Föl som inte diar

H.H blev nappad under första dygnet. Där tror jag man lät det rinna på hans mule, så fattade han vinken direkt. Dock var (och är) han väldigt nyfiken, och än idag vid 16 års ålder undersöker han mer än gärna världen med munnen, så att få honom att förstå var nog ingen konst. :angel: :grin:
 
Är det vanligt att föl som faktiskt diar emellanåt, mellan gångerna när den äter står länge och "söker" vid juvret utan att ta tag i spenen? Ibland ser det ut på mule och juver som att den har ätit, men å andra sidan så ibland när fölet är där och buffar så sprutar det mjölk rakt ut... då blir ju både mulen kladdig och juvret lite tömt... Man törs ju inte tro på att den har diat när man inte sett det själv och hon äter alltid ivrigt när vi kommer med flaskan.
 
Är det vanligt att föl som faktiskt diar emellanåt, mellan gångerna när den äter står länge och "söker" vid juvret utan att ta tag i spenen? Ibland ser det ut på mule och juver som att den har ätit, men å andra sidan så ibland när fölet är där och buffar så sprutar det mjölk rakt ut... då blir ju både mulen kladdig och juvret lite tömt... Man törs ju inte tro på att den har diat när man inte sett det själv och hon äter alltid ivrigt när vi kommer med flaskan.

Jag hade försökt med att låta mer mjölk rinna på mulen på den, och se om den fattade vinken. Om den fortfarande inte gjort det vid detta lag, för som jag förstått det är den ändå ett par dagar gammal nu, och blivit lite starkare/friskare? Hade jag nog tagit ut en veterinär för säkerhetsskull. Jag vet inte själv vad, men det känns som att det kan vara något annat som felar då, att den har problem med sugreflexen eller jag vet inte vad. Även om den har blivit nappad, borde poletten ha trillat ner efter (om man går efter när tråden är skriven) 1-1 ½ dygn med olika försök.
 
Är det vanligt att föl som faktiskt diar emellanåt, mellan gångerna när den äter står länge och "söker" vid juvret utan att ta tag i spenen? Ibland ser det ut på mule och juver som att den har ätit, men å andra sidan så ibland när fölet är där och buffar så sprutar det mjölk rakt ut... då blir ju både mulen kladdig och juvret lite tömt... Man törs ju inte tro på att den har diat när man inte sett det själv och hon äter alltid ivrigt när vi kommer med flaskan.

Det kan vara så att flaskan gör att den inte har samma "behov" av att äta från juvret. När ett föl diar frigörs ett visst enzym i hjärnan också som ger lugn och trygghetskänsla, så det är inte -bara- för hunger ett föl håller på vid juvret.
Utan att ha sett hur det ser ut törs jag dock inte uttala mig ifall det är normalt eller inte. Vissa föl har ju svårt med balansen i början och står rätt mycket och buffar kring juver och vinglar lite hit och dit, och det är helt normalt. Likaså att de tar ett par sväljar, bökar runt en del, tar ett par munfullar till osv. När man nappar blir det ju lite "fel" iom. att de står utan tillgång en stund, och sedan får större mängd när man kommer, och så försvinner "juvret" sen igen. Den vi nappade tog rätt god tid på sig innan hon började söka stoets juver utan att vi redan nappat henne innan.
 
Om man ser till mänskliga bäbisar så kan de välja flaskan istället för tutten för det är väldigt mycket lättare, snabbare flöde och kräver mindre ansträngning. En tutte måste man ju ha en viss teknik för att få mjölk ur, inte lika mycket ur en flaska. Så klart den väljer flaskan i första hand. Hoppas ni lyckas, ni får traggla på. Ta bort flaskan så mycket det går och kanske försök mjölka samtidigt som fölet försöker tutta så det blir lättare för den?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
778
Senast: Eloise
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Avel Stoet fölade för va en timme sedan. Ungen är premaur. Pratat med vet som sa att det enda som vi kan göra i kväll är att få i den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 577
Senast: Seabaz
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 667
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp