Hjälp, prematurt föl!

Ägaren till fölet bor i Skåne och försöker få tag på någon kunnig veterinär på detta.
Jag har kontaktat Rose Marie Clark som nu tittar på röntgenbilderna. Så får vi se.
Problemet är ju att vi inte har något djursjukhus här, närmsta är Strömsholm 70 mil bort och distriktarna vägrar hålla på gipsa henne eller liknande. Så prognosen ser mörk ut, men vi kollar alternativ ändå och hoppas på något genomförbart.
 
@SiZo @Valerianovna Vet ni om de fölungar som gipsades var hemma under tiden eller inlagda på klinik? Enligt vet så måste de vara inne på klinik då pga risk för skav och så av gipset.

För får jättelätt fula trycksårav gips eller bandage så man måste vara jätte noga och byta ofta De kan klara sig utan gips, speciellt om de i förväg ligger mycket ner. Men det kräver ändå att skelettet är utvecklat till en viss del, annars kollapsar benen i has/framknä och så blir det aldrig en fungerande häst. Få en duktig ortoped på ett större djursjukhus att kolla på bilderna och ge en second opinion om de inte är förbenade tillräckligt är där inget att göra.
 
@Kristall10 har du pratat med Jantien på Hästkliniken i norr? Hon kan ha någon idé. Om det inte vore för Coronan hade du kunnat kolla med kliniken i Uleåborg också.
Ja att åka till Finland går ju inte nu. Jantien är duktig men vet inte vad hon har för erfarenhet av föl. Den kliniken är ju inte dygnet runt öppen så då måste vi köra emellan över dagen och jag vet inte om den lilla fixar det.
Dvs både pla transport 40 mil plus tiden på klinik med allt vad det innebär.
Men jag uppskattar verkligen alla tips och idéer! Vet att Vännäs är duktiga oxå men samma där att vi måste hålla på åka fram och tillbaka över dagen.
På ett sätt känns det enklare just nu (förutom avlivning) att köra dom ner till Strömsholm å så får dom vara där. Även om det är långt sp blir det en resa och sedan är dom på plats.
Just nu har hon ont i magen och vet har varit ut och gett kramplösande, smärtstillande och lavemang. Så vi får se om hon klarar det först och främst....😫💕
 
@SiZo @Valerianovna Vet ni om de fölungar som gipsades var hemma under tiden eller inlagda på klinik? Enligt vet så måste de vara inne på klinik då pga risk för skav och så av gipset.
Det här är ju 4 år sedan, jag tror att de var på klinik några dagar, men fick sedan komma hem. Ska dubbelkolla med ägaren! Gipset kunde vanlig veterinär lägga efter instruktion.
Har varit med om föl som var varit gipsade vid senkontrakturer (heter det så? Blev osäker) och då har fölen åkt hem och bara kommit till kliniken när de behövde byta gips. Kostsamt blir det ju såklart. Man får alltid fundera på om det är värt det.
 
Ja att åka till Finland går ju inte nu. Jantien är duktig men vet inte vad hon har för erfarenhet av föl. Den kliniken är ju inte dygnet runt öppen så då måste vi köra emellan över dagen och jag vet inte om den lilla fixar det.
Dvs både pla transport 40 mil plus tiden på klinik med allt vad det innebär.
Men jag uppskattar verkligen alla tips och idéer! Vet att Vännäs är duktiga oxå men samma där att vi måste hålla på åka fram och tillbaka över dagen.
På ett sätt känns det enklare just nu (förutom avlivning) att köra dom ner till Strömsholm å så får dom vara där. Även om det är långt sp blir det en resa och sedan är dom på plats.
Just nu har hon ont i magen och vet har varit ut och gett kramplösande, smärtstillande och lavemang. Så vi får se om hon klarar det först och främst....😫💕
Hon har jobbat en del med föl vet jag. Men förstår dilemmat.
Håller tummarna.
 
Det här är ju 4 år sedan, jag tror att de var på klinik några dagar, men fick sedan komma hem. Ska dubbelkolla med ägaren! Gipset kunde vanlig veterinär lägga efter instruktion.
Har varit med om föl som var varit gipsade vid senkontrakturer (heter det så? Blev osäker) och då har fölen åkt hem och bara kommit till kliniken när de behövde byta gips. Kostsamt blir det ju såklart. Man får alltid fundera på om det är värt det.
Tack snälla! 💕 Kolla gärna även hur det funkade för fölet att komma upp och dia med gipset. Måste man hjälpa dem då varje gång eller fixar dom det själv på något sätt?
 
Strömsholm eller ultuna, vilka är bättre eller är det ingen skillnad?
Min veterinär säger att Ultuna är mycket billigare.
Jag har aldrig varit på strömsholm så jag kan inte jämföra själva djurvården tyvärr.

Jag bor bara 500 meter från Ultuna så behöver du något så hojta till!
Tack snälla! 💕 Kolla gärna även hur det funkade för fölet att komma upp och dia med gipset. Måste man hjälpa dem då varje gång eller fixar dom det själv på något sätt?
Jag har för mig att de tillomed sprang med gipsen, men jag återkommer när jag får tag på henne, kan dröja några timmar eftersom hon själv är både nyförlöst och nyss fått föl :rofl:
 
På Mälaren jobbar en av mina gamla kollegor som är jätteduktig på föl (den medicinska biten). Men igen, få någon att kolla plåtar innan ni kör 70 mil... Men oddsen är helt klart bäst om den kommer på klinik.
Absolut ska någon kolla på plåtarna innan. Försöker få tag i någon på Ulltuna eller Strömsholm.
 
Vi får inte riktigt bukt med koliken så jag räknar inte med att hon finns kvar i morgon.
Fått smärtstillande och kramplösande samt klyx. Nu kommer det ljust mjölkbajs så det är ju bra. Men hon är fortfarande smärtpåverkad om än inte lika mycket som tidigare och jag får inte ge mer smärtstillande och kramplösande förrän vid 2 tiden i natt. Vi masserar magen och försöker lägesändra för att få igång magen.
Blivit svagare av att ha vevat runt med benen och ha ont. Men äter i alla fall men inte lika mycket som hon gjort innan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 765
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 283
Senast: Tassa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp