Fölbesiktning

Nellie313

Trådstartare
Funderar på att köpa mig ett föl och nu undrar jag....Skall man besiktiga ett föl (eller unghäst, som inte är inriden) och hur många uppfödare gör det innan dom säljer? Är det vanligt eller ovanligt? :confused:
 
Sv: Fölbesiktning

Vi besiktar föl men det är ju en enkel besiktning, det enda man egentligen kollar är hjärtljud - allt annat som ingår i besiktningen kan du om du är duktig själv se och bedöma.
 
Sv: Fölbesiktning

De föl/ettåringar jag har sålt har genomgått en enkel besiktning. Yttre inspektion för att kolla att allt är som det ska, visning i skritt o trav för att se att det inte finns någon rörelsestörning och sen lyssna på hjärta och lungor. Ingen röntgen och inga böjprov.
 
Sv: Fölbesiktning

De föl jag har sålt har besiktigats här hemma, veterinären har kännt igenom fölet, lyssnat på hjärta och lungor och sett det i rörelse i hagen. Köparen har stått för kostnaden av besiktningen i dessa fall.
 
Sv: Fölbesiktning

Skulle vilja säga att det beror mycket på rasen. Om det t ex handlar om travhästar avsedda för trav vill de flesta som köper ettåringar ha dom friröntgade. Men om det handlar om ett halvblod så om det ens görs besiktning brukar det vara som skrivet innan mer en hälsoundersökning.
 
Sv: Fölbesiktning

Jag köpte min som ett- och ett halvt åring, och av min stallägare, så jag hade sett hästen varje dag sen hon var fem månader gammal. Vi gjorde en lätt besiktning, där veterinären lyssnade på hjärta och lungor, kollade ögon och ben och samtidigt gjorde pass-kontrollen eftersom hon inte hade pass innan. Det var mitt i vintern och isgata, plus att hästen aldrig varit longerad, så rörelserna kollade vi när hon fick springa lös i paddocken. Jag stod för det kalaset. Uppfödaren tyckte nog egentligen det var lite onödigt på en så ung häst, men jag tyckte det var bättre att göra det än att strunta i det.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 147
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 703
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp