Försäkringsbelopp liv resp veterinärvård

Fast helt ärligt, Alex, jag hade ALDRIG utsatt något av mina djur för det din häst gått igenom (det du berättar här). Aldrig. Jag tycker inte det är förenligt med god djurhållning faktiskt.

Och med det sagt satsar jag inte på en jättehög veterinärvårdsförsäkring, utan reder ut med mig själv vad jag kan tänka mig att göra.

Precis som Centaur har jag erfarenhet av att de gärna och helt omotiverat behåller många dygn på box, trots att man lika gärna kan åka hem. De vill ha tillgång för provtagning (ett prov varannan dag, korsförlamningshäst med inte allt för svår korsförlamning), utförsäkrad efter den korsförlamningen och avlivad p g a kolik senare på året då pengarna var slut efter den milda korsförlamningen.

Kolikhäst som trots god återhämtning behölls 10 dagar för övervakning - kunde lika gärna skett hemma. 5000 kr från utförsäkrad efter den vändan.

Sårskada som också skulle övervakas (kunde lika gärna skett hemma). Utförsäkrad efter den rundan.

Häst med benbrott som trots några månaders vård avlivades, prognosen var inte så god från början men personalen ville hålla liv i hästen. Ovan hästägare lät sig övertalas. Goa pengar i kassan hos sjukhuset.
 
Fast helt ärligt, Alex, jag hade ALDRIG utsatt något av mina djur för det din häst gått igenom (det du berättar här). Aldrig. Jag tycker inte det är förenligt med god djurhållning faktiskt.

Och med det sagt satsar jag inte på en jättehög veterinärvårdsförsäkring, utan reder ut med mig själv vad jag kan tänka mig att göra.

Precis som Centaur har jag erfarenhet av att de gärna och helt omotiverat behåller många dygn på box, trots att man lika gärna kan åka hem. De vill ha tillgång för provtagning (ett prov varannan dag, korsförlamningshäst med inte allt för svår korsförlamning), utförsäkrad efter den korsförlamningen och avlivad p g a kolik senare på året då pengarna var slut efter den milda korsförlamningen.

Kolikhäst som trots god återhämtning behölls 10 dagar för övervakning - kunde lika gärna skett hemma. 5000 kr från utförsäkrad efter den vändan.

Sårskada som också skulle övervakas (kunde lika gärna skett hemma). Utförsäkrad efter den rundan.

Häst med benbrott som trots några månaders vård avlivades, prognosen var inte så god från början men personalen ville hålla liv i hästen. Ovan hästägare lät sig övertalas. Goa pengar i kassan hos sjukhuset.

Jo, ofta så vill de ju gärna ha koll tills allt är lugnt, t ex vid sårskador osv. Och där kan man ofta ta hem. Den jag hade som ex som stod 3 v för under halva priset för den andras två v - där var bara första veckan egentligen behövlig, sen behöll de för säkerhets skull. Jag befann mig i USA - annars hade jag tagit hem henne "ändå". Jag både kan tempa och se om ett operationssår börjar se illa ut liksom.... Men den är nog enda gången jag upplevt de "helt i onödan" hållit kvar.

Men det finns ju fall där det verkligen behövs stå på klinik.

Hade jag då vetat vad jag vet idag hade jag heller inte utsatt honom för det. Två veckor på djursjukhus, blodprov osv - den hästen klarade det fint. Så den delen varken ångrar jag eller skulle gjort annorlunda i samma läge. Däremot skulle jag inte försökt i två veckor med full information om hur han mådde. Jag fick ju info varje dag. Den visade sig dock när jag efteråt läste journalen vara sammanfattande. Dvs en dag när jag fick besked att allt var stabilt, de bara fortsatte medicinering och avvaktade, han hade varit ute i hage och var pigg och glad - den dagen kunde han förvisso varit och gjort allt det. Men han kunde ha mått riktigt pest på morgonen.

Jag hade som krav för att försöka att det skulle finnas en chans och att hästen inte skulle ha ont/lida. Det var mina absoluta baskrav. Efter att ha läst hela journalen i efterhand, så nej han hade ont ytterst korta stunder och led inte förutom sista timmarna. Men det var ändå inte okej som han hade det. Men som sagt, den informationen framkom inte då.
 
Men varför behövde han stå på klinik 2 veckor? Måste ju ha varit ett större ingrepp typ buköppning om behandlingen inte kunde fortsätta hemma? Och sånt ville inte TS utsätta sin häst för. Jag skulle heller aldrig låta mina hästar genomlida det.

Oftast är det helt onödigt att de står kvar på klinik så länge och de har det mycket bättre hemma. Vad kan kliniken göra som du inte kan göra själv med ev assistans av distriktsvet? Större operationer som kräver narkos och avancerad diagnostik tex MR. All övrig behandling så som röntgen, ultraljud, sårvård, medicinering och iv vätska går alldeles utmärkt att fixa hemma, åtminstone om man har lite koll (en nybörjare kanske inte kan hantera en sjuk häst). Men klart att kliniken försöker hålla kvar hästarna så länge de kan, de tjänar ju sjukt mycket pengar på det!

Men de gör inget särskilt med hästen, den står bara där och samlar in pengar... Det du betalar för är en snuskigt dyr box. De vakar inte ens över hästen på natten! När min fick kolik pga för våldsam medicinering och stress på kliniken gick sista ronden kl 23 och nästa kl 7!! Så länge hade jag aldrig i livet lämnat honom ensam!! Har jag en sjuk häst sover jag i stallet, måste jag gå in kollar jag på den i kameran hela tiden. finns inte på kartan att lämna den ensam och obevakad i 8 timmar. Tog hem hästen och stoppade all medicin förutom vätska och hade jag inte gjort det så hade han ej överlevt, det är jag helt säker på. Gå med honom gjorde jag för fasen själv också, fanns ingen som hade tid att gå så ofta som en kolik kräver.

De flesta har inte en susning om vad som sker med hästen på en klinik, de lämnar den och åker hem i tron om att det är det bästa. Det gjorde inte jag så jag har sett hur lite som faktisk görs. Detta var en klinik med gott rykte! Det finns inte tid att ge varje häst det de behöver. En annan häst hade stått där i flera veckor, ägaren hade hälsat på en gång... Den hästen tog de bara ur boxen när det mockades... Den hade en sårskada så den skulle helt klart ha mått bra av rörelse. Att låta hästen stå kvar på klinik är en falsk trygghet. De läker garanterat bättre hemma där det är lugnt och de får massa uppmärksamhet och kärlek.

Jag kommer aldrig lämna en häst på klinik igen, jag har numera mycket bra veterinärer som kommer ut. Skulle jag vara tvungen att utföra något på klinik så kommer vi åka hem samma dag. Buköppning och liknande är inte aktuellt, anser inte att det är förenligt med djurskyddslagen och vet att mina hästar inte skulle klara av det. Tänker man att såna operationer ska utföras är det bra att ha 120.000, annars behövs det inte. Men det är upp till var och en hur mycket pengar ni vill stoppa in i bolagen, är fritt fram att fullförsäkra och betala 15.000 i året i försäkring om man tycker det känns bra. Men tänk på att det är pga er som låter klinikerna göra precis som de vill med era djur pga att försäkringen tar allt att vi har helt vansinniga priser på veterinärvård här i Sverige. I tex Tyskland kostar exakt samma ingrepp hälften så mycket. Båda bolagen och djurägare måste börja ifrågasätta mer!

Problemet är väl att de större djursjukhusen i många fall inte vill släppa hem folk.

En bekant var med om det för inte jättelänge sen, hästen blev opererad och det drog iväg i pris så de höll på att slå i taket för vad försäkringen skulle ersätta.
Det var dock inga komplikationer med operationen utan det fortlöpte som det skulle.
Hen ville då ta hem hästen och vårda den med hjälp av klinikveterinär på hemmaplan vilket skulle vara betydligt billigare.
Då blev det ramaskri på veterinären på djursjukhuset, det var minsann inte okej!
Den veterinären skulle ringa försäkringsbolaget och dessutom skriva in i journalen att det var ren galenskap att ta hem hästen, och det rekommenderades absolut inte och den veterinären vägrade ta på sig något ansvar för operationen och hur det skulle läka om hen tog hem hästen trots att den skulle få adekvat veterinärvård på hemmakliniken.
Det slutade med att hästen fick stå kvar för försäkringsbolaget visste inte om de kunde ersätta eventuella problem som kunde uppstå om den flyttades hem igen pga veterinären på djursjukhusets uttalanden..
Då hamnar man ju som hästägare i en jäkla rävsax..
Jag tycker annars att det vore en himla bra lösning på problemet.
 
Slarvigt och lite sammanfattat citerat ur Agrias försäkringsvillkor 2014

A2 liv täcker skador som är så allvarliga att hästen måste avlivas på plats eller i direkt följd av skadan. Eller om den blir så sjuk att den dör eller måste avlivas. Veterinärmedicinsk expertis måste bedöma att skadan/sjukdomen är så allvarlig att fortsatt vård är till ingen nytta.
Så hänvisar de till "särskilda begränsningar" där det står att det A2 inte täcker om skadan involverar sena, led, gaffelband eller ligament. Och även lite annat såsom rörelsestörning, hältor, skador på rygg, lynnesfel, fraktur som visar tecken på artrosförändring mm.mm.

@mackan skrev vid nått tillfälle att man i princip får ut A2 liv om hästen blir träffad av blixten i hagen och dör. Tycker det är en utmärkt sammanfattning av a2 och hsr därför valt att spara in de kronorna som det kostar att ha hästen A2 försäkrad.


Ja krasst och helt korrekt . Agria har du citerat utmärkt även i korta ord och ingen skillnad finns på A2 hos några andra bolag det är samma princip .
A2 kostar därmed så otroligt lite utifrån vad det ger , så att välja att ta ner sin A1 till A2 är galenskap . Isåfall ska man ta ner sin A1 i liv och istället höja veterinärförsäkringen.... Kostnaderna försäkringsmässigt ligger ju dock som sagt i A1 liv samt i veterinärvårdsförsäkringen och gör det av anledningarna vad de täcker och hur mkt de nyttjas .

En A2 liv är lika med noll frågar man mig . Då spar man hellre tusen gånger om på eget konto långsiktigt än att tycka att man har en fullgod trolig livförsäkring på en A2 hos ngt f-bolag som man betalar premie på .

Lite kuriosa i sammanhanget kan väl också vara att just jämförelsen med att få ut på A2 om hästen träffats av blixten i hagen, kommit från en försäkringsbolags representant. Och det är ju helt sant att just så är det i princip .
 
Senast ändrad:
Jag har förstått det som att man måste ha en livförsäkring för att kunna ha veterinärvårdsförsäkring, därför valde iaf jag en låg A2 och full vet.vård. Men jag kanske missuppfattat? Med A1 liv i lägre värde än hästen köptes för hade jag betalat hela hästen på 5 år en gång till så det kändes ju verkligen som att kasta pengarna i sjön. Då är det bättre att lägga dom i en burk.
 
Jag har förstått det som att man måste ha en livförsäkring för att kunna ha veterinärvårdsförsäkring, därför valde iaf jag en låg A2 och full vet.vård. Men jag kanske missuppfattat? Med A1 liv i lägre värde än hästen köptes för hade jag betalat hela hästen på 5 år en gång till så det kändes ju verkligen som att kasta pengarna i sjön. Då är det bättre att lägga dom i en burk.

Lite olika mellan bolagen, vissa kräver det, andra inte. Men brukar räcka att lägga max 5' i liv då för att få teckna full A1
 
Jag har i IF
30 i liv och vetvård 50

Jag kommer inte utsätta min häst för buköppning eller operera benbrott.
Tycker inte de är etniskt rätt mot djur att hänga den i en hängmatta i månader i en box och sedan box/boxstor hage i 6-12åmader för vi vill kunna rida på den i framtiden.
Bukoperationer slutar sällan 100% bra utan komplikationer brukar ofta uppstå även där mkt smärta och onödigt lidande hos djuret.

Vanliga hältor/hovbölder vill jag kunna utreda och ta reda på vart hästen har sin inflammation och varför den uppstått så man kan undvika skadan igen.

Någon butta eller liknande ska hon inte heller få. Verkar som islandshästar är extra känsliga mot dessa former av medel då flertalet av att bara läsa på buke både dött eller blitt allvarligt sjuka efter att ha fått detta. som är just islandshästar.


Då tar jag att skadan kommer ta längre tid att läka..
Tid har jag=)
Samma med mig själv.. blivit erbjuden att ta kortosinspruta för min tennisarmbåge men nop... de får hellre ta extra tid att bli frisk.

Jag funderar på att ta bort livet jag med hon kostade 23 tusen som 3 åring och det är ju rätt ovesäntligt vad hon är värd idag.
För det är ju inga pengar jag lagt ut med.
23000 sparar jag lätt ihop till om hon skulle dö idag knall och fall....och kommer aldrig köpa mig en dyr lyxig häst utan de blir billiga korsningar/ unghästar och då pratar vi om skitsummor.


Jag ifrågasätter alltid vet vad de gör och om saker de gör verkligen är ett måste..

De får aldrig ge medel till mina djur utan att fråga mig först, och har inte min häst inlagd på sjukhus.. då åker jag hellre fram och tillbaks till sjukhuset eller tar ut vet.
Idag har de till och med bussar de åker ut med så de kan ta plåtar i bussen.. sjukt smidigt.

Mindre operationer så som sårskador kan också de göras hemma

Såhär tänker jag agerar jag i denna fråga=)
 
Min häst vart sparkad så hon fick en spricka i käkbenet för 2 år sedan. vet kom ut behandla undersökte och allt som allt gick detta på---650 kr:)
Första veterinär kontakten för henne förutom när hon blir vaccinerad så tack och lov håller hon sig frisk.. peppa peppa
Skulle jag ha åkt in till klinik skulle de säkert kostat 10000
 
Min häst vart sparkad så hon fick en spricka i käkbenet för 2 år sedan. vet kom ut behandla undersökte och allt som allt gick detta på---650 kr:)
Första veterinär kontakten för henne förutom när hon blir vaccinerad så tack och lov håller hon sig frisk.. peppa peppa
Skulle jag ha åkt in till klinik skulle de säkert kostat 10000

Det gick på 650 kr inkl rtg???

Apropå priser generellt, så det är lite svårt att komma billigt undan tyvärr sådär generellt. 1750 kr för ett bokat tio min besök tex.

Sen en STOR hake som jag ser det är att för många är det billigare för privatekonomin att åka till klinik akut med den där såtskadan än att ta ut vet. men det är dyrare för försäkringsbolagen. Men när försäkringarna utan att tveka ersätter jouravgift - men inte distriktsveterinärerna resa - då blir det skevt. Och många åker då hellre in eftersom det blir billigare för en själv. Jag skulle göra precis lika om jag hade närmare, erkännes.
 
Min häst är A1-försäkrad (både liv och vet.vård) i Agria. Han var A2 innan jag köpte honom, men jag ändrade på det vid övertagandet pga villkoren. Min häst (fjordhäst) är så billig att försäkra att det vore dumsnålt att ha det på annat sätt, känns det som.

Veterinärvård 60k - jag hade planen på att höja den till 120k, men insåg rätt snabbt att höjningen bara skulle täcka t.ex. en akut buköppning och andra trauman isf, när jag läste villkoren igen och även pratade med bolaget. Jag hade velat ha högre, inte minst pga Agrias villkor/tak i försäkringen. Som det är nu skulle min häst dock inte utsättas för någon större operation med en lång konvalescens som följd. Hästen ifråga har varit mer eller mindre konvalescent i ett drygt år nu, och även om inget allvarligt fel hittats (kotledsinflammation fram dök upp efter ett halvår, men var troligen ett sekundärproblem imo) så har det tärt rätt bra på både min ork och på hästens psyke. Det ska nog vara en bra prognos om vi ska orka ännu mer av den varan. Jag har en rätt rejäl buffert på ett konto i dagsläget, om det skulle behövas ytterligare slantar utöver det som försäkringen täcker.

Livförsäkringen låg på 17k när jag köpte och jag brydde mig inte om att höja den (köpte för 20k inkl moms - ett pris som var rätt rejält prutat av säljaren själv, det var högre när jag först frågade). Nu i augusti är det dags för nytt försäkringsår igen och då kommer livförsäkringen att plockas bort helt. Detta pga kostnaden ökar och summan som betalas ut sjunker rejält varje år (nu förra året, första sänkningen, gick det ner till ca 13k). När det blir dags att låta min nuvarande somna in, kommer mitt problem troligast snarare vara att hålla ihop mig själv, och nästa häst blir troligen en bra bit dyrare i inköp ändå ( = måste ändå spara innan en ny kan köpas). Jag har haft livförsäkringen främst för att ha möjligheten att få en slant som täcker eventuell avlivning och kostnader som följer med en sådan (destruktion av kroppen etc).


Angående priser så vill jag minnas att jag fick rubbet täckt av bolaget när jag tog ut distriktarn akut i höstas. Hästen hade lyckats fastna och tryckt metallhandtaget från vatten/mat-hinken genom näsvingen, och kunde således inte lastas och tas till klinik i vilket fall. Fick faktura + ett underlag till bolaget från veterinären, skickade in och fick pengarna på kontot innan fakturan skulle vara betald. Dock hamnade det besöket inom en påbörjad självriskperiod, vet inte om det varit skillnad annars.
På klinik säger jag inte att hästen är oförsäkrad, men gör klart att jag inte litar på att försäkringen täcker rakt av och att jag vill hållas uppdaterad under besöket gällande kostnaderna. Jag har hittills inte behövt lämna min häst på kliniken för vård, utan det har varit besök "över dagen" sas.
 
Det gick på 650 kr inkl rtg???

Apropå priser generellt, så det är lite svårt att komma billigt undan tyvärr sådär generellt. 1750 kr för ett bokat tio min besök tex.

Sen en STOR hake som jag ser det är att för många är det billigare för privatekonomin att åka till klinik akut med den där såtskadan än att ta ut vet. men det är dyrare för försäkringsbolagen. Men när försäkringarna utan att tveka ersätter jouravgift - men inte distriktsveterinärerna resa - då blir det skevt. Och många åker då hellre in eftersom det blir billigare för en själv. Jag skulle göra precis lika om jag hade närmare, erkännes.

RTG??
men j allt som allt gik det på 650 kr fick faktura på plats
 
RTG??
men j allt som allt gik det på 650 kr fick faktura på plats

Rtg = röntgen
Hur ska man annars kunna veta om hästen har en spricka om man inte röntgar den?
Låter otroligt billigt med 650kr.
Här kostar inte ens framkörningsavgiften så lite som 650kr...
Sen undersökning och röntgen på det.
 
Rtg = röntgen
Hur ska man annars kunna veta om hästen har en spricka om man inte röntgar den?
Låter otroligt billigt med 650kr.
Här kostar inte ens framkörningsavgiften så lite som 650kr...
Sen undersökning och röntgen på det.

Veterinären plåtade inte utan kunde konstatea detta genom att visitera och spolade bort benflisor som fanns i såret.
Hästen kund äta/tugga utan problem och hade inge feber. Inga tänder var trasiga osv.
Hon fick medel mot svallkött och såret skulle paddas och byta bandage 3 ggr om dagen första veckan.

Skulle häst få feber de skulle bli värre och hon hade svårt å tugga kulle jag återkomma.

Det vart bättre och undersökningen efter visade sig att käken hade full funkton och inga men.. förutom ett ärr på käken.
Jag tog inte ut distriktan utan en vanlig privat vet det var ingen röd dag eller helg.
 
Vad för sjukhus var det?

Jag tänker också på avlivningskostnader mm men då ska man kanske sänka till 10 iaf :)

Vet.vård täcker inte avlivning utan då behövs tilläggsförsäkring (eller guld??) och de täcker bara upp till 6000 kr. Men du kanske tänker att din livförsäkringen ska täcka ev avlivning? :)
 
Jag har i IF
30 i liv och vetvård 50

Jag kommer inte utsätta min häst för buköppning eller operera benbrott.
Tycker inte de är etniskt rätt mot djur att hänga den i en hängmatta i månader i en box och sedan box/boxstor hage i 6-12åmader för vi vill kunna rida på den i framtiden.
Bukoperationer slutar sällan 100% bra utan komplikationer brukar ofta uppstå även där mkt smärta och onödigt lidande hos djuret.

Vanliga hältor/hovbölder vill jag kunna utreda och ta reda på vart hästen har sin inflammation och varför den uppstått så man kan undvika skadan igen.

Någon butta eller liknande ska hon inte heller få. Verkar som islandshästar är extra känsliga mot dessa former av medel då flertalet av att bara läsa på buke både dött eller blitt allvarligt sjuka efter att ha fått detta. som är just islandshästar.


Då tar jag att skadan kommer ta längre tid att läka..
Tid har jag=)
Samma med mig själv.. blivit erbjuden att ta kortosinspruta för min tennisarmbåge men nop... de får hellre ta extra tid att bli frisk.

Jag funderar på att ta bort livet jag med hon kostade 23 tusen som 3 åring och det är ju rätt ovesäntligt vad hon är värd idag.
För det är ju inga pengar jag lagt ut med.
23000 sparar jag lätt ihop till om hon skulle dö idag knall och fall....och kommer aldrig köpa mig en dyr lyxig häst utan de blir billiga korsningar/ unghästar och då pratar vi om skitsummor.


Jag ifrågasätter alltid vet vad de gör och om saker de gör verkligen är ett måste..

De får aldrig ge medel till mina djur utan att fråga mig först, och har inte min häst inlagd på sjukhus.. då åker jag hellre fram och tillbaks till sjukhuset eller tar ut vet.
Idag har de till och med bussar de åker ut med så de kan ta plåtar i bussen.. sjukt smidigt.

Mindre operationer så som sårskador kan också de göras hemma

Såhär tänker jag agerar jag i denna fråga=)
 
Visst får man ha sina egna åsikter men 12 månader konvalecens och hängmatta för buköppning är långt från sanningen.
Vår häst buköppnades pga ett veck på tunntarmen som klämts in över ett ligament.
Kostnad ca 100 000kr ( tarmarna ville inte komma igång)
Hästen 7 år toppkondition och vi hade försäkring, 80% klarar sig enligt statistik .
Ångrar inte en sekund att vi opererade!
Första veckan hemma var promenader 2ggr om dagen och gräsätning för hand som ökades för varje dag,8 veckor senare reds han i alla gångarter och efter 16 veckor var vi och tävlade hoppning . Anser inte att han har lidit något, var skönt att vara inne denna sommar med promenader morgon och kväll
 
Visst får man ha sina egna åsikter men 12 månader konvalecens och hängmatta för buköppning är långt från sanningen.
Vår häst buköppnades pga ett veck på tunntarmen som klämts in över ett ligament.
Kostnad ca 100 000kr ( tarmarna ville inte komma igång)
Hästen 7 år toppkondition och vi hade försäkring, 80% klarar sig enligt statistik .
Ångrar inte en sekund att vi opererade!
Första veckan hemma var promenader 2ggr om dagen och gräsätning för hand som ökades för varje dag,8 veckor senare reds han i alla gångarter och efter 16 veckor var vi och tävlade hoppning . Anser inte att han har lidit något, var skönt att vara inne denna sommar med promenader morgon och kväll

Fast man måste ju se sina egna ekonomiska begränsningar.. 100 tusen och 20% på de de är 20 tusen med en försäkring... sedan kan de mkt väl bli komplikationer så man måste öppna upp igen.. och då är försäkringen slut och man får betala 100 tusen ur egen ficka.. totalt 120 tusen ur egen ficka trots en mkt bra sjukförsäkring på hästen.

Skönt för en häst att va inne en sommar.. det är ju dina känslor.. en häst är en häst och är skapta att va ute i ur och skur. Sedan är de vi människor som förmänskligar djuren..
Om jag fryser en vinterdag.. så måste ju också hästen frysa så den måste ju ha täcke på sig..Eller?=)
Tror att ett djur mår bättre av att va ute i stor fin hage en fin varm sommardag.. och ett nättäcke mot flugor samt bra medel. Än att man har den inne från 07-21 och bara har den ute om nätterna.. Alla behöver få solljus på sin kropp och få D vitaminer av solen.. Utan den får vi sjukdomar och vi blir deppiga/hängiga.

Och självklart är vi olika.. jag tycker hästar lider av att buköppnas och nått jag inte vill utsätta min häst för. inte ens om jag vann 18 miljoner skulle jag utsätta henne för de.
 
Vet.vård täcker inte avlivning utan då behövs tilläggsförsäkring (eller guld??) och de täcker bara upp till 6000 kr. Men du kanske tänker att din livförsäkringen ska täcka ev avlivning? :)

Ja så tänkte jag :) typ om man använt hela försäkringen så får man tillbaka på liv för att täcka avlivning osv. Då kan man ju själv välja hur mycket extra man vill lägga innan avlivning. Rent krasst vill jag ha ryggen fri om man då inte har en valfritt stor buffert o ösa pengar ur.
 
Och självklart är vi olika.. jag tycker hästar lider av att buköppnas och nått jag inte vill utsätta min häst för. inte ens om jag vann 18 miljoner skulle jag utsätta henne för de.
Fast så kan man ju heller inte helt och hållet resonera, vad är tex en kortare sjukdomstid som ev såklart är jobbig som alla skador hos hästar är, mot att få leva ett långt och bra liv sedan. Man ska inte vara så snabb på åsikter innan man står där själv med en häst som har 80% chans att bli frisk med en kortare konvalescens även om själva förloppet är jobbigt.

Jag sa också att jag aldrig skulle utsätta min häst för en längre boxvila, tills jag stod där och kunde inte ta bort honom utan att ha gett honom en chans. Jag hade aldrig haft samvete för det. Jag tog en dag i taget, kollade noga hur han mådde och hur han tog vilan, om han skulle börja må extremt dåligt psykiskt så hade jag inte fortsatt. Nu fick vi en underbar frisk sommar pga det och jag ångrar det inte en sekund månaderna i vilan. Visst var det en jobbig tid framförallt för mig men det är ändå ett liv det handlar om och det går inte att säga hur man gör fören man står där och veterinären säger att det finns chanser till friskhet, då är det otroligt svårt att stå och säga att nej, jag vill inte. Speciellt när det är en ung i övrigt frisk häst med en livsvilja. Förstår dock om hästen är 20+ och drabbas av något som tar lång tid, då är det ju svårt rent fysiskt för återhämtning som det är.
 

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med veterinär är tillkallad. Just nu känns det som hela min värld rasar. Det händer lite mer än jag vill just nu på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 656
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 696
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 969
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp