Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fick dom komma in en stund och då hälsade dom på varandra för första gången 😍
81EC9F93-B20C-4CFB-9DBA-E85E609CE63A.jpeg

Bansai är så liten i jämförelse med kompisen 😁
 
Ni som har sett fler föl än undertecknad, vad tycker ni om hullet på mitt? Stoet har återhämtat sig med kraftfoder och hö utöver betet som erbjudits dagtid, man kan skymta rumpan på henne och hon är rund och fin nu! Funderar på att dra ner lite, tycker lilla fröken eventuellt är lite välgödd?
Personligen tycker jag utifrån bilderna det ser ut som att hullet är högt men inom normala gränser :)
 
Ni som har sett fler föl än undertecknad, vad tycker ni om hullet på mitt? Stoet har återhämtat sig med kraftfoder och hö utöver betet som erbjudits dagtid, man kan skymta rumpan på henne och hon är rund och fin nu! Funderar på att dra ner lite, tycker lilla fröken eventuellt är lite välgödd?
Rund och go, du kan prova att dra ner på fodret till stoet, men det troligaste är att hon tappar hull igen och ungen mår prima.
 
5CC3B3D2-4A7B-4BDB-AEA0-FA36D190BA3A.jpeg


Falki är nu 5 veckor. Bilden är tagen i tisdags eller onsdags innan han fick på skorna igen.
Vi kämpar på med bakkotorna. Fram är bra. Han har sina skor nu med tillägg av kilar baktill. Tappade ena efter 2 dagar men hovslagaren kunde komma samma dag och få dit den. De går fortfarande i hage en timma fm och kväll. En 10 minuters promenad mitt på dagen. Funderade på om jag skulle gå över till enbart promenader men dels så sliter de enormt på tejpen och redan efter 1-2 promenader är det bara slamsor under. Vi lappar och tejpar extra men nu har jag lärt mig att börjar det väl släppa så går det en dag sen ligger skon i boxen. Sen är det tidskrävande och jag vill ha med mig en person till vid promenaderna. Vi möter i princip alltid minst en bil på grusvägen. I stallgången idds jag inte gå. Inte han heller.
På onsdag kommer hovslagaren igen. Vi får se hur det ser ut då.

Social är han, men inte alls sådär vidrig som han var ett tag när han inte fick gå i hagen. Då sparkade han bakut och försökte bitas. Nu vill han mest bli kliad. Sen försöker jag att inte pilla allt för mycket på honom. Förut var det svårt att låta bli. Nu är jag faktiskt mest bara trött.
 
Idag fick lilla P vara lös(frihet under ansvar) medan jag pysslade om mamma i stallet. Hon rev ur alla mina borstar ur hinken, den hon slängt allra längst flög säkert 4 meter :laugh: provsmakade allas höpåsar, nöp mig i häcken, sprang ärevarv i stallgången med trasan till whiteboarden i munnen och släpade en stackars grimma kors och tvärs i stöv och damm längs golvet. Det är omöjligt att inte bli kär i henne :heart
 

Bifogade filer

  • Videoframe_20210712_190953_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    Videoframe_20210712_190953_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    176,8 KB · Visningar: 92
Storebror, 3 år, är bäst att hänga med tycker Raudhetta.
20210712_194919.jpg

Som blir 10 veckor och haft sitt första hovslagarbesök och avmaskats förra veckan. Det gick sådär med hovslagaren, föl vill ju gärna göra ett och annat hopp. Första gången gick grimman sönder, helt ny och andra gången haken på grimskaftet, sen var det rätt kört att hon inte skulle försöka allt för att slita sig igen. Då höll grejorna, men det var knappast roligt för någon.
 
Bild tagen idag på Nemo 🥰
Har bestämt mig för att behålla honom tills vidare, känns som han kan bli något extra, får klura lite igen sen till när vintern kommer.

Funderar också på att visa honom på fölbedömning i augusti 🙌
 

Bifogade filer

  • F7F42585-0306-491B-B952-5670676FA19B.jpeg
    F7F42585-0306-491B-B952-5670676FA19B.jpeg
    586,4 KB · Visningar: 52
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 929
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp