Bukefalos 28 år!

För få utövare?

rachan

Trådstartare
På arrangörsmötet i höstas var det ett hallåande om hur tävlingarna skulle ligga eftersom alla ville ha ryttare till just sin tävling! Svaret är ju enkelt -att det var för få ryttare i Sverige. Hopp o dressyrtävlingar runt om i Sverige får ha max antal starter. Vi inom distansen är inte där ännu. Men görs det något åt "problemet" under detta år? Vad gör ni i er förening för att sporten ska få fler utövare? Satsar ni bara på de ryttare ni har för att de ska bli bättre? Eller jobbar ni aktivt med att antalet utövare/ starter ska öka?

Hjulet behöver inte uppfinnas flera gånger. Kanske någon klubb har något bra tips på hur man kan få fler ryttare.

Vår klubb har Träningstävlingar/ Utbildningstävling där ryttare får rida 10 km eller 20 km. Många blir sugna och vi hjälper dem då med att ta grönt kort. På det sättet har vi fått nya medlemmar.

Vi måste ju jobba mot ett långsiktigt mål men vi måste ju börja nu för att inte sitta med samma problem år efter år! Eller ?

Fler tips mottages med stort tacksamhet!
 
Sv: För få utövare?

Våran klubb har haft träningar och Cup under vintern för att få in nya ryttare till sporten. Några av dem har gått vidare till tävling.

Att det är svårt att få in många fler nya i sporten tror jag kan bero att det dels kostar mycket att starta och att man behöver ha med sig medhjälpare, helst flera.

Att det kostar mycket att starta kan man tyvärr inte göra så mkt åt. Klubbarna som arrangerar tävlingar får inte speciellt många kronor kvar.

Att ha parkering och viloområde tillsammans tycker jag underlättar en hel del. Man kan åka iväg och tävla utan medhjälpare iallafall på kortare sträckor.
 
Sv: För få utövare?

Jag tycker inte alls att svaret är så enkelt. Man kan inte jämföra distans med hopp- och dressyrtävlingar. Hopp och dressyr kan man tävla varje helg, hästen presterar i några minuter. Även om det fanns distanstävlingar varje helg så kan man inte rida 8, 12 eller ens fem mil varje vecka. Men visst är det ganska få utövare av sporten, vi behöver mer bredd.

Vår klubb har också utbildningstävlingar, två gånger om året. Dessa är mycket populära, fast tyvärr är det sällan som det resulterar i nya medlemmar. Jag tror att tröskeln att ta grönt kort är väldigt stor för många.
 
Sv: För få utövare?

Det är dyrt att tävla, men det behöver inte bli dyrare genom att tvinga på de tävlande övernattningar genom att ha alltför tidiga starttider. Om man yxar till det lite grovt kostar en tävlingsövernattning 1000 kr totalt, och är man ute o tävlar flera helger på ett år så blir det mycket pengar. Samt att det blir ett stort projekt för nya i sporten, som kan avskräcka.
 
Sv: För få utövare?

Men ska vi leta nya distansryttare bland de fattiga skogsryttare som tycker det är ett för stort steg att ens vaccinera hästen och ta grönt kort?
Det känns som att alla försökt med det länge, utan framgång.

Är det inte bättre att ta ryttare från dressyr och hopp? Det måste väl finnas många av de som inte ens tänkt tanken att man kan rida på nåt annat vis än på en ridbana?
Där har vi även ryttare som utan att blinka betalar 150.000 kr för en medelmåtta.
Inom distansen kan de för de pengarna köpa sig en landslagshäst.
 
Sv: För få utövare?

Håller med CK och förstår vad du menar.
Flera av de sk "skogsmullarna" kommer på aktiviteterna bara för att det passade den gången eller den helgen.
De tycker att det är kanonskoj att rida ut....mer är det inte.


Får de frågan ifall de kan vara med som funktionärer på klubbens tävling då är de som bortblåsta;)

Ska man leta tävlingsryttare så måste det iallafall finnas en egen drivkraft.
Vi bör kanske lägga krutet på de som har ridit sin första PP, CR istället?
 
Sv: För få utövare?

Och så måste man få "nybörjardistansarna" att inse sin hästs begränsningar, och hur de ska träna sin egen häst, med de förutsättningar den hästen har exteriört osv.
Bästa sättet att få folk att tröttna är väl när deras första häst i sporten går sönder?
 
Sv: För få utövare?

Man kanske ska vända sig till arabhästägare, som är tävlingsugna men tröttnat på att bli jämförd med halvblod på dressyr och hopp-banan.

Sen att arrangera bara CR, inte ihop med alla övriga klasser...så det blir lite lugnare och mer "nybörjarvänligt". Jag tror också att man vinner på att ha CR kortare än tävlingsklass! Den får vara 40 km. Steget från PP till CR blir mycket mindre då. Och har man sen ridit CR 40 km, då är man fast ;)

I Danmark är demoklasserna, deras motsvarighet till CR, oftast runt 40 km. De har ju mängder av deltagare.
 
Sv: För få utövare?

Man kan också coacha unga duktiga ryttare med att låna ut sin häst och på vägen ge råd om träning med mera, som CK skriver. Jag har gjort det ett par gånger och det har gett 50% utdelning. Dvs en av tjejerna kommer att fortsätta. Den andra flyttade till annan stad och hade nog fortsatt om det varit möjligt. En av oss ägare har givetvis själva ridit medpå de CR det gällt.
 
Sv: För få utövare?

Jag kan bara hoppa in som den där personen som verkligen verkligen vill börja tävla distans (och som tränar för det) men som inte gör det, och ge min anledning: Det anordnas för få tävlingar i närheten av där jag bor. Jag bor i Göteborg och måste åka tiotals mil för att kunna vara med, Skåne anordnar de närmsta tävlingarna. Som nybörjare finns det ingen chans att jag packar ihop min häst och kör iväg 20 mil för att rida en clear round över en dag och sedan åka hem igen. Jag vill kunna känna på och avklara min clear round utan att det känns som ett oövervinnligt projekt.

Jag vet många andra som känner samma sak, även många som inte bor i Göteborg utan på andra ställen i Sverige där man får åka väldigt långt för att rida sin första ritt. Det är inte många som vill åka 15-25 mil för att hoppa sin första clear roundbana och sedan åka hem. Jag tror att fler skulle engagera sig i sporten om det anordnades mindre ritter på fler ställen i landet. Jag har ju ingen erfarenhet och vet såklart inte om det ens är möjligt att anordna tävlingar (ffa prova på- och clear round-), men jag tror att det är ett av de få sätten att få in nybörjare i sporten. När man väl har provat på det ett par gånger så blir intresset garanterat så stort för många att de är villiga att åka längre sträckor för att få tävla, och man har då dessutom träffat andra personer inom sporten som man kan åka tillsammans med vilket är bra både för att det är roligt att känna människor på tävlingsplatsen och för att man kan samåka.

Tror och vet att det är många, många fler än bara jag som tänker "Åh, man kanske skulle tävla lite distans i sommar, vad roligt!", som börjar träna sin häst och rekrytera kompisar som också börjar träna, men som sedan kollar upp årets tävlingar och inser att det blir för dyrt och krångligt att tävla, och att det är bättre att åka till den där ridleden fyra mil bort och rida sin egen distansritt i några dagar istället. Det är lika tråkigt varje år att inse att man inte kommer att komma iväg den här gången heller.
 
Sv: För få utövare?

Fast det stämmer ju inte. Från Göteborg är det ca 9 mil till Sämsholmsritten, ca 12-13 till Isabergsritten, det finns två ritter i Halmstad.

Att köra tio mil / en timme - en och en halv för en ritt som varar i 4-6 timmar tycker jag inte är en stor grej?

Jag kör lätt åtta mil för att delta i klubbens träningsritter :)

En distanstävling är ju i vilket fall som helst en heldagsutflykt.
 
Sv: För få utövare?

...icke att förglömma är Hökensåsritten (Tidaholm) eller Billingeritten (Lerdala/Skara) som inte heller är speciellt långt från Göteborg. Nä, vi i mellan/södra Sverige är ganska lyckligt lottade med riktigt många tävlingar inom rimliga avstånd.

Själv väntar jag på att Norrland aviserar distanstävling i Kiruna - den SKA jag isåfall bara rida, oavsett restid, kostnad osv... :-) Älskar Kiruna!
 
Sv: För få utövare?

Kul med respons från några. Fler än jag som har tankar på hur man kan få fler ryttare samt hur man kan utveckla sporten.
Jag tror oxå på som någon sa att ordna CR lite mer för sig. Det kan inte vara lätt att som nykomling o lite vilsen komma till vet-grind när det kommer tävlande i 80- 120 km klassen instormande. Man kanske kan hålla nere kostnaderna oxå på så sätt.

Vi som bor mellan de två stora sjöarna är nog oxå lyckligt lottade iochmed att vi har rätt nära till många tävlingar.
 
Sv: För få utövare?

I januari brukar jag kolla in närliggande klubbars årsmöten. Maila eller ringa och fråga om jag kan få 5 min att prata om distansritt och så har jag med mig proppar till vår tävling samt den jättefina broschyren man kan beställa genom ridsportsförbundet alldeles gratis. Det har varit väldigt uppskattat och det brukar bli mycket mer än 5 min. Några ryttare har det blvit. I år satte jag in en annons på Blocket under hästar säljes och skrev som rubrik "nyfiken på distansritt?" och så satte jag in en trevlig bild av Paulines, som visade vanliga pållar. Jag fick många svar och jag tror det blev 2 ryttare och 1 funktionär. Eftersom jag är provledare för grönt kort så kan jag ganska snabbt och enkelt få igenom dem där.
Jag lånar alltid ut mina hästar på vår tävling för då kan jag ändå inte rida själv.
Vi annonserar i Knallebladet - en annonstidning som ALLA läser här nere.
2 år stod vi i monter på Scandinavium, men det blir så fruktansvär dyrt om man inte kan få hyra en liten plats av någon annan mässdeltagare.
I år funderar jag på om jag skulle tränga mig in på några av alla ridläger som finns runtomkring i sommar och be att få berätta och kanske visa filmen om Göingeritten som är superbra.
Ja det var några idéer....
 
Sv: För få utövare?

Är det inte bättre att ta ryttare från dressyr och hopp? Det måste väl finnas många av de som inte ens tänkt tanken att man kan rida på nåt annat vis än på en ridbana?
Där har vi även ryttare som utan att blinka betalar 150.000 kr för en medelmåtta.
Inom distansen kan de för de pengarna köpa sig en landslagshäst.

Jag tycker att CK är något på spåret här. Tyvärr var ju distansens egen A-tränare ute för en tid sedan och upplyste om att distansryttarna inte kan rida, så de mera ridkunniga från de finare olympiska grenarna kanske drar sig lite för att sälla sig till de mindre ridkunnigas skara.;) Eller så är de bara rädda att bli blöta och leriga när de tar sig ut ur ridhuset. ;)

Ironin åsido, så tror jag att distansen kunde höja sin profil en hel del. Hur många utanför den snäva distanskretsen vet exempelvis att de svenska ekipagen sopade banan med alla andra i Gartow nyligen? Men distansekipagen har få, om några, sponsorer och blir inte bjudna på glammiga galor så att de kan profilera sig på samma sätt som Malin Baryard. Men det går att ändra på. Och så ska naturligtvis inte sportens egna företrädare hålla på och snacka skit om sporten på det sätt som nämnde tränare gjorde.

Själv hoppas jag kunna rida en CR under innevarande säsong men har upptäckt att gröna kortet faktiskt är en ganska komplicerande faktor, för man måste ju både hitta tid att gå kursen och hitta någon som skriver ett intyg om ridkunskap -- företrädesvis utan att man ska behöva träna in ett dressyrprogram av något slag eller hoppa en bana med fyra hinder; båda krav som känns inriktade mer på dem som avser att tävla i just hopp eller dressyr. Jag är inte motståndare till vare sig hopp eller dressyr och tränar även lite sådant med min häst för allsidighetens skull, men tycker att det känns ASLÄSKIGT att få mina ridkunskaper bedömda på basen av vad vi då presterar (förmodligen ger jag nu den nämnde tränaren vatten på sin kvarn!)

Sedan är det klart att närheten till tävlingar spelar roll och då inte minst närheten till lättare tävlingar, PP och CR-klasser, så att man kan komma igång.

Slutligen är ju ridskolorna fortfarande en stor del av rekryteringsbasen för nya ryttare, inte minst ponnyryttare. På ridskolorna lärs det mest ut hopp och dressyr. Så varför inte vända sig till ridskolorna också?
 
Sv: För få utövare?

"Jag tycker att CK är något på spåret här. Tyvärr var ju distansens egen A-tränare ute för en tid sedan och upplyste om att distansryttarna inte kan rida, så de mera ridkunniga från de finare olympiska grenarna kanske drar sig lite för att sälla sig till de mindre ridkunnigas skara."

...eller så kan ju ryttare från de "finare" grenarna passa på att vinna rubbet utifrån den här s.k tränarens uttalande... jag menar - de slänger lätt ut pengar i 100 000 kr-klassen (dvs en elithäst i distanskretsar, dessutom färdigtränad - bara att rida!) på en häst och om vi distansryttare ändå inte kan rida (obs, jag är mer än lovligt ironisk nu) så borde det ju vara busenkelt att ta sig in i landslaget i distansritt ju! :grin:

:devil: :D ja,ja jag vet... den var nästan "over the top", men jag kunde bara inte låta bli...
lite trådkap också kanske, men...

Ska jag följa tråden så tycker jag det har kommit kanonmånga bra idéer för att sprida distansen lite ytterligare. Jag tror också på konceptet med "rena" PP och CR-tävlingar, för det var lite "läskigt" i grinden i början. Läste att A9 i år hade "värdinnor" på plats på tävlingsdagen som var just för PP och CR för att hjälpa nybörjarna - bra initiativ! :bow:
 
Sv: För få utövare?

Kul med respons på A9 Rittens utformning.
Tanken med denna tvådagars tävling var flera:
-Eftersom vi är en liten klubb så var tanken att medlemmarna hade möjligheten att rida en av dagarna och vara funktionär den andra.
-Att ryttare med flera hästar kunde tävla båda dagarna.
-PP & CR lades på Lördagen med hänsyn till att den unga/orutinerade hästen skulle få tävla dag 1. Starterna lades vid lunchtid - så att man i möjligaste mån skulle slippa en extra övernattning
-Eftersom vi de senaste två åren har haft både SM och Lag-SM så kändes en ren PP & CR dag bra. Tanken var att de skulle bli lite mer lungn och ro för dessa klasser. Synd bara att det var kraftig blåst denna dag... men det gick ju bra för ekipagen ändå. Av 25 starter var 24 st gdk:)

Kanske får vi se fler tvådagars tävlingar nästa år? Allt arbete med att iordningställa tävliingsplats är ju lika mycket för en dag som för två.
 
Sv: För få utövare?

Inte för att det hör till tråden, men just distansritt måste väl vara den klart enklaste grenen att satsa på om man vill ha landslagsplats i nån ridsportgren?

Till och med jag har ju en SM-medalj, från en ritt jag inte ens fullföljde.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
651
Senast: Fruentimber
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 750
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp