Vetrinärvårdsförsäkring

Sant sant, hästen verkar också vara av den hållbara typen och har på 5 år aldrig ens kommit upp över självrisken på försäkringen trots 2 klinikbesök. Men man är ju ändå alltid lite paranoid över att hamna i en situation där någon skada plötsligt kräver att hästen blir inlagd i 2 veckor.
Har man tur råkar man aldrig ut för ngt sånt. Min häst har vissa år skadat sig hela tiden men iaf aldrig behövt bli inlagd eller opereras👍
 
Nu är ponnyns försäkring uppsagd och ny tecknad. Agria ville veta varför jag sa upp och jag förklarade att de var för dyra. Handläggaren tyckte att vi kunde se över ponnyns försäkring. Hon kostade 4000 kr/år för 40’ veterinärvård. Nu bytte jag bolag till Folksam med 80’ veterinärvård och premie på 3200 kr/år. Lite skillnad!
 
Jag tog beslutet att ha en "minimal" försäkring på min gammelman för några år sen. Blir han sjuk kommer jag avliva. Han är ändå 29 år nästa år. Men än så länge är han piggare än någonsin, galopperar runt i hagen med unghästarna och verkligen njuter av att vara pensionär.

Har 80k i vård, 5k i liv (eller katastrof som den kallas). Trav och galopp heter försäkringen, den täcker inte alla skador. Kostar ungefär 1100 om året. Funderar på att sänka veterinärvård ytterligare.
 
Upptäckte nu när jag kollade närmare på försäkringsbrevet att ponnyn försäkring gått från 3800 kr/år till 5000 kr/år. :eek: Vilket dessutom fick mig att upptäcka att unghästens försäkring också ökat med 1000 kr, vilket gör att även hon är billigare hos Folksam. Så nu är även hennes försäkring bytt. Sjukt störande att de höjer så vansinnigt mycket. För ponnyn blev det en höjning på 26 % och på unghästen 39 %.

Ridhästen är dock fortfarande billigare på Agria (då har hon den "sämsta" försäkringen dock) så hon får vara kvar där. Hade inte stallet vi står i krävt försäkring så hade hon inte haft nån alls, men 700 kr kan jag stå ut med (hon fick premien höjd med 100 kr).
 
För min del vågar jag inte chansa att ha en låg vetvård. Det händer så konstiga saker med hästar och små sår som en inte skulle avliva för kan bli sinnessjukt dyra. Har både hästen och hunden i 100k vetvård. Hästen även i 50k liv och han kostar 12.500:-/år i Sveland.
 

Liknande trådar

Samhälle Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi? Min plan är att klara mig främst på...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 540
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Krummi
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp