Bukefalos 28 år!

Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Vet inte om jag missförstår dig nu.
Men ett föl föds utan antikroppar. Genom råmjölken får den i sig antikroppar som tas upp genom tarmväggen ffa dom första 6 timmarna.

Dessa antikroppar lever dom på fram till att dom börjar tillverka egna.

Det blir dock en dipp i immunförsvaret när antikropparna från mamman är på väg ner och dom egenproducerade inte är på topp än. Detta sker vid ca 1-2 månaders ålder.


Har stoet dålig råmjölk kan fölet ändå få tillräckligt mkt antikroppar, jag tror att det kan beror på att dessa stons råmjölk räcker längre än andras.

Har stoet bra råmjölk vid födseln men den snabbt blir sämre borde fölet inte få i sig tillräckligt ändå.

Hoppas att jag skrev rätt nu...
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Du har naturligtvis helt rätt, det är jag som inte har tänkt efter ordentligt!

Men jag fattar inte varför jag fick det svar jag fick förra året, jag pratade med åtminstone två olika veterinärer (som jag minns, det kan tom ha varit fler). Båda hävdade bestämt att jag inte skulle märka av ett ev dåligt intag av antikroppar förrän efter 1-2 månader. Men det är ju precis som du säger - fölet egna immunsystem som är uppbyggd då. Fram till det ska den leva på det den får i mjölken!
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Tack för era svar återigen! Känns skönt att veta att ni varit med om samma sak och att det hat gått bra. Ultuna skulle höra av sig idag efter runden. Återkommer med mer info då. :)
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Han är jättemycket sämre nu. Vill inte stå upp och sondmatas. Ser inte bra ur. Helvete helvete helvete
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Håller tummarna att det vänder igen!
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Vet inget mer. Fortfarande så ringer dom bara om han blir sämre, och ringer dom ikväll/natt kommer han antagligen vara död. Så förhoppningsvis hör dom inte av sig idag utan återkommer imorn med ett bättre besked. Ev ringer jag ikväll innan jag går och lägger mig för att kolla läget.
Så jävla jobbigt att man är helt maktlös.
"Fixa fölet, jag gör vad som helst bara ni ser till att han överlever!"

Mitt humör växlar hela tiden. Ena stunden ligger jag och gråter och är helt övertygad om att han inte kommer klara sig, andra sekunden är jag helt övertygad om att han som är så stor och stark självklart kommer överleva! Just nu är jag arg på veterinären (helt obefogat jag vet) som bara inte kan laga honom!

Gick hem tidigare från jobbet idag eftersom mitt huvud höll på att sprängas. Om två dagar går jag på fem veckor semester och planen var att jag skulle vara en del med fölis då. I falsterbo hade jag tänkt köpa världensfinaste fölgrimma och gå runt och planera vilka saker han kommer? vara fin i när han blir stor.

En liten tröst är att jag ska ut och tävla fälttävlan på gammelhästen i juli, det ska bli kul! Han är 20 nu och planen var att han skulle pensioneras om fyra år när lillhästen blivit större...
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Usch va tråkigt för er. Man vågar knappt gå in här o kolla hur det går.
Tummar hålls.
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Ta inte ut oron i förskott! Min numera åring var helt medvetslös i flera timmar som nyfödd-2 dagar gammal. Idag är han helt normal. De är starkare än vad man tror och de klara mer än vad man tror.

Och är det så att han inte överlever så var han ändå inte tillräckligt stark för att senare i livet bli din stjärna. Men nu hoppas vi på att allting går som smort och att han mår bättre imorgon!

Ring till Ultuna och fråga hur han mår i alla fall, så att du vet.
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Klockan är nu 17.45 och dom har fortfarande inte ringt. Ringer själv nu. Är det ett gott eller ont tecken att dom inte hört av sig? Dom lovade att ringa efter ronden... Alla andra dagar har det varit runt 12-13.
Är fruktansvärt nervös. Visst skulle dom väl ringa direkt om han inte hade klarat sig?
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Håller tummarna för din fölis!!!!
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Jag har inte så mycket att säga mer än att jag vet precis hur du känner det!

Min numera åring hade en svår start i livet med flera plasmadropp, etc. Han är dock en helt normal åring numera.

Däremot står hans mamma på Ultuna nu. Sedan i söndags kväll hon också. Våra hästar är kanske boxgrannar!

Vad har hänt med ditt sto? Varför har du kört henne till Ultuna? Jag undrar eftersom du har andra kliniker närmare.

Lite OT, men jag är nyfiken:o:D
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Håller tummarna för att detta slutar lyckligt !
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Yeees! Gråter av lycka!
Han är dämpad, men går upp och äter själv och när han väl äter blir det länge och mycket! Han har dock diarre och ibland kommer det lite blod i diarren. Så än så länge är det för tidigt att vara säker på att han kommer klara sig, men det är i alla fall på väg åt rätt håll:love:
Nu får han medecin för att rättställa elektrolysbalansen för att få buckt på diarren.

Herre gud, vilken lycka!

Tack, tack tack för ert stöd! :)
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Puh -hoppas nu för allt i världen att faran är över och att det fortsätter att gå åt rätt håll med lillen.
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

Vad har hänt med ditt sto? Varför har du kört henne till Ultuna?
Hon stod i Stockholm hos fodervärd för att meriteras.

Hon ramlade i hagen på en bergsknalle och fick en fraktur i käken, bröt flera revben, skadade muskler i ryggen, skadade knäna och hela hästen var mer eller mindre ett enda stort skrubbsår.

Åkte in i söndags till Ultuna. Har stått med dränage på flera ställen, tunga smärtstillande och de har rengjort såren under sedering eftersom de varit så illa. Hela hästen var så svullen att man inte ens kunde röntga ordentligt. Det fick vara nog. Man räddar inte liv till vilket pris som helst. Hästen måste kunna leva ett värdigt liv också.

Veckans lärdom är att alltid stängsla in bergsknallar, stenrös, hål, brunnar etc som finns i hagen.
 
Sv: Fölis på Ultuna, för få antikroppar

:cry: stackars tjej...

Jag gick runt och stängslde rösen i hagen, blev lite idiotförklarad...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 892
Senast: CK
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
2 997
Senast: QuickStar
·
Avel För drygt en vecka sedan fick min hingstunge(idag 17 dygn) diareé, mamma fölbrunstade. Inget ovanligt så, men han fick också kolikymptom...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: Abova
·
S
Avel Måste bara få skriva av mig lite. Min lilla fölunge Chaplin mådde inte så bra i går eftermiddag när jag tittade till honom. Han låg...
2
Svar
26
· Visningar
3 859
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp