Vetrinärvårdsförsäkring

grodan21

Trådstartare
Jag fick ytterligare en höjning av vetrinärvårdsförsäkringen i år. Nu har jag en gammal häst som jag inte göra något större ingrepp på, utan i så fall kommer få vandra vidare :cry: Så funderar på om det skulle vara värt att byta till den begränsade vetrinärvårdsförsäkringen? Eller är det dummt att tänka den tanken?
 
Jag sa upp min försäkring på gamla hästen helt, tyckte den blivit vansinnigt dyr. Kommer ändå inte utreda och greja en massa med henne och ffa inte buköppna. Dock har jag pengar undanstoppade för veterinärvård och avlivning + bortforsling.

I nya stallet krävs dock försäkring, så då tecknade jag en begränsad veterinärvårdsförsäkring.
 
Jag sa upp min försäkring på gamla hästen helt, tyckte den blivit vansinnigt dyr. Kommer ändå inte utreda och greja en massa med henne och ffa inte buköppna. Dock har jag pengar undanstoppade för veterinärvård och avlivning + bortforsling.

I nya stallet krävs dock försäkring, så då tecknade jag en begränsad veterinärvårdsförsäkring.
Min försäkring är uppe i 680 kronor per månad.
 
Menar du byta till en a2? Rids hästen?
Kan du inte istället sänka beloppet på vetdelen och ta bort eller minska livdelen?
 
Menar du byta till en a2? Rids hästen?
Kan du inte istället sänka beloppet på vetdelen och ta bort eller minska livdelen?
Såg nu att det gick att sänka till 40tkr i veterinärvård. Livförsäkringen kostar 500 kronor om året och vetrinär delen nästan 8tkr.
 
Min försäkring är uppe i 680 kronor per månad.
Men va??
Jag har en 19-årig quarter som har 80.000:- veterinärvård och 20.000:- liv. Agria. Den kostar 1340:-/året!

Min 5-åring (welsh cob) har jag försäkrad i 15.000:- liv för att hålla nere kostnaden (hon är född på gården), och 80.000:- vet vård och den kostar 1498:-/året hos If.
 
Men va??
Jag har en 19-årig quarter som har 80.000:- veterinärvård och 20.000:- liv. Agria. Den kostar 1340:-/året!

Min 5-åring (welsh cob) har jag försäkrad i 15.000:- liv för att hålla nere kostnaden (hon är född på gården), och 80.000:- vet vård och den kostar 1498:-/året hos If.
Det är en varmblodig ridhäst...
 
Det är en varmblodig ridhäst...
Vad har du för självrisk?
Jag kollade vad en swb-valack född 2005 skulle få i försäkring. 80k vet vård, men 5000:- självrisk.
 

Bifogade filer

  • E871F860-7028-47A9-BED7-1E5079848690.jpeg
    E871F860-7028-47A9-BED7-1E5079848690.jpeg
    444,1 KB · Visningar: 59
Men va??
Jag har en 19-årig quarter som har 80.000:- veterinärvård och 20.000:- liv. Agria. Den kostar 1340:-/året!

Min 5-åring (welsh cob) har jag försäkrad i 15.000:- liv för att hålla nere kostnaden (hon är född på gården), och 80.000:- vet vård och den kostar 1498:-/året hos If.
Min försäkring är också uppe i typ 500-600:-/månad
40.000:- i liv och typ 80' i veterinärvård.

Shetlandsponnysarna kostar mindre per år :D (men har A2 och inget liv)
 
Såg nu att det gick att sänka till 40tkr i veterinärvård. Livförsäkringen kostar 500 kronor om året och vetrinär delen nästan 8tkr.
Jah gick förresten in och kollade vad de olika delarna kostar för min häst, hennes veterinärvårdsdel kostar drygt 5000 kr? Agria 80 000.
Swb.

Jag reagerade inte på ditt pris först för min är dyrare totalt sett, men din veterinärvårdsdel verkar ju väldigt dyr.
 
Vad har du för självrisk?
Jag kollade vad en swb-valack född 2005 skulle få i försäkring. 80k vet vård, men 5000:- självrisk.
Jag har 3.5 tkr i självrisk plus 25%, då har jag 900 i rabatt för skadafria år och 5% i rabatt för samlade försäkringar
 
Men va??
Jag har en 19-årig quarter som har 80.000:- veterinärvård och 20.000:- liv. Agria. Den kostar 1340:-/året!

Min 5-åring (welsh cob) har jag försäkrad i 15.000:- liv för att hålla nere kostnaden (hon är född på gården), och 80.000:- vet vård och den kostar 1498:-/året hos If.
Va är du säkert på att det inte är en 0 fel?

Korsningshäst - liv 5000:- vet 120 000 självrisk 2500:- = 12340kr/år
 
Jag sa upp min när min gamla häst var 22 år och hennes sista föl avvant. Hade lovat henne att hon skulle slippa klinik, boxvila och sjukhage. Men jag hade också ekonomi för att betala eventuella akutbesök av veterinär och hästen var frisk. Hon fick kolik en kväll när hon var 27 år, vilket är den enda vård som skulle ersatts av en försäkring. Hon levde ytterligare drygt ett år efter det, så för mig var det helt klart värt det ekonomiskt.
 

Liknande trådar

Samhälle Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi? Min plan är att klara mig främst på...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 540
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Krummi
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp