För dålig för att rida för tränare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Fast den du fräste åt frågade faktiskt bara avarför du föredrog ponny framför liten häst.

Jag har sett dig på ponnyn och du är inte för stor elelr tung, men varför inte helt enkelt svara det då?
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Det har jag gjort men det verkar inte som det fastnat.;)
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Jag har läst TS första inlägg och där tolkade jag det som att hon inte varit tävlinginriktad men kanske skulle komma att bli det nu eftersom att hon skrev att hon skulle satsa mer nu förutom att träningen för en tränare skulle vara för att ponnyn är ung och ska få chans till bästa möjliga utbildning. Hon skrev också att ponnyn är duktig vilket jag tog som ytterligare en anledning till att fundera på tävling längre fram. Ursäkta att jag misstolkade detta då!
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Hur har du kunnat få det till det? Jag sa att jag skulle vilja "sattsa" lite mer, men jag mena inte tävling. Utan sattsa på att utbilda både mej och hästen och verkligen lära oss något.:)
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Beror nog på att satsa är ett vedertaget uttryck för att satsa för tävling.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Om du inte har nåt vettigt att komma med kan du hålla tyst. TS köper precis vilken häst hon vill och bara för att man rider ponny betyder inte det att man inte har ambitioner att lära sig RIDA BRA, vilket är en helt annan sak än tävlingsambitioner... Suck.

Irishdraft -som älskar ponnyer och som var/är medryttare på en underbar ponny. Bara för att man inte kan tävla betyder det inte att man inte kan träna galoppslutor och saxar på ridbanan...

Otrevligt att uppmana folk att hålla tyst.:devil: Vad som är vettigt och inte vettigt har man alltid i alla trådar olika åsikter om så bara för att några tycker så behöver inte alla tycka det naturligtvis och då behöver man inte skriva det heller. Precis som att alla köper den häst man själv vill är oxå så självklart så det är löjligt att skriva. Syftet med mitt inlägg var en upplysning till TS att ta i beaktning vid tränarval.

Jag har aldrig skrivit eller menat att man inte kan vilja lära sig rida bra på ponnyer utan att tävla eller att inte kan träna avancerade saker utan att tävla, det hittar du på helt själv (felaktig tolkning precis som jag gjorde).
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Är du helt korkad eller? Läser du ens vad jag skriver? Jag VILL INTE ha en stor häst, jag trivs på ponny och har äntligen hittat den rätta hästen för mej som jag letat efter i jätte många år.

Jag skrev även min längd och vikt om du läser ordentligt.

Och tror du på allvar att jag kommer byta bort min nyköpta älskling bara för att nån på ett forum har korkade åsikter? Du verkar konstig.

Slut diskuterat om det här nu. Jag är jätte nöjd med min ponny och jag är INTE för stor för honom.

Och nej, jag tror knappast att jag kommer vilja ha stor-häst i framtiden och blir det ändå så så får jag väl köpa den då?

Och då menar du att vi pratar om samma person(hon på b-ponnyn)? Jag hoppas verkligen att vi inte rider i samma ridhus.... Finns redan gott om sånna som ska klaga på andra där och tycker att dom själva vet det bästa.

Hoppas att du har kunnat läsa det här nu och att något har fastnat.

Det går ganska fort i denna tråd och nu först har jag läst detta. Du verkar vara en väldigt aggressiv person tyvärr... Är man korkad så fort man inte har samma åsikter som dig tydligen? Det om något är mkt märkligt tycker jag. Vi lever i ett fritt demokratiskt land vad jag vet i alla fall. Försök att lära dig något av det som skrivs istället för att direkt gå i försvarsposition. Du verkar inte må bra psykiskt just nu och då kan man lätt känna som du gör och kanske ska du vänta med att rida för tränare till du mår bättre? För antagligen kommer tränaren att säga saker som du uppfattar som kritik och då blir det svårt om du inte kan ta den.

Menade INTE samma person som du "pratade" om som rider b-ponny förstås. Hon har ju redan sålt sin b-ponny som jag skrev om (läs noggrannare).

Min åsikt är att b-ponnyer och c-ponnyer huvudsakligen är till för barn och ungdomar under 18 år. Undantag kan ju vara under inridning, tillridning och annan tillfällig utbildning av ponnyerna. Du anser något helt annat och det får du gärna göra men det kan ju hända att du ändrar dig så småningom. Jag har bra många fler år på nacken än du... Man ändrar sina åsikter ibland och så ska det vara om man vill utvecklas.;)
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Dina svar ÄR verkligen rätt nedsättande. Det borde kanske du som har utvecklats så mycket och har många år på nacken inse eftersom så många reagerar på ditt sätt att svara tjalfe...

Vem som helst skulle ta illa upp av sånt...
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

TS jag försvarade dig för att jag först tyckte det var ett påhopp det Ansk skrev, men nu har ju Ansk förklarat lite bättre vad hon menar, så nu tycker jag att du kan ligga lite lågt med din otrevlighet. ;)

Tycker fortfarande att om du nu hittat en tränare som alla kan rida för att du pratar med honom eller henne om att du vill vara med.
Strunt i vad andra tycker och börja träna istället!! :)
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Otrevligt att uppmana folk att hålla tyst.:devil: Vad som är vettigt och inte vettigt har man alltid i alla trådar olika åsikter om så bara för att några tycker så behöver inte alla tycka det naturligtvis och då behöver man inte skriva det heller. Precis som att alla köper den häst man själv vill är oxå så självklart så det är löjligt att skriva. Syftet med mitt inlägg var en upplysning till TS att ta i beaktning vid tränarval.

Jag har aldrig skrivit eller menat att man inte kan vilja lära sig rida bra på ponnyer utan att tävla eller att inte kan träna avancerade saker utan att tävla, det hittar du på helt själv (felaktig tolkning precis som jag gjorde).

Ditt inlägg var förbannat otrevligt och väldigt irrelevant. Om du inte märkte det själv så kritiserade du TS val av häst väldigt hårt. Vi var minst tre stycken som reagerade på det. Din förklaring skulle kommit redan i första inlägget, nu kom den aldeles för sent. Jag inte så himla arg längre, men det är förbanant sålig stil att kritisera någons val av häst så hårt som du faktiskt gjorde. Vare sig det var din mening eller inte så var det det som ditt inlägg sa. Det hade varit på sin plats med en ursäkt efteråt dessutom.

Det är kul med olika åsikter, men det är INTE kul med folk som trycker ner folks val. Hästen är köpt, TS är nöjd. (i mina ögon var det rätt tydligt att hon inte var tävlingsintresserad och om hon var det vad vore problemet? Min kompis sålde inte sin C-ponny när hon fyllde 18, hon fortsatte tävla i storhästklasser istället så OM nu TS skulle ändra sig i framtiden, vad är problemet?) Varför ska du bråka då? I mina ögon har du dålig respekt för den som skriver originalinlägget. Vissa originalinlägg är mer skrivna för att trådskaparna är i behov av att bolla ideér och få lite stöd, andra vill veta för och nackdelar för något. Det är ganska tydligt att TS INTE ville ha påhopp för sitt val av häst... Även om det inte står svart på vitt.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Du verkar vara en väldigt aggressiv person tyvärr....

Ja när jag har mina "dåliga perioder" som tyvärr är oftare än dom bra, så tar jag åt mej VÄLDIGT lätt och blir ledsen, och eftersom det inte gå att visa hur ledsen man faktiskt blir över ett forum så får man bevisa på ett annat sätt att man inte gillar det som skrevs.

Är man korkad så fort man inte har samma åsikter som dig tydligen? Det om något är mkt märkligt tycker jag. Vi lever i ett fritt demokratiskt land vad jag vet i alla fall. Försök att lära dig något av det som skrivs istället för att direkt gå i försvarsposition.

Vad ska jag lära mej? Att det är fel att rida på c-ponny när man är över 18?
Just precis det är rätt, alla får ha en egen åsikt, så lämna då min ifred.

Du verkar inte må bra psykiskt just nu och då kan man lätt känna som du gör och kanske ska du vänta med att rida för tränare till du mår bättre?

Nej jag har varit sjukskriven i 2 år för det här och det blir inte bättre, just därför jag vill ut och träna och träffa folk. Man mår inte bättre av att gå här hemma och deppa.


Min åsikt är att b-ponnyer och c-ponnyer huvudsakligen är till för barn och ungdomar under 18 år. Undantag kan ju vara under inridning, tillridning och annan tillfällig utbildning av ponnyerna. Du anser något helt annat och det får du gärna göra men det kan ju hända att du ändrar dig så småningom. Jag har bra många fler år på nacken än du... Man ändrar sina åsikter ibland och så ska det vara om man vill utvecklas.

Och? Jag har knappast köpt den här ponnyn för att sälja honom efter bara några månader. Jag skulle ALDRIG sälja en häst om det inte blev nödfall(ekonomiskkris eller liknande). Tänkte igenom det här lääänge om jag skulle köpa en c-ponny eller något större, och det var helt klart att det skulle bli en liten skit. Jag känner många vuxna som rider ponny, så varför skulle inte jag kunna bli en av dom även om 20år? Finns ju t.o.m flera här på buke. Ser inga som helst fördelar med storhästar medans jag verkligen älskar ponny. Har ridit på några stycken storhästar och jag tyckte bara det kändes så fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Kan det inte vara så att du är osäker om du förstår allt en tränare säger? Att kunskapen finns där, men "utan" namn (omg, jag suger på att förklara.. :P) Om man har ridit i praktiskt taget hela sitt liv och haft egen häst i 7 år så har man ju ändå en "vana" på hästryggen och känner sig hemma där. Läs på vad en tränare vill att du ska göra om h*n tex ber dig rida en öppna, dvs hur du rider en öppna. Då får du ett namn/en benämning på hjälper som du kanske redan har?

Och ta privatlektioner istället för att rida i grupp så slipper du sitta och jämföra dig själv med hur andra ryttare genomför övningar. Då har man ju 100% av instruktörens tid och man får mer hjälp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Varför har du köpt en c-ponny? Om du fyller 19 i år får du bara tävla i unghästklasser. För mig verkar det lite märkligt att gå från en fjording (d-ponny?) till en c-ponny när man är 18-19 år. Borde du inte satsat på en större häst? Risken finns väl att tränarna tänker som jag och från början får en tråkig negativ attityd till dig och din ponny som ekipage.


Som många andra redan har kommenterat (men det tåls att sägas om och om igen..): Vad spelar det för roll att en vuxen ryttare väljer att köpa och rida en ponny? Speciellt om ryttaren i fråga inte har några tävlingsambitioner utan bara är ute efter ett roligt fritidsintresse? Fånig kommentar och jag förstår att TS reagerade som hon gjorde, om än lite väl starkt.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Jo så kan det säkert vara. Det jag även har en liten "rädsla" för är ju det att jag har ju under alla år provat mej fram. Jag vet ju t.e.x att man ska få hästen att trampa under sej med bakbenen och vara ställd lite inåt om man rider på en volt t.e.x. Jag har ju inte vetat exakt hur man ska göra det men har provat mej fram och jag får det att fungera, tänker bara logiskt. Men är rädd att jag inte gör på samma sätt som man "ska" göra, och att det sen ska visa sej på träning att jag absolut inte kan nånting.:angel:

Fjordingen har varit jätte bra för mej att rida på, han kunde det mesta och han gjorde ingenting fören man gjorde precis rätt. Så han har varit som en "lärare" för mej. Sen är det inte alltid så bra att ha en häst som kan mer och är klokare än vad man själv är.:angel::o
Men eftersom han har varit skadad nu i ett år så var det väldigt längesen jag fick mej en ordentlig ridlektion av honom.;)
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Sållar mig till dom som tycker att den här diskussionen är helt obegriplig, varför öht en främling ska lägga sig i vad du har köpt för ponny..... TS, bry dig inte om att bli upprörd.

Tycker du ska ta och prata med den där trevliga tränaren! :bump:
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Min åsikt är att b-ponnyer och c-ponnyer huvudsakligen är till för barn och ungdomar under 18 år. Undantag kan ju vara under inridning, tillridning och annan tillfällig utbildning av ponnyerna. Du anser något helt annat och det får du gärna göra men det kan ju hända att du ändrar dig så småningom. Jag har bra många fler år på nacken än du... Man ändrar sina åsikter ibland och så ska det vara om man vill utvecklas.;)

Jag förstår inte varför i alla fall en C-ponny bara skulle vara till för barn och ungdomar under 18 år. Jag kan tänka mig att du har två anledningar till det. Antingen beror det på ryttarens storlek. Då kan jag bara tala om för dig att det finns en hel del vuxna som är både kortare och lättare än vad de flesta sjuttonåringar är. Jag är snart 50, umgås dagligen med ungdomar och de flesta av dem är större än mig redan som trettonåringar.
Det kan naturligtvis också bero på att man inte kommer lika långt utbildningsmässigt men det måste ju vara upp till var och en.

Jag anser inte att jag är för stor för min maxade C-ponny. Jag är 158 cm lång och väger ungefär max 48 kg. Jag har inte heller någon ambition att tävla i några svårare klasser.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Även fast man inte vill tävla ar det ju viktigt att kunna rida sin häst bra. Rider själv för en tränare en ggr i veckan och har inga ambitioner att tävla, tycker bara det är roligt att "satsa" på min ridning och vad är väl då inte bäst att göra det på, än att rida för en tränare!!! Så ta du kontakt med någon som du får förtroende för, man är aldrig för dålig eller bra för att rida för en tränare.

Lycka till med din ponny
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

det känns som att jag inte kan så mycket som jag borde, att tränaren ska kräva för mycket osv. Jag är lite försiktig av mej och vill ta allt väldigt lugnt och långsamt så det inte blir några misstag, men jag är rädd för att tränaren inte ska låta mej göra det. Utan sätta mej på övningar som jag inte känner mej redo för eller anta att jag kan saker som jag egentligen inte kan. Har ju bara "lullat" runt i skogen så alla dom här dressyr-övningarna och skänklar här och höfter där gör mej förvirrad men det känns som att jag MÅSTE kunna det eftersom jag trotts allt har varit hästägare sen jag var 11år(är 18 nu) och har ridit sen jag var jätte liten.


Gud vad jag känner igen mig!!
Det går jättebra att rida och träna så länge jag är "på hemmaplan" men när alla de där välutbildade människorna ska kolla på och döma mig så blir jag nervös. :crazy:

Min värsta upplevelse var när jag av en slump hamnade på en ridlektion för en tränare i Polen.
Det var ett jätte fancy stall med dyra fina hästar och uppsnoffsade människor.
Jag var ganska säker på mig själv och min förmåga att rida, men se där hade jag fel!

Efter att jag ridit runt några varv i manegen kallade han in mig och sa ungefär "Märker du att du bara sitter och skumpar och rycker i hästen? Hur ska han kunna arbeta med en sån kluns som dig på ryggen? Hur länge har du ridit egentligen?!".
Guuud vad jag skämdes!! Här kommer jag och säger att jag har ridit i 10 år och han tycker att jag plågar hästen!!! Snacka om att självkänslan var i bott!

Sen när jag kom hem och red på min vanliga häst igen (efter att ha varit ledsen och arg på mig själv i flera dagar och varit villig att sluta rida så att häststackarn ska slippa bli så plågad) märkte jag att jag inte alls är så dålig!
Hästen gjorde allt jag bad den om med minimala hjälper och lyssnade jättefint.

Jag kom fram till att både människor och hästar i det här fallet hade helt olika utbildning och syfte.
Den största grejen tränaren klagade på var mina händer som fladdrade runt när jag red lätt. Jo men sen rider ju jag vanligtvis med långa tyglar eller bara repgrimma. Jag undrar just om han skulle kunna stoppa en häst i full fart utan att använda händerna :rofl:

Men efter mitt "uppvaknande" blev jag arg. Vad har den där människan för rätt att bjuda in mig på en ridlektion bara för att säga att jag suger?!! En bra tränare borde ist ha tagit fasta på det som var bra.
En tränare som DU betalar för att den ska hjälpa dig borde väl ändå anpassa sig till DIN nivå och DINA behov!?

Oj vad långt det blev :D
Jag hoppas iaf att du förstår min poäng och att du hittar en tränare som passar dig och din häst.

Lycka till! :bump:
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Men efter mitt "uppvaknande" blev jag arg. Vad har den där människan för rätt att bjuda in mig på en ridlektion bara för att säga att jag suger?!! En bra tränare borde ist ha tagit fasta på det som var bra.
En tränare som DU betalar för att den ska hjälpa dig borde väl ändå anpassa sig till DIN nivå och DINA behov!?

:bow::bow::bow: Precis min åsikt.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Men en tränare måst ju även ge kritik på det som behöver förbättras eller hur?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
884
Senast: Valle
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 248
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 240
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp