Föl efter icke godkänd hingst

K

kompisen

Hej!
Jag funderar på om man betäcker ett new forest sto med en unghingst (ej avlesvärdera ännu, allstå ej godkänd) som är connemara. Kan man registrera fölungen som ridponny sen då? får den visas på treårstest osv.?
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Nej, den blir inte ridponny. Du kommer att få registrera den hos SH. Mig veterligen så reggar ingen ponnyavelsförening en sådan variant.
Och den får delta i treårstest utom tävlan i mån av plats (så ser det ut idag vad jag vet - men när ungen är tre så vet man ju inte hur dt ser ut då)
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Men hur funkar det då om bägge skulle vara av samma ras, till exempel och bägge är connemara men icke godkänd hingst, registreras den som connemara då?

betäcker man ett new forest sto med en godkänd connemarahingst blir det väl ridponny om jag fattat rätt? Eftersom connemara och new forest är "accepterade" raser hos asrp
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Måste vara en godkänd hingst.
För att få kallas Svensk Ridponny ska ponnyn vara registrerad i ASRP och vara fallen efter en hingst som ASRP har godkänt eller efter en godkänd renrashingst från en ras som ASRP har erkänt.
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

har nu kollat upp med asrp. den får registreras hos de men man måste ha dna på mamma pappa och föl (precis som annars)
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Föl efter icke godkänd connemara hingst blir registrerad som renrasig connemara med i klass 3, dvs den kommer aldrig bli stamboksförd eller kunna vara med på SCS utställningar.
Även där måste du ha dna prover från pappan och mamman och fölet vid registrering och det blir dyrare att få ut ett pass på ett föl efter en icke godkänd hingst.
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Är du säker på det ?
Vilken raskod ?

Oavsett så är det inte en ridponny. Och du kommer inte att kunna delta annat än utom tävlan i treårs eller kvalitet med den. Den kan visas på utställning men inte rangeras
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Detta är vart den bör kunna registreras

Register avdelning III
I avdelning III införs ponny fallen efter hingst införd eller berättigad till införande i ASRPs
Grundstambok avd. I-IV eller register I-II, samt med angiven moder (registreringsnummer).
Härstamningen säkerställs via DNA mot fadern. (Raskod 99-år-9200-9299) grå
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Om det är okej så lånar jag tråden lite med en liknande fråga.
Om man har en hbl hingst som är efter en icket godkänd hingst, men stoet har full stam. Man vet hingstens stam men han dog tyvärr precis före han visades (om man nu kan skriva så)

Kan man visa hingsten på 3 årstestet då, eller är det samma sak som gäller som hos TS ponny?

Kan man på något sätt jämnföra dna på en avliden hingst?
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

nej, givetvis inte om en är New Forest, men andra inlägget Kompisen gjorde, där frågade hon om bägge föräldrar var connemaror, det var den frågan jag svarade på. Jag kanske var lite otydlig.
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Det är samma sak - eftersom hingsten inte är godkänd så kommer ungarna att få gråa papper, de kan endast visas utom tävlan.

Om den icke godkända hingsten har lämnat DNA på SLU/SVA så kan du jämföra, annars blir det svårt.
Vet inte om de kan jämföra mot mor/farföräldrar och isåfall om det räcker för att härstamningsverifiera. Alla hästar har ju lämnat några hårstrån tillsammans med chipning, man kanske kan utnyttja det. Fast chipning har inte varit obligatoriskt så jättelänge på SWB fölen, vet inte exakt hur länge men kanske 5 år eller så. Samtidigt så ändrar det ju ingenting mer än att ungen kan registreras med stam, men det blir ändå alltid gråa papper med allt vad det innebär
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Och igen, NEJ det är inte en ridponny. Det är en korsningsponny.
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Det är samma sak - eftersom hingsten inte är godkänd så kommer ungarna att få gråa papper, de kan endast visas utom tävlan.

Om den icke godkända hingsten har lämnat DNA på SLU/SVA så kan du jämföra, annars blir det svårt.
Vet inte om de kan jämföra mot mor/farföräldrar och isåfall om det räcker för att härstamningsverifiera. Alla hästar har ju lämnat några hårstrån tillsammans med chipning, man kanske kan utnyttja det. Fast chipning har inte varit obligatoriskt så jättelänge på SWB fölen, vet inte exakt hur länge men kanske 5 år eller så. Samtidigt så ändrar det ju ingenting mer än att ungen kan registreras med stam, men det blir ändå alltid gråa papper med allt vad det innebär

Ja, okej! Tack för svar :)
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Idag skulle inte den avkomman får visas (new forest, icke godkänd connemarahingst) men eventuellt kommer det att ändras, så även de får visas. Den får registreras hos asrp, men om den räknas som korsningsponny eller ridponny sen de vet jag inte men man får registrera den där.
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Idag skulle inte den avkomman får visas (new forest, icke godkänd connemarahingst) men eventuellt kommer det att ändras, så även de får visas. Den får registreras hos asrp, men om den räknas som korsningsponny eller ridponny sen de vet jag inte men man får registrera den där.

Är du helt säker på det?
Jag ringde nämligen ASRP då vi hade en liknande korsning på 3 årstesten i år. Pappan var icke godkänd renrashingst o avkomman hade fått 93 som raskod. Det visade sig att den avkomman var felreggad, den skulle reggats som 99 och med 99 som raskod får de inte visas o numera tror jag inte att ASRP reggar 99or utan det gör SH.
Den här 3 åringen hade slunkit igenom och fått fel raskod o kunde därför visas.
 
Sv: Föl efter icke godkänd hingst

Är du helt säker på det?
Jag ringde nämligen ASRP då vi hade en liknande korsning på 3 årstesten i år. Pappan var icke godkänd renrashingst o avkomman hade fått 93 som raskod. Det visade sig att den avkomman var felreggad, den skulle reggats som 99 och med 99 som raskod får de inte visas o numera tror jag inte att ASRP reggar 99or utan det gör SH.
Den här 3 åringen hade slunkit igenom och fått fel raskod o kunde därför visas.
Du har rätt. Jag har fått informationen att 99:or ska numera reggas hos SH och får ej deltaga i något SPAF arrangemang.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 926
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 157
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp