Fölning - 1000 frågor

gylle

Trådstartare
Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina första föl som skall födas iår (och jag vet att jag inte är ensam om det här på forumet). Många frågor och funderingar väcks ju mer man funderar på det så jag tänkte kan vi inte ha en tråd för sådana funderingar som vi "nybörjare" kan bolla mot de mer rutinerade uppfödarna här.

Den sak som jag funderar mest på är när skall man kalla på hjälp ? Jag har en stor fördel då vet bor 3 gårdar bort och alltså kan vara här på mkt kort tid om det är på natten vill säga när hon är hemma.
Någon har tidigare skrivet att man ser direkt om hovarna kommer på rätt håll (skall man alltså störa stoet och gå in i boxen och kolla detta i ett tidigt stadium?) Om man ser att tex ett framben inte är med ute, skall man då direkt se till att få upp stoet (i att bli med föl står att man både i fallet när man ger sig på att försöka lägesrätta fölet och i väntan på veterinär skall ha stoet uppe (i rörelse i väntan på vet). Är det svårt att lägesrätta fölet (är utbildad sjuksköterska så jag är ju inte rädd för att ge mig på dessa bitar men vill ju inte riskera att skada stoet) vilka lägesfel vågar man ge sig på själv och vilka skall man direkt ringa vet om ?

En annan sak jag funderat på ang just lägesfel om huvudet kommit ut men det blir stopp pga något ben skall man då ta hål på hinnan eller låta den vara ? Behövs hinnan om man skall putta in fölis igen för att lägesrätta ?

Även en fundering ang "red sack delivery" (vet inte vad det kallas på svenska) hur seg är denna hinnan, går det att dra sönder den med händerna eller behöver man tex sax, kniv eller dylikt ?

Det var några frågor finns massor till men vi börjar med dessa.
Kom på ytterligare en sak, någon som kan skriva ner en bra att ha lista till fölning så att man inte missar något viktigt man bör ha hemma/framme.
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Är själv heller ingen expert på fölningar men moster har haft några föl genom åren och jag vet att vid ett tillfälle fick de lägesrätta fölet, tror att det bara var ena framhoven som kom ut. Morbror (stark) puttade in fölet och moster (smala armar) fick tag på det andra benet inne i stoet och fick fölet rätt.

Med detta menar jag att är man bara lite snabb så kan nog "enkla" fellägen rättas till. Ska bara höra med henne om jag kommer ihåg situationen rätt så jag inte luras :angel:

/K
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Gud vilken bra tråd!:idea:

Ja har haft samma frågor o funderingar men knappt vågat fråga av den anledningen att få en hel drös kommentarer om att man kanske inte skulle skaffa föl om man inte kunde detta..:confused: men alla är vi ju nybörjare nångång!

Hoppas verkligen på bra svar!:bump: :banana:
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Jag är lite nyfiken på det du kallar Red Sack Delivery. Undrar om det var vad som hände oss förra året. Ett av våra ston började föla men i stället för den vita säcken kom hela det som sen blir efterbörden, dvs den tjocka, blåröda säcken. Den gick inte sönder utan jag slet helt enkelt upp den o den var seg! Den hade inte gått sönder om vi inte varit med det är jag övertygad om. Innanför var sedan den vanliga vita säcken o när den också var sönder var det inga problem för fölet att få luft o börja röra sig. Eftersom hela paketet kom ut med fölet drog jag av navelsträngen efter en stund också o därmed var ju hela efterbörden redan ut.

Allt gick bra men jag har funderat på vad som egentligen hände. Har fått för mig att den tjocka fostersäcken på nåt sätt sitter fäst i livmodern tills fölet är fött o det är dags för efterbörden att släppa. Tacksam för nån som vet mer om vad som orsakar det o om man behöver fundera på om det kan bli några problem för stoet i framtiden?

Hälsn Ann
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Jag har haft felläge två gånger. Den ena gången med olycklig utgång med ett dött föl. Den andra gången så var det ett föl som kom med huvudet först och jag kunde inte känna några framben. Sambon ringde veterinär som missförstod det hela och inte kom med det samma. Stoet stod upp hela tiden så jag lyckades putta in fölet och få tag i frambenen. Tog inte alls lång tid, bara ett par minuter. Sedan fölade stoet stående så det tyngsta var att "fånga" fölet.

Vid normal fölning så brukar nosen synas först, den ligger över frambenen och nästa kryst så syns en eller två små hovar. Huvudet är lite större så hovar och ben kommer ut lite före. Har fölet långa ben så kan hovarna synas före nosen men det ska inte ta mer än ett par krystverkar innan det syns ändå. Föl kan ligga med huvudet bakåt och då måste det rättas inne i stoet. Det inget som är vanligt men ändå något att vara uppmärksam på. Ser man två hovar och en nos så kan man känna sig lugn en stund och låta naturen ha sin gång.
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Att bli med föl= kanonbra bok...ett måste!

Lista med bra att ha.

Stallapotek(det vanliga)
Nappflaska
Microlax
Avmaskningsmedel till stoet (inom 24 timmar efter fölning)
(övervakningskamera underlättar massor & man behöver inte stressa stoet med täta besök)

Kom ihåg att ha grimma på stoet när det närmar sig ifall hon slår mot fölet. Även den snällaste kan bli som förbytt.
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Masse skrev:
Vid normal fölning så brukar nosen synas först, den ligger över frambenen och nästa kryst så syns en eller två små hovar. Huvudet är lite större så hovar och ben kommer ut lite före. Har fölet långa ben så kan hovarna synas före nosen men det ska inte ta mer än ett par krystverkar innan det syns ändå. Föl kan ligga med huvudet bakåt och då måste det rättas inne i stoet. Det inget som är vanligt men ändå något att vara uppmärksam på. Ser man två hovar och en nos så kan man känna sig lugn en stund och låta naturen ha sin gång.

Håller inte riktigt med om att man ser nosen först.
Vid de fölningar jag varit med så kommer framhovarna först och nosen strax efter.

Gylle: Allra först ser man blåsan och sedan en framhov. Om stoet är lugnt så brukar jag smyga in och känna efter så att den andra hoven är med strax efter och att nosen vilar på frambenen en liten bit längre in. Är allt OK så får hon fortsätta på egen hand. Ibland drar jag fram den andra frambenet om det verkar vara långt efter det första för Jarrahs föl tex brukar ha så långa ben att framknä nr 2 tar emot om det är för långt efter. Stoet behöver inte resa sig för att få tag på ett framben som är lite efter det andra.
Det är svårt att rätta fellägen om man inte är tillräckligt stark eller har för korta armar. Ett sto trycker på med all kraft till skillnad mot en ko som mer avvaktar om det verkar vara svårt att få ut kalven. Ett tillbakadraget framben är nog vanligast och då får man försöka hålla tillbaka fölet och känna sig för var man har huvudet och försöka hitta något att ta tag i. Om huvudet är slaget åt sidan får man försöka hitta vilket håll det ligger åt och ta tag runt mule/nosrygg och försöka få det åt rätt håll. Man kan lätt skada stoet och man blir snabbt uttmattad själv så det bästa är att få snabb hjälp av veterinär eller i andra hand någon som är kunnig på området tex kobonde.
Vi har själva kor så mitt ex är duktig på att vända både kalvar och föl rätt och vi har veterinär på hyfsat nära håll och inför fölningar har vi alltid rep med öglor (att fästa runt ben) och glidslem inom räckhåll.
Av de drygt 50 fölningar vi har haft så har vi bara haft ett riktigt felläge (fölungen kom ut efter mycket slit, men stoet dog i efterföljande tarmvred) och vi har hittills inte haft någon fölning där hinnorna varit hela, men å andra sidan så har vi noga vakat och varit med vid de allra flesta.
Lycka till!:)
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Gudars skymning vad jag blir orolig nu ...:crazy: ... Vetrinären bor bara några km bort men han kanske inte är i närheten heller:crazy: .

Kan man på något sätt förutsäga hur fölet ligger med anledning av var det sparkar? (Under magen). Stoet har 10 veckor kvar unjefär.

Finns det säkra tips på när det är på gång. Temp svängningar har jag hört -tempar varje dag sen flera månader tillbaka:o !

Hur gör ni, kommer ni sova i stallet och isåfall hur länge innan beräknat datum?

Är ni lediga från jobbet runt beräknat datum? Efter fölningen?
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Kanonbra tråd! Fast ju mer jag läser om sånt som kan gå fel, desto värre känns det.... :crazy: Framförallt eftersom jag är beroende av en distriktare som jag inte har jätteförtroende för.

Är det något mer man borde ha på "bra ha"-listan?

Skönt att åtminstone hästen har gjort det här förut! ;)
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Halvblod, och naturligtvis är mitt allra bästa tävlingssto först ut, hade känts lite bättre att ha något lite mindre "värdefullt" att få erfarenhet av först, men tyvärr så blev det den ordningen när hon visade sig vara en frögurka och tog sig direkt i full tävlingskondition hadde ju räknat med att det skulle ta lite längre tid att få henne dräktig (tävlade på söndagen och blev dräktig på fredagen).
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Det jag har läst om "red sack delivery" är att ser man att det är en röd hinna som visar sig i öppningen istället för den tunna vita så skall man så snabbt som möjligt ta hål på denna annars fortlöper inte förlossningen då detta just är hinnan som sitter fäst i livmodern. På din har det ju uppenbarligen fortlöpt ändå. På en engelskspråkig sida (har naturligtvis glömt att spara den som favorit) så stod att det fanns risk för allvarliga blödningar om denna hinna med "våld" föddes fram tillsammans med fölet (min egen översättning av vad som stod där). Tror att de med det menade att man inte skall dra ut fölet med denna hinna med utan just ta hål på den. Om det är så att blödningar har uppstått så bör ju risken för att det blivit ärrbildningar i livmodern finnas.
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Är det vanligare med felslagna framben på de långbenta eller ? Hingsten är ju mingst sagt långbent så risken är ju stor att fölungarna är det också. Det första stoet är dessutom extremt kort i kroppen kan detta påverka/öka risken för felliggande ben ?

Håller med många av er andra som tycker att man blir mer nervös när man hör allt som kan gå fel, men samtidigt finns det ju inget värre än att det går fel och man står där som ett fån och är inte ett dugg förberedd för det och man i efterhand när det gott åt helvete får reda på att man kunde räddat situationen mkt enkelt själv. Nej det är bättre att hämta kunskapen före, hur obehaglig den än är, efteråt kan det vara för sent.
Säger Gylle som imorgon skall ringa och höja försäkringen på stoet......
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

När mitt hittills enda föl föddes så kom frambenen ut med en värk sedan huvudet nästa och därefter hela fölet typ. *poff* Det gick verkligen jättefort.

Jolie föddes med hinnorna över huvudet så jag öppnade dem. Dock var vårt sto piggt upp på fötter (nästan för fort, hon reste sig direkt) och började bita i övriga hinnor så det hade nog inte varit några problem även om vi inte varit där.
Vi sov f.ö. i stallet en vecka för att inte missa :D
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Kom på en sak, sådana där hellånga sterila latexhandskar kan man köpa dem på apoteket ? Antar att man inte bör rota i vissa regioner utan dylika sterila handskar med tanke på infektionsrisk eller ?
En sak har jag lärt mig genom åren att ju mer tänkbara saker man skaffar ju mindre händer, är väl alltid så att har man sakerna så behövs de aldrig men det man inte har behövs alltid, så logiskt skall man skaffa hem allt som kan behövas vi en riktig katastrof fölning då kan man vara säker på att allt går enligt läroboken och man har en frisk och sund fölunge och en pigg och glad mamma som snällt tar hand om sin unge och låter den dia utan protester...............
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Jag hade ett sto som fölade i somras, allt verkade bra till en början och två små hovar kom fram och även ett huvud, sen var det tvärnit. Det visade sig att båda bakbenen låg framåt (hundsittning och ytterst ovanligt) och det var totalt kört, både sto och föl dog. Det jag ångrar i efterhand är att vi hjälpte till och drog, då vi trodde att fölungen var väldigt stor och det var därför det var så trögt. Vi hade säkert inte klarat dom i alla fall, men man kanske skulle ha känt efter innan vi började hjälpa till och dra. En hemsk historia, men som tur är ytterst ovanlig.
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

gylle skrev:
Kom på en sak, sådana där hellånga sterila latexhandskar kan man köpa dem på apoteket ? Antar att man inte bör rota i vissa regioner utan dylika sterila handskar med tanke på infektionsrisk eller ?
En sak har jag lärt mig genom åren att ju mer tänkbara saker man skaffar ju mindre händer, är väl alltid så att har man sakerna så behövs de aldrig men det man inte har behövs alltid, så logiskt skall man skaffa hem allt som kan behövas vi en riktig katastrof fölning då kan man vara säker på att allt går enligt läroboken och man har en frisk och sund fölunge och en pigg och glad mamma som snällt tar hand om sin unge och låter den dia utan protester...............

Så brukar jag också tänka, därför ska repen finnas där och jag köper hem glidslem, laxermedel och paraffinolja.
Jag tror inte att du behöver bekymra dig om handskar om det värsta skulle inträffa. Det är i värsta fall bråttom och du behöver känslan från dina händer och det går alltid att behandla stoet i efterhand om hon skulle bli infekterad.

Jag vet inte om långbenta har större risk att ligga tokigt, men man kan ju tänka sig det. Med dagens modell av halvblod (långbenta med ganska grunda kroppar) så är ju platsen begränsad samtidigt som det ska vara längre ben :smirk: .

De allra flesta fölningar går alldeles utmärkt, men det är ju som du säger bra att veta vad som kan gå galet så man iallafall kan göra det bästa av situationen.

Diamonia: Andas lugnt. Det finns mer eller mindre säkra tips på att det är på gång. Jag litar till juvret/mjölken. Läs Att bli med föl tex.
Vi har kamera som hjälp och tittar även till stona (fyskiskt) ofta, varje timme när det är dags. Kameran är bra för man kan ha koll även när fölet är fött att det äter och gör vad den ska (äter/bajsar/lägger sig/reser sig). Vi vakar sällan längre än något dygn, men känner man inte stoet så får man kanske vaka lite längre för att inte missa alltihop. Det är vanligt att stoägaren börjar vaka för tidigt och är sedan helt slut när det väl är dags och missar fölningen...

Lycka till!
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Jag hade förra våren min och fölets första fölning.
Jag började vaka ca 1 vecka innan beräknad fölning då stoet vid flera tillfällen legat ner utfläkt på sidan och stånkat och stönat när jag kommit till stallet för koll vid 22-tiden på kvällen. Jag vågade inte lita på juvret eftersom hon var 1:a gångs sto.
Eftersom jag inte bor vid stallet ordnade jag det så att jag hyrde en husvagn av några bekanta. Eftersom jag har en liten dotter på 5 år som varje morgon skall lämnas till dagis innan jag börjar jobba sov hon där med mig också. Jättespännande tyckte hon.
Jag köpte en BabyWatch på Ica Maxi för 500:-. Med en liten svartvit skärm och ljud. Den riggade jag upp vid sovkojen i husvagnen. Sen campade jag och dottern där i 2 veckor innan fölisen väl behagade komma. 6 dagar över tiden. Det var jättebra. Jag ställde klockan på ringning på natten och tittade då bara på skärmen. Den natten fölisen kom såg jag att stoet la och reste sig, la och reste sig. Då slog jag på ljudet och hörde ett ljudligt splasch. Klädde på mig och ut. Då såg det ut som om hon hade en vit uppblåst ballong i rumpan. Då la hon sig igen och krystade och en framhov kom ut. Rättvänd. Efter ca 1 dm till kom en hov till.
Sen kom det en "klump" under benen. Varje gång hon krystade kom den fram lite i öppningen, men varje gång hon slutade krysta åkte det in igen. Efter ca 10 min beslöt vi att vi måste göra något. Som tur var var sambon med denna natten. Vi tänkte först ställa stoet upp men hon låg så illa till då. Hon hade sparkat så vid krystningarna att hon låg nära väggen med rumpan och jag var rädd att benen skulle brytas på fölisen. Så vi hjälpte till att dra i hennes krystningar. Till slut fick vi ut "klumpen" som visade sig vara huvudet som låg ner mellan frambenen och under dem. När huvudet väl kom igenom kom hela fölisen med ut. Stoet var matt och låg kvar säkert minst 30 min.
Hinnan över fölis var mycket tjock. Särskilt över framdelen. Han var helt livlös först. Jag fick mkt bråttom att ta upp hinnan. Den var hal och mkt seg. Sambon hjälpte till och vi fick upp ett hål och fick lyfta upp huvudet på fölet. Det låg i vatten. Då kvickna han till.
Sen var han lite trött och försökte resa sig några gånger men blev till slut liggande. Då mjölkade jag ur ca 1-2 dl från stoet och gav honom. Då piggnade han till och sen gick allt jättebra.
Men i år kommer jag var mkt noga att övervaka det hela. Jag tror inte att det hade gått bra om vi inte varit där.
Tur att jag hade fått hyra husvagnen för när man måste jobbar varje vardag är det tufft att sova i stallet så många nätter.
I år blir det nog färre nätter. Nu vet jag ju lite hur stoet uppför sig inför fölning och på henne stämde vaxproppar mm jättebra. Så i år tänker jag vänta på dom innan jag börjar vaka.
Lycka till till Er allihop. Jag var precis lika nervös och frågvis som Er förra året.

Ett tips. På Agrias hemsida finns lite man kan skriva ut om det dräktiga stoet och vad man skall tänka på vid fölning. Dom pappren och Att bli med föl låg jag och läste i husvagnen på kvällarna.
Dottern ser redan fram emot vår camping i år!
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 273
Senast: Teilani
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
26
· Visningar
1 495
Senast: SiZo
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 667
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp