Fölning - 1000 frågor

Sv: Fölning - 1000 frågor

*lån*
Usch vilken hemsk tråd:eek: Jag blir ju ett nervvrak redan nu och det är ju minst 2mån kvar!
Nä, jag struntar i allt, stallägaren får fixa det själv det är ju trots allt hans häst:angel: Det vore bättre för mina nerver:o
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

jinx skrev:
Nafayette, vi har samma postadress, du och jag. Jag ringer dig i midsommar om jag blir alldeles hysterisk och inte vet/vågar göra nåt.;-)
Allvarligt talat så tror jag att man finner sig ganska bra när det väl gäller.


Du får gärna ringa.. Det finns fler i vårt distrikt som vi har "jour" åt..

AM
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Om man tänker på hur hästar är skapta - ett bytesdjur som är helt beroende av sin snabbhet, förstår man att fölningarna måste vara snabba - det är ett känsligt skede för stoet, och sedan måste fölet snabbt upp på fötter och äta. Fölet med sina extremt långa ben kan sedan följa mamman tillbaka till flocken.
Men givetvis går det fel ibland...
Jag vet inte om vår avelsinriktning har gjort det svårare för hästarna. Någonstans har jag läst att fullbloden kan ha problem med bröstkorgen, att det tar stopp där. De är ju beroende av den på samma sätt som vi av våra huvuden... Kanske har aveln gett extra problem med långa ben och lätt bål, jag vet inte.
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Trissa skrev:
kl....

Hur gör ni med ökade kraftfodergivor efter fölning? Ger hela nya givan med en gång, eller ökar successivt? Under hur lång tid i så fall?

Jag puttar lite, och undrar igen... ;)
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Våra fölmärrar står på ganska rejäl foderstat redan innan fölning så vi lägger bara i extra sedan.

AM
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

dramatik_87 skrev:
Detta har jag aldrig hört...
Men det verkar vara en bra kunskap, men hur mycket blod ka man ta?
Ska fölet dricka det rent eller ska man blanda det med något?
som sagt har aldrig hört detta innan...


Någon som vet/vill svara?
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

dramatik_87 skrev:
Någon som vet/vill svara?

Jag skulle hellre då vilja veta om vem här, som är kunnig nog att tappa hästar på blod mitt i en eländig fölning.. :confused:

Blodplasma ger man föl..men på klinik.

AM
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Ja visst om man är ute i tid kan fölet ta upp antikroppar(även farliga om man tar blod från fel djur) från helblod men järninnehållet i blodkropparna torde ställa till med magproblen el förgiftning. Dessutom ser jag det som olagligt för en icke-vet att tappa en häst på blod.
PL
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Vart kan man läsa mer om detta? Är inget jag stött på i de böcker jag läst om föl och dräktighet.
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

Har kanonbra veterinär som kommer fort. Det är guld värt.

I somras så hade vi ett halvblodsföl som hade frambenen i kors bakom huvudet. Bara mulen syntes när hon krystade och det hände inget på länge så veterinären kom så fort hon kunde, fixade till och sen fick de dra ut fölis.

Stoet och fölet mår bra men vi hade inte klarat det själva och vi hade förlorat båda om vi inte vakat (skönt när man är många som bor på gården och kan turas om).

De andra har kommit ut utan hjälp, en fölade på kvällen medan vi red på banan! Ett föl förra året ville däremot inte dia från början så han matades med flaska första dygnet. Sen började han dia.

Ett dött föl men det var antingen dödfött eller dog straxt efter födseln, runt 15 friska föl. Bara hobbyavel.
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

gylle skrev:
Har även funderat på hur vanligt det är att förstföderskor är "elaka" mot fölet ? Det ena stoet är en mkt tuff kärring som kan vara tuff mot andra hästar är det större risk att en sådan inte vill acceptera att det har dykt upp något konstigt kryp i hennes box. Och hur löser man i så fall bäst situationen ? Att man får genom tvång se till att fölet får dia förstår jag, men hur gör man för övrigt, vågar man låta fölet vara hos henne i boxen själv eller man skall sära på dem tills stoet börjar acceptera det eller hur fasiken löser man det ? Står inte ett ord om det i böckerna men man har ju hört att det har hänt att stona reagerar så.

Vi hade ett sto som var mkt petig med vem hon gick med i hagen, man kunde absolut inte sätta hon med vem som helst.
Hon kunde bli mkt, mkt aggresiv mot andra hästar som hon inte gillade (hon ogillade i princip alla).
När hon fick sitt första föl så var hon mkt fundersam, och var lite misstänksam vad den där pysen gjorde i hennes box!
Hon luktade och skrek (som märrar gör när de luktar på varrandra) ganska så mkt, sedan så bet hon föliset i örat och lite sådant. Detta var det vi såg, och det var ett litet tag efter hon hade fått sitt föl, fölningen missade vi så klart...
Men det tog inte så lång tid förrän hon kopplade att den där lilla filuren var hennes, och det var inga problem när fölet ville ha di (förutom att fölet hade problem att hitta rätt).
 
Sv: Fölning - 1000 frågor

hanna_shetland skrev:
Vart kan man läsa mer om detta? Är inget jag stött på i de böcker jag läst om föl och dräktighet.

Du menar det där med blodet? Jag minns att jag har läst det i någon av de fölböcker jag plöjt igenom, men inte riktigt vilken. Det poängterades dock att det skulle göras av veterinär.
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 273
Senast: Teilani
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
26
· Visningar
1 495
Senast: SiZo
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 667
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp