för gammal??

F

fjordlovers

anser ni att en häst kan vara för gammal för att nhtränas,i så fall var drar ni gränsen? vid vilken ålder menar jag.
 
Eftersom det inte är hästen som tränas i NH, utan människan, så finns det ingen åldersgräns för hästen. NH går ut på att uppfostra och hantera hästen genom kroppsspråk och klara regler.
Däremot kanske det finns en åldersgräns för människorna... i alla fall när de kommer till stadiet "jag-har-hållit-på-med-hästar-i-xx-antal-år-och-så-här-har-jag-alltid-gjort".
;)
 
Hästen använder sitt språk så fort den kommer till världen. Det har inget med människor att göra.
 
Jag trodde att NH handlade om att människan skulle lära sig att kommunicera med hästen på hästens eget språk. Hästen kan redan allt det, det är väl människan som behöver tränas?


//MDusty
 
Kunde inte sagt det bättre själv!!! :)

Varför är "X" folk sådana? Det är ju synd om dem!!! :D
 
Min vän har börjat NH-träna sin 16-åriga häst för cirka ett år sedan tillbaka. Jag tror inte att åldern spelar någon roll, det är ju hästarnas naturliga hästspråk som används i träningen.
 
Men det är skillnad på att "hantera" en två åring och 20 åring. Två åringen har inte alls lika mycket bagage som en 20 åring.
En äldre häst har kanske givit upp att försöka kommunicera, medan en unghäst fortfarande är jätte nyfiken.
Vi kan ju inte gå med på att prata hästars språk eftersom vi aldrig skulle klara av det, ger man sig in i DEN leken får man också den leken tåla.
Men vi försöker komunicera med hästen på ett så hästlikt sätt som möjligt, vilket innebär att vi faktist måste lära hästen vissa saker. Mina hästar leker i hagen genom att bita,sparka och stegra mot varandra jag klarar, fysiskt ,inte av det ,så jag talar om att sådant är inte ok att göra med mig(människor), men vi kan ha det kul på annat sätt.
En häst med mycket erfarenheter kanske man måste väcka för att den ska lyssna, men det är aldrig fel att visa att man är öppen för kommunikation
:D
 
Det är ju människan INTE hästen som nh-tränas, hästen kan det redan!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En amerikansk studie har frågat hästägare när och varför de anser att deras häst är gammal samt hur de anpassar sig till hästens...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 901
Senast: MML
·
Småbarn Vår tjej fyller 5 på söndag och är inne i någon otroligt känslig period. Minsta lilla sak ger enorma reaktioner med skrik, gråt och...
Svar
6
· Visningar
881
Senast: Tilly_85
·
Ekonomi & Juridik Jag fick ytterligare en höjning av vetrinärvårdsförsäkringen i år. Nu har jag en gammal häst som jag inte göra något större ingrepp på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 494
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp