För dålig för att rida för tränare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Varför har du köpt en c-ponny? Om du fyller 19 i år får du bara tävla i unghästklasser. För mig verkar det lite märkligt att gå från en fjording (d-ponny?) till en c-ponny när man är 18-19 år. Borde du inte satsat på en större häst? Risken finns väl att tränarna tänker som jag och från början får en tråkig negativ attityd till dig och din ponny som ekipage.

kl
Blir så jävla trött på sådana här kommentarer! :mad:
Vad är det som säger att bara för att du är över 18 måste du köpa stor häst? Vad är det som säger att bara för du har häst så måste du tävla? Om du läst TS första inlägg hade du förstått att hon inte var tävlingsinriktad...
Själv är jag 21 och har fortfarande kvar min connemara, tycker du inte att det är upp till var och en? :mad:
Varför skulle en tränare få negativ attityd till en äldre ryttare på ponny?
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Jag förstår exakt hur du känner dig! Har nyss köpt en häst som jag verkligen skulle behöva hjälp med, men jag drar lite på det just nu tyvärr eftersom jag ridit i 18 år (varav 10 på ridskola) och alltid haft egen häst. Tröstar mig med att jag eftersom man sliter hemmavid och lär sig av misstagen kanske man har känslan där även om det inte alltid ser så proffsigt ut! Och det kan ju bara bli bättre. Skaffa en bra tränare så blir det nog bra tillslut.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Men kära nån..vad tror du en tränare är till för?

Jo, just att TRÄNA så klart.

Passar inte de som finns på ridskolan finns det andra.

Men ett tips. Ta en dokumenterad elelr som du vet duktig. INte borsans låtsassyrraskusins moster eller så..
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Varför har du köpt en c-ponny? Om du fyller 19 i år får du bara tävla i unghästklasser. För mig verkar det lite märkligt att gå från en fjording (d-ponny?) till en c-ponny när man är 18-19 år. Borde du inte satsat på en större häst? Risken finns väl att tränarna tänker som jag och från början får en tråkig negativ attityd till dig och din ponny som ekipage.

Om du inte har nåt vettigt att komma med kan du hålla tyst. TS köper precis vilken häst hon vill och bara för att man rider ponny betyder inte det att man inte har ambitioner att lära sig RIDA BRA, vilket är en helt annan sak än tävlingsambitioner... Suck.

Irishdraft -som älskar ponnyer och som var/är medryttare på en underbar ponny. Bara för att man inte kan tävla betyder det inte att man inte kan träna galoppslutor och saxar på ridbanan...
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Gick utmärkt att göra byten i varannat med lektionsponnyerna så varför inte?:bow:
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Varför har du köpt en c-ponny? Om du fyller 19 i år får du bara tävla i unghästklasser. För mig verkar det lite märkligt att gå från en fjording (d-ponny?) till en c-ponny när man är 18-19 år. Borde du inte satsat på en större häst? Risken finns väl att tränarna tänker som jag och från början får en tråkig negativ attityd till dig och din ponny som ekipage.


Den där kommentaren kanske inte var den TS ville höra nu när hon känner som hon gör :smirk:

TS: jag säger som många andra, gå och kika på de tränare du har nära och bilda dig en egen uppfattning om dem, "faller" du för någon av dem så prata lite och berätta om din häst och dina mål.
En bra och seriös tränare tar emot alla ekipage i alla åldrar och raser ,och bryr sig inte om man är vuxen på ponny eller barn på stor häst, även om man inte tänker tävla.

Lycka till TS!! :)
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Tack, du behöver inte idiotförklara mig.

Du har redan fått många bra svar.
För det första så är det klart att du köper vilken häst du vill. Det har jag sagt tidigare.
Jag är mkt äldre än dig och köpte trots det en tvåårig newforestponny när jag köpte ny häst. Jag har inte ångrat mig en sekund. Hon är det bästa som finns!!!

Om jag var du och tyckte att det kändes jobbigt att komma med egen häst till en grupp där alla har egna hästar hade jag antingen tagit med hästen till en ridskola eller tagit privatlektioner. När min häst var yngre red jag med i en vanlig grupp på liten ridskola. Det var lagom för henne och bra träning att gå med andra hästar. Nu rider jag ensam för instruktör i stället. Jag tycker att det är bättre för då kan man anpassa lektionen helt efter vilken nivå häst och ryttare befinner sig på. Nu känner jag min ridlärare. Det är nog mer så att vi utbildar min häst tillsammans. Hon brukar fråga mig om det är OK det vi gör. Om jag inte tycker det säger jag helt klart ifrån. Det är ju min häst och mina pengar. Men jag behöver min ridlärares hjälp för att komma vidare så det är klart att jag följer det hon säger. Hoppas att jag lyckats förklara vad jag menar. Ursäkta att det blev lite snurrigt.
'
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Förstår precis.:bow:

Det finns en tränare som kommer till "vårat" ridhus någon gång ibland som jag längtat länge efter att få träna för men det har aldrig blivit av.
Har varit och kollat på några lektioner hon haft(endast privatlektioner)och så har jag även pratat med några som tränat för henne och hon verkar super bra. Ganska dyr men dom som tränat för henne säger att det verkligen är värt det.
Hon skiter fullständigt i vad som kommer in genom dörren. När jag kollade en gång så var den första hästen som var inne ett välsvarvat och välutbildat halvblod med en lika duktig ryttare på. Nästa ekipage var en bekant till mej, 35 år och rider på en liten b-ponny, welsh mountain. Och det tredje ekipaget liknade mej och min fjording, en tjock otränad fjording som knappt gick att svänga med en typsikt "skogsmulleryttare" på(läs omatchade kläder och liknanade;) *ironi*). Hon behandlade alla precis likadant!! Fast olika övingar då förståss. Alla fick massvis med beröm i stil med "fortsätter ni sådär kan ni snart vara med i OS!":D
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Låter som den vi har hemmavid just nu! Du kan ju kanske börja rida ngn lektion för henne o se hur det känns. Du kommer få en "självtroboots" vill ja lova :D Är hon för byr eller inte passar så vågar du nog gå vidare o leta andra tränare sedan iaf :bump:
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Oj vad det tog skruv... Men det är bara kul med olika åsikter.

Vi vet inte varken hur lång TS är eller hur tung hon är. De flesta vuxna är för stora för en c-ponny och speciellt om man ska rida den varje dag. Det är skillnad om man rider kortare stunder då och då.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Oj vad det tog skruv... Men det är bara kul med olika åsikter.

Vi vet inte varken hur lång TS är eller hur tung hon är. De flesta vuxna är för stora för en c-ponny och speciellt om man ska rida den varje dag. Det är skillnad om man rider kortare stunder då och då.


Jag är ca 160cm och väger 45kg om det är av intresse. Ponnyn är en relativt grov connemara som förhoppningsvis kommer bli maxad. Något fel?
Han blev inriden och riden regelbundet av en tjej på 172cm/65kg utan problem.
Som det finns en tråd om, "hästar är inte barbie dockor" och framförallt inte ponnierna.
Men du kanske hör till dom som tycker att en maxvikt på en c-ponny borde ligga på 35kg och att man får vara max 140cm lång?
:smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Då ska du inte uttala dig heller :mad:

Även om det är helt ogrundade saker som skrivs så kan man ta åt sig, det är rätt trist och väldigt onödigt.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Synd att du är så negativ till stora hästar (över 148 cm). Jag vågar inte fråga hur lång du är och vad du väger men det finns ju faktiskt små storhästar på 148-152 cm som är väldigt trevliga och inte alls känns stora. Jag har aldrig påstått att man måste rida på stora höga halvblod utan en storhäst på ca 150 cm kan ofta vara en connemara, en korsning, en arab, varmblod eller nordsvensk. Det finns många trevliga hästar och raser som håller sig kring den mankhöjden och dessutom är dom ofta billiga så man får mycket häst för pengarna. Skulle tro att du så småningom vill ha en lite större häst, åtminstone d-ponny.

Såg att din väninna dressyrtränar en b-ponny och då blir jag lite skeptisk. Vet nämligen en alldeles för tung tjej (vuxen) som hade en b-ponny att rida på och alla snackade skit bakom hennes rygg eftersom dom tyckte att det var så synd om ponnyns rygg. Till slut fick hon reda på det och nu har hon sålt den ponnyn som tur är.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Är du helt korkad eller? Läser du ens vad jag skriver? Jag VILL INTE ha en stor häst, jag trivs på ponny och har äntligen hittat den rätta hästen för mej som jag letat efter i jätte många år.

Jag skrev även min längd och vikt om du läser ordentligt.

Och tror du på allvar att jag kommer byta bort min nyköpta älskling bara för att nån på ett forum har korkade åsikter? Du verkar konstig.

Slut diskuterat om det här nu. Jag är jätte nöjd med min ponny och jag är INTE för stor för honom.

Och nej, jag tror knappast att jag kommer vilja ha stor-häst i framtiden och blir det ändå så så får jag väl köpa den då?

Och då menar du att vi pratar om samma person(hon på b-ponnyn)? Jag hoppas verkligen att vi inte rider i samma ridhus.... Finns redan gott om sånna som ska klaga på andra där och tycker att dom själva vet det bästa.

Hoppas att du har kunnat läsa det här nu och att något har fastnat.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Varför alla taggar utåt så fort du får en åsikt?

För att jag mår väldigt dåligt av och blir ledsen när någon säger att jag har fel slags häst, att jag borde köpt någon annan. När jag ÄNTLIGEN har hittat det jag söker.

Mår skit idag också, kanske beror på det med. Men ska gå och lägga mej nu och hoppas på att jag vaknar på en bättre sida imorn, men troligtvis inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 976
Senast: iNHALE
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
910
Senast: Valle
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 488
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp