Bukefalos 28 år!

Föluppfostring

MissFideli

Trådstartare
En sak jag undrade lite över idag på jobbet, var hur ni uppfostrar föl?

Det brukar ju komma efter ett tag att lillskiten bits endel pga tänder och sånt, men hur gör ni då?

Nyfiken Monika
 
Mitt föl har aldrig bitits, men jag kan ju berätta hur jag gör om hon är för närgången, eller hur jag skulle göra om hon skulle bitas.
Jag flyttar helt enkelt undan nosen och säger "nej" lite bestämt. Om vi nu säger att hon skulle nypas, då skulle jag göra likadant, kanske något mer bestämt tonläge. Tror inte man ska "slå till" för det gör bara hästen skygg. Har man grimma på kan man ju ta tag lite i den och säga ifrån, kanske ett litet ryck t.o.m. för att visa att man menar vad man säger.
 
Jag uppfostrar mina föl på samma sätt som vuxna hästar (men med hänsyn till att föl är föl och unga och busiga och med koncentrationssvårigheter *s*). Dvs genom att be dem göra önskat beteende och berömma det, och göra felaktigt beteende bara besvärligt.

Som ex vill jag att mina hästar - oavsett ålder - ska stå kvar när jag öppnar boxdörren och sätter på grimma, och inte bara stressa ut. När fölet står still så sätter jag på grimman och berömmer. Stökar fölet runt så väntar jag tills hon stökat klart, sätter sen på grimman och berömmer. Försöker hon gå ut innan jag sagt varsågod backar jag bara tillbaka och säger nej, när hon står still berömmer jag och leder ut henne.

Bitande har vi haft ganska lite problem med, men det var en period när hon provtuggade kläder och grejer (aldrig mig) och jag föste undan huvudet och sa NEJ, om och om igen, och slutade klappa. Om hon var riktigt påstridig så knäppte jag henne på nosen.

Jag har således idag ett 6½ månaders föl som går städat och stilla igrimma och grimskat till från hagen, står blickstill när jag tar på/av grimman, inte går ut för boxdörren öppnas (om jag inte säger varsågod) och som står både lös och uppbunden utan problem. Och lyfter hovar etc som en vuxen häst (om än att man inte kan stå i 15 minuter med dem upplyfta *s*). och jag har inte "TRÄNAT" speciellt, utan det har kommit automatiskt i den dagliga hanteringen, de lär sig snabbt vilket beteende som lönar sig och ger önskad effekt (t ex de vill ut nuuuu, de lär sig snabbt att snabbaste sättet att få komma ut är att stå still så matte kan sätta på grimman, och sen gå fint ut och stå still när grimman tas av)
 
Det beror ju på hur gamla dom är. Men när mina hästar var föl och dom småbet en sa jag till bestämt. Som du sa tror jag inte att man ska slå hästen eller höja handen över huvudtaget.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Badtz Maru
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva i en annan dagboks tråd om dethär först men det bara kändes dumt så jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär. Men...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 124
Senast: zuli
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 318
Senast: Dentaku
·
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 007
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp