Bukefalos 28 år!

För få utövare?

Sv: För få utövare?

Du behöver absolut inte ha någon speciell utrustning till att börja med distans. Sadel, träns o ridhjälm har du väl redan?

Om du har problem med grönt kort kurserna så kontakta en grönt kortansvarig och hör om man kan hjälpa dig med ett annat upplägg. Dina frågor om kursen och kunskaperna är perfekta att ställa till just en ansvarig som har utbildning för detta.

Sen undrar jag hur du vill bli uppplockad? Jag vet ju inte exakt var du bor men är det inte för långt norrut så kom till Hovdala/Hässleholm i Juli o prova på distans. Inget grönt kort behövs.

Det är nog ingen i Sverige som igentligen har nära till många distanstävlingar. Har man under två timmar att köra så är det lyx.
// Linda

Tack för ditt svar! Bor lite för mycket Norr ut för att åka till Hässleholm.

Jo men blandannat så skickade jag ett mail till dem med frågor och några av dem fick jag svar på iofs. Sedan skickade ännu ett mail för att få kontaktuppgifter till någon man kunde prata med eftersom det är lättare att via tal få fram sin "oro" för allt det praktiska osv. Frågade även om hur man blir medlem i klubben så jag i så fall kunde rida för dem eller om jag kunde bli medlem i närmaste ridklubb och rida för dem eller om det behövdes en distansklubb så att säga och där slutade all kontakt med dem. Fick aldrig något svar öht. Hade också velat få kontakt med någon på klubben så rider mycket så man kunde ha som bollplank i träningen osv men tyvärr tog det stopp efter de första svaren.

Kändes lite som att de inte var så måna om att få in nya människor men jag hoppas jag hade fel.
 
Sv: För få utövare?

Där är jag numer också medlem. :) De har ju precis haft några träningsritter, synd att de redan varit för annars kunde du ju hakat på där och på så sätt träffat en del. Jag är i stort sett precis grön i klubben och känner knappt nån men vill du på nåt sätt ha hjälp med något ska jag göra mitt bästa för att bistå :D

Ang grönt kort så vet ju inte vart utanför du bor men om du ringer till ridskolan i Västervik så är nog inte de så svåra med att låta dig avlägga prov. Jag gjorde det förra sommaren, bara ringde och bokade tid för skrivning. Ang ridprovet så kan du ju säkert hyra en lektionshäst som är trygg i hoppningen då. Det behövde jag aldrig göra eftersom jag ridit lektion där och de visste vad jag kunde.
 
Sv: För få utövare?

Mysaan: Nu har du inga ursäkter längre :D! Ta kontakt med Lulski och ridskolan i Västervik så att vi får se dig på distansbanorna snart!!!
 
Sv: För få utövare?

Mysaan: Nu har du inga ursäkter längre :D! Ta kontakt med Lulski och ridskolan i Västervik så att vi får se dig på distansbanorna snart!!!

Hittar nog på någon ska du se. Fick veta att man måste ha ryttarlicens också. Vad kostar en sådan?

*Delvis kl*

Det känns lite surt att skaffa grönt kort och ryttarlicens för ganska mycket pengar för att bara pröva en PP. För något annat lär jag liksom aldrig tävla i så det är lite jäkla skitdumt faktiskt. Men men en vacker dag eller så så kanske ni ser mig på banorna.

KOllade lite om grönt kort och licenser. Menar de att jag som är över 18 år inte behöver gå kursen utan egentligen bara behöver göra proven till grön kort?
Vilken sorts lincens behöver man till distans? Har ju ingen lust att lösa en elitlicens direkt så då undrar jag om det räcker med en lokallicens. Eller får jag bara tävla på hemmaklubbens tävling då eller hur fungerar det?
Behöver man någon licens till pålle också?
 
Senast ändrad:
Sv: För få utövare?

Där är jag numer också medlem. :) De har ju precis haft några träningsritter, synd att de redan varit för annars kunde du ju hakat på där och på så sätt träffat en del. Jag är i stort sett precis grön i klubben och känner knappt nån men vill du på nåt sätt ha hjälp med något ska jag göra mitt bästa för att bistå :D

Ang grönt kort så vet ju inte vart utanför du bor men om du ringer till ridskolan i Västervik så är nog inte de så svåra med att låta dig avlägga prov. Jag gjorde det förra sommaren, bara ringde och bokade tid för skrivning. Ang ridprovet så kan du ju säkert hyra en lektionshäst som är trygg i hoppningen då. Det behövde jag aldrig göra eftersom jag ridit lektion där och de visste vad jag kunde.

Bor närmare ridskolorna i Vimmerby området så jag ska kontakta en sådan. Det som gör mig tveksam är just nu att man måste hoppa öht. Kan man inte slippa den biten? Alltså jag tycker det är skitkul att hoppa men min balans har ju blivit skitkass så jag är inte så stadig över den höjden.

JÄttesynd att jag missade träningsritterna det hade kunnat vara skoj. Men iofs så ligger Tjustritten inte förrän i september så jag kanske hinner fixa allt tills dess. Blir hemmaplan nästan att rida den.
 
Sv: För få utövare?

På lokal licens får du rida PP, CR och 50 km tävling. Hur många ritter du vill, och precis var som helst i Sverige.
Nu ska vi inte prata om fusk, men förklarar du för Grönt Kort-ledaren att du inte vill hoppa tror jag knappast att du blir kuggad...
 
Sv: För få utövare?

På lokal licens får du rida PP, CR och 50 km tävling. Hur många ritter du vill, och precis var som helst i Sverige.
Nu ska vi inte prata om fusk, men förklarar du för Grönt Kort-ledaren att du inte vill hoppa tror jag knappast att du blir kuggad...

Så då räcker ju den lokala licensen några år i alla fall. Tävlingstillfällena lär ju inte bli många med småbarn.

Så då är det egentligen bara frågan om hur mycket Gröna kortet kostar och hur jag ska lösa det.

Supertack för alla svar! Just nu ser det ljust ut för en PP 10 september. :D
 
Sv: För få utövare?

http://www.virf.se/upload/files/Info till deltagarna Grönt kort våren 2011.pdf

Här har du ett upplägg som Vimmerbyortens Ryttarförening kör nu.
Men eftersom du är vuxen måste du inte gå kurs, så rimligtvis borde du kunna halka in och bara vara med på provet? Och nån typ av ridlärare/tränare borde du väl ha som kan intyga att du kan rida?

Tack för länken! Ska kolla det. har en klubb närmare ändå som jag ska kontakta i morgon för att höra om hon kan hjälpa mig och kompisen med kortet så vi får göra proven i alla fall.
 
Sv: För få utövare?

Mysaan: Jag blir nästan sur när du berättar att du varit i kontakt med en klubb och de inte visat nått intresse för dina frågor!!
Morr, för de klubbar som gör så!

ang. Grönt kort så kostar det nog lite olika i olika klubbar. tror att de i vår klubb kostar 100 kr ( inte 100% säker). Men i tidningen Häst o Ryttare som förbundet ger ut var det ett repotage från en klubb däe man fick betala över 1 000 kr.
Ang ridprov så finns det under sv ridsportförbund under grönt kort ett intyg man skriver ut där ridläraren skriver under att man kan rida. Där finns oxå info att man ska hoppa en bana med vissa hinder. Står dock inte hur högt. Om det inte räknas in den höjden man har i ryttarmärke III som även näms i texten.

ge inte upp utan kämpa på med kortet!
 
Sv: För få utövare?

Jag tog Grönt kort förra året som sagt och jag tror det kostade 300:- eller nåt. Nu vet jag inte riktigt om det kostar mer eller mindre för jag lyckades ju ta mitt innan de nya reglerna trädde i kraft (om de nu har gjort det?)
 
Sv: För få utövare?

Mysaan: Jag blir nästan sur när du berättar att du varit i kontakt med en klubb och de inte visat nått intresse för dina frågor!!
Morr, för de klubbar som gör så!

ang. Grönt kort så kostar det nog lite olika i olika klubbar. tror att de i vår klubb kostar 100 kr ( inte 100% säker). Men i tidningen Häst o Ryttare som förbundet ger ut var det ett repotage från en klubb däe man fick betala över 1 000 kr.
Ang ridprov så finns det under sv ridsportförbund under grönt kort ett intyg man skriver ut där ridläraren skriver under att man kan rida. Där finns oxå info att man ska hoppa en bana med vissa hinder. Står dock inte hur högt. Om det inte räknas in den höjden man har i ryttarmärke III som även näms i texten.

ge inte upp utan kämpa på med kortet!

Ja det är lite morrigt och tråkigt när man inte får svar på frågor och respons men som jag förstått det så behöver jag egentligen inte tillhöra en distansklubb för att tävla distans så det spelar ingen roll just nu känns det som.

Min kompis som också vill testa distans ska kontakta sin gamla ridskola för att kolla om vi kan få göra proven där. Har tyvärr ingen ridlärare just nu har inte ridit för instruktör på 1 år eller så.
 
Sv: För få utövare?

Jag tog Grönt kort förra året som sagt och jag tror det kostade 300:- eller nåt. Nu vet jag inte riktigt om det kostar mer eller mindre för jag lyckades ju ta mitt innan de nya reglerna trädde i kraft (om de nu har gjort det?)

Vimmerby tog ju 500 nu för inte medlemmar och jag hoppas min kompis som känner en ridlärare kan fixa en bra deal åt oss så vi får kortet så billigt som möjligt.
 
Sv: För få utövare?

Fast de 500 kr handlar ju om att gå hela kursen, åtskilliga timmar.
Vill man plugga hemma och bara skriva upp så är det väl en helt annan summa, gissar jag.
 
Sv: För få utövare?

Jag såg idag på Tjust Distans hemsida, under gästboken, så har ordförande skrivit lite riktat till de som är intresserade av att prova och lära sig mer om distans. Gå in och kolla! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
651
Senast: Fruentimber
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 750
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp