För mkt fosfor fast ändå bra kvot?

HannaZ

Trådstartare
Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade mineralvärdena. Vad gäller arbetstillägget har jag räknat på 30min skritt + 30 min trav per dag. Rider inte riktigt så mkt men de har mkt stora hagar så de rör sig endel. Vikt knappa 500kg skulle jag tippa. 5 år, spanskt blod i sig, inte lika lättfödd som det ponnylika lilla halvblodet men inte direkt svårfödd.

Räknade med SLU´s foderstatsprogram och fick fram att hästen får för mkt fosfor, för mkt av allt egentligen men hullet är ok och mesta av proteinet kommer från hösilaget så det kan kvitta.
Fick följande resultat.

värde 1 = behov, 2 = tilldelat, 3 = balansen i %.

Ts 5.0 6.3 26.0 Du har en rimlig grovfodergiva.

MJ 78.0 87.2 11.8 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.

Pr 468.1 797.8 70.4 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.

Ca 30.1 54.8 82.2 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.

P 19.5 36.0 84.7 Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.

Ca/P 1.5 1.5 OK

Mg 11.7 23.4 100.3 Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.

Se 1.0 2.4 136.3 OK



Det står då att jag har för mkt av både Ca och P men bara att jag bör försöka minska på fosforn. MEN kvoten är ju bra :confused:
Kan nån förklara.

Hade egentligen velat få ner proteinet lite men det mesta kommer från grovfodret (82 g smrp/kg).

Fodrar m 7,5kg hösilage, TS 84% (har ökat till 8,5 i dagarna då hon börjat äta upp, mindre bete i hagen är nog orsaken, inte medräknat i exemplet ovan) De får hela höransonen på kvällen - finns lite bete kvar så de har att peta med på dagarna och vi stödfodrar inte i hagen förrän det blir riktigt kallt och då m gräsföhalm.

2 kg Hippo bas (11MJ, 80g smrp /kg)
100g Krafft miner grön
0,4 kg betfor (torrvikt)


Undrar främst öve det här med fosforn. Men också om var man kan få selen och spårämnen ifrån om man inte behöver ge mineralfoder för Ca och fosforns skull (det har jag ju mer än tillräckligt av). Funderar på att ge kanske halv dos ishavsalger, innehåller ju mkt spårämnen.


//Hanna
 
Senast ändrad:
Sv: För mkt fosfor fast ändå bra kvot?

Om kvoten mellan mineralerna är bra så behöver du inte åtgärda något. Överskottet gör inget.
Selentillskott kan du alltid hitta i foderbutiker, där Selen + E-vitamin ofta säljs. Tokosel är också ett alternativ.

En bekant till mig var på foderföreläsning för några år sen, med C Planck, som ansåg att man skulle ge en mindre mängd mineralfoder även om behovet av makromineralerna var täckt i grundfoderstaten, just för att säkerställa spårämnena också. Försök hitta ett mineralfoder med samma kvot som din foderstat och ge typ 30-50 g eller nåt.

Alger i all ära, men de är VÄLDIGT jodrika, vilket inte är särskilt nyttigt...
 
Sv: För mkt fosfor fast ändå bra kvot?

Tack!

Hippo Grow har en kvot på 2,0 och är vitaminiserat, ska kolla runt var man kan köpa det härmkring.
 
Sv: För mkt fosfor fast ändå bra kvot?

Du köper det nog närmast direkt hos Svenska Foder, strax utanför Lund vid väg 108 mot Staffanstorp (man ser det från vägen).

Vilken Grow ska du ha, Breed eller Alfa?
 
Sv: För mkt fosfor fast ändå bra kvot?

Hippo Grow mineral.

Kanske skulle ta och passa på att titta in hos dig och beskåda underverken (hästarna och sadeln alltså).
 
Sv: För mkt fosfor fast ändå bra kvot?

hej har själv samma foderprogr. till foderststen och jag fick "grejja" en massa innan det blev rätt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mkt fosfor fast ändå bra kvot?

såg att allt ligger igentligen lite högt jag skulle prova med att ta bort lite av hippo bas och mineralerna till och med byta till miner vit där det är mindre av kalcium fosfos och magnesium jag fick göra det i år pga det höga kalcium värdet i mitt hö

hur fick du upp selenet till ok? har själv problem med det..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mkt fosfor fast ändå bra kvot?

Fosfor är en bidragande orsak till markernas övergödning. Det är alltså för att minska övergödningen man vill minska fosforintaget om möjligt.
 
Sv: För mkt fosfor fast ändå bra kvot?

Hej!

Har tagit bort mineralerna helt och ger bara Selen och E-vitamin (lantmännens variant - tror märke heter Basic). Hon får fortsatt sama mängd Hippo bas men jag tillsätter nån dl olja, har även ökat på hösilaget ngt men hon äter inte riktigt upp allt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges"...
Svar
11
· Visningar
3 161
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 477
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Sitter och räknar på foderstat åt mitt Varmblod, normalpreserande, äter glatt men behöver nog rätt mycket för att hålla hull. har inte...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp