Vetrinärvårdsförsäkring

Va är du säkert på att det inte är en 0 fel?

Korsningshäst - liv 5000:- vet 120 000 självrisk 2500:- = 12340kr/år
Jag är helt hundra procent säker. Hade aldrig i livet betalat 12000:-/år för en försäkring för mina hästar. De är ju bara hobbyhästar som rids ut typ.
EB465481-2FD3-47E5-B5F5-BA05B08B1BC4.png
 
Titta på trav och galopp försäkringen. Har en sådan på mina. Tror priset ligger på ca 1300 per häst och år utan rabatt och självrisk 5000 +25%.

Vet inte om det går att försäkra in andra raser i denna försäkringen längre. Det hette vetvård begränsad när jag tog den på mina.

Tycker priset sjunker massor vid högre självrisk.
Det är typ den försäkringen jag funderar på. Jag vill ha något om hästen skulle bli akut sjuk, men att den inte behöver täcka "allt".
 
Var det inte så att finansinspektionen skulle undersöka djurförsäkringar utifrån att tre grupper av 'företag' hade ökat sina priser 'oskäligt mycket' och därför riskerar att underblåsa inflationen?

(de andra två var gymkedjor och veterinärvård)
 
Jag är helt hundra procent säker. Hade aldrig i livet betalat 12000:-/år för en försäkring för mina hästar. De är ju bara hobbyhästar som rids ut typ.
Visa bifogad fil 134177
Kommer inte heller ske, veterinärvården kommer sänkas.
Däremot kommer det inte bytas bolag (kommer bli en reservation och blir av med livvärdet pga ålder)
Räknar däremot att jag kommer utnyttja försäkringen inom de närmaste åren/året om inte under sker och hältan blir bättre.

Tyvärr spelar ras väldigt mycket in på kostnaden.
 
Jag fick ytterligare en höjning av vetrinärvårdsförsäkringen i år. Nu har jag en gammal häst som jag inte göra något större ingrepp på, utan i så fall kommer få vandra vidare :cry: Så funderar på om det skulle vara värt att byta till den begränsade vetrinärvårdsförsäkringen? Eller är det dummt att tänka den tanken?
Mina tankar:
Liv värdet (lågt pga av ålder) ska täcka sista veterinär räkningen
Veterinär våden ska täcka att lappa ihop lättare skador (glöm buköppning m.m)
Jag begränsar inget, avlivning ingår i försäkringen (förloras vid begränsning) och blir min ut dömd blir det pga av en ligaments skada = hälta och en hältundersökning kommer behöva ske.
 
Vad har du för självrisk?
Jag kollade vad en swb-valack född 2005 skulle få i försäkring. 80k vet vård, men 5000:- självrisk.
Jag fick en ganska ok deal på försäkring på min korsningsponny, unghäst som än så länge är endast hagprydnad. Under första året. Inför det andra året gick priset upp 34 %. :idea:
En kollega har två SWB föl försäkrade för exakt samma belopp och motsvarande försäkringsskydd i olika bolag. Ena fölet kostar 6700 och det andra över 13000.
 
Jag fick en ganska ok deal på försäkring på min korsningsponny, unghäst som än så länge är endast hagprydnad. Under första året. Inför det andra året gick priset upp 34 %. :idea:
En kollega har två SWB föl försäkrade för exakt samma belopp och motsvarande försäkringsskydd. Ena fölet kostar 6700 och det andra över 13000.
Jag bytte förstås bolag på båda ponnyerna och ena katten och sparade därigenom närmare 4500 per år.
 
Kollade upp min försäkring efter den här tråden men nope, kommer inte billigare undan än vad jag redan betalar för motsvarande innehåll (oftast var de andra bolagen sämre).
 
Jag funderar på att se över försäkringarna på mina hästar. Har 3 islandshäst (förhållandevis låg premie) o h en ponny som blir 19.
Islandshästarna har vet vård 120.000kr och ponnyn 80.000. Buköppna kommer aldrig vara aktuellt ändå på någon av dem. Är det värt att ha 120.000 då? Eller borde man kunna sänka till 80.000 på samtliga?

Funderar på att sänka livvärdet på iaf en av islandshästarna. Hon blir 16 nu och då kommer det ju sjunka oavsett.
 
Jag funderar på att se över försäkringarna på mina hästar. Har 3 islandshäst (förhållandevis låg premie) o h en ponny som blir 19.
Islandshästarna har vet vård 120.000kr och ponnyn 80.000. Buköppna kommer aldrig vara aktuellt ändå på någon av dem. Är det värt att ha 120.000 då? Eller borde man kunna sänka till 80.000 på samtliga?

Funderar på att sänka livvärdet på iaf en av islandshästarna. Hon blir 16 nu och då kommer det ju sjunka oavsett.
Jag sänkte på min, men å andra sidan kommer jag inte göra något som kräver längre boxvila eller uppstallning på klinik (inklusive sårvård då).
 
Jag sänkte på min, men å andra sidan kommer jag inte göra något som kräver längre boxvila eller uppstallning på klinik (inklusive sårvård då).

Jag är tudelad i det där med klinik. Beror helt på vad de handlar om för typ av skada eller sjukdom.
Kanske bäst att ha kvar försäkringen.
 
Jag är tudelad i det där med klinik. Beror helt på vad de handlar om för typ av skada eller sjukdom.
Kanske bäst att ha kvar försäkringen.

Min förra stod på klinik över natten då hon var blockhalt på ett ben men av oklar anledning. Kliniken ville undvika transportera henne när hon stod på tre ben.*

Iom att hon inte krävde någon specifik vård, det var bara förvaring, gick den natten på strax över 1500kr. Vilket var betydligt billigare än vad jag varit rädd för, och definitivt något jag skulle kunna tänka mig igen.

Även om jag inte skulle ha hästen inlagd i många veckor för tex benbrott eller avancerad sårvård.

*Hästen var suspekt inte-halt morgonen efter....
 
Intressant diskussion, jag betalar typ 650 kr i månaden för min irländska sporthäst, vetvård 100 000 och livvärde 15 000 (självrisk 2900+20%). Sänkte livvärdet till typ ersättning för avlivning då premien annars blev löjligt hög. Känner att jag kanske borde kolla med andra bolag nu. Skulle ju egentligen vilja ha högre vetvård då frågan är vad man ens får för 100 000 på klinik numer...
 
Intressant diskussion, jag betalar typ 650 kr i månaden för min irländska sporthäst, vetvård 100 000 och livvärde 15 000 (självrisk 2900+20%). Sänkte livvärdet till typ ersättning för avlivning då premien annars blev löjligt hög. Känner att jag kanske borde kolla med andra bolag nu. Skulle ju egentligen vilja ha högre vetvård då frågan är vad man ens får för 100 000 på klinik numer...
Man fåt ju fortfarande väldigt mkt ”vanlig” vård för 100. Det är väl stora operationer och lång tid på klinik alt vårdkrävande dygn på klinik som blir dyrt.
 
Man fåt ju fortfarande väldigt mkt ”vanlig” vård för 100. Det är väl stora operationer och lång tid på klinik alt vårdkrävande dygn på klinik som blir dyrt.
Sant sant, hästen verkar också vara av den hållbara typen och har på 5 år aldrig ens kommit upp över självrisken på försäkringen trots 2 klinikbesök. Men man är ju ändå alltid lite paranoid över att hamna i en situation där någon skada plötsligt kräver att hästen blir inlagd i 2 veckor.
 
Betalade ca 1200 kr per år för shettisen.
Liv 10.000 kr
Veterinär ca 80.000 kr (där runtomkring).
Det var lite lagom dyr premie på henne 😄
 

Liknande trådar

Samhälle Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi? Min plan är att klara mig främst på...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 541
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Krummi
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 083
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp