Försäkringsbelopp liv resp veterinärvård

Fast så kan man ju heller inte helt och hållet resonera, vad är tex en kortare sjukdomstid som ev såklart är jobbig som alla skador hos hästar är, mot att få leva ett långt och bra liv sedan. Man ska inte vara så snabb på åsikter innan man står där själv med en häst som har 80% chans att bli frisk med en kortare konvalescens även om själva förloppet är jobbigt.

Jag sa också att jag aldrig skulle utsätta min häst för en längre boxvila, tills jag stod där och kunde inte ta bort honom utan att ha gett honom en chans. Jag hade aldrig haft samvete för det. Jag tog en dag i taget, kollade noga hur han mådde och hur han tog vilan, om han skulle börja må extremt dåligt psykiskt så hade jag inte fortsatt. Nu fick vi en underbar frisk sommar pga det och jag ångrar det inte en sekund månaderna i vilan. Visst var det en jobbig tid framförallt för mig men det är ändå ett liv det handlar om och det går inte att säga hur man gör fören man står där och veterinären säger att det finns chanser till friskhet, då är det otroligt svårt att stå och säga att nej, jag vill inte. Speciellt när det är en ung i övrigt frisk häst med en livsvilja. Förstår dock om hästen är 20+ och drabbas av något som tar lång tid, då är det ju svårt rent fysiskt för återhämtning som det är.
Fast man måste ju se sina egna ekonomiska begränsningar.. 100 tusen och 20% på de de är 20 tusen med en försäkring... sedan kan de mkt väl bli komplikationer så man måste öppna upp igen.. och då är försäkringen slut och man får betala 100 tusen ur egen ficka.. totalt 120 tusen ur egen ficka trots en mkt bra sjukförsäkring på hästen.

Skönt för en häst att va inne en sommar.. det är ju dina känslor.. en häst är en häst och är skapta att va ute i ur och skur. Sedan är de vi människor som förmänskligar djuren..
Om jag fryser en vinterdag.. så måste ju också hästen frysa så den måste ju ha täcke på sig..Eller?=)
Tror att ett djur mår bättre av att va ute i stor fin hage en fin varm sommardag.. och ett nättäcke mot flugor samt bra medel. Än att man har den inne från 07-21 och bara har den ute om nätterna.. Alla behöver få solljus på sin kropp och få D vitaminer av solen.. Utan den får vi sjukdomar och vi blir deppiga/hängiga.

Och självklart är vi olika.. jag tycker hästar lider av att buköppnas och nått jag inte vill utsätta min häst för. inte ens om jag vann 18 miljoner skulle jag utsätta henne för de.
Fast man måste ju se sina egna ekonomiska begränsningar.. 100 tusen och 20% på de de är 20 tusen med en försäkring... sedan kan de mkt väl bli komplikationer så man måste öppna upp igen.. och då är försäkringen slut och man får betala 100 tusen ur egen ficka.. totalt 120 tusen ur egen ficka trots en mkt bra sjukförsäkring på hästen.

Skönt för en häst att va inne en sommar.. det är ju dina känslor.. en häst är en häst och är skapta att va ute i ur och skur. Sedan är de vi människor som förmänskligar djuren..
Om jag fryser en vinterdag.. så måste ju också hästen frysa så den måste ju ha täcke på sig..Eller?=)
Tror att ett djur mår bättre av att va ute i stor fin hage en fin varm sommardag.. och ett nättäcke mot flugor samt bra medel. Än att man har den inne från 07-21 och bara har den ute om nätterna.. Alla behöver få solljus på sin kropp och få D vitaminer av solen.. Utan den får vi sjukdomar och vi blir deppiga/hängiga.

Och självklart är vi olika.. jag tycker hästar lider av att buköppnas och nått jag inte vill utsätta min häst för. inte ens om jag vann 18 miljoner skulle jag utsätta henne för de.
 
Eftersom hästen reds i alla gångarter efter 8 veckor trodde jag att det framgick att han INTE var inne hela sommaren! Första veckan var det Box och korta promenader vecka 2 var promenaderna uppe i 2st 30-60 min per dag vecka 3var han ute i hage! Han var mer nöjd än utehästarna som blev plågade av insekter hela dagarna ;)
Han led verkligen INNAN operationen -Då hade han ont , inte efteråt!
Ska man ha djur tycker jag att man behöver ha en buffert på minst 20 000
Sen spelar såklart åldern på häst och prognos stor roll,
 
@Nielaa jag förstår inte vad du uttalar dig om så starkt , för det du skriver om tex buköppning är totalt uppåt väggarna ang att hänga i boxvagga 6 månader (öht alls!) , boxvila 12 månader osv .

Buköppning är ett stort operationsingrepp . Men det betyder ingenstans det du påstår här . Varför skriver du så mycket grejer du öht inte har koll på ?

Sen ang att stå inne på Box för att det just är sommar jmf med annan årstid .... Det är ju en mänsklig tolkning du gjort att det skulle vara värre och inget som har med hästens upplevelse att göra öht .
Tycker du borde vara lite smartare än att döma andra utifrån deras val ang deras hästar . Ingen här i tråden har tagit ngt beslut som kan anses felaktigt ur djurskyddsaspekt . Vänta tills du står där själv ngn dag med en komplicerad diagnos där djuret inte lider särskilt just då men kräver lång konvalescens men med prognosen att den definitivt lär återkomma till full funktion och livskvalitet .
 
@mackan Du lyckas skriva det jag menar Man får naturligtvis ta bort sin häst och köpa en ny istället om det är vad man vill men vi hade undrat livet ut om det hade gått att rädda hästen om vi inte försökt! Det var många frågor som vet. Fick svara på först.....
Sen stör det mig att man sprider "kunskap" som inte gäller nu.
Det finns både travare och hopphästar som presterat väldigt bra efter bukoperation,likväl som det gått dåligt för en del.
 
Det är ett svårt ämne det här.. Jag vill minst att livförsäkring ska täcka avlivning, alltså behövs ca 5.000-10.000:- i livvärde. Aldrig haft några dyra hästar i inköp och tror inte jag kommer ha det heller, men livvärde runt 30.000-40.000:- känns som trevliga belopp om jag får välja fritt ;)

Veterinärvård 50.000:- (eller 60.000 beroende på bolag) är det jag valt som nivå. Av många skäl.
 
@Zingoalla65 bukoperation år 2015 är ett sk "standardingrepp" om vi ska vara krassa , samtidigt som det som sagt är ett jättestort ingrepp och hästen ibland får avsluta på operationsbordet när den öppnats om det blir för svårt utifrån vad man ser vid öppning . Den andra risken är att uppvak är riskfyllt , det är dock en liten procent som bryter sig vid uppvak men risken finns där .

Jag känner inte igen att buköppning på några hästar skulle innebära ett framtida problem i deras hälsa/karriärer alls, när de väl tillfrisknat och konvalescensen gått bra som sig bör och oftast sker ?

Kl

Jag lägger ingen värdering öht i huruvida man väljer att inte buköppna sin häst eller gör det osv . Har svarat utifrån det jag anser är tokiga påståenden ang generella påståenden om buköppning som ingrepp/konvalescens osv bara .
 
Angående prognos på buköppningar så minns jag att när jag var på en klinik på Irland fick jag ta del av deras statistik och den var betydligt bättre än den som fanns för motsvarande ingrepp här hemma i Sverige.

Den klart största skillnaden som med största sannolikhet var anledningen var att de på Irland öppnade i ett så mycket tidigare skede än vi gör här, när hästen fortfarande har en chans att vara ok i narkosen. Tror att vi många gånger väntar och försöker tills vi måste inse att öppning är enda chansen kvar bara det att då har prognosen redan hunnit sjunka så mycket pga hästens allmäntillstånd.

Därför klingar också buköppning väldigt illa i mångas öron för att statistiken här inte är den bästa. På Irland var det inte alls så och alla buköppningar jag var med på klarade sig finfint.

Sen hur jag skulle göra med min egen, med den här statistiken i handen, är en annan femma. Tyckte det kunde vara av intresse ändå i debatten.
 
Det är ett svårt ämne det här.. Jag vill minst att livförsäkring ska täcka avlivning, alltså behövs ca 5.000-10.000:- i livvärde. Aldrig haft några dyra hästar i inköp och tror inte jag kommer ha det heller, men livvärde runt 30.000-40.000:- känns som trevliga belopp om jag får välja fritt ;)

Veterinärvård 50.000:- (eller 60.000 beroende på bolag) är det jag valt som nivå. Av många skäl.

Lust o dela med dig av lite tankar runt vetvården? :)

Har bestämt mig för att sänka liv till 10.Lutar starkt åt att höja vet till 120. Men självrisken, hur tänker ni där? Funderar på att höja till 5.
 
Lust o dela med dig av lite tankar runt vetvården? :)

Har bestämt mig för att sänka liv till 10.Lutar starkt åt att höja vet till 120. Men självrisken, hur tänker ni där? Funderar på att höja till 5.

Självrisken så där tycker jag avgör hur mycket man utan större problem har råd att betala. Jag var själv valt lägsta självrisken, då jag har flera djur och börjat flera hitta på tok samtidigt är det snabbt nästan 10' i bara fasta självrisker.

Har man bara ett djur så blir det ju enklare och där kan man mest fundera på om det är stor skillnad hosta upp 5' + rörlig jmf med den lägre och rörlig
 
Lust o dela med dig av lite tankar runt vetvården? :)

Har bestämt mig för att sänka liv till 10.Lutar starkt åt att höja vet till 120. Men självrisken, hur tänker ni där? Funderar på att höja till 5.

Tja, dels är det ju en ekonomisk del - både vad själva försäkringen kostar och vad ev. självrisk kostar om man ska behandla för hela vet. värdet.

Jag vill inte buköppna. Av flera olika skäl. Läste om någon extremt enkel buköppning (tror total konvalescens var typ 4 veckor) i någon tråd nyligen och står man inför det beslutet går det säkert att få fram de extra pengarna som behövs (hej mamma! :angel:)

Det går ju inte att försäkra sig mot allt, man behöver ändå ha en egen buffert och "mellan" nivån känns som en bra nivå för mig.

Angående självrisk har jag valt lägsta nivån där det går att välja eftersom jag är student för tillfället. Snart kommer jag ta examen och kanske prioriterar annorlunda efter det.
 
@Zingoalla65 bukoperation år 2015 är ett sk "standardingrepp" om vi ska vara krassa , samtidigt som det som sagt är ett jättestort ingrepp och hästen ibland får avsluta på operationsbordet när den öppnats om det blir för svårt utifrån vad man ser vid öppning . Den andra risken är att uppvak är riskfyllt , det är dock en liten procent som bryter sig vid uppvak men risken finns där .

Jag känner inte igen att buköppning på några hästar skulle innebära ett framtida problem i deras hälsa/karriärer alls, när de väl tillfrisknat och konvalescensen gått bra som sig bör och oftast sker ?

Kl

Jag lägger ingen värdering öht i huruvida man väljer att inte buköppna sin häst eller gör det osv . Har svarat utifrån det jag anser är tokiga påståenden ang generella påståenden om buköppning som ingrepp/konvalescens osv bara .
Jag tycker också att buköppning är upp till var och en.
Det är ändå lite intressant att de som aldrig skulle utsätta sin häst för det kör med argument som inte har statistisk eller saklig grund
Dom 20% som dagens statistik visar att det inte slutar bra är nog som @Kirre säger redan dålig Prognos på när de de kommer till klinik
 
Jag tycker att det är svårt med stora ingrepp. Man får väga för och emot, och såklart även kika i plånboken. Jag är en cynisk jävel som i tanken (har ju ännu sluppit stå där i realiteten, så att säga) räknar med lite komplikationer. Då bör det ju finnas en slant till det. Men i normalfallet, med nuvarande häst, skulle det som väger över till stor del vara prognosen. Om veterinären säger att prognosen är att det är 80% chans att hästen blir bra, då skulle jag nog låta öppna. Det är bra odds, i mina ögon. Och min nuvarande har inga stora problem med att stå. Han blir understimluerad och uttråkad, såklart, men det får han väl bli då om konvalescensen inte är evighetslång och han efteråt har många bra år kvar. I dagsläget känner jag spontant att nej, ett större ingrepp med följande konvalescens vill jag inte. Jag orkar inte, hästen har stått länge nog osv. Pga hur vi haft det det senaste året, som sagt. Men hade det inte varit för det, så hade det nog varit ett alternativ med en god prognos..faktiskt.
Däremot lägger jag öht ingen värdering i hur andra väljer att göra, vilket ingrepp det än gäller. Ett ingrepp är alltid en risk, och var och en måste själv avgöra var gränsen går (både för en själv och för hästen). Gränsen för min förra häst gick långt tidigare än för nuvarande, åtminstone i tanken (som sagt, har klarat mig från att behöva ta ett sånt beslut hittills), då hon verkligen mådde hemskt dåligt mentalt av att vila - även korta perioder. Det är inte lätt, och definitivt inte svart/vitt.
 
Olika hästar, olika beslut.

Min häst skulle ha en extremt liten chans att överleva en buköppning, 20% chans att överleva är för hans del en positiv uppskattning. Det är för långt till djursjukhus, 3-4 timmars resa och bara där sätter jag stopp. Jag vill inte att min älskade häst ska lida så fruktansvärt, ensam och rädd i en transport sina förmodligen sista timmar i livet. Sen tål han heller inte antibiotika eller långvarig behandling med NSAID, han skulle mao få ha väldigt ont efter operationen om vi kom i tid till sjukhuset. Vilket jag då starkt betvivlar.

Bor man granne med ett dygnöppet djursjukhus så förstår jag att man vill försöka med såna behandlingar, men inte om man har många timmars resväg.

Två av mina hästar har klarat långa boxvilor, dock MAX 4 veckor i box och så boxhage ute. Men den ena här skulle aldrig klara av det, han får kolik om han inte kan röra sig lite varje dag.

Jag skulle göra och har gjort ALLT för att hålla liv i mina djur, katter som hästar (har en katt som buköppnats..), men inte om prognosen är svart och behandlingen innebär mycket lidande över lång tid.
 
Angående prognos på buköppningar så minns jag att när jag var på en klinik på Irland fick jag ta del av deras statistik och den var betydligt bättre än den som fanns för motsvarande ingrepp här hemma i Sverige.

Den klart största skillnaden som med största sannolikhet var anledningen var att de på Irland öppnade i ett så mycket tidigare skede än vi gör här, när hästen fortfarande har en chans att vara ok i narkosen. Tror att vi många gånger väntar och försöker tills vi måste inse att öppning är enda chansen kvar bara det att då har prognosen redan hunnit sjunka så mycket pga hästens allmäntillstånd.

Därför klingar också buköppning väldigt illa i mångas öron för att statistiken här inte är den bästa. På Irland var det inte alls så och alla buköppningar jag var med på klarade sig finfint.

Sen hur jag skulle göra med min egen, med den här statistiken i handen, är en annan femma. Tyckte det kunde vara av intresse ändå i debatten.

Flera djursjukhus? Veterinärerna är kanske duktigare och det finns bättre rutiner också? Varierar säkert mellan kliniker i Sverige hur stor överlevnadsprocent de har också. Jag har ett par kompisar som förlorat sina hästar under och efter buköppning. Känner faktisk ingen som det har gått bra för...
 
Flera djursjukhus? Veterinärerna är kanske duktigare och det finns bättre rutiner också? Varierar säkert mellan kliniker i Sverige hur stor överlevnadsprocent de har också. Jag har ett par kompisar som förlorat sina hästar under och efter buköppning. Känner faktisk ingen som det har gått bra för...

Jag vet såhär spontant (möjligen jag glömt ngn) bara de som det gått bra för om de väl klarat sig ända till operationsbordet. Men jag bor 8 respektive 12 mil från fullutrustade, toppmoderna djursjukhus.

Jag vet dock några som dog innan de hann upp på bordet så att säga.

Nu är det inget jag anser är en "bra metod" men det finns en hel del avelshingstar som är öppnade både en, tre och fyra gånger utan problem. Apropå prognos. (Sen anser jag att något är fundamentalt fel i foder/vård eller hos hästen om den måste öppnas så många ggr och att man inte bör hålla hästar så alt inte använda sådana hästar i avel).

Så jag tror åka i tid är a och o. Men att som sagts många åker in väl sent. Såklart inte alla, vet de som lastat inom 30 min från symptom och hästen har inte överlevt fram till operationsbordet ändå.
 
Klart att ju kortare restid ju större chans att de klarar sig. Sen kanske man åker in direkt istället för att ringa ut veterinär om det är kort väg och hästen är på benen.
Kompisarna bor i mitt område så de har haft samma förutsättningar som jag har vad gäller att ta sig till djursjukhus. Skulle bott kvar i Norge, där hade jag 1,5 timme till Veterinærhøgskolen.
 
Klart att ju kortare restid ju större chans att de klarar sig. Sen kanske man åker in direkt istället för att ringa ut veterinär om det är kort väg och hästen är på benen.
Kompisarna bor i mitt område så de har haft samma förutsättningar som jag har vad gäller att ta sig till djursjukhus. Skulle bott kvar i Norge, där hade jag 1,5 timme till Veterinærhøgskolen.

Hur långt var det ni hade?

Jag kan ju känna att vid tex misstänkt tarmvred är de där åtta milen jävligt långa (tar ca 2 h med släp). Men inser ju att jag är väldigt lyckligt lottad ändå jmf med många många. Det här är ju det nordligaste alternativet som finns, och det är väldigt mycket land kvar uppåt :/

Fick magomvridning på en hund. Den kan man ju kasta i bilen och köra i helt andra hastigheter än med släp (allrahelst släp med sjuk häst) men det kändes evighetslångt i alla fall. Och värsta resan jag gjort i mitt liv. Vi hann in men det var på håret och var lite touch and go tills op var över. (De var tvungen stabilisera några h efter akutbehandling men innan akutop, han hade inte klarat narkosen annars). Men gick fantastiskt fint tillslut.
Men tanken på samma läge med häst, även om det inte är lika sanslöst bråttom med häst, gör mig livrädd.
 
Har valt hög självrisk på den jag kunde välja på, blir det riktigt dyrt hos vet så känns det som att det inte spelar någon större roll med någon/några tusen till.
 
Flera djursjukhus? Veterinärerna är kanske duktigare och det finns bättre rutiner också? Varierar säkert mellan kliniker i Sverige hur stor överlevnadsprocent de har också. Jag har ett par kompisar som förlorat sina hästar under och efter buköppning. Känner faktisk ingen som det har gått bra för...

Vi hade ett sto som överlevde 2 buköppningar utan komplikationer.
Så nog kan det gå bra också :)
 

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med veterinär är tillkallad. Just nu känns det som hela min värld rasar. Det händer lite mer än jag vill just nu på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 656
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 696
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 969
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp