Status
Stängd för vidare inlägg.
De är tomt hemma utan Maggan och Majsan men förhoppningsvis vill mamma häst ha en bebis nästa år så de går fort ❤️✊ Dock tror jag Maggan har de väldigt mycket roligare på ett stuteri fullt med jämnåriga kompisar men de menas ju inte att matte inte kan sakna våra små gos stunder ❤️
IMG_20210625_122604_661.jpg
 
Tips från coachen (ja det är jag) till er som ska sälja föl, kolla inkorgen manuellt och lita inte på att få ett mail på vanliga mailen även om det fungerat tidigare :crazy: gud vad jag blivit dissad av spekulanter som inte kunnat nå mig senaste veckorna, jag har inte loggat in på hästnet eftersom jag utgått från att jag inte fått svar då mailen varit tyst. Så fel. Och så oerhört pinsamt och oseriös man framstår. Slut på bikt.
 
Är inte lika orolig över Falkis vikt längre. Visst, "rund och go" är han inte. Men han är pigg och glad. Han får lite lite fölpellets från krafft på deras rekommendation. Men också för att han inte ska smälla i sig av mammas muscle up som hon får två gånger per dag. Hon delar gärna med sig till sin prins.
Hade ju säkrat upp med saltstenen högt upp så inte han skulle nå den. Men Lif slickar och slabbar av den på väggen så i stället stod han vid väggen och slickade. jag testade med ett finger på den och ja, väggen är salt. Köpte då fodersalt i stället och plockade bort saltstenen helt. Men Lif låter ju honom äta av hennes mat i krubban. :banghead: Han har ingen diarré i allafall som jag läste att de kan få av för mycket salt.

Fötterna uppdaterar jag ju om endel i tråden jag skapade. Men han går utan skor nu efter att en lossnat. var väl dags med tanke på att han haft dem i 14 dagar. Men jag är inte nöjd. Visst, det är väl bättre, men inte gör mycket. Han går iaf bra på fötterna men vippar tillbaka dem när han står. Går i hage en timma fm och em/kväll. Skönt att slippa promenaderna 5 ggr per dag. Och skönt att klinikhovslagaren sa att han fick det, inte på mitt bevåg i. Men vi får se hur han ser ut om ett par dagar. Lite sämre idag mot igår. Inte så konstigt kanske med tanke på att skorna stöttat så länge. Tycker inte de haft så stor effekt ändå. Klinikhovslagaren tror han klarar sig utan dem till nästa vecka då min hovslagare kommer hem igen från en resa. Tycker han är lite väl optimistisk ibland och får en känsla av att han inte vill ha in oss.. Det hade varit skönt på ett sätt att åka in till kliniken och få honom ordentligt kollad i fötterna. Får se hur han ser ut i morgon.
 
Det är tur hon är söt det lilla livet, den här ungen kommer se till att jag har händerna fulla! 😅
Vilken attityd!
Jag har redan blåmärke/bula på smalbenet och blivit kickad i magen. Man får ha ögon nacken när man leder dem till och från hagen 😆 Längtar tills vi kan släppa ihop med det andra stoet och fölet. Jag var lite orolig först för att han redan har blivit så stor (föddes i april), men jag tror att han kommer få det hett om öronen 🙄

Här försöker hon galoppera över mig 😅
Visa bifogad fil 72499

Min grabb skulle göra något liknande när han var föl kanske 2 veckor gammal. Han tog sats och galopperade rakt mot mig. Vad han inte räknat med var att Big mama såg honom och kom dundrande efter. Han gjorde aldrig om det igen 😂😂😂😂😂 ibland är det tur att man har en förståndig märr. Behövde själv aldrig bryta in och korrigera 😁
 
Igår kväll körde jag Bansai och mamma till nya stället, bara 5 min bort med bil. Lastning och körning gick bra, men sen skulle mamma häst absolut inte gå in i nya stallet. Dom fick stå inne under natten och lära känna det andra stoet med föl och när vi släppte dom på betet imorse höll dom sig på avstånd, det kommer dom säkert göra ett tag. Det känns så skönt att dom får sällskap och lekkompis, och att det är så nära ändå.
 
Igår kväll körde jag Bansai och mamma till nya stället, bara 5 min bort med bil. Lastning och körning gick bra, men sen skulle mamma häst absolut inte gå in i nya stallet. Dom fick stå inne under natten och lära känna det andra stoet med föl och när vi släppte dom på betet imorse höll dom sig på avstånd, det kommer dom säkert göra ett tag. Det känns så skönt att dom får sällskap och lekkompis, och att det är så nära ändå.
C56AC625-9193-420B-B559-03489F163FE9.png


Det här ser harmoniskt ut men det var bara en sekund, sen dess har de stått på varsin sida av hagen så att de inte ens ser varandra 😁
 
Min grabb skulle göra något liknande när han var föl kanske 2 veckor gammal. Han tog sats och galopperade rakt mot mig. Vad han inte räknat med var att Big mama såg honom och kom dundrande efter. Han gjorde aldrig om det igen 😂😂😂😂😂 ibland är det tur att man har en förståndig märr. Behövde själv aldrig bryta in och korrigera 😁
Mitt lilla gullefjun har varken försökt springa på mig eller kickat, det enda hon gör är att smaka försiktigt på mina kläder 😁. Supersocial liten häst som älskar att bli kliad, och är så himla snäll och vänlig rakt igenom 😍. Får väl säkert igen för att jag skrivit det här framöver 😅

Vi var ute på en liten tur på en återvändsgrändsväg i skogen i onsdags. Mammahäst var mycket taggad och tänkte inte vänta in sitt föl, så gullefjunet sprang ikapp i full fart och pep av förtjusning 😂
0C2CBC4E-435E-4EC2-82C4-DA0A4AC4A435.jpeg
 
Här har vi fått hem ett sto med föl idag som ska gå här på bete. :) Hopsläppet gick alldeles utmärkt. Det nya stoet pep och sparkade en gång sen var det klart. De håller sig ifrån varandra men det lär ge sig inom några dagar. Det är så fantastiskt att se Tösen med Allan, hon skyddar och tar hand om honom precis som sin egen. När han kom på andra sidan om andra stoet blev hon himla stressad och sprang runt och hämtade honom direkt. :love: Hon är amazing! Blir roligt att se fölen om någon vecka när de landat mera. Två gula hingstar med svart tagel, vackert! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 817
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
432
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp