Föl som ska säljas

Q

Queen

Jag har en liten fråga.
När man säljer sitt föl från sitt Stuteri, finns det då inga regler som säger hur gammal fölet måste vara innan säljning eller villka papper som skall medkomma?
Alltså ungefär som hund och katt.
Där finns det ju en regel som säger hur gammal djuret bör vara innan det säljs.
Djuret ska ju också vara vaccinerad, avmaskad, ha stamtavla, ID - märkt, Vet - besiktad och man ska även få med köpekontrakt.
Hur är det då när det gäller häst?
 
Nej!

Språngsedeln ska bifogas om inte fölungen har hunnit att få sitt pass.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Okej...
Antingen är jag dum eller så förstår jag bara inte...
fattar noll
 
Det finns inga allmänna regler som säger att en valp måste ha stamtavla mm vid försäljning. Vilka regler/rekomendationer SKK har är en annan sak, men här är det väl egentligen bara stamtavla o ID-märkning som är obligatoriskt.
Pl
 
Uttryckte mig väl dumt! ;)

Det finns inga regler för hur gammal en fölunge ska vara för att säljas..... man kan ju sälja den innan den är född och det finns inga regler över vad som ska bifogas en försäljning!

Om man vill köpa en fölunge som ska lämna sin mamma tycker jag personligen att man ska se till att den är minst 6 månader och att den har fått en lugn avvänjning. Uppfödaren ska vara helt säker på att fölungen äter allt vad den behöver själv utan att dia.

Om det är en renrasig fölunge och den ej fått sitt pass ska definitivt språngsedeln eller betäckningsrapporten skickas med, annars kan den ej registreras rätt.

Jag vill naturligtvis oxå veta när den är avmaskad, vaccinerad, verkad, hur fölningen var och om det har varit några skador.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Vill bara förtydliga det där med pass! ALLA hästar, oberoende av ålder och ev renrasighet, ska ju ha pass vid ägarbyte. Rimligtvis måste väl det innebära att säljaren gjort ID-kontroll etc och skickat in alla papper innan försäljningen, även om passet inte kommit? De flesta avelsföreningar ger väl dessutom förtur för de hästar som ska säljas?

Jag skulle nog vara extra noga med att verkligen få med passet om jag köpte resultatet av en tjuvbetäckning med oregistrerade föräldrar...
 
Föl måste väl ID-kontrolleras innan de avvants, för att man ska slippa hålla på med blodprov och sådant?
 
Så sammanfattningsvis kan man säga att hästen helst ska vara 6 månader, vara vaccinerad, avmaskad, veterinär bes, verkad, ID - märkt, ha stamtavla och pass?
 
Jag sålde ett föl förra året innan det var fött. Vi gjorde upp i förväg köparen och jag om vad som skulle gälla, det här kom vi överens om:
1. Stoet fölade hemma hos mig och stannade där tills fölet var två veckor.
2. Bägge mina fölston gick på bete hos köparen, på köparens beskostnad, hela sommaren och fram till avvänjningen. För att köparen skulle få hem sin häst och mitt andra föl skulle få ha en kompis.
3. Köparen stod för transporter till semistation av bägge stona. Jag betalade alla avgifter på semistationen och till hingstägarna.
4. Levandefölavgiften och registreringsavgiften räknades av från köpesumman och betalades av köparen direkt till hingstägare och avelsförening. Detta gjordes eftersom att det kan ta tid ibland att få dessa och att det inte skulle uppstå några oklarheter om vem som skulle vara betalningsskyldig.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 630
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp