Försäkringsbelopp liv resp veterinärvård

Det som kostar mer än 60.000 är större operationer. Om man inte vill utsätta hästen för det så ser jag ingen mening i att ha 120 i vet vård. Bara onödiga pengar.

Fast jag håller inte med.

1 dygn på djursjukhus kan dra iväg 25 000 kr ganska lätt. Det är nästan hälften av de 60'. Har man haft lite otur samma år, och t ex har en kolik behandlad hemma a 7 000 kr, en sårskada på prima jourtid för lika mycket så då är "bara" 21 000 kr kvar. Vilket kan räcka alldeles utmärkt, men också bli svettigt.

Men i sig inte alls livshotande saker, som har en bra prognos, kan dra iväg otäckt mycket. Till viss del beror det såklart på var man bor, om man riskerar att få betala svindyr resa på jourtid eller inte osv. Men jag tar gärna högre än 60' även på de som absolut inte ska buköppnas eller vårdas på djursjukhus för saker med dålig prognos eller liknande.

Men ett ex ur verkligheten. Plötsligt kan hästen inte äta. DV kommer ut, undersöker osv men är tveksam men ev en tandfraktur. DV kostar 3500 kr jour vardag. Remitteras till klinik. På klinikbesöket hittas en frakturerad tand, och en rtg tas för att se hur käkbenet ser ut. Det rensas upp etc vid frakturen. Besöket kostar drygt 3500 kr. Haken är att hästen äter inte bättre. Nytt klinikbesök, där det upptäcks att det är infekterat och en del av frakturen är kvar. Kostar 5000 kr. Jag har inte tagit med medicinkostnader. Men där är 12 000 kr förbrukade.

Hästen visar atypisk kolik. Tydlig magsmärta men magen är igång. DV ut akut. 7200 kr. Hästen blir inte så mkt bättre, bokas tid för gastroskopi på klinik, misstanke magsår. Kvällen innan blir hästen sämre och körs in akut. Första dygnet kostade 25 000 kr. Magsår konstateras och hästen sätts på behandling och får stanna några dagar, totalt tror jag det var 4 eller 5 dagar. Dessa ytterligare dagar kostar 13 000 kr (mkt är medicin). Totalt 45 200 kr.

Om ovan händer samma försäkringsperiod (vilket det gjorde) så är i princip hela försäkringen förbrukad om man har 60', exakt hur mkt som är förbrukat beror på vilken självrisk man har.

Jag har den hårda vägen lärt mig även hur lite 100' räcker när det börjar jävlas, och då min absolut största anledning att ha försäkrat är att ha råd att behandla och INTE stå i ett läge där det är en god prognos men jag av ekonomiska skäl måste ta bort så har jag valt att alltid på alla, även små sällskapstomtar, ha så hög veterinärvård som möjligt. Behövs den inte är ingen gladare än mig.

Livförsäkringsmässigt ligger mina ganska lågt, men jag vill som minst kunna täcka större delen av avlivningskostnaderna om det går så, dvs jag vill minst 5000 kr i liv.
 
Men SJÄLVKLART ska du göra det?! Menar du allvar?! För det första ska du ALLTID berätta att hästen är oförsäkrad. Priserna blir helt annorlunda.När du sedan ska hämta hästen ber du att de mailar fakturan först för påseende. När du fått underlaget meddelar du att de kan direktreglera med det bolag du nu har. Då kan det inte ändra prissättningen mellan att du fått fakturan och det blir tal om försäkring.

Vem om inte konsumenten ska påtala brister i priserna? Menar du att alla som gånger annan påtalar att marknaden har makten har fel?

Det där är lite intressant. Jag har aldrig upplevt minsta skillnad i pris försäkrat kontra oförsäkrat. Däremot oförsäkrat så har de ibland gjort så lite som möjligt eller hur man ska säga, de har avstått från undersökning/behandling som inte är strikt nödvändig men som skulle ha optimerat. Det har även chansats lite mer, att det kan vara X och för att veta det behöver vi röntga. Men vi provar behandla mot Y, och hoppas det är det, annars får vi röntga sen. Och underförstått hoppas att X då går att behandla.

Jag brukar även på oförsäkrat djur säga ifrån där, att ta den där jäkla röntgen om det är vad som är bäst.

Men som sagt, taxan har varit identisk. Inneliggande försäkrat djur har kostat X kr/dygn, inneliggande oförsäkrat djur har kostat X kr/dygn. Däremot kan man med både försäkrat eller oförsäkrat djur spara pengar genom att stryka vissa saker, om man vill det. Går bra att be om även med försäkrat djur.

Sen säger jag inte att det inte finns kliniker som har olika tariffer, men jag har haft turen (?) att inte stöta på dem.
 
Hittade en gammal faktura från 2007 när min häst stod på Slöinge ett par dagar med en allvarlig skada i hoven. Vi ägde honom inte då och jag undrar om inte uppfödaren fick ett betydligt bättre pris än vad vi skulle fått om vi bara lämnat honom och direktregelerat o sett glada ut? Därför tvekar jag, men å andra sidan så vet jag oxå att jag är helt hopplös på att pressa några priser öht. Jag tjatar liksom på hovslagaren om att hon ska höja priserna :p

Okej, min häst skadade sig fredagen den 2/1 2007. Dvs trettondagsafton och två röda dagar på helgen. Han kom in någon gång under eftermiddagen mellan 15-18. Han log dessutom upp huvudet under sin vistelse där och fick sys ihop. Vi hämtade honom följande torsdag fm. De hade avlägsnad ca halva hovväggen under totalnarkos står det under åtgärd och sedan var det lite krångel med kötthoven och han var gipsad osv. Tänderna hade även åtgärdats för 1490 kr när han ändå var inne. Sedan var det sjukbeslag och div återbesök med bandagebyten i totalt en månad. Sista specifikation är alltså sjukbeslaget 5/2 2007.

Totalsumma: 16 657 kr INKL moms.

Slöinge djursjukhus som sagt.

Bla så var dygnsavgiften 595 och återbesöksaviften 385 kr, vet ej om de priserna står med eller utan moms. Jag har svåart att tro att uppfödaren uppgav honom som oförsäkrad.

Det är ju helt sjukt om man jämför med vad vissa i tråden skriver?! Visst är det 8 år sedan men det är ju också sjukt om bara tiden medverkat till höjningen....
 
Jag tror de flesta hade mått bra över att se över sin hästhållning. Friskvård för hästar. DÅ hade det på allvar blivit skillnad i både premier och priser på veterinärvård. Nu är marknaden så stor och icke-ifrågasatt att det finns gott underlag för alla och knappast någon riktigt konkurrens om kunderna.

De som har vettig hästhållning och god ridning och hästkunskap har också mindre veterinärvårdskostnader. Det går faktiskt att påverka den kostnaden i hög grad, genom att vara kritisk när man köper häst (kommer detta djur att passa för mig, min kunskap, min ridning och mina ändamål?), kritisk i sin hästhållning (verkligen göra det bra för HÄSTEN med mycket utevistelse i BRA hagar och bra fodringsrutiner) och ställa krav på vilka hästar som går att sälja. Vilka kamelök som helst går ju att kränga iväg, trots att det är felställningar, konstig kroppsbyggnad och avsett för en helt annan gren.

Vips! går hästen sönder och sedan är karusellen igång. Mycket få fall är ju trots allt rena trauma.

Var det ett svar till mig?

Jag undrar: Hur gör du rent praktiskt? Min häst är ju redan inskriven hos de kliniker vi skulle kunna besöka vid olycka (vet i Halmstad, Evidensia Flyinge och Hbg). Känns ju helt dumt o inte säga hans namn o påstå att han är oförsäkrad :o

I mitt fall så undrade jag ju just om trauman. Hältutredningar är ju inte lika akut, där känner jag inte att taket i försäkringen är något superproblem.
 
Min häst klarade ju 2 operationer plus 2 veckor på klinik för 60'. Så det räcker långt, då medräknat medicinen också. Det är ju bara otur om man råkar ut för två sådana grejer på samma år, då blir det jobbigt med 60..

När var det? Privat klinik? Shit vad det verkar skilja...
 
Jag har också Agria och har tagit bort A1 (typiskt just nu) men historiskt sett går jag bara back på A1 och betalar hästarna flera gånger..
Har däremot A2 på hästens köpesumma då den premien är väldigt billig.
Jag köper inga jättedyra hästar så jag sparar hellre ihop till en ny än att ge fb en massa pengar.
Däremot har jag valt att lägga pengar på en bra veterinärvårdsförsäkring så jag har 120' och tilläggsförsäkringar eftersom hästen är en familjemedlem som vi älskar och vill inte behöva avliva pga ekonomi.
Jag väljer även i största möjliga mån att välja privata kliniker med vettiga priser.
Undviker tex Evidensia med största möjliga mån.

Nu känner jag mig jätteförvirrad, har fått för mig att A2 typ inte täcker något. Men det täcker inte typ ridrelaterade hältor bara eller?

Evidensia undviker jag också gärna efter att jag läste på om riskkapitalistmen men både min sadelutprovare kommer till Hbg och är det något akut åker man (väl?) till Hbg när man bor i Skåne.
 
Fast jag håller inte med.

1 dygn på djursjukhus kan dra iväg 25 000 kr ganska lätt. Det är nästan hälften av de 60'. Har man haft lite otur samma år, och t ex har en kolik behandlad hemma a 7 000 kr, en sårskada på prima jourtid för lika mycket så då är "bara" 21 000 kr kvar. Vilket kan räcka alldeles utmärkt, men också bli svettigt.

Men i sig inte alls livshotande saker, som har en bra prognos, kan dra iväg otäckt mycket. Till viss del beror det såklart på var man bor, om man riskerar att få betala svindyr resa på jourtid eller inte osv. Men jag tar gärna högre än 60' även på de som absolut inte ska buköppnas eller vårdas på djursjukhus för saker med dålig prognos eller liknande.

Men ett ex ur verkligheten. Plötsligt kan hästen inte äta. DV kommer ut, undersöker osv men är tveksam men ev en tandfraktur. DV kostar 3500 kr jour vardag. Remitteras till klinik. På klinikbesöket hittas en frakturerad tand, och en rtg tas för att se hur käkbenet ser ut. Det rensas upp etc vid frakturen. Besöket kostar drygt 3500 kr. Haken är att hästen äter inte bättre. Nytt klinikbesök, där det upptäcks att det är infekterat och en del av frakturen är kvar. Kostar 5000 kr. Jag har inte tagit med medicinkostnader. Men där är 12 000 kr förbrukade.

Hästen visar atypisk kolik. Tydlig magsmärta men magen är igång. DV ut akut. 7200 kr. Hästen blir inte så mkt bättre, bokas tid för gastroskopi på klinik, misstanke magsår. Kvällen innan blir hästen sämre och körs in akut. Första dygnet kostade 25 000 kr. Magsår konstateras och hästen sätts på behandling och får stanna några dagar, totalt tror jag det var 4 eller 5 dagar. Dessa ytterligare dagar kostar 13 000 kr (mkt är medicin). Totalt 45 200 kr.

Om ovan händer samma försäkringsperiod (vilket det gjorde) så är i princip hela försäkringen förbrukad om man har 60', exakt hur mkt som är förbrukat beror på vilken självrisk man har.

Jag har den hårda vägen lärt mig även hur lite 100' räcker när det börjar jävlas, och då min absolut största anledning att ha försäkrat är att ha råd att behandla och INTE stå i ett läge där det är en god prognos men jag av ekonomiska skäl måste ta bort så har jag valt att alltid på alla, även små sällskapstomtar, ha så hög veterinärvård som möjligt. Behövs den inte är ingen gladare än mig.

Livförsäkringsmässigt ligger mina ganska lågt, men jag vill som minst kunna täcka större delen av avlivningskostnaderna om det går så, dvs jag vill minst 5000 kr i liv.

Vad för sjukhus var det?

Jag tänker också på avlivningskostnader mm men då ska man kanske sänka till 10 iaf :)
 
När var det? Privat klinik? Shit vad det verkar skilja...
Det var hallands djursjukhus, antar det är privat? Första vändan med 2 veckor på klinik plus 1 operation kostade runt 48'. Den andra operationen ihop med medicinen kostade 12'. Så det var faktiskt relativt exakt. Kanske plus ett par kronor över. Detta var förra året.
 
Nu känner jag mig jätteförvirrad, har fått för mig att A2 typ inte täcker något. Men det täcker inte typ ridrelaterade hältor bara eller?

Evidensia undviker jag också gärna efter att jag läste på om riskkapitalistmen men både min sadelutprovare kommer till Hbg och är det något akut åker man (väl?) till Hbg när man bor i Skåne.

Du har rätt A2 gäller typ ingenting.
Den gäller om man måste ta bort hästen akut, tex fraktur eller kolik.
Därav den är betydligt billigare än A1 som täcker även användbarhet.
Men om jag ser till alla mina år med hästar så är det bara två inkl Lina där A1 skulle löna sig. Ser jag det totalt sett går jag + på att bara ha A2 eller ingen livförsäkring.
Istället har jag väldigt hög veterinärvård som täcker hältor, mediciner, avlivning osv.
Livförsäkring är ju liksom bara en summa pengar man har försäkrat på olika villkor och spelar ingen roll för behandling.
Det är ju veterinärvårdsförsäkringen som styr behandlingen.

Vad gäller kliniker så åker jag dit jag måste.
Men närmsta klinikerna är som tur är privata och kan göra nästan allt.
Är det något väldigt stort som är akut så skulle jag överväga att ta bort hästen iaf då Strömsholm och Ultuna är några timmar bort för mig.
Däremot kan det ju krävas behandling på tex Strömsholm som inte är urakut men klinikerna här hemma inte kan fixa och har god prognos, då åker jag såklart till Strömsholm iaf. Hästens väl går först :)
 
Okej, dags för lite kostnader.

Nu:
A1 Liv 30 000 - 2 573
A1 Vet 60 000 - 1 619
Självrisk 2 950 kr
Kostnad: 4 192

Förslag:
A1 Liv 10 000 - 796
A1 Vet 120 000 - 2 661
Självrisk 2 950 kr
Kostnad: 3 457

Hur har ni gjort med självrisken? Funderar på att höja till 5 000 kr, har mittemellanbeloppet nu.

Isf blir det:
A1 Liv 10 000 - 796
A1 Vet 120 000 - 1 620
Självrisk 5 000 kr
Kostnad: 2 416
 
Det var hallands djursjukhus, antar det är privat? Första vändan med 2 veckor på klinik plus 1 operation kostade runt 48'. Den andra operationen ihop med medicinen kostade 12'. Så det var faktiskt relativt exakt. Kanske plus ett par kronor över. Detta var förra året.

Coolt. För det är väl samma som Slöinge? Där min häst var 2007. Alltså verkar de kunna hålla "liknande priser som förr" om man bara jämför med resten av svaren i tråden och min hästs kostnad där.
 
Att byta A1 Liv till A2 liv i mitt fall skulle göra en skillnad på
A1 796 kr
A2 456 kr
= 340 kr/år.

Känner mig mesig och behåller nog A1 :o
 
Slarvigt och lite sammanfattat citerat ur Agrias försäkringsvillkor 2014

A2 liv täcker skador som är så allvarliga att hästen måste avlivas på plats eller i direkt följd av skadan. Eller om den blir så sjuk att den dör eller måste avlivas. Veterinärmedicinsk expertis måste bedöma att skadan/sjukdomen är så allvarlig att fortsatt vård är till ingen nytta.
Så hänvisar de till "särskilda begränsningar" där det står att det A2 inte täcker om skadan involverar sena, led, gaffelband eller ligament. Och även lite annat såsom rörelsestörning, hältor, skador på rygg, lynnesfel, fraktur som visar tecken på artrosförändring mm.mm.

@mackan skrev vid nått tillfälle att man i princip får ut A2 liv om hästen blir träffad av blixten i hagen och dör. Tycker det är en utmärkt sammanfattning av a2 och hsr därför valt att spara in de kronorna som det kostar att ha hästen A2 försäkrad.
 
Att byta A1 Liv till A2 liv i mitt fall skulle göra en skillnad på
A1 796 kr
A2 456 kr
= 340 kr/år.

Känner mig mesig och behåller nog A1 :o

Med den där lilla skillnaden skulle jag också behålla A1, det är ju ingen skillnad att tala om.
Islänningen har jag fullförsäkrad i A1, men hans A1 kostar småpengar och premien kommer inte upp ens i närheten av hans inköpspris på en normal livstid.
Linas däremot skiljer det många 1000lappar på...
 
Om hästen inte är försäkrad så kostar det hälften av det du uppger!

Nej, inte på "mina" kliniker i alla fall. Jag har haft både oförsäkrade djur och försäkrade djur och så har även bekantskapskretsen. Det skiljer inget i pris. Akutavgiften är samma, ett vårddygn kostar samma, mediciner och behandlingar av samma slag kostar lika osv.
 
Vad för sjukhus var det?

Jag tänker också på avlivningskostnader mm men då ska man kanske sänka till 10 iaf :)

Inlagda där var på Ultuna. Men förutom själva grundkostnaden så beror ju slutnotan mkt på vilken vård som krävs. Märktes tydligt när jag hade en inlagd två veckor. Kan leta upp räkningen, den var hög men inte så hög man kunde befarat. Men jag fick aktuellt pris varje dag, och första dygnen när han var sjukt dålig så kostade det skjortan. Det var över 30' på tre dygn. Slutnotan var på 68 000 kr så resterande 10 dagar var inte alls lika illa. Vissa dygn kostade bara typ 1500 kr. Sen kom dygn när han mådde sämre, stod på intensivövervakning, behandlades och det gjordes massa undersökningar - och då kostade det skjortan igen.

Därför det blir svårt jmf kostnaden för en v på klinik i ett fall med ett annat.

Hans 2 v kostade, exkl moms, år 2009
Undersökning/behandling 6949,50
Bilddiagnostik 2542.50
Laboratorieundersökningar 8 399
Narkos/sedering/anestesi 792 kr
Operation 1681 kr
Medicin 15 625,33
Stationärvård dagavgift 19 972
Akutavgift 3500
Intyg 392 kr
Avlivning 3 802
Omhändertagande/kremering 1100
Direktreglering 155

Men större delen av summa ligger på ungefär hälften av dagarna

Hade en annan där 3 v. Först en stor op och sen i princip bara uppstallning och observation. Kostade under 30' några år innan. Så kan skilja sjukt beroende på vad de gör när de väl står där
 
Men varför behövde han stå på klinik 2 veckor? Måste ju ha varit ett större ingrepp typ buköppning om behandlingen inte kunde fortsätta hemma? Och sånt ville inte TS utsätta sin häst för. Jag skulle heller aldrig låta mina hästar genomlida det.

Oftast är det helt onödigt att de står kvar på klinik så länge och de har det mycket bättre hemma. Vad kan kliniken göra som du inte kan göra själv med ev assistans av distriktsvet? Större operationer som kräver narkos och avancerad diagnostik tex MR. All övrig behandling så som röntgen, ultraljud, sårvård, medicinering och iv vätska går alldeles utmärkt att fixa hemma, åtminstone om man har lite koll (en nybörjare kanske inte kan hantera en sjuk häst). Men klart att kliniken försöker hålla kvar hästarna så länge de kan, de tjänar ju sjukt mycket pengar på det!

Men de gör inget särskilt med hästen, den står bara där och samlar in pengar... Det du betalar för är en snuskigt dyr box. De vakar inte ens över hästen på natten! När min fick kolik pga för våldsam medicinering och stress på kliniken gick sista ronden kl 23 och nästa kl 7!! Så länge hade jag aldrig i livet lämnat honom ensam!! Har jag en sjuk häst sover jag i stallet, måste jag gå in kollar jag på den i kameran hela tiden. finns inte på kartan att lämna den ensam och obevakad i 8 timmar. Tog hem hästen och stoppade all medicin förutom vätska och hade jag inte gjort det så hade han ej överlevt, det är jag helt säker på. Gå med honom gjorde jag för fasen själv också, fanns ingen som hade tid att gå så ofta som en kolik kräver.

De flesta har inte en susning om vad som sker med hästen på en klinik, de lämnar den och åker hem i tron om att det är det bästa. Det gjorde inte jag så jag har sett hur lite som faktisk görs. Detta var en klinik med gott rykte! Det finns inte tid att ge varje häst det de behöver. En annan häst hade stått där i flera veckor, ägaren hade hälsat på en gång... Den hästen tog de bara ur boxen när det mockades... Den hade en sårskada så den skulle helt klart ha mått bra av rörelse. Att låta hästen stå kvar på klinik är en falsk trygghet. De läker garanterat bättre hemma där det är lugnt och de får massa uppmärksamhet och kärlek.

Jag kommer aldrig lämna en häst på klinik igen, jag har numera mycket bra veterinärer som kommer ut. Skulle jag vara tvungen att utföra något på klinik så kommer vi åka hem samma dag. Buköppning och liknande är inte aktuellt, anser inte att det är förenligt med djurskyddslagen och vet att mina hästar inte skulle klara av det. Tänker man att såna operationer ska utföras är det bra att ha 120.000, annars behövs det inte. Men det är upp till var och en hur mycket pengar ni vill stoppa in i bolagen, är fritt fram att fullförsäkra och betala 15.000 i året i försäkring om man tycker det känns bra. Men tänk på att det är pga er som låter klinikerna göra precis som de vill med era djur pga att försäkringen tar allt att vi har helt vansinniga priser på veterinärvård här i Sverige. I tex Tyskland kostar exakt samma ingrepp hälften så mycket. Båda bolagen och djurägare måste börja ifrågasätta mer!
 
Men varför behövde han stå på klinik 2 veckor? Måste ju ha varit ett större ingrepp typ buköppning om behandlingen inte kunde fortsätta hemma? Och sånt ville inte TS utsätta sin häst för. Jag skulle heller aldrig låta mina hästar genomlida det.

Oftast är det helt onödigt att de står kvar på klinik så länge och de har det mycket bättre hemma. Vad kan kliniken göra som du inte kan göra själv med ev assistans av distriktsvet? Större operationer som kräver narkos och avancerad diagnostik tex MR. All övrig behandling så som röntgen, ultraljud, sårvård, medicinering och iv vätska går alldeles utmärkt att fixa hemma, åtminstone om man har lite koll (en nybörjare kanske inte kan hantera en sjuk häst). Men klart att kliniken försöker hålla kvar hästarna så länge de kan, de tjänar ju sjukt mycket pengar på det!

Men de gör inget särskilt med hästen, den står bara där och samlar in pengar... Det du betalar för är en snuskigt dyr box. De vakar inte ens över hästen på natten! När min fick kolik pga för våldsam medicinering och stress på kliniken gick sista ronden kl 23 och nästa kl 7!! Så länge hade jag aldrig i livet lämnat honom ensam!! Har jag en sjuk häst sover jag i stallet, måste jag gå in kollar jag på den i kameran hela tiden. finns inte på kartan att lämna den ensam och obevakad i 8 timmar. Tog hem hästen och stoppade all medicin förutom vätska och hade jag inte gjort det så hade han ej överlevt, det är jag helt säker på. Gå med honom gjorde jag för fasen själv också, fanns ingen som hade tid att gå så ofta som en kolik kräver.

De flesta har inte en susning om vad som sker med hästen på en klinik, de lämnar den och åker hem i tron om att det är det bästa. Det gjorde inte jag så jag har sett hur lite som faktisk görs. Detta var en klinik med gott rykte! Det finns inte tid att ge varje häst det de behöver. En annan häst hade stått där i flera veckor, ägaren hade hälsat på en gång... Den hästen tog de bara ur boxen när det mockades... Den hade en sårskada så den skulle helt klart ha mått bra av rörelse. Att låta hästen stå kvar på klinik är en falsk trygghet. De läker garanterat bättre hemma där det är lugnt och de får massa uppmärksamhet och kärlek.

Jag kommer aldrig lämna en häst på klinik igen, jag har numera mycket bra veterinärer som kommer ut. Skulle jag vara tvungen att utföra något på klinik så kommer vi åka hem samma dag. Buköppning och liknande är inte aktuellt, anser inte att det är förenligt med djurskyddslagen och vet att mina hästar inte skulle klara av det. Tänker man att såna operationer ska utföras är det bra att ha 120.000, annars behövs det inte. Men det är upp till var och en hur mycket pengar ni vill stoppa in i bolagen, är fritt fram att fullförsäkra och betala 15.000 i året i försäkring om man tycker det känns bra. Men tänk på att det är pga er som låter klinikerna göra precis som de vill med era djur pga att försäkringen tar allt att vi har helt vansinniga priser på veterinärvård här i Sverige. I tex Tyskland kostar exakt samma ingrepp hälften så mycket. Båda bolagen och djurägare måste börja ifrågasätta mer!

I det fallet som kostade 68 000? Han behövde stå på klinik för att han var fruktansvärt sjuk. Han hade inte överlevt hemma. Nu överlevde han inte ändå, och jag var medveten om den dåliga prognosen. (Det var därför jag inte tog med det som ex på hur lite 60 000 räcker med otur, just för det är sådant som är ekvivalent med t ex buköppning och andra stora ingrepp med tveksam prognos).

Jag vet exakt vad de gjorde på kliniken, och jag är otroligt tacksam för det. De slet som djur för att rädda livet på min häst. När han kom in så fick han två olika dropp, de förberedde en donatorhäst för blodtransfusion och sen på natten gav de honom akut blodtransfusion. Han stod på övervak med mycket tät tillsyn första dygnen. De tog prover, de gjorde bukpunktat, de röntgade, ultraljudade osv. Och medicinerade. Övrigt som gjordes under den där tiden därinne var att ta flera bukpunktat och röntgen, en mycket lång räcka blodanalyser, urinanalys, analys av punktatet, de gick upp med kamera i urinvägarna, osv osv osv.

De stabila dagarna gjordes inte mer än höll ett öga på, medicinerade och analyserade blodvärden. Tyvärr blev han aldrig stabil mer än några dagar i stöten, sen krashade han. Jag har läst journalen, den med dag för dag anteckning. Han har fått en ofantlig massa state of the art vård, och 68 000 kr är billigt sett till vad de gjorde. De slet som djur.

Det var just därför jag skrev att det är väldigt olika, man kan inte jämföra priser för "en vecka på klinik" utan att veta vad de de facto gjort med hästen den där veckan.

Min hade inte överlevt natten hemma om han inte tack vare en envis distriktare kommit in den där natten (djursjukhuset ville först inte ta emot, de tyckte inte det var akut nog. De ändrade sig raskt när han kom in). Och han hade inte kunnat stå hemma ens med dagliga besök av veterinär hemma. Han stod på intensivvård halva perioden, och var då oerhört resurskrävande.

Och han hade tillsyn en gång i timmen även på natten, och mer än en natt fick veterinären jobba med honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med veterinär är tillkallad. Just nu känns det som hela min värld rasar. Det händer lite mer än jag vill just nu på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 656
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 696
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 969
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp