Fölet är redan 139cm hög!!!??

A

Angela

Hej,,jag tänkte fråga er om ni vet hur högt mitt föl blir ungefär?Hon är född 31 maj och är redan 139-140 hög.
Det är ett hbl sto efter Donner fly - good future.
Mamman är 167 och pappan är 172.

Tacksam för svar!
Mvh Camilla :banana:
 
Vid samma ålder som din så hade vi 2 hingstar, 1 som var 136 & 1 var 139, båda blev 172 som vuxna (kastrerade som 2-åringar) och 1 sto på 135 blev 170, så det blir nog en rekordelig häst du får till slut :D
 
Låter normalt, mitt föl är f. 21/4 och är så högt, om inte lite mer (har inte mätt på ett tag). Pappan är 165-168 och mamman är 163 cm.
 
Hejsan!
jag har ett föl som är född den 25 maj och är 140 cm högt!hans mamma är bara 163 cm och pappan (Briar) är väl ca 170 cm. Alla jag har frågat säger att han blir MINST 170 cm.
Hans föräldrar är ju ändå inte så stora...
Skönt att veta att det finns fler stora föllungar, alla jag träffar har föl på 125-130 cm!
Men det blir ju fina rejäla hästar i alla fall och hög fallhöjd :cool:
 
Jag har ett föl som blir 7 månader gammal idag. Han är cirka 140 cm och vägde i måndags (!) 310 kg. Man kan se att han blir stor. Stoet är 169 cm o hingsten 170 cm. Det ska bli spännande o se hur stor han blir!
Gissningsvis blir väl din unge kring föräldrarnas höjd, sen handlar det väl också om vilken "massa" de får. Jag upplever att de växer i perioder.
 
Det kommer sannolikt att bli en häst över 165 cm. Det är svårt att jämföra föl från olika stofamiljer då tillväxtkurvan är väldigt olika i de olika familjerna. Men 139 cm är en bra höjd så här års
 
Vår fölis är ungefär jämstor med din. Han var 140 cm nu när han var exakt fem månader. Hans mamma är 172 cm och pappan ca 166cm. Vi tycker att han är stor för sin ålder och jag skulle tro att han blir uppåt 170cm. Dock svårt att säga, han är stoets första föl.
 
Rent teoretiskt skulle jag vilja säga att man INTE kan säga hur högt fölet blir pga av det där. Okej om det blir stort eller litet.

Men jag har ARABföl. Hon är född 14/4 och nu har jag inte mätt henne på ett tag (törs fan inte längre *s*) men hon ligger mellan 135 - 140. Hon är exakt 7 månader. MEN, hon kommer bli stor för att vara arab - ja. Men hon kommer INTE bli 1.70 just för hon är arab. Så att säga att mitt halvblodföl är 140 nu så det blir 170 som stor ska man nog akta sig för, de kan ju sakta ner tillväxten.

Min hblåring var 140 som ELVA månader gammal. Jag trodde hon skulle bli liten (mamma 160, pappa 170 resten av stammen liten). När hon var två år var hon 155 cm i mkh och växte så det knakade. (Hon nödslaktades tyvärr då så jag fick inte veta hur ston hon blivit men jag tror hon landat på 165 - 168)
 
Växte så det knakade, sa du

Är det någon som har erfarenhet av unghästar som växt sakta men jämnt hela tiden och ändå blivit hyfsat stora fast de var små som föl?
Vår kille var 144 cm 15 mån gammal. Han är nu runt 153 och har hela tiden sett färdig ut. Mamma drygt 160, pappa 167. Resten av stammen så vitt jag fått fram - stona runt 160 & hingstarna runt 167.
Vill gääärna att han blir över 160......men tror att han kommer att stanna på runt 157 om han inte växer länge.
Han har aldrig vuxit fort.
 
Re: Växte så det knakade, sa du

Mitt 4-årssto har växt jämt och sakta. Hon har sett färdig ut sen hon var två... Idag är hon ca 158 cm och det lär inte hända så mycket mer! :crazy:
 
Det är så svårt det här med höjder eftersom det är så olika mellan olika hästfamiljer.
Så allt beror nästan på vilken stam hästen har.
Vet flera olika Arabunghästar som har varit vääldigt olika, t.ex. så finns det dom som redan är klara på höjden som 2åring och sen finns dom som växer senare och kanske inte är klara förns vid 4...
 
Eller som min valack, hade inte växt klar förrän han var 6 år. Maxad D blev han.

Så man ska nog ta det med en nypa salt, men oftast kan man ju säga om de blir stor eller ej, men huuur stor är värre. Men det är kul att gissa och se hur det stämmer sen. Har ju gissat att min arabfölis blir 155+ =)
 
Mitt hingstföl är en Welsh cob, han är 4 1/2 månad och är 135 cm. Båda föräldrarna ligger runt 155 och det är väl vad han blir. Växer jämt och fint.
Tror ju inte att han ränner iväg och blir 160-165.... ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 385
Avel Har ett svart KWPN sto (även med i ASVH) på 16 år. E.Haarlem - Voltaire - Furioso II o på mödernet wellington - nimmerdor - Inschallah x...
Svar
6
· Visningar
2 613
Senast: sassiball
·
Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 714
Senast: Gimlan
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 847
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp