Bukefalos 28 år!

För mycket på en dag?

Katur

Trådstartare
I mitten av Augusti ska jag hämta hem min häst som varit på inridning i 3 månader. Jag har ingen passande sadel hemma som hänger och väntar. Funderar på att under hemresan stanna hos Mustang och prova ut en sadel.

Tar ca 30 min till utprovaren och därefter ca 4 timmar innan vi är hemma.

Det jag funderar på är om det blir för mycket för honom på en dag? Både åka, ridas av mig som ny ryttare, ridhus och allt "krånglande" när man provar sadel.

Tänker om det kan påverka honom negativt på något vis.

Han är lugn i transporten. Just ridningen vet jag ej ännu.

Är långt för mig att åka till utprovare om vi skulle utgå hemifrån. TOR till Mustang blir då 50 mil.

MVH Maria
 
Sv: För mycket på en dag?

Kan du inte låna med några sadlar från utprovaren, så att du kan testa dem där hästen har bott? Kanske t.o.m ta med utprovaren dit så du får expertråd på plats? Vore väl kanske det enklaste för hästens del
 
Sv: För mycket på en dag?

jag skulle bara avrekomendera dig från mustang....... :cool:

sen kan jag tycka att det nog blir lite mycket för en unghäst (antar att den är det då den blev inriden) :)
 
Sv: För mycket på en dag?

är det inte bättre att du först rider hos inridaren (ser så hästen är ridbar :p) tar hem den och låter den vila nån dag och sen tar ut sadelprovaren? då får hästen landa lite innan du börjar rida den hemma och börjar leta sadel.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 127
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Jag bor precis på gränsen mellan två landsting och har tidigare bott länge i medelstor stad i grannlandstinget, nu bor jag på mindre ort...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: vattenmelon
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 096
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp