För dålig för att rida för tränare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Tycker absolut att du skall provrida för den tränaren du kikat på.

Efter några års uppehåll i väntan på unghästen och tappande av hela min självkänsla ridmässigt hittade jag en sådan tränare du beskriver och det är underbart. På ca 6 månader så har hon gjort mig och min ponny till ett superekipage och jag tror idag åter på mig själv och min kunskap som jag trodde var tappad för alltid.

De få gånger jag i mitt 40 åriga liv tidigare ridit för tränare så har jag känt prestationsångest (red min andra lektion när jag var runt 30 år), det har jag inte med denna tränare samtidigt som jag känner hur positiv min ponny är och hur han utvecklas på exakt det vis jag vill och tror på. Denna tränare ger både ris och ros och man känner att man utvecklats även om hela lektionen gått dåligt.

Så våga chansa, säg till redan på första lektionen att du inte kan alla ridvägar, inte vet var alla bokstäver sitter eller vad alla skolor heter m.m. Är personen så bra som de ska så kommer den att hjälpa dig och förklara för dig.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Min åsikt är att b-ponnyer och c-ponnyer huvudsakligen är till för barn och ungdomar under 18 år. Undantag kan ju vara under inridning, tillridning och annan tillfällig utbildning av ponnyerna. Du anser något helt annat och det får du gärna göra men det kan ju hända att du ändrar dig så småningom. Jag har bra många fler år på nacken än du... Man ändrar sina åsikter ibland och så ska det vara om man vill utvecklas.;)

Men vad har höjden på hästen med hur kul man kan ha tillsammans att göra?

Om häst och människa ser proporsionerliga ut och hästen är stark nog att bära upp människan, finns det väl inga som helst problem med det?! T ex, förr i tiden var idealet för hästens höjd ca 30 cm lägre än ryttarens längd (vad jag hört. Rätta mig gärna om jag har fel :)).

Så jag ser inget som helst problem i det. Däremot om man vill tävla får man ju högre konkurrens iom att man måste tävla mot stora hästa pga ålder, men TS såg ju inget problem i det iom att hon inte var intresserad av att tävla!

Tycker det är synd att folk inte kan acceptera att alla inte är förtjusta i samma typ av hästar som dem själva. Och alla väljer inte häst utifrån exteriör, höjd, ålder eller stam heller...
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

"Det hör inte hit och jag köper väl för tusan vilken häst jag vill?
Som jag redan sagt: HAR INGET TÄVLINGSINTRESSE OCH HÄSTEN(ponnyn) HADE PRECIS DET JAG VILLE HA( speciellt att han var lätthanterlig).
Hatar storhästar och kommer troligtvis rida ponny hela livet, och med min storlek blir det inga problem. Fy vad tråkigt att follk tänker såhär, blir så otroligt less på det. Jag föll direkt för den här ponnyn han hade allt det jag ville ha och eftersom jag ABSOLUT INTE vill tävla så spelar det väl för tusan ingen roll? Alla tycker inte det är roligt med storhästar som man får klättra upp på och som man slår ihjäl sej på om man trillar av.

Ursäkta att jag reagerar så starkt men det var en väldigt dum fråga enligt mej."

Nån mer än jag som älskar de små. rider på ridskola. Ridigt en häst som var 1.62. visserligen ganska snäll häst. men stor ändå. man får ju nästan höjdskräck. ridit en häst som e 1.53 nästan en termin nu. flög av han på en privatlektion, tappade självförtoendet totalt.
bad att få nån av de minde lugnare. ridit en som e 1.45 två gånger nu å de e skitskoj. inte så långt te backen heller. men visst jag måste lära mig rida de större nån gång. ja e ca 1.75 lång men väger bara ca 55-60 kg. kanske ser lite löjligt ut på de där små men urkul e de.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Men en tränare måst ju även ge kritik på det som behöver förbättras eller hur?

Givetvis, men det finns bra sätt att ge kritik och det finns dåliga. Man behöver inte trycka ner folk i skorna tycker jag, eller hur?
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Självklart inte.

JAg tolkade dock inlägget lite som att en bra tränare var en sådan som BARA berömde hela tiden. Det anser int ejag ger någonting i längden. Lika delar ris och ros är det optimala.:bow:
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Men vad har höjden på hästen med hur kul man kan ha tillsammans att göra?

Tycker det är synd att folk inte kan acceptera att alla inte är förtjusta i samma typ av hästar som dem själva. Och alla väljer inte häst utifrån exteriör, höjd, ålder eller stam heller...

Jag har aldrig sagt att höjden på hästen har att göra med hur kul man kan ha med den. Det är ju om man gillar att tävla då blir det tufft att tävla med en c-ponny mot de stora hästarna och då är det kanske inte lika roligt heller.

Jag accepterar visst att människor inte är förtjusta i samma typ av hästar som jag själv. Var fick du det ifrån? Däremot får jag precis som alla andra ha min alldeles egna åsikt men det är någonting helt annat och ibland stämmer den inte med majoritetens och jag har inga problem med det.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Bra, så du har fattat och accepterat nu att jag rider ponny och troligtvis kommer göra det länge till?
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Om de flesta över 18 år skulle rida och äga ponny, vad ska då våra barn rida på? Är det barnen som ska rida på dom stora hästarna då? Nej likaväl som det finns för stora vuxna som rider ponnyer så finns det lika många yngre korta barn som rider på storhästar utan att ha den minsta kontroll och det går ibland helt åt skogen med brutna ben osv. Föräldrar som köper en stor häst på en gång åt sitt barn för att dom ska slippa växa ur den! Man ska ha rätt storlek på hästen efter sin längd och vikt men även efter hur långt man kommit i sin ridning förstås. Nu menar jag inte att TS är för stor för sin ponny men det framgick ju inte i de första inläggen.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Men ge dej. Tror du att ponnierna ska ta slut bara för att nån enstaka vuxen ryttare rider ponny? Så jag måste köpa storhäst bara för att någon unge ska slippa rida häst. Det finns ju för tusan massvis med ponnier överallt som vill ha bra hem. Ju fler det behövs desstå fler kommer det ju avlas fram.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Fast den du fräste åt frågade faktiskt bara avarför du föredrog ponny framför liten häst.

Jag har sett dig på ponnyn och du är inte för stor elelr tung, men varför inte helt enkelt svara det då?

Det är svårt det här med tolkning. Den som har tolkat mig helt rätt i denna tråd är Älgen, tack för det! Älgen skrev även bra om min tolkning av ordet satsa vilket brukar användas i tävlingssammanhang.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Men hon har ju svarat på det... :smirk:

För att hon tyckte om hästens personlighet och att den var snäll att hantera.

Sen var det du som skrev att B- och C-ponnyer bara är till för småbarn. :cool:
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Jag skrev att jag skulle vilja "sattsa"(lägg märke till: " ") och inte bara lulla runt i skogen. Hur du nu kunde få det till att vilja tävla. Och visst jag kanske vill vara med på någon LC bland hästar eller någon lite klubbtävling för att se hur vi ligger till. Men inte mer.

Blev det tydligare nu?
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Nej, h*n skrev HUVUDSAKLIGEN. Inte endast.


Ts passar helt ok ihop med ponnyn ifråga, men jag kan förstå frågeställningen då man faktiskt väääldigt ofta kan få se för stora ryttare på för små ponnyer. Oavsett ålder på ryttaren.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

ångra mej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Jo, men jag kan fortfarande inte förstå varför man tar upp den frågan i en tråd där TS inte lagt ut nån bild (vad jag sett) och inte är för stor för ponnyn...!
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Tja, jag tycker inte det är konstigare än att fråga varför någon har som du tex en arab?
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Men det är faktiskt en ganska konstig fråga det också.;) Speciellt om man drar upp nackdelar med rasen i samband med frågan.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Jo, men att "fråga" det på det sättet tycker jag är konstigt... Alltså att säga att B- och C-ponnyer endast är till för små barn :cool:

Det skulle vara samma sak som att "fråga" att "Varför har du arab, de duger ju inte till mer än att vara vackra?". Eller "Varför köpte du dig en arab, de går ju inte att rida på"

Båda är frågor jag hört (inte fått personligen, men hört att andra fått), och om jag fick en sån skulle jag bli grymt ledsen och arg på den personen! Man köper väl vilken häst man vill, men vilkan andledning man som helst, utan att någon ska lägga sig i på det sättet... :smirk:
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Inte behöver du bli så upprörd och ilsken över mina inlägg. Undra vem som bråkar, det är ju du, jag vill inte ens citera ditt senaste hemska inlägg. Tagga ner lite! SJälv tycker jag det var en berättigad fråga eftersom TS fyller 19 år och sedan tidigare har en större häst-en fjording och det inte är speciellt vanligt att man köper en ny mindre ponny än den man redan har/hade. Intressant att höra orsakerna till varför folk föredrar ponnyer (INTE ironiskt). Då får man bättre förståelse för detta och det är väl bra mkt bättre än att gå vidare med kanske felaktiga fördomar?

Om du läser noggrannare så ser du att jag redan bett om ursäkt i ett av mina tidigare inlägg.:cool:
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Om du tänker dig min synvinkel....


SOm tränare tycker jag det är viktigt att veta vad varje elev har som mål.
Följdfrågor bli då vad har eleven för häst och vad har den för förutsättningar...

Därefter kanman gå vidare och börja själva arbetet.

Om vi nu utgår från att frågeställaren i den här tråden missuppfattade ditt ord satsa som likvärdigt med tävling så är väl frågan ang ponny/häst ganska relevant eller hur?

Hade du nu haft ambitioner att hårdsatsa på¨tä'vling (som då brukar menas satsa=tävling) så hade ditt val av riddjur varit kanska oklokt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 904
Senast: iNHALE
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
885
Senast: Valle
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 250
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 196
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp