Bukefalos 28 år!

Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Status
Stängd för vidare inlägg.

miss_lillamy

Trådstartare
Usch, jag har jätteont i magen och är galet orolig för min två dygn gamla fölunge (Sparrow Jack). Han fick igår morse åka akut in till Ultuna eftersom han var slö och väldigt apatisk och ville inte dia. Väl på Ultuna fick han plastma och antibiotika och dropp. Stoet hade sprutat mjölk ett dygn innan fölis föddes, så antagligen fick han inte i sig tillräckligt med råmjölk.
Ultuna skulle bara höra av sig om han blev sämre, och det har dom inte gjort.

Jag har inte kunnat sova på hela natten eftersom jag är så orolig. vad har ni för erfarenheter om föl med för lite antikroppar? Brukar dom överleva? Hur länge fick era vara kvar på klinik?

Jättetacksam för svar.
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Jag har tyvärr inga erfarenheter av det men håller tummarna för att allt går bra med lillen!:)
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Usch då håller tummarna för dig.

Mitt sto läckte råmjölk ca 1 vecka innan fölning. Fölet föddes på dygn 309. jag gjorde en fölcheck och värdet ver 400-800mg. Dem ska ha över 800, så det var ju ionte jätte allvarligt med mitt föl.

Men jag tog ut vetrinär istället för att köra in till djursjukhus.
Men obs min var pigg och helt notmalt förutom väldigt liten och med för lite antikroppar. det räckte att ge min 1 liter plasma.

Lycka till kram

Det är väldigt bra att göra en fölcheck även om fölen är som det ska, det kan vända väldigt snabbt
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Tack så mycket för svar. Jo jag har läst mycket om det här på buke, göra fölcheck och ha råmjölk i frysen när fölet kommer. Dom skulle bara ringa från Ultuna om han blivit sämre och det har dom tack gude gud inte gjort än.
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Jag håller också tummarna för din lilla fölis och förstår att du inte kan koppla av. Kan du inte ringa in och höra hur det går för den lille?
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Jo, det borde jag kanske göra. När vi lämnade honom där så var dom väldigt tydliga med att säga "vi ringer om han blir sämre, annars hör vi av oss imorn efter ronden". Och nu är klockan snart 13 så ronden borde verkligen vara klar för länge sedan. Ska ta och slå dom en signal nu på en gång :)
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Ja Ultuna har sina tider, de har ingen brådska att ringa om det inte är akut.. har jag märkt;)
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Rent allmänt så brukar alla köra efter principen "hör du inget är allt bra"

Min erfarenhet är (egenupplevd och andras) att när de väl fått plasma så piggar de på sig fort och brukar förbli det också utan men för framtiden.

Det man dock ska tänka på är att eftersom den redan blivit dålig och svag och är utan antikroppar så finns risken att den dragit på sig en infektion vilket ju då kan medföra problem.
Men vettarna är ju medvetna om det och bruka vara duktiga på att ta b.p och kolla infektionsbild så att de snabbt kan sätta in antibiotika vid behov.

En refraktometer är jättebra att ha, då kan man själv kolla vad mjölken fölungen får i sig första timmarna har för antikropps värden och utifrån det ta beslut om man behöver ge extr, bättre, råmjölk eller sätta in plasma direkt utan att hamna på djursjukhuset.

Lycka till!
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

En refraktometer är jättebra att ha, då kan man själv kolla vad mjölken fölungen får i sig första timmarna har för antikropps värden och utifrån det ta beslut om man behöver ge extr, bättre, råmjölk eller sätta in plasma direkt utan att hamna på djursjukhuset.

Lycka till!

Har en invändning på dit inlägg ;)

Reffen är bra att ha MEN:

Man måste vara väl medveten om att den nyfödda ungens upptagningsförmåga av antikroppar är avgörande.

Ett prov som visar mer än väl godkänt på reffen betyder alltså inte att ungen klarar sig igenom en foalcheck utan att sedan behöva plasma.

Reffen ger en fingervisning och så kan man ta råmjölk från frysen om det behövs.

Men foalcheck är absolut viktigast i sammanhanget.
Det är DÄR man kan fixa och dona utan att behöva knata iväg till kliniken.

Fick jag bestämma så skulle samtliga föl som föds i detta avlånga land få gå igenom en foalcheck inom 24 timmar efter födsel. :D

Då skulle klinikerna inte få den anstormning av föl med usla antikroppsvärden som det är nu.

AM
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

KL.
Jag fick räkningen på mitt Foalcheck idag.Tyckte det blev billigt!
Foalcheck:
IgG-antikroppar hos föl.
Lila rör.
Pris 550 kr inkl moms

Detta borde alla göra.Enkelt och billigt.

TS:Hoppas det går vägen med din fölunge!
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Tack för alla era svar. Har pratat med Ultuna nu. Fölis har en jätteinfektion i kroppen. Han är därimot pigg som tusan nu och bockar runt i boxen och dricker mycket och ofta från sin mamma. Han får dropp i omgångar och antibiotika. Veterinären sa att man inte kan tro att det är samma häst om man ser honom i boxen och tittar på hans värden på pappar. Värdena är väldigt dåliga så än så länge är det för tidigt att ropa hej, eftersom det på föl kan vända väldigt snabbt. Men det verkar lovande att han är så pigg och vill äta hela tiden.

Tack för eran omtanke :D
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Just det.. kan lägga till att vi redan nu efter 1,5 dygn är uppe i 20000:-. Det är ju lätt att säga att det inte spelar någon roll, bara han överlever och det stämmer ju sjävlfallet! Men inte utan att det kommer svida i plånboken! Självrisk 2600, rörlig 20% och än är vi inte färdiga.

Men har jag inte råd får lilla Sparrow Jack när (om) han blir frisk dra fram sitt piratsvärd och slå sig fri och springa ut i friheten med sin prinsessa och alla guldmynt.
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Det är just det här man lurar sig på.

Ungen kan se hur pigg ut som helst men igentligen vara riktigt sjuk.
Då, som nyfödd, eller dom första 2 dygnen.

Därför är det väldigt bra med en foalcheck.

AM
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Förstår det, vi blev lurade. Vi släppte ut mamma och föl i hagen när fölis var ca 10 timmar och bockade runt i boxen. Väl i hagen travade han omkring och var nyfiken och glad. Dom var bara ute en stund och gick sen in i boxen igen för att vila och sova under natten. Nästa morgon var han helt apatisk och vägrade äta.

Fölis på Ultuna

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31220000-31229999/640x480/31227630.jpg?0

Fölis ca 8 timmar gammal

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31220000-31229999/120x120/31227620.jpg?0

Fölis i hagen ca 10 timmar gammal

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31220000-31229999/120x120/31227623.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31220000-31229999/120x120/31227614.jpg?0
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

KL
Min fölis född den 6 juni i år hade precis som din bebis en mamma som läckte råmjölk före fölningen. Han blev hängig med feber när han var fyra dagar gammal. Vi gjorde foalcheck och han låg på 400 (ska ha minst 800) och vi valde att åka till Ulltuna med honom. Där fick han precis som din plasma, dropp och antibiotika. Han var pigg och feberfri redan dagen efter. Låg dock högt i infektionsvärde även om både navel och leder såg bra ut.

Eftersom det är en smittorisk att ha dem på klinik bad jag att få hem fölungen redan dagen därpå. Vi sprutade fölungen med ethacilin morgon och kväll samt hippotrim i munnen. De första tre dagarna fick han magsårsmedicin. Begränsad utevistelse för att han skulle vila ordentligt. Sju dagar senare togs blodprov av distriktsveterinären. Värdena hade sjunkit massor men eftersom de fortfarande var något höga fick vi fortsätta med antibiotikan (inte jätteroligt att spruta en liten fölis två gånger per dag men vad gör man). Tog nya prover efter ytterligare en vecka och de var bra. Nu går han på bete tillsammans med kompisen och verkar *peppar, peppar* helt frisk.

Mitt dygn på Ulltuna gick på 15500 kr. Tur att man har försäkring i de lägena. Man har inte råd att vara oförsäkrad när veterinärpriserna skenar så som de gjort de sista åren.

Lycka till med din fölunge och jag hoppas att han snart är frisk igen!
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

*kl*
Mitt föl född den 6/6 var också pigg och sprang över stockar och stenar och brallade på som fasen tills hon var ca 12 timmar gammal då hon fick diarrè och blev hängig och apatisk.

Kallade ut distriktsveterinären som gjorde en foalcheck och kollade mjölken med en reflektometer. Mjölken var godkänd men inte mer än så och foalchecken var utan synpunkter, måndag morgon kl 7.30 tog vi dock beslutet att åka in med dom till Strömsholm där dom behandlade hennes diarrè som orsakades av en medfödd infektion och dom höll även koll på hennes värden och såg till att hon diade regelbundet vilket gjorde att hon klarade sig utan antibiotika och fick komma hem 48 timmar senare med Diarsanyl behandling i tre dagar.

Vi har dock fått upprepa den behandlingen en gång och kombinerat den med Pro paste för att hjälpa henne på traven men idag är hon 22 dagar gammal och skuttar runt som en tok :love:
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Mitt sto läckte också väldigt mycket mjölk och eftersom det var första gången för både henne och mej så hade jag väldigt nära kontakt med en veterinär. Han var alltså beredd att komma direkt när hon hade fölat för att ge plasma. Vilket han också gjorde och dagen efter gjordes en foalcheck med utmärkta värden.
Vet påpekade att det är väldigt ofta han kommer ut till hängiga föl som kanske är en eller ett par dagar gamla och först när han kommer ut så får han reda på att stoet läckt mjölk innan fölningen. I en del fall är det redan för sent men många fall går det att rädda fölis, men den står där med förhöjd infektionsrisk mm.
Så vad jag vill säga (som han sa till mig) är att det är mycket bättre att ringa vet innan fölningen om stoet läcker mjölk (om man inte har extra råmjölk sen innan såklart) så att fölet kan få sina antikroppar direkt istället för att hinna bli dålig först.
 
Senast ändrad:
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

kl

Fast jag har lärt mig (det kan vara fel), att dålig antikroppshalt vid födseln märker man inte så tidigt. Ungen lever länge på mammans antikroppar. När jag hade ett sto som läckt mjölk länge förra året (låg på 15 på reffen vid fölning) så sa alla veterinärer jag pratade med att det inte skulle märkas förrän fölet var ca en-två månader. Först då använder fölet sitt eget immunförsvar.
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Vad skönt att det verkar vända för lille fölis. Jag fortsätter att hålla tummarna ett tag till.
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Jag har inte så mycket att säga mer än att jag vet precis hur du känner det!

Min numera åring hade en svår start i livet med flera plasmadropp, etc. Han är dock en helt normal åring numera.

Däremot står hans mamma på Ultuna nu. Sedan i söndags kväll hon också. Våra hästar är kanske boxgrannar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 892
Senast: CK
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
2 997
Senast: QuickStar
·
Avel För drygt en vecka sedan fick min hingstunge(idag 17 dygn) diareé, mamma fölbrunstade. Inget ovanligt så, men han fick också kolikymptom...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: Abova
·
S
Avel Måste bara få skriva av mig lite. Min lilla fölunge Chaplin mådde inte så bra i går eftermiddag när jag tittade till honom. Han låg...
2
Svar
26
· Visningar
3 859
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp