, en vecka har de gått ihop imorgon.

Får jag en mörkfux tror ni?
Visa bifogad fil 73218

Det är ganska vanligt att fuxar (och andra färger) har mörk päls efter att de fäller fölpälsen, oftast blir de ljusare sen igen. Min fux var ännu mörkare men gick sedan tillbaka till väldigt röd fuxfärg. Nu som 8-åring tycker jag dock hon börjar skifta nyans liiite åt det mörkare hållet igen. :angel:
 
Det är ganska vanligt att fuxar (och andra färger) har mörk päls efter att de fäller fölpälsen, oftast blir de ljusare sen igen. Min fux var ännu mörkare men gick sedan tillbaka till väldigt röd fuxfärg. Nu som 8-åring tycker jag dock hon börjar skifta nyans liiite åt det mörkare hållet igen. :angel:
Aha, det visste jag inte! Det spelar ju ingen roll vilken färg han får men jag blev lite förvånad att han är så mörk i den nya pälsen 😊 Blir en överraskning för framtiden 😁
 
Ni som har sett fler föl än undertecknad, vad tycker ni om hullet på mitt? Stoet har återhämtat sig med kraftfoder och hö utöver betet som erbjudits dagtid, man kan skymta rumpan på henne och hon är rund och fin nu! Funderar på att dra ner lite, tycker lilla fröken eventuellt är lite välgödd?
 

Bifogade filer

  • IMG_20210710_214543.jpg
    IMG_20210710_214543.jpg
    541,6 KB · Visningar: 121
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 817
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
432
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp